Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 253 - 263, 15.06.2020
https://doi.org/10.31832/smj.670082

Öz

Amaç: Tıbbi Biyokimya lisans dersi ile ilişkili mevcut eksikliklerin tespit edilmesi, yeni eğitim stratejilerin geliştirilmesi ve lisansüstü tıbbi biyokimya eğitimine olan yönelimin artırılması amacıyla bu çalışmayı planladık.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmada 279 (Dönem-I (D-I)’den 106, Dönem-II(D-II)’den 99 ve Dönem-III(D-III)’ten 74) tıp fakültesi öğrencisine yüz yüze soru sorma tekniği kullanılarak anket uygulanmıştır. Anket soruları "Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği" ne ait 20 ve sosyodemografik özellikleri sorgulayan 11 olmak üzere toplam 31 sorudan oluşmaktadır. Ölçeğin 9 maddesi önem, 7 maddesi ilgi ve 4 maddesi ise memnuniyet alt boyutunu sorgulamaktadır.
Bulgular: D-I, D-II ve D-III öğrencilerinin anket puan ortalamaları sırasıyla 63.52±12.56, 58.11±13.62, 69.09±11.00 bulundu. Toplam ve alt boyut puanları dönemlere göre karşılaştırıldığında D-I ve D-II arasında önem, ilgi ve toplam puanda; D-I ve D-III arasında önem puanında; D-II ve D-III arasında ise önem, ilgi, memnuniyet ve toplam puanda anlamlı fark saptandı(p<0.05).
Sonuç: D-III’ün önem ve memnuniyet alt boyut puanlarının hem D-I hem de D-II’den yüksek bulunmasını, öğrencilerin D-III’te biyokimyanın teorik konularının klinik kullanımda ve hekimlik hayatındaki önemini kavrayacak bilgi düzeyine erişmeleri ile ilişkilendirmekteyiz. Bu nedenle biyokimya dersinin klinikle ilişkisini kurabilmeleri için öğrencilere seviyelerine uygun olarak klinik biyokimya konularına değinmenin, ilgi ve memnuniyetlerini artırabileceğini düşünüyoruz. Ayrıca bu uygulamanın tıbbi biyokimya ders içeriğine hem teorik hem de pratik olarak katkı sağlayacağı kanısındayız.

Kaynakça

  • 1- Chan NF.The Edinburgh Declaration Medical Education. The Hong Kong Practitioner;11,9:417-419.
  • 2- http://tip.sakarya.edu.tr/tr/icerik/16610/85303/2019-2020-akademik-programlar (ET: 20.08.19)
  • 3- Taşkıran HC, Çelebi İ, Ulusel B, Mavioğlu Ö, Özboyacı C, Lılınç T, et al. Tıp Eğitiminde Mesleksel Becerilerinin Yeri: Dokuz Eylül Üniversitesi Deneyimi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Aktif Eğitim Özel Sayısı 2001:67-73.
  • 4-https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/tip_fakultesi_cep.pdf (ET: 20.08.19)
  • 5- Eskiocak S, Gökmen SS, Erbaş H, Çakır E, Gülen Ş, Kazezoğlu C. Dönem II Öğrencileri Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Biyokimya Uygulama Eğitimini Değerlendiriyor .Turk J Biochem 2004; 29(3): 216-225.
  • 6- İşlekel H. Bilirubin metabolizması ve karaciğer fonksiyonlarına ilişkin tıp fakültesi biyokimya laboratuvar uygulaması öğrenci memnuniyeti. 17. Ulusal Biyokimya Kongresi 24-27.06.2002 Ankara.
  • 7- Chappel, JN, VeachTL, Krug RS.The substance abuse attitude survey: an instrument for measuring attitudes. Journal of Studies on Alcohol 1985; 46(1):48-52.
  • 8. Olthuis G, Dekkers W. Medical education, palliative care and moral attitude: some objectives and future perspectives. Medical education 2003;37(10):928-933.
  • 9- Özcan KV, Bütün İ, Gülcü A. Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. J Contemp Med 2016;6(4):291-299
  • 10- MUTLU A, AYAR KAYALI H.Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Uygulaması Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi.İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (INUJFE) 2018;19(1):49-65.
  • 11- Günay O. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri. Tıp Eğitimi Dergisi 2002;7:49-55.
  • 12- Kohler N, van den Bussche H, Je Beliebter. Nutzen, didaktische Qualität und Schwierigkeitsgrad des vorklinischen Lehrangebots, Hamburger Medizinstudenten tarafından işletilmektedir. Ann Anat 2004;186(3):283-288.
  • 13- Dong J, Zeng P. The Application of CBL Teaching Combined with PBL Teaching Method in Biochemistry Experiment Teaching. Advances in Intelligent Systems Research. 7th International Conference on Management, Education and Information (MEICI) 2017;156: 641-644.
  • 14-Puri D. An Integrated Problem Based Curriculum for Biochemistry Teaching in Medical Science. Indian Journal of Clinical Biochemistry 2002;17(2):52–59.
  • 15- Grover N. Introductory Course Based on a Single Problem: Learning Nucleic Acid Biochemistry from AIDS Research. Biochemistry and Molecular Biology Education 2004;32(6):367–372.
  • 16- Gelbal S. Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim 2010;33(150).
  • 17- Doğan T, Çoban AE. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Ve Bilim 2009;34(153). 18- Çapa Y, Çil N. Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. H.Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi 2000;18:69-73.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdem Çokluk

Fatıma Betül Tuncer 0000-0002-4034-4188

Mehmet Şekeroğlu 0000-0001-8383-6740

Selin Tunalı Çokluk 0000-0001-9159-1595

Mehmet Akdoğan 0000-0002-0345-8362

Mehmet Abdülkadir Şekeroğlu 0000-0001-5530-8684

Zehra Usta 0000-0003-2860-8213

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Çokluk E, Tuncer FB, Şekeroğlu M, Tunalı Çokluk S, Akdoğan M, Şekeroğlu MA, Usta Z. Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. Sakarya Tıp Dergisi. Haziran 2020;10(2):253-263. doi:10.31832/smj.670082

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır