BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2013, Cilt: 5 Sayı: 1, 376 - 386, 01.06.2013

Öz

environmental and industry characteristics affecting the business performance have been analyzed in the light of their relationships. In the study, in order to determine the factors affecting export performance of the businesses, the scale which was adapted from the work of Yücel (2006) and having both validity and reliability features was preferred. Through the consideraton of business manager’s thoughts, actual situation has been determined and the hypotheses have been tested. In the research a Likert scale has been used. In terms of the model developed by the authors it was found that business specifications, managerial and environmental features have an effect on export performances of the businesses

Kaynakça

  • Atabay, İ. (2004). ‘İhracat Performansını Etkileyen Faktörler (Zeytinyağı Sektöründe Bir Araştırma)’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 18-25.
  • Çavuşgil, S.T. and Zou, S. (1994). "Marketing Strategy-Performance Relationship: An Investigation of the Empirical Link in Export Market Ventures", Journal of Marketing, Vol.58, January, p.4
  • Katsikeas, S. C., Leonidou, L. C. and Morgan, N. A. (2000), "Firm Level Export Performance Asscssment. Review Evaluation and Development", Journal of the Academy of Marketing, Vol.28, No : 4, pp. 493-511.
  • Kayabaşı, A., Kiracı, H., Kanberoğlu, Z. ve Oğuz, A. (2010). ‘KOBİ’lerde İhracat Performansını Belirleyen Unsurların İncelenmesi: İnegöl’de Faaliyette Bulunan İşletmeler Üzerinde Bir Alan Araştırması’, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 28, 1- 12.
  • Leonidou, L.C., Katsikeas, C.S., ve Samiee, (2002). ‘’Marketing Strategy Determinants of Export Performance: a Meta-Analysis’’. Journal of Business Research, 55 (1), ss. 51-67.
  • Perçin, S. (2005). ‘İhracat Performansını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi ve Firmaların İhracat Performans Ölçülerine Göre Sınıflandırılmasındaki Rolü: ISO 1000 Sanayi Firmaları Uygulaması’, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (9), 139-155.
  • Sökmen, A. G. (2006). ‘Firma Kaynakları, İhracat Stratejileri ve Uluslararasılaşma Derecesi: Küçük ve Orta Boy İşletmeler Üzerine Bir Araştırma’. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sürer, A. ve Mutlu, H. M. (2012). ‘Pazar, E- Pazarlama, Grişimcilik ve Teknoloji Yönelimlerinin İhracat Performansı Üzerine Etkileri’, ‘İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, Vol. 3 (2), 27-52.
  • Torlak, Ö., Özdemir, Ş. ve Kula, V. (2007). ‘Türk İşletmelerinin İhracat Performansı Belirleyicileri’, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1), 103-114.
  • Valos, M., ve Baker M. (1996), “Developing an Australian model of export marketing per-formance determinants”, Marketing Intelligence & Planning (14/3), ss.11–20.
  • Yucel, A. (2006). İhracat Pazarlaması Stratejilerinin Firma Performansı Üzerine Etkileri Hazır Giyim Firmaları Üzerine Bir Uygulama. Doktora Tezi, Ankara U. SBE.
  • Zou, S. ve Stan, S. (1998) “The determinants of export performance: a review of the empirical literature between 1987 and 1997”, International Marketing Review, 15, ss.333-3.
  • Zaiem, I. & Zghidi, A. B. Y. (2011). ‘Product Adaptation Strategy and Export Performance: The Impacts of the Internal Firm Characteristics and Business Segment’, Contemporary Management Research, Vol. 7, No. 4, 291-312.

İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2013, Cilt: 5 Sayı: 1, 376 - 386, 01.06.2013

Öz

Bu çalışma, işletmelerin ihracat performansına etki eden faktörlerin belirlenmesi amacıyla tasarlanmıştır. İhracat performansına etki eden faktörler alan yazında çeşitli açılardan incelenmiş olup geliştirilen modellerden yararlanılarak genellikle, karar alıcıların özellikleri, işletme özellikleri, işletmeye özgü yetkinlikler, ihracat pazarlama stratejileri ile ihracat performansı arasındaki ilişkilere yer verilmektedir. İşletme performansını etkileyen; işletme özellikleri, yönetimin ihracata yönelik tutumu gibi içsel ve endüstri özellikleri, çevresel faktörler gibi dışsal faktörler ile ihracat pazarlaması stratejileri ve işletme performansıyla olan ilişkileri de tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada İhracat performansına etki eden faktörleri belirlemek amacıyla Yücel (2006)’nın güvenilirlik ve geçerlilik analizini yaptığı ölçekten yararlanılmıştır. İşletme yöneticilerinin düşüncelerinden hareketle konuya ilişkin mevcut durumun tespiti ve bazı hipotezler test edilmiştir. Tüm ifadelerin değerlendirilmesinde 5’li Likert ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada bir model geliştirilmiş olup, işletme özellikleri, yönetsel özellikler ve çevresel özelliklerin geliştirilen model kapsamında işletmelerin ihracat performanslarını etkiledikleri belirlenmiştir

Kaynakça

  • Atabay, İ. (2004). ‘İhracat Performansını Etkileyen Faktörler (Zeytinyağı Sektöründe Bir Araştırma)’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 18-25.
  • Çavuşgil, S.T. and Zou, S. (1994). "Marketing Strategy-Performance Relationship: An Investigation of the Empirical Link in Export Market Ventures", Journal of Marketing, Vol.58, January, p.4
  • Katsikeas, S. C., Leonidou, L. C. and Morgan, N. A. (2000), "Firm Level Export Performance Asscssment. Review Evaluation and Development", Journal of the Academy of Marketing, Vol.28, No : 4, pp. 493-511.
  • Kayabaşı, A., Kiracı, H., Kanberoğlu, Z. ve Oğuz, A. (2010). ‘KOBİ’lerde İhracat Performansını Belirleyen Unsurların İncelenmesi: İnegöl’de Faaliyette Bulunan İşletmeler Üzerinde Bir Alan Araştırması’, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 28, 1- 12.
  • Leonidou, L.C., Katsikeas, C.S., ve Samiee, (2002). ‘’Marketing Strategy Determinants of Export Performance: a Meta-Analysis’’. Journal of Business Research, 55 (1), ss. 51-67.
  • Perçin, S. (2005). ‘İhracat Performansını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi ve Firmaların İhracat Performans Ölçülerine Göre Sınıflandırılmasındaki Rolü: ISO 1000 Sanayi Firmaları Uygulaması’, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (9), 139-155.
  • Sökmen, A. G. (2006). ‘Firma Kaynakları, İhracat Stratejileri ve Uluslararasılaşma Derecesi: Küçük ve Orta Boy İşletmeler Üzerine Bir Araştırma’. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sürer, A. ve Mutlu, H. M. (2012). ‘Pazar, E- Pazarlama, Grişimcilik ve Teknoloji Yönelimlerinin İhracat Performansı Üzerine Etkileri’, ‘İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, Vol. 3 (2), 27-52.
  • Torlak, Ö., Özdemir, Ş. ve Kula, V. (2007). ‘Türk İşletmelerinin İhracat Performansı Belirleyicileri’, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1), 103-114.
  • Valos, M., ve Baker M. (1996), “Developing an Australian model of export marketing per-formance determinants”, Marketing Intelligence & Planning (14/3), ss.11–20.
  • Yucel, A. (2006). İhracat Pazarlaması Stratejilerinin Firma Performansı Üzerine Etkileri Hazır Giyim Firmaları Üzerine Bir Uygulama. Doktora Tezi, Ankara U. SBE.
  • Zou, S. ve Stan, S. (1998) “The determinants of export performance: a review of the empirical literature between 1987 and 1997”, International Marketing Review, 15, ss.333-3.
  • Zaiem, I. & Zghidi, A. B. Y. (2011). ‘Product Adaptation Strategy and Export Performance: The Impacts of the Internal Firm Characteristics and Business Segment’, Contemporary Management Research, Vol. 7, No. 4, 291-312.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Halit Yildirim - Emel Eylül Erul Bu kişi benim

Emel Eylül Erul Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erul, M. H. Y. .-. E. E., & Erul, E. E. (2013). İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 376-386.
AMA Erul MHYEE, Erul EE. İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. Haziran 2013;5(1):376-386.
Chicago Erul, Mehmet Halit Yildirim - Emel Eylül, ve Emel Eylül Erul. “İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA”. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2013): 376-86.
EndNote Erul MHY-EE, Erul EE (01 Haziran 2013) İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 5 1 376–386.
IEEE M. H. Y. .-. E. E. Erul ve E. E. Erul, “İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 376–386, 2013.
ISNAD Erul, Mehmet Halit Yildirim - Emel Eylül - Erul, Emel Eylül. “İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 5/1 (Haziran 2013), 376-386.
JAMA Erul MHY-EE, Erul EE. İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2013;5:376–386.
MLA Erul, Mehmet Halit Yildirim - Emel Eylül ve Emel Eylül Erul. “İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA”. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 5, sy. 1, 2013, ss. 376-8.
Vancouver Erul MHY-EE, Erul EE. İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKSARAY, KONYA VE KARAMANDA BİR ARAŞTIRMA. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2013;5(1):376-8.