Objective: This study aimed to determine the cyberchondria levels of teachers working in Karasu District of Sakarya Province and to explore its correlation with e-health literacy.
Materials and Methods: The research was carried out with 379 teachers between 18 October 2023 and 31 December 2023. Personal Information Form, Cyberchondria Severity Scale and e-Health Literacy Scale were used as data collection tools. The questionnaire was administered online. The study’s dependent variables include teachers’ cyberchondria and e-health literacy levels, while the independent variables encompass age, gender, marital status, income status, years in the profession, presence and duration of chronic disease, daily health-related time spent on the internet, and perceived health status.
Results: 55.1% (n=209) of the teachers participating in the study are women, 80.5% (n=305) are married, and 94.2% (n=357) are public employees. The mean age of teachers is 38.26±7.73 years. 45.9% (n=174) stated that their income was less than their expenses, while 42.2% (n=160) indicated that their income was equal to their expenses. 38.8% (n=151) of the participants were secondary school teachers, 29.6% (n=112) were high school teachers, 26.1% (n=99) were primary school teachers, and 4.5% (n=17) were preschool teachers. 86.5% of the participants (n=328) do not have any chronic disease. The average duration of chronic disease of the participants with chronic diseases is 14.57±11.37 years. The average time spent by the teachers participating in the research on the health-related internet on a daily basis is 13.51±13.51±13.16 minutes; The average score they gave to perceived health status between 0-100 was 74.61±16.63. A positive, weak and statistically significant relationship was found between the participants’ cyberchondria level and e-health literacy level (r=0.221; p<0.001).
Conclusion: In this study, marital status, time spent on health-related internet and perceived health status affected the level of cyberchondria; the study revealed that gender, institution of employment, age, years in the profession, and duration of health-related internet use are factors affecting the level of e-health literacy.
Healthcare research Health literacy Health knowledge Internet School teachers
Amaç: Bu araştırmada Sakarya İli Karasu İlçesinde görev yapan öğretmenlerin siberkondri düzeylerini saptamak ve bunun e-sağlık okuryazarlığı ile ilişkisini incelemek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma 18 Ekim 2023 - 31 Aralık 2023 tarihleri arasında 379 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Siberkondri Ciddiyet Ölçeği ve e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Anket formu çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenlerini öğretmenlerin siberkondri ve e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri; bağımsız değişkenlerini ise yaş, cinsiyet, medeni durum, gelir durumu, meslekteki yıl, kronik hastalık varlığı ve süresi, sağlıkla ilgili günlük internette geçirilen süre ve algılanan sağlık durumu oluşturmaktadır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğretmenlerin %55,1’i (n=209) kadın, %80,5’i (n=305) evli, %94,2’si (n=357) kamu çalışanıdır. Öğretmenlerin yaş ortalaması 38,26±7,73 yıldır. %45,9’u (n=174) gelirinin giderinden az olduğunu, %42,2’si (n=160) gelirinin giderine eşit olduğunu ifade etmiştir. Katılımcıların %38,8’ini (n=151) ortaokul öğretmenleri, %29,6’sını (n=112) lise öğretmenleri, %26,1’ini (n=99) ilkokul öğretmenleri, %4,5’ini ise (n=17) anaokulu öğretmenleri oluşturmaktadır. Katılımcıların %86,5’inin (n=328) herhangi bir kronik hastalığı bulunmamaktadır. Kronik hastalığı bulunan katılımcıların ortalama kronik hastalık süresi 14,57±11,37 yıldır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin sağlıkla ilgili günlük internette geçirmiş oldukları süre ortalaması 13,51±13,16 dakika; algılanan sağlık durumlarına 0-100 arasında verdikleri puan ortalaması 74,61±16,63’tür. Katılımcıların siberkondri düzeyi ile e-sağlık okuryazarlığı düzeyi arasında pozitif yönlü, zayıf düzeyde ve istatistiksel açıdan anlamlı bir korelasyon saptanmıştır (r=0,221; p<0,001).
Sonuç: Bu araştırmada medeni durum, sağlıkla ilgili internette geçirilen süre ve algılanan sağlık durumunun siberkondri düzeyini etkilediği; cinsiyet, çalışılan kurum, yaş, meslekteki yıl ve sağlıkla ilgili internet kullanım süresinin e-sağlık okuryazarlığı düzeyini etkilediği ortaya konmuştur.
Sağlık hizmeti araştırması Sağlık okuryazarlığı Sağlık bilgisi İnternet Okul öğretmenleri
Yazarların bu çalışmadaki katkı oranları eşittir. Araştırmanın etik kurul izni 10.07.2023 tarih ve 21 sayılı toplantıda alınan 4 no’lu karar ile Sakarya Üniversitesi Eğitim Araştırmaları ve Yayın Etik Kurulu'ndan alınmıştır.
Araştırmanın yapılması esnasında desteklerini esirgemeyen Karasu İlçe Milli Eğitim Müdürü Sn. Çetin TURHAN’a, Karasu İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Büro Hizmetleri’nde görev yapan Sn. Ufuk AYAN’a ve çalışmaya katılım gösteren tüm öğretmenlerimize katkıları için teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır