Çalışmada, 1978-2015 yılları arasında
restoranlarda bahşiş ile ilgili uluslararası alanyazında yayınlanan makalelerin
belirli parametreler çerçevesinde incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda
çeşitli veri tabanları üzerinden erişim sağlanan 201 makale değerlendirmeye
alınmıştır. Özellikle veri tabanları üzerinden tarama esnasında tip, tipping,
tipping behavior, gratuity gibi anahtar kelimeler kullanılmıştır. Bu bağlamda
restoranlarda bahşiş ile ilgili en fazla makalenin 2004-2015 yılları arasında
yayınlandığı, görgül çalışmaların ağırlıklı olduğu, tek yazarlı makalelerin
daha fazla yayınlandığı, bahşiş arttırma teknikleri ile ilgili yapılan
çalışmaların sayısının daha yüksek olduğu ve çalışmaların 6-10 sayfa arasında
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Makalelerin çoğunluğunda anket tekniğiyle
verilerin toplandığı, örneklem grubunu müşterilerin oluşturduğu ve genellikle
makalelere atıf yapıldığı dikkat çekmektedir. Makalelere en fazla katkı yapan
akademisyenlerin Cornell Üniversitesi’nde çalıştığı ve en fazla çalışmanın
Michael Lynn tarafından yapıldığı tespit edilmiştir. Tüm bunların ışığında bu
çalışmadan elde edilen bulgular bahşiş ile ilgili çalışmaların sayısının
giderek arttığını ve işletme, pazarlama, ekonomi, sosyoloji, psikoloji, turizm
araştırmacıların bahşiş ile ilgili çalışmalara daha fazla ilgi gösterdiğini
göstermektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 2 |