Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 43 SITKI KOÇMAN'ın Anısına Armağan, 151 - 163, 28.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Birgül, M. (2015), “Nurettin Topçu’da Felsefe-Din İlişkisi Problemi”, Beytulhikme Uluslararası Bir Felsefe Dergisi, C: 5, S: 1, 24. Genç, A. ve Genç, Ö. (2016), “Psikobiyografik Bir İnceleme: İbn Rüşd”, Intermational Journal Of Social Science, S: 44, 443-452. Gündoğan A. O. (2014), “Ahlak Filozofu Olarak Nurettin Topçu”, (Türk Dünya Bilgiler Zirvesi: Gönül Sultanlar Buluşması, 225-230. Hüseyin, A. (2009), “Ahlak Filozofu ve Hareket Adamı Olarak Nurettin Topçu”, Atatürk Üniversitesi Araştırmalar Enstitüsü Dergisi, C: 16, S: 40, 439-462. Kahraman, H. (2000), Nurettin Topçu’nun Ahlak Felsefesi, Dergâh Yay, İstanbul. Kök, M. (2000),“Temel Problemler Çerçevesinde Nurettin Topçu’da Din Felsefesi”, Dini Araştırma Dergisi, C: 3, S: 7, 83-92. Nur, F. S. (2016), “Nurettin Topçu’nun Din Anlayışı”, Ankara Üniversitesi, Seminer, 29. Nurettin, T. (2017a), İsyan Ahlakı, Dergâh Yay, İstanbul. Nurettin, T. (2017b), Yarınki Türkiye, Dergâh Yay, İstanbul. Nurettin, T. (2017c), Felsefe, Dergâh Yay, İstanbul. Ocak, H. (2010), “İbn Rüşd’de Te’vil Anlayışında Metodoloji Sorunu”, Marife, C: 10, S: 3, 171-198. Rüşd, İ. (2015), Felsefe ve Din İlişkileri Faslu’l Makal El-Keşf an Minhaci’l-edille, çev. Süleyman Ulu dağ, Dergâh Yayınları, İstanbul. Sürmeli, S. M. ( 2012), “İbn Rüşd’de Din Felsefe İlişkisi.” Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi. Taylan, N. (1997), İslam Düşüncesinde Din Felsefeleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, İstanbul. Ünal, B. (2016), “Kültür Dünyamızın Mimarları: Hasan Şen, Nurettin Topçu’nun Türk Düşüncesindeki Sıra Dışı Yönü”, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 35-68.

İbn Rüşd Perspektifinde Nurettin Topçu’nun Felsefe-Din Münasebeti

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 43 SITKI KOÇMAN'ın Anısına Armağan, 151 - 163, 28.12.2018

Öz

Bu çalışmamızda İbn Rüşd ve Nurettin Topçu’nu felsefe-din görüşleri ele alınıp tartışılacaktır. Felsefe-din ilişkisi sadece İslam dünyasında değil aynı zamanda 20. Yüzyılda üzerinde durulmuş olan bir konudur. İslam dünyasında felsefe-din ilişkisini Faslü’l Makal adlı yapıtıyla derli toplu bir şekilde ele alıp bize sunan İbn Rüşd’dür. İbn Rüşd, felsefe ve dinin sütkardeş olduğunu ikisinin amacı hakikate ulaşmak olduğunu belirtmiştir. Fakat İslam dünyasında, Gazali ön plana çıkmıştır ve İbn Rüşd arka planda kalmıştır. Bu felsefenin geri planda kalmışlığın göstergesidir. 20. Yüzyılda batılaşmanın zirve yapmış olduğu felsefe-din ilişkisinin iki uç noktalarda olduğu bir dönemde yaşayan Nurettin Topçu, o dönemin anlayışına karşı din ve inanca yer açmaya çalışmıştır. Onun felsefe üzerine yazmış olduğu İsyan Ahlakı adlı yapıtında ahlak metafiziği yapmış ve felsefe-din ilişkisini ele almıştır. Topçu, felsefeyi dindar olmanın şartı olarak görmüş ve felsefe ve dini Tanrı’ya ulaşılması için birer basamak olarak görmüştür. Dindar olan her toplumun bir felsefi düşüncesi olmak zorundadır.

Kaynakça

  • Birgül, M. (2015), “Nurettin Topçu’da Felsefe-Din İlişkisi Problemi”, Beytulhikme Uluslararası Bir Felsefe Dergisi, C: 5, S: 1, 24. Genç, A. ve Genç, Ö. (2016), “Psikobiyografik Bir İnceleme: İbn Rüşd”, Intermational Journal Of Social Science, S: 44, 443-452. Gündoğan A. O. (2014), “Ahlak Filozofu Olarak Nurettin Topçu”, (Türk Dünya Bilgiler Zirvesi: Gönül Sultanlar Buluşması, 225-230. Hüseyin, A. (2009), “Ahlak Filozofu ve Hareket Adamı Olarak Nurettin Topçu”, Atatürk Üniversitesi Araştırmalar Enstitüsü Dergisi, C: 16, S: 40, 439-462. Kahraman, H. (2000), Nurettin Topçu’nun Ahlak Felsefesi, Dergâh Yay, İstanbul. Kök, M. (2000),“Temel Problemler Çerçevesinde Nurettin Topçu’da Din Felsefesi”, Dini Araştırma Dergisi, C: 3, S: 7, 83-92. Nur, F. S. (2016), “Nurettin Topçu’nun Din Anlayışı”, Ankara Üniversitesi, Seminer, 29. Nurettin, T. (2017a), İsyan Ahlakı, Dergâh Yay, İstanbul. Nurettin, T. (2017b), Yarınki Türkiye, Dergâh Yay, İstanbul. Nurettin, T. (2017c), Felsefe, Dergâh Yay, İstanbul. Ocak, H. (2010), “İbn Rüşd’de Te’vil Anlayışında Metodoloji Sorunu”, Marife, C: 10, S: 3, 171-198. Rüşd, İ. (2015), Felsefe ve Din İlişkileri Faslu’l Makal El-Keşf an Minhaci’l-edille, çev. Süleyman Ulu dağ, Dergâh Yayınları, İstanbul. Sürmeli, S. M. ( 2012), “İbn Rüşd’de Din Felsefe İlişkisi.” Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi. Taylan, N. (1997), İslam Düşüncesinde Din Felsefeleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, İstanbul. Ünal, B. (2016), “Kültür Dünyamızın Mimarları: Hasan Şen, Nurettin Topçu’nun Türk Düşüncesindeki Sıra Dışı Yönü”, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 35-68.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm 2018
Yazarlar

Aziz Sekman 0000-0003-3361-9160

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2018
Kabul Tarihi 25 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 43 SITKI KOÇMAN'ın Anısına Armağan

Kaynak Göster

APA Sekman, A. (2018). İbn Rüşd Perspektifinde Nurettin Topçu’nun Felsefe-Din Münasebeti. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(43 SITKI KOÇMAN’ın Anısına Armağan), 151-163.

Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (SOBBİAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmıştır.