Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GEÇİCİ KORUMA STATÜSÜNDEKİ SURİYELİ ÇOCUKLARIN EĞİTİM SÜRECİNDEKİ TOPLUMSAL UYUM SORUNLARI: BURDUR ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 204 - 225, 26.12.2022
https://doi.org/10.37991/sosdus.1193548

Öz

Son yıllarda geçici koruma statüsündekiler önemli bir problem haline gelmiştir. Geçici koruma statüsündekilerin topraklarını terk etme nedenleri arasında savaşlar birinci sıradadır. Suriye ve Irak’ta çıkan savaşlardan dolayı büyük bir göç dalgasıyla insanlar evlerini terk etmek zorunda kalmış ve geçici koruma statüsü konumunda yer almışlardır. Ortadoğu ülkelerine ve Avrupa’ya geçici koruma statüsündekilerin akını olması birçok sosyolojik problemi beraberinde getirmiştir.
2011 yılında Suriye’deki iç savaştan dolayı üç milyona yakın insan Türkiye’ye göç etmiştir. Suriyelilerin önemli bir bölümü güvenlik nedeniyle ülkelerinden ayrılmışlardır. Kamplarda kalan geçici koruma statüsündekilere çeşitli imkânlar sunulurken, kayıt dışı olanlar bu hizmetlerden yararlanamamaktadır. Bu açıdan geçici koruma statüsündeki bireyleri önce acil yardım ve daha sonra ise rehabilitasyon hizmetleriyle desteklemek gerekmektedir. Göçle gelen Suriyeli nüfusunun yarısından çoğunu çocuklar oluşturmaktadır. Çocuklar için sığınma sürecinin oldukça zor olduğu söylenebilir. Özellikle kendi ülkelerinden farklı bir çevrede bulunmaları uyum sorununu da beraberinde getirmektedir. Geçici koruma statüsündeki çocuklar için zorunlu olarak göç ettikleri ülkedeki önemli hususlardan birisi eğitimdir.
Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin 22. Maddesinde göçmen çocukların eğitimi hakkından açıkça söz edilmiştir ve bu madde özellikle çocukların eğitimi için taraf devletlere yükümlülükler yükler. Geçici koruma statüsündekilere temel eğitim konusunda yurttaşlara sağlanan olanakların aynının sağlanması öngörülmüştür. Bu çalışmada Suriyeli çocukların toplumsal uyum hususlarına ilişkin sorunlar Burdur örneği üzerinden değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Akalın, A. T. (2016). Türkiye’ye Gelen Suriyeli Göçmen Çocukların Eğitim Sorunları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akan, Y. (2016), Göç Ekonomisi, Bursa, Ekin Basım Yayın.
  • Eres, F. (2015), Türkiye’de Göçmen Eğitimi Sorunsalı ve Göçmen Eğitiminde Farklılığın Yönetimi, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2).
  • Fuligni, A. J. (2003), The Adaptation of Children from Immigrant Families, International Society for The Study of Behavioural Development, 2(44), 9-11.
  • Geçici Koruma Yönetmeliği, (www.mevzuat.gov.tr, 2014)
  • Gülüm, K. & Akçalı, H. (2017), Balıkesir’deki Mülteci Çocukların Eğitim Sorunları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Afro-Avrasya Özel Sayısı.
  • Han, T. (2010), Göç Eden Ailelerin Çocuklarının Eğitim ve Öğretimde Karşılaştıkları Uyum Sorunları, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Orsam. (2015), Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri, Ankara, Orsam Yayını.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • SHÇEK Genel Müdürlüğü. (2009), Sokakta Yaşayan ve/veya Çalıştırılan Çocuklara Yönelik Hizmet Modelinin ve İl Eylem Planlarının Değerlendirilmesi Raporu, Ankara.
  • Sürüel, T. (2008), Göç ve Sosyal Dışlanma İlişkisinin Sosyal Politika Açısından Analizi (İstanbul-Sultanbeyli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi Ve Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalı, Çalışma Ekonomisi Bilim Dalı, Kocaeli.
  • Şeker, B. D. & Aslan, Z. (2015), Refugee Children in The Educational Process: A Social Psychological Assessment, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1).
  • Yiğit, T. (2015). Uygulamalar ve Sorunlar Bağlamında Türkiye’de Sığınmacı Çocukların Eğitimi (Kırşehir ve Nevşehir Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.

