Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Impressionism and Reflections of the Impressionist Music to the Flute Repertory with the Morceaux Impose Tradition

Yıl 2021, , 301 - 330, 31.01.2021
https://doi.org/10.21550/sosbilder.749346

Öz

The Industrial Revolution and the emergence of technological and social changes in European countries have been one of the most important developments affecting all branches of art in the 19th century Europe. With these changes taking place in the west culture, new trends emerged in the end of the 19th and the beginning of the 20th century, which were reflected in music as well as all branches of art. The first of these trends, which brought 20th century art to new dimensions, first appeared in the art of painting and then influenced other branches of art was Impressionism movement. In this study, the process of the birth of impressionism, the influence of impressionism in music, the Morceaux Imposé tradition that emerged at the Paris Conservatory between 1850 and 1950, the features of this tradition and the achievements of the composers who wrote Morceaux Imposé pieces for the flute repertory were investigated and the obtained findings were presented. In this regard, the Paris Conservatory, technical and structural change of the flute instrument, the works written by the impressionist composers for the flute, and the place and importance of the flute in the impressionist music was also mentioned.

Kaynakça

  • 19th century Boehm flutes. (2020, Mayıs 6). http://www.oldflutes.com/boehm.htm.
  • Alıcı, S. (2010). Paul Taffanel ve Morceaux Impose geleneği. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Alıcı, S. (2017). 19. yüzyılda sanatın başkenti Paris ve İzlenimcilik akımı. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(38), 2985-2995.
  • Altuna, S. (1970). Empresyonist ressamlar hayatları ve eserleri. Hayat Kitapları.
  • Barbur, S. (2008). İzlenimcilik akımının müziğe yansıması ve bu akımdan etkilenmiş bestecilerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baroque flutes. (2020, Mayıs 6). http://www.oldflutes.com/baroq.htm.
  • Claude Debussy. (2020, Mayıs 3). https://www.astroenerji.com/wp-content/uploads/debussy-216x300.jpg.
  • Claude Monet’in “Impression, Sunrise” eseri. (2020, Mayıs 5). https://resimbiterken.wordpress.com/2014/03/15/claude-monetin-impression-sunrise-eseri/.
  • Cook, K. R. (1991) The Paris Conservatory and the “Solo de Concours” for flute 1900-1955. (Yayımlanmamış doktora tezi). Wisconsin: The University of Wisconsin.
  • Çevik, D. B. (2007). Çağdaş müziğin öncüsü: Claude Debussy, hayatı, eserleri ve müziğe katkıları. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1). 102-106.
  • Dede, E. Ö. (2004). İzlenimcilik akımı ve Debussy. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dik, C. (2016). Flüt çalgısının gelişim sürecinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. (6), 326-336.
  • Dindar, S. (2019). Claude Debussy ve Maurice Ravel’in eserlerinde empresyonist yaklaşımlar ve flüt müziğine etkileri. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Doğan, Ö. (2013). Türk Beşleri’nin solo piyano eserlerinde İzlenimcilik etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Kayseri: Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Europeana. (2020, Mayıs 15). https://www.europeana.eu/portal/en/record/09102/_CM_0130255.html.
  • Gabaron, N. (2005). L’Enseignement de la flute traversiere, histoire de la constitution d’une disipline d’Excellence en France. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Lyon: CEFEDEM Rhône-Alpes.
  • Haznedar, F. M. (2015). 19. yüzyılda Empresyonizm akımı ve fotoğraf ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Hepyücel, C. (2009). 19. yüzyıldan günümüze Fransız ekolü ve Marcel Moyse’un dünya flüt sanatına etkileri. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • James McNeill Whistler “Thames River”. (2020, Mayıs 4). https://i0.wp.com/freersackler-development.mystagingwebsite.com/wp-content/uploads/2012/03/F1902.97ab.jpg?w=1024&ssl=1.
  • Koyuncu, S. (2002). Empresyonizm. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 1-3.
  • Maurice Ravel. (2020, Mayıs 8). https://66.media.tumblr.com/49433bc030f6f0ca17ab03488a1d7898/tumblr_inline_p812q5cZEp1r091v3_500.jpg.
  • Mimaroğlu, İ. (1999). Müzik tarihi. Varlık Yayınları.
  • Piccini, C. A. (2013). French women perpetuating the French tradition: women composers of flute contest pieces at the Paris Conservatory. (Yayımlanmamış doktora tezi). Houston: University of Houston.
  • Pierre Auguste Renoir salıncakta. (2020, Mayıs 5). https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-r/renoir-pierre-auguste/pierre-auguste-renoir-salincakta-1707/.
  • Sarıboğa, B. (2018). Antik Yunan mitolojisinde “Pan” karakterinin Batı müziği bestecileri üzerindeki etkisi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(28). 1147-1159.
  • Say, A. (2005). Müzik tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sözer, E. (2013). Dünya flüt sanatında Jean Pierre Rampal fenomeni. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Şenol, A. & Demirbatır, E. (2011) Flütün tarihsel gelişimi ve Romantik Dönem özelliklerinin flüt eserlerine yansıması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 585-604.
  • Theobald Boehm flute. (2020, Mayıs 6). https://americanhistory.si.edu/collections/search/object/nmah_606256.
  • Tomaszewicz, G. (2020, Mayıs 8). Renaissance and Baroque musical instruments. https://gtmusicalinstruments.com/de/musikinstrumente/renaissance-floeten-traverso-und-frueher-barock/.
  • Yöre, S. (2011). Çağdaş müzik: bestecilik ana akımları, teknikleri ve başlıca besteciler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1-19.

İZLENİMCİLİK AKIMI VE İZLENİMCİ MÜZİĞİN MORCEAUX IMPOSE GELENEĞİ İLE FLÜT REPERTUVARINA YANSIMALARI

Yıl 2021, , 301 - 330, 31.01.2021
https://doi.org/10.21550/sosbilder.749346

Öz

19. yüzyılın Avrupası’nda yaşanan Endüstri Devrimi ile Avrupa ülkelerinde teknolojik ve toplumsal değişikliklerin meydana gelmesi bütün sanat dallarını etkileyen önemli gelişmelerden biri olmuştur. Batıda gerçekleşen bu değişimler ile 19. yüzyılın ikinci, 20. yüzyılın ilk yarısında müzik ve tüm sanat dallarına da yansıyan yeni akımlar ortaya çıkmıştır. 20. yüzyıl sanatına yeni boyutlar kazandıran bu akımların ilki, önce resim sanatında ortaya çıkıp sonra diğer sanat dallarını etkileyen İzlenimcilik akımı olmuştur. Bu çalışmada, izlenimcilik (empresyonizm) akımının doğuş süreci, müzikte izlenimcilik akımının etkisi, bu akımın etkilemiş olduğu 1850-1950 yılları arasında Paris Konservatuvarı’nda ortaya çıkan Morceaux Imposé geleneği, bu geleneğin özellikleri ve Morceaux Imposé eserlerin bestecilerinin flüt repertuvarına kazanımları araştırılmış, elde edilen bulgular sunulmuştur. Bu doğrultuda Paris Konservatuvarı’na, flüt çalgısının teknik ve yapısal değişimine, izlenimci bestecilerin flüt için yazdığı eserlere ve izlenimci müzikte flütün yerine ve önemine de değinilmiştir.

Kaynakça

  • 19th century Boehm flutes. (2020, Mayıs 6). http://www.oldflutes.com/boehm.htm.
  • Alıcı, S. (2010). Paul Taffanel ve Morceaux Impose geleneği. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Alıcı, S. (2017). 19. yüzyılda sanatın başkenti Paris ve İzlenimcilik akımı. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(38), 2985-2995.
  • Altuna, S. (1970). Empresyonist ressamlar hayatları ve eserleri. Hayat Kitapları.
  • Barbur, S. (2008). İzlenimcilik akımının müziğe yansıması ve bu akımdan etkilenmiş bestecilerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baroque flutes. (2020, Mayıs 6). http://www.oldflutes.com/baroq.htm.
  • Claude Debussy. (2020, Mayıs 3). https://www.astroenerji.com/wp-content/uploads/debussy-216x300.jpg.
  • Claude Monet’in “Impression, Sunrise” eseri. (2020, Mayıs 5). https://resimbiterken.wordpress.com/2014/03/15/claude-monetin-impression-sunrise-eseri/.
  • Cook, K. R. (1991) The Paris Conservatory and the “Solo de Concours” for flute 1900-1955. (Yayımlanmamış doktora tezi). Wisconsin: The University of Wisconsin.
  • Çevik, D. B. (2007). Çağdaş müziğin öncüsü: Claude Debussy, hayatı, eserleri ve müziğe katkıları. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1). 102-106.
  • Dede, E. Ö. (2004). İzlenimcilik akımı ve Debussy. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dik, C. (2016). Flüt çalgısının gelişim sürecinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. (6), 326-336.
  • Dindar, S. (2019). Claude Debussy ve Maurice Ravel’in eserlerinde empresyonist yaklaşımlar ve flüt müziğine etkileri. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Doğan, Ö. (2013). Türk Beşleri’nin solo piyano eserlerinde İzlenimcilik etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Kayseri: Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Europeana. (2020, Mayıs 15). https://www.europeana.eu/portal/en/record/09102/_CM_0130255.html.
  • Gabaron, N. (2005). L’Enseignement de la flute traversiere, histoire de la constitution d’une disipline d’Excellence en France. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Lyon: CEFEDEM Rhône-Alpes.
  • Haznedar, F. M. (2015). 19. yüzyılda Empresyonizm akımı ve fotoğraf ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Hepyücel, C. (2009). 19. yüzyıldan günümüze Fransız ekolü ve Marcel Moyse’un dünya flüt sanatına etkileri. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • James McNeill Whistler “Thames River”. (2020, Mayıs 4). https://i0.wp.com/freersackler-development.mystagingwebsite.com/wp-content/uploads/2012/03/F1902.97ab.jpg?w=1024&ssl=1.
  • Koyuncu, S. (2002). Empresyonizm. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 1-3.
  • Maurice Ravel. (2020, Mayıs 8). https://66.media.tumblr.com/49433bc030f6f0ca17ab03488a1d7898/tumblr_inline_p812q5cZEp1r091v3_500.jpg.
  • Mimaroğlu, İ. (1999). Müzik tarihi. Varlık Yayınları.
  • Piccini, C. A. (2013). French women perpetuating the French tradition: women composers of flute contest pieces at the Paris Conservatory. (Yayımlanmamış doktora tezi). Houston: University of Houston.
  • Pierre Auguste Renoir salıncakta. (2020, Mayıs 5). https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-r/renoir-pierre-auguste/pierre-auguste-renoir-salincakta-1707/.
  • Sarıboğa, B. (2018). Antik Yunan mitolojisinde “Pan” karakterinin Batı müziği bestecileri üzerindeki etkisi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(28). 1147-1159.
  • Say, A. (2005). Müzik tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sözer, E. (2013). Dünya flüt sanatında Jean Pierre Rampal fenomeni. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Şenol, A. & Demirbatır, E. (2011) Flütün tarihsel gelişimi ve Romantik Dönem özelliklerinin flüt eserlerine yansıması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 585-604.
  • Theobald Boehm flute. (2020, Mayıs 6). https://americanhistory.si.edu/collections/search/object/nmah_606256.
  • Tomaszewicz, G. (2020, Mayıs 8). Renaissance and Baroque musical instruments. https://gtmusicalinstruments.com/de/musikinstrumente/renaissance-floeten-traverso-und-frueher-barock/.
  • Yöre, S. (2011). Çağdaş müzik: bestecilik ana akımları, teknikleri ve başlıca besteciler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1-19.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melisa Okan 0000-0001-6468-9909

Sezin Alıcı 0000-0002-4288-2836

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Okan, M., & Alıcı, S. (2021). İZLENİMCİLİK AKIMI VE İZLENİMCİ MÜZİĞİN MORCEAUX IMPOSE GELENEĞİ İLE FLÜT REPERTUVARINA YANSIMALARI. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(40), 301-330. https://doi.org/10.21550/sosbilder.749346