Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İki Faklı Mesleki Eğitim Alan Üniversite Öğrencilerinde Büyüklenmeci Narsisizm Düzeyi ile Akademik Potansiyel Memnuniyeti Arasındaki İlişki

Yıl 2021, , 908 - 919, 27.12.2021
https://doi.org/10.31832/smj.957318

Öz

Amaç: Bu araştırma üniversite öğrencilerinde büyüklenmeci narsizim düzeyinin akademik potansiyel memnuniyetine etkisini incelemek amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem:Kesitsel tipteki araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitim-öğretim yılına devam eden kamuya ait iki üniversite de öğrenim gören (İslami İlimler Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi) toplam 1766 öğrenci oluşturmaktadır. Basit rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak toplam 631 öğrenci ile araştırma yürütülmüştür.Verilerin toplanmasında “Sosyo-demografik Veri Formu, Narsistik Hayranlık ve Rekabet Ölçeği ve Akademik Potansiyele Yönelik İnanç ve Duygular Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Narsistik Hayranlık ve Rekabet Ölçeği toplam puan ortalaması 43.76±14.70, alt boyut puan ortalamaları Hayranlık için 21.19±7.02, Rekabet için 22.56±8.25; Akademik Potansiyele Yönelik İnanç ve Duygular Ölçeği toplam puan ortalaması 45.44±14.82, alt boyut puan ortalamaları Akademik Potansiyel Memnuniyeti için 20.83±7.64, Algılanan Akademik Potansiyeli için 24.60±8.08 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Erken yaşlarda önemli bir başarı elde etmek ve saygın bir mesleğe sahip olmak için ilk adımları atmak yaşamda önemli bir deneyimdir. Bu bağlamda daha genç yaşlarda narsistik eğilimlere sahip olmak ve akademik başarı memnuniyetinin yüksekliği beklendik bir sonuçtur. Her ne kadar büyüklenmeci narsizm akademik potansiyelden memnuniyetin beklenen bir sonucu gibi görünse de bu araştırmada bazı sosyo-demografik özelliklerinde akademik potansiyel ve narsizmi yordama da önemli olabileceği düşünülmektedir. Bu bağlamda bahsi geçen yordayıcıları inceleyen ayrıntılı akademik çalışmalara gereksinim duyulmaktadır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

Araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden tüm öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR Campbell KW, Foster JD. Thenarcissistic self: Background, an extendedagency model, and on going controversies. In C. Sedikides, & S. Spencer (Eds.), 2007. The self (p. 115-138). New York:Psychology Press.
  • Miller JD, Gentile B, Campbell WK. A test of the constructvalidity of the Five-Factor Narcissism Inventory. Journal of Personality Assessment 2013; 95: 377–387.
  • Miller JD&Campbell WK. Addressing criticisms of the narcissistic personality inventory (NPI). In W. K. Campbell& J. D. Miller (Eds.), Thehandbook of narcissism and narcissistic personality disorder, theoretical approaches, empirical findings, and treatments, 2011. (pp. 146–152). Hoboken, NJ:JohnWiley&Sons, Inc.
  • Campbell KW, Campbell SM. On the self-regulatory dynamic screated by the peculiar benefits and costs of narcissism: A contextualreinforcement model and examination of leadership. Self and Identity 2009; (8): 214-232.
  • Patall EA, Awad GH, Cestone CM. Academic Potential Beliefs and Feelings: Conceptual Development and Relations with Academic Outcomes. Self and Identity 2014; (13)1: 58–80.
  • Beane JA. Cluttered Terrain: The Schools İnterest in The Self. In T. M. Brinpthaupt& R. P. Lipka (Eds.), Changing The Self: Philosophies, Techniques, and Experiences. Suny Series: Studying The Self 1994; (pp. 69–87), Albany: State University of New York Press.
  • Akın A, Akın Ü, Yıldız B. Akademik Potansiyele Yönelik İnanç ve Duygular Ölçeğinin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliliği, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014; 3(2): 49-62.
  • Back MD, Küfner AC, Dufner M, Gerlach TM, Rauthmann JF, Denissen JJ. Narcissistic admiration and rivalry: Disentangling the bright and darksides of narcissism. Journal of Personality and Social Psychology 2013; 105(6): 1013.
  • Demirci İ, Ekşi F. Büyüklenmeci narsisizmin iki farklı yüzü: Narsistik hayranlık ve rekabetin mutlulukla ilişkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 2017; (46): 37-58.
  • Horney K. New ways in psychoanalysis. New York, NY: Horton. Available from: http://www.verlaine.pro.br/txt/horney-new-ways.pdf.
  • Morf CC, Rhodewalt F. Expanding the dynamic self-regulatory processing model of narcissism: Research directions for the future. Psychological Inquiry 2001; (12):243- 251.
  • Levy KN, Ellison WD, Reynoso JS. A historical review of narcissism and narcissistic personality. In W. K. Campbell& J. D. Miller (Eds.), The Handbook of Narcissism and Narcissistic Personality Disorder, Theoretical Approaches, Empirical Findings, and Treatments 2011; (pp. 3-13). Hoboken, NJ: John Wiley&Sons, Inc.
  • Freud, S. Narsisizm Üzerine ve Scherber Vakası, 1914. (Çeviri: Mustafa Atakay), 2. Baskı, Metis Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Adler, A. Thescience of living. London: George Allen&Unwin Ltd. 1929. Schultz, D. P. ve Schultz, S. E. (2013). Theories of Personality (10. baskı).
  • Selvi K. An Analysis of Narcissistic Personality Disorder in the Light of Adler's Inferiority and Superiority Complexes: A Case Study. Ayna Clinical Psychology Journal 2018; 5(1): 1-20.
  • Özel İ. Narcıssısm In Relıgıous People: A Study On Students Receıvıng Hıgher Relıgıous Educatıon. Journal of International Social Research 2014; (7) 32: 310-327.
  • Kulaksızoğlu, A. Ergenlik Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1999; s. 112.
  • Ateş-Yerköy A, Okur F. COVİD-19 Pandemisinde Gizli Kahramanlar: Hemşire Liderler, Usaysad Derg 2020; 6(3):625-638.
  • Koca F, Dadandı İ. Akademik Öz-Yeterlik ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkide Sınav Kaygısı ve Akademik Motivasyonun Aracı Rolü. Elementary Education Online 2019; 18(1): 241-252.
  • Ergene T. The Relation ships among Test Anxiety, Study Habits, Achievement, Motivation, and Academic Performance among Turkish High School Students. Education and Science 2011; (36)160: 320-330.
  • Covington MV. Making the grade: A self-worth perspective on motivation and school reform. 1992; New York, NY: Cambridge University Press.
  • Rhodewalt F, Davison J. Self-handicapping and subsequent performance: Role of outcome valence and attributional certainty. Basic and Applied Social Psychology 1986; 7: 307–323.
  • McWilliams N. Psikanalitik tanı: Klinik süreç içinde kişilik yapısını anlamak (E. Kalem, Çev) 2010. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları (1999).
  • Akar H, Doğan BY, Üstüner M. The Relation ships between Positive and Negative Perfectionisms, Self-Handicapping, Self-Efficacy and Academic Achievement. European Journal of Contemporary Education 2018; 7(1): 7-20.
  • Kalyon A, Dadandı İ, Yazıcı H. The Relationships Between Self-Handicapping Tendency and Narcissistic Personality Traits, Anxiety Sensitivity, Social Support, Academic Achievement. Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences 2016; 29: 237-246.
  • Yokuş T. Müzik Öğretmeni Adaylarının Eğitme Öğretme Öz-Yeterlikleri Açısından Değerlendirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi 2014; (2)2: 44-56.
  • Akengin H, Yıldırım G, İbrahimoğlu Z, Arslan S. Öğrencilerin Coğrafya Dersine İlişkin Öz Yeterlik Algıları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi 2016; (29)1: 150-167.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Ayar 0000-0003-3781-7914

Fatma Karasu 0000-0002-7347-0981

Aliye Bulut 0000-0002-4326-0000

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

AMA Ayar D, Karasu F, Bulut A. İki Faklı Mesleki Eğitim Alan Üniversite Öğrencilerinde Büyüklenmeci Narsisizm Düzeyi ile Akademik Potansiyel Memnuniyeti Arasındaki İlişki. Sakarya Tıp Dergisi. Aralık 2021;11(4):908-919. doi:10.31832/smj.957318

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır