Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Teknolojilerin Turizm Eğitiminde Rolü: Öğrenci Yeterlilikleri Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 2, 372 - 383, 25.08.2025
https://doi.org/10.24010/soid.1640370

Öz

Bu çalışma, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde turizm eğitimi alan öğrencilerin dijital yeterlilik düzeylerini belirlemeyi ve bu yeterliliklerin cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyi gibi demografik değişkenlerle ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Nicel araştırma yöntemi kullanılarak 2022-2023 eğitim-öğretim yılında 540 öğrenciyle çevrim içi anket uygulanmıştır. Bulgulara göre, öğrencilerin çoğu orta düzeyde dijital yeterliliğe sahiptir. Cinsiyetin dijital yeterlilik üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmazken; yaş ve eğitim düzeyi faktörleri anlamlı farklılık göstermektedir. Genç ve yüksek lisans/doktora düzeyindeki öğrenciler daha yüksek dijital yeterliliğe sahiptir. Bu bulgular doğrultusunda, turizm eğitiminde dijital becerilerin geliştirilmesi için müfredat güncellemeleri, uygulamalı eğitimler ve sektörle iş birliklerinin önemi vurgulanmaktadır.

Etik Beyan

T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Yayın Etik kurulu tarafından, 07.04.2023 tarih, 08-04 sayılı etik kurul onayı verilmiştir.

Kaynakça

  • Afacan Adanır, G., & Gülbahar Güven, Y. (2022). Üniversite Öğrencileri Dijital Yeterlikler Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 122-132. https://doi.org/10.5961/higheredusci.990452
  • Akyol, C. (2022). Akıllı Turizm Uygulamaları Kapsamında Dijital Platformların Destinasyonlara Katkısı: "GoTurkiye" örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi.
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N. B., Kaban, A. L., Taşçı, G., & Aykul, M. (2021). Dijital Bilgi Çağı: Dijital Toplum, Dijital Dönüşüm, Dijital Eğitim Ve Dijital Yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63.
  • Bradić-Martinović, A., & Lazić, M. (2024). Exploring Gender Disparities İn Digital Skills: Evidence From The Serbian Tourism Sector. International Journal of Tourism and Education.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi.
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework For Developing And Understanding Digital Competence İn Europe. Publications Office of the European Union.
  • Ferrari, A., Punie, Y., & Redecker, C. (2012). Understanding Digital Competence İn The 21st Century: An analysis of current frameworks. EC-TEL 2012, 79-92. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33263-0_7.
  • Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th ed.). SAGE Publications.
  • Fitriyani, E., & Suwandi, A. (2024). HOSPISIMULATOR As Strengthening Tourism Digital Literacy Through The Use Of Cloud And Artificial İntelligence (AI). Journal of Education and Social Sciences.
  • Guttentag, D. A. (2010). Virtual reality: Applications And İmplications For Tourism. Tourism Management, 31(6), 637-651. https://doi.org/10.1016/j.tourman. 2009.07.003
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
  • Ke, W. (2024). A Study Of The İmpact Of Smart Tourism On Employment İn The Tourism İndustry. Proceedings of the International Conference on Tourism.
  • López-Meneses, E., Sirignano, F. M., Vázquez-Cano, E., & Ramírez-Hurtado, J. M. (2020). University Students’ Digital Competence İn Three Areas Of The Digcomp 2.1 Model: A Comparative Study At Three European Universities. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3), 69-88. https://doi.org/10.14742/ajet.5583
  • Murphy, J., Hofacker, C., & Gretzel, U. (2017). Dawning Of The Age Of Robots İn Hospitality And Tourism: Challenges For Teaching And Research. European Journal Of Tourism Research, 15, 104-111.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital İmmigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816.
  • Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770.
  • Saseanu, A. S., Ghita, S. I., Albastroiu, I., & Stoian, C.-A. (2020). Aspects Of Digitalization And Related İmpact On Green Tourism İn European Countries. Information, 11(11), 507. https://doi.org/10.3390/info11110507.
  • Selwyn, N. (2009). The Digital Native – Myth And Reality. Aslib Proceedings, 61(4), 364–379. https://doi.org/10.1108/00012530910973776.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using Multivariate Statistics (7th ed.). Pearson.
  • Unurlu, Ç. (2022). Sosyal Medyada Gerçek Zamanlı Pazarlama: Turizm Endüstrisinde Yer Alan İşletmelerin Sosyal Medya Paylaşımları Üzerine Bir İnceleme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(2), 211-237. https://doi.org/10.24010/ soid.1008478
  • UNWTO. (2018). Digital Transformation İn Tourism. https://www.unwto.org/digital-transformation.
  • Vainionpää, F., Iivari, N., Kinnula, M., Hartikainen, H., & Rajala, J. (2023). Increasing Secondary Education Students' Understanding Of The İnformation Systems Field. Communications Of The Association For Information Systems, 53(1), 532-554. Https://Doi.Org/10.17705/1CAIS.05323.

Assessing Student Competencies in the Context of Digital Technologies in Tourism Education

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 2, 372 - 383, 25.08.2025
https://doi.org/10.24010/soid.1640370

Öz

This study aims to assess the digital competency levels of tourism students at Van Yüzüncü Yıl University and explore their relationship with demographic variables such as gender, age, and education level. Using a quantitative approach, data were collected from 540 students via an online survey. The findings show that most students possess a moderate level of digital competency. While no significant differences were found between genders, younger students and those with higher education levels demonstrated greater digital proficiency. The study recommends curriculum updates, practical digital training, and increased academia-industry collaboration to better equip students for the evolving digital demands of the tourism sector.

Kaynakça

  • Afacan Adanır, G., & Gülbahar Güven, Y. (2022). Üniversite Öğrencileri Dijital Yeterlikler Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 122-132. https://doi.org/10.5961/higheredusci.990452
  • Akyol, C. (2022). Akıllı Turizm Uygulamaları Kapsamında Dijital Platformların Destinasyonlara Katkısı: "GoTurkiye" örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi.
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N. B., Kaban, A. L., Taşçı, G., & Aykul, M. (2021). Dijital Bilgi Çağı: Dijital Toplum, Dijital Dönüşüm, Dijital Eğitim Ve Dijital Yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63.
  • Bradić-Martinović, A., & Lazić, M. (2024). Exploring Gender Disparities İn Digital Skills: Evidence From The Serbian Tourism Sector. International Journal of Tourism and Education.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi.
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework For Developing And Understanding Digital Competence İn Europe. Publications Office of the European Union.
  • Ferrari, A., Punie, Y., & Redecker, C. (2012). Understanding Digital Competence İn The 21st Century: An analysis of current frameworks. EC-TEL 2012, 79-92. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33263-0_7.
  • Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th ed.). SAGE Publications.
  • Fitriyani, E., & Suwandi, A. (2024). HOSPISIMULATOR As Strengthening Tourism Digital Literacy Through The Use Of Cloud And Artificial İntelligence (AI). Journal of Education and Social Sciences.
  • Guttentag, D. A. (2010). Virtual reality: Applications And İmplications For Tourism. Tourism Management, 31(6), 637-651. https://doi.org/10.1016/j.tourman. 2009.07.003
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
  • Ke, W. (2024). A Study Of The İmpact Of Smart Tourism On Employment İn The Tourism İndustry. Proceedings of the International Conference on Tourism.
  • López-Meneses, E., Sirignano, F. M., Vázquez-Cano, E., & Ramírez-Hurtado, J. M. (2020). University Students’ Digital Competence İn Three Areas Of The Digcomp 2.1 Model: A Comparative Study At Three European Universities. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3), 69-88. https://doi.org/10.14742/ajet.5583
  • Murphy, J., Hofacker, C., & Gretzel, U. (2017). Dawning Of The Age Of Robots İn Hospitality And Tourism: Challenges For Teaching And Research. European Journal Of Tourism Research, 15, 104-111.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital İmmigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816.
  • Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770.
  • Saseanu, A. S., Ghita, S. I., Albastroiu, I., & Stoian, C.-A. (2020). Aspects Of Digitalization And Related İmpact On Green Tourism İn European Countries. Information, 11(11), 507. https://doi.org/10.3390/info11110507.
  • Selwyn, N. (2009). The Digital Native – Myth And Reality. Aslib Proceedings, 61(4), 364–379. https://doi.org/10.1108/00012530910973776.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using Multivariate Statistics (7th ed.). Pearson.
  • Unurlu, Ç. (2022). Sosyal Medyada Gerçek Zamanlı Pazarlama: Turizm Endüstrisinde Yer Alan İşletmelerin Sosyal Medya Paylaşımları Üzerine Bir İnceleme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(2), 211-237. https://doi.org/10.24010/ soid.1008478
  • UNWTO. (2018). Digital Transformation İn Tourism. https://www.unwto.org/digital-transformation.
  • Vainionpää, F., Iivari, N., Kinnula, M., Hartikainen, H., & Rajala, J. (2023). Increasing Secondary Education Students' Understanding Of The İnformation Systems Field. Communications Of The Association For Information Systems, 53(1), 532-554. Https://Doi.Org/10.17705/1CAIS.05323.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serpil Sevimli Deniz 0000-0002-8559-1107

Ezgi Bayram Öz 0000-0001-5391-6248

Erken Görünüm Tarihi 15 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2025
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sevimli Deniz, S., & Bayram Öz, E. (2025). Dijital Teknolojilerin Turizm Eğitiminde Rolü: Öğrenci Yeterlilikleri Üzerine Bir Değerlendirme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 22(2), 372-383. https://doi.org/10.24010/soid.1640370

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.