Cumhuriyet Bayramlarında yayın organları, cumhuriyetin anlam ve önemi doğrultusunda karikatür ya da grafik çizimler üretmişlerdir. Bunlar aracılığıyla yazılı metinlere ihtiyaç duymaksızın okuma-yazma bilen, bilmeyen toplumun her kesimine somut mesajlarını ilettikleri değerlendirilebilir. Yayın organları, çoğunlukla Mustafa Kemal Atatürk merkezli çizimleriyle konjonktürel etkilerle birlikte dolaylı ya da doğrudan durum tespiti yaptıkları gibi beklenti ya da kaygılarını da yansıtmışlardı. Özellikle gazetelerin grafik çizimlerine mümkün olduğunca toplu şekilde yaklaşıldığında büyük resim görülebilmektedir. Zira son derece düzenli kabul edilebilecek ya da sistematik bir bütünlüğün yanında birbirlerinin eksiklerini giderici ya da tamamlayıcı bir tabloyla karşılaşılmaktadır. Bu sayede, 1923-1938 yıllarının grafik çizimleri (ve kısmen karikatürkleri) ya da benzer görseller kanalıyla kamuoyu araçlarının Atatürk ve Cumhuriyet’e yönelik yaklaşımlarına, algı ya da tanımlamalarına çok kesin çizgilerle ulaşılabilmektedir. Cumhuriyet Bayramı ve kutlamaları sırasında Türk basınında Mustafa Kemal Atatürk’ün nasıl işlendiği, algılandığı ve kitlelere nasıl aktarıldığı değerlendirilebilmektedir. 1923-1938 dönemi basınının Cumhuriyet kutlamalarındaki özellikle çizim ve grafik çizim gibi uygulamalarından Atatürk’ün güven, istikrar, güç, birlik, üretim, çalışma kültürü, kalkınma, çağdaşlaşma, barış ve gelecek vizyonu anlamına geldiği; bu yaklaşımlarla tanımlandığı anlaşılmaktadır.
Mustafa Kemal Atatürk Cumhuriyet Türkiye Cumhuriyet Bayramı 100. Yıl
During Republic Days, media organs produced cartoons or graphic drawings that aligned with the significance and importance of the republic. It can be assessed that, through these visuals, they convey concrete messages to everyone, whether literate or illiterate, eliminating the need for written texts. Media organs, mostly through their drawings centered on Mustafa Kemal Atatürk, not only assess the prevailing situation but also reflect their expectations or concerns. Particularly when approaching the graphic drawings of newspapers collectively, a comprehensive picture emerges. Besides a highly ordered or systematic integrity, one encounters an image that compensates for or complements each other's deficiencies. In this manner, an examination of graphic drawings (and partly cartoons) or similar visuals from the years 1923-1938 reveals precise insights into the approaches, perceptions, or definitions of public opinion toward Ataturk and the Republic. It can be evaluated how Mustafa Kemal Atatürk was covered, perceived, and conveyed to the masses in the Turkish press during Republic Day and celebrations. It means Ataturk's vision of trust, stability, power, unity, production, work culture, development, modernization, peace and future, from the practices of the press of the period, especially drawing and graphic drawing, in the Republic celebrations; It is understood that it is defined by these approaches.
Mustafa Kemal Atatürk Republic Türkiye Republic Day 100th Anniversary Cartoons and Graphic Drawings
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi |
Bölüm | SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |