As one of the tool of communication public relations is well-intentioned effords devoted to emitting culture of establishment, building up establishment image and transferring establisment messages to target group effectively and opening the message comes from target group properly. With the development of information technology, the instruments used in social relations have begun to change and developed as well. Social media, defined as provided social interaction platform by using internet technology is one of these instruments. Due to social media, users are not only observer and reader but also turn into an actor spreading information. When considered from this point of view, professionels of public relations evaluating information everywhere and all the way have to use social media efficiently. However in practice, social media is tried to be used with traditional media logic and pave the way for lots of problems. In this search, social media has primarily been evaluated as a new communication channel, social media instruments are determined and the advantages and disadvantages of this channel in terms of public relations practices put forward. By comparing examples of social media in Turkey and the World, the perception of social media in Turkey and reflection of this to public relations practices will be found out
İletişim araçlarından biri olan halkla ilişkiler kurum kültürünü yayma, kurum imajı oluşturma ve kurumun mesajlarını etkin bir şekilde hedef kitleye aktarmaya ve hedef kitleden gelen mesajı doğru şekilde açmaya yönelik iyi niyetli çabalardır. Bilgi teknolojilerinin gelişimi ile birlikte halkla ilişkilerde kullanılan araçlarda değişmeye ve gelişmeye başlamıştır. İnternet teknolojisi kullanılarak sosyal etkileşim sağlandığı ortamlar olarak tanımlanan sosyal medya bu araçlardan biridir. Sosyal medya sayesinde kullanıcılar sadece gözlemleyen veya okuyan değil doğrudan bilgi yayan aktörlere dönüşmüşlerdir. Bu açıdan bakıldığında bilgiyi her yerde ve her şekilde değerlendiren halkla ilişkiler profesyonelleri sosyal medyayı etkin kullanmak zorundadır. Fakat uygulamada sosyal medya geleneksel medya mantığı ile kullanılmaya çalışılmakta ve bu birçok probleme zemin hazırlamaktadır. Bu çalışmada öncelikle sosyal medya yeni bir iletişim mecrası olarak değerlendirilmiş, sosyal medya araçları belirlenmiş ve bu mecranın halkla ilişkiler uygulamaları açısından avantaj ve dezavantajları ortaya konulmuştur. Dünya ve Türkiye’deki örnekler karşılaştırılarak Türkiye’deki sosyal medya algısının ve bunun halkla ilişkiler uygulamalarına yansımaları ortaya çıkarılacaktır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 1 |