SOCIAL INTEGRATION PROBLEMS IN EDUCATION OF SYRIAN CHILDREN UNDER TEMPORARY PROTECTION STATUS: THE CASE OF BURDUR

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 204 - 225, 26.12.2022
https://doi.org/10.37991/sosdus.1193548

Öz

Immigrants who come from Syria to Turkey due to civil war which is the definition of immigrants with temporary protection status has become an important issue in recent years. Almost three million and five hundred people immigrated to Turkey in 2011, especially due to the civil war in Syria. Half of the immigrants whom are children firstly need aid and rehabilitation. Especially in Turkey, which has become a center with the recent immigration waves, children are the important factors in discussions of social cohesion, common life and harmony. In this study, interviews were conducted with 8 children, 15 teachers and 6 social workers through semi-structured interview forms in Burdur, one of the satellite cities, in order to determine what the social cohesion problems faced with in education of Syrian children. According to the results of the research, it is understood that the main problem found is the language problem, which also affects the academic success of children.

Kaynakça

  • Akalın, A. T. (2016). Türkiye’ye Gelen Suriyeli Göçmen Çocukların Eğitim Sorunları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akan, Y. (2016), Göç Ekonomisi, Bursa, Ekin Basım Yayın.
  • Eres, F. (2015), Türkiye’de Göçmen Eğitimi Sorunsalı ve Göçmen Eğitiminde Farklılığın Yönetimi, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2).
  • Fuligni, A. J. (2003), The Adaptation of Children from Immigrant Families, International Society for The Study of Behavioural Development, 2(44), 9-11.
  • Geçici Koruma Yönetmeliği, (www.mevzuat.gov.tr, 2014)
  • Gülüm, K. & Akçalı, H. (2017), Balıkesir’deki Mülteci Çocukların Eğitim Sorunları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Afro-Avrasya Özel Sayısı.
  • Han, T. (2010), Göç Eden Ailelerin Çocuklarının Eğitim ve Öğretimde Karşılaştıkları Uyum Sorunları, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Orsam. (2015), Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri, Ankara, Orsam Yayını.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • SHÇEK Genel Müdürlüğü. (2009), Sokakta Yaşayan ve/veya Çalıştırılan Çocuklara Yönelik Hizmet Modelinin ve İl Eylem Planlarının Değerlendirilmesi Raporu, Ankara.
  • Sürüel, T. (2008), Göç ve Sosyal Dışlanma İlişkisinin Sosyal Politika Açısından Analizi (İstanbul-Sultanbeyli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi Ve Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalı, Çalışma Ekonomisi Bilim Dalı, Kocaeli.
  • Şeker, B. D. & Aslan, Z. (2015), Refugee Children in The Educational Process: A Social Psychological Assessment, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1).
  • Yiğit, T. (2015). Uygulamalar ve Sorunlar Bağlamında Türkiye’de Sığınmacı Çocukların Eğitimi (Kırşehir ve Nevşehir Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Ruken Ergün 0000-0002-1514-8599

Cihad Özsöz 0000-0003-1988-1445

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ergün, Ö. R., & Özsöz, C. (2022). GEÇİCİ KORUMA STATÜSÜNDEKİ SURİYELİ ÇOCUKLARIN EĞİTİM SÜRECİNDEKİ TOPLUMSAL UYUM SORUNLARI: BURDUR ÖRNEĞİ. Sosyolojik Düşün, 7(2), 204-225. https://doi.org/10.37991/sosdus.1193548
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.