Bu çalışmanın amacı, metafor analizi tekniği kullanarak “uzay turizmi” kavramının insanların zihinlerinde nasıl betimlendiğini ve bu kavramla ne tür imgeleri ilişkilendirdiklerini incelemektir. Araştırma, nitel bir yöntem olan olgubilim deseniyle yapılmış ve veri toplama sahası olarak TEKNOFEST Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali seçilmiştir. Veriler iki bölümden oluşan tek sayfalık bir veri toplama formu aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırma sürecinde 677 katılımcıdan edilen veriler MAXQDA yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre katılımcıların uzay turizmine ilişkin oluşturduğu metaforlardan yola çıkarak 37 kod ortaya çıkmış ve bu kodlara 970 kez atıfta bulunarak bu kodların sırasıyla “sürreal, olumsuzluk, aktivite, yenilik/keşif, uzay, bilimsellik, ekonomi, ontolojik” olmak üzere 9 kategori altında şekillendiği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları uzay turizmine yönelik gerçeklik ve gerçeküstülüğü birlikte içeren çok geniş bir yelpazede karmaşık bir algıya sahip olunduğunu, bu doğrultuda hem fiziksel hem metafiziksel düzeyde bir deneyim olarak görüldüğünü ve her ne kadar riskler ve olumsuzluk hissiyatı barındırsa da sonsuzluk, gelecek, hayal, yenilik ve keşif gibi kavramlarla ilişkilendirilerek geleceğe dair umut verici bir potansiyel taşıdığını göstermektedir. Bu doğrultuda sektör firmaları tarafından uzay turizmini sadece bir seyahat değil, bir keşif yolculuğu olarak konumlandıran pazarlama stratejileri geliştirilmesi önerilmektedir.
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, 11.09.2023 tarih ve 96249 sayılı karar.
The aim of this study is to examine how the concept of “space tourism” is represented in people’s minds and what kind of images they associate with this concept using the metaphor analysis technique. The research was conducted using a qualitative method, phenomenological design, and the TEKNOFEST Aviation, Space and Technology Festival was selected as the data collection site. The data were collected using a one-page data collection form consisting of two sections. The survey data from 677 participants were analyzed with MAXQDA. According to the findings obtained as a result of the research, 37 codes emerged based on the metaphors created by the participants regarding space tourism, and it was determined that these codes referenced a total of 970 times and that these codes were shaped under 9 categories, respectively, “surreal, negativity, activity, innovation/discovery, space, scientific, economic, ontological”. The research results show that there is a complex perception of space tourism in a wide range that encompasses both reality and surrealism, and that it is seen as an experience at both physical and metaphysical levels, and that although it contains risks and a sense of negativity, it carries a promising potential for the future by being associated with concepts such as infinity, future, dream, innovation and discovery. Accordingly, it is recommended that companies in the sector develop marketing strategies positioning space tourism not just as a trip, but as a journey of discovery.
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, 11.09.2023 tarih ve 96249 sayılı karar.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Turizm (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 15 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 2 |