Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI VE YAŞAM DOYUMU DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ GAZİANTEP İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 3, 413 - 442, 30.11.2024
https://doi.org/10.37991/sosdus.1585004

Öz

Bu araştırmanın amacı Gaziantep’te görev yapan Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerimizin akıllı telefon bağımlılığı ve yaşam doyumu düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Gaziantep’te bulunan 318 Beden Eğitimi ve Spor öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya 96 Kadın ve 222 Erkek katılım sağlamıştır. Bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmış olup Diener, Emmons, Larsen ve Griffin (1985) tarafından geliştirilen ‘Yaşam Doyumu Düzeyi’ ölçeği ve Kwon ve arkadaşları (2013) tarafından geliştirilen ‘Akıllı Telefon Bağımlılığı’ ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin cinsiyeti ile yaşam doyumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin medeni durumu ile yaşam doyumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yaşam doyumu düzeyinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin yaşam doyumu ile akıllı telefon bağımlılığı arasında negatif yönlü bir ilişki bulunduğu tespit edilmiş olup, akıllı telefon bağımlılık düzeyinin yükselmesi yaşam doyumunun düşmesine sebep olduğu görülmüştür.

Etik Beyan

Etik Beyan Sisteme yüklenmiştir.

Kaynakça

  • Akboğa, K. (2023). Eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Alosaimi, F. D., Alyahya, H., Alshahwan, H., Al Mahyijari, N., & Shaik, S. A. (2016). Smartphone addiction among university students in Riyadh, Saudi Arabia. Saudi medical journal, 37(6), 675.
  • Avşaroğlu, S., Engin Deniz, M., & Kahraman, A. (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 115-129.
  • Bal, E. & Balcı, Ş. (2020). Akıllı cep telefonu bağımlılığı: kişilik özellikleri ve kullanım örüntülerinin etkinliği üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 369-394.
  • Canatar, F. (2020). Nomofobi ve akıllı telefon bağımlılığının bağlanma stilleri, kimlik duygusu ve kişiler arası problemler açısından incelenmesi (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı).
  • Ceylan, A. (2022). Akıllı Telefon Kullanımının Sağlık Üzerine Etkileri: Genel Bir Bakış. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 266-275.
  • Comings, D. E. (1994). Tourette's syndrome: A behavioral spectrum disorder. Advances in Neurology. 65, 293-303.
  • Cüceler, S., Yılmaz, M., & Türkleş, S. (2022). Madde bağımlısı bireylerin yaşadığı psikososyal sorunlar, uygulanan kanıt temelli müdahaleler ve hemşireliğin rolü. Bağımlılık Dergisi, 23(1), 105-110.
  • Egger, O., & Rauterberg, M. (1996). Internet behaviour and addiction. Yüksek lisans tezi. Swiss Federal Institute of Technology Üniversitesi, Zurih, Switzerland.
  • Eyup, Acar. , & Karavelioğlu, M. B. (2022). Spor Lisesi Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi.
  • Güngör, A. B., & Koçak, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ve akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 397-419.
  • Göker, Y. (2013). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Işık, A. (2018). Türkiye’de madde bağımlılığıyla mücadelede bir sosyal politika uygulaması olarak okul sosyal hizmetinin önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 29(1), 208-228.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, M. M. (2021). Ayrılma kaygısı bozukluğu üzerine bir inceleme. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 4(2), 209-220.
  • Kaya, N. (2006). İş tatmini, yaşam doyumu ve tükenmişlik ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keskin T., Ergan M., Başkurt, F. & Başkurt, Z. (2018) Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımı ve baş ağrısı ilişkisi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 864-873.
  • Kim MH. Min S, Ahn JS, An C, Lee J. (2019) Association between high adolescent smartphone use and academic impairment, conflicts with family members or friends, and suicide attempts. Plos One,14(7): 1-14.
  • Kozan, H. İ. Ö., Kavaklı, M., Ak, M., & Kesici, Ş. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı, genel aidiyet ve mutluluk arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 22(4), 2152-2159.
  • Kumcağız, H., Terzi, Ö., Koç, B., & Terzi, M. (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 13-39.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
  • Obuz, M.T. (2022). Akıllı telefon kullanıcılarının akıllı telefon bağımlılık düzeyi, fiziksel aktivite düzeyi, yaşam kalitesi ve uyku kalitesinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı.
  • Raslan, I., & Göçen, A. (2021). Öğretmenlerin İş Tatmini ve Yaşam Doyumu Algıları Arasındaki İlişki. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 3(2), 45-66.
  • Sahin, S., Ozdemir, K., Unsal, A., & Temiz, N. (2013). Evaluation of mobile phone addiction level and sleep quality in university students. Pakistan Journal of Medical Sciences, 29(4), 913–918.
  • Tohumcu, M. U., Karslı, T. A., Bahadır, E., & Kalender, B. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı ve internet bağımlılığı ile benlik saygısı ve yalnızlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya University Journal of Social Science, 21(2), 773-787. Yanardağ, M. Z., & Yanardağ, U. (2020). Davranış bağımlılığı ve sosyal hizmet uygulamaları üzerine bir inceleme. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 551-560.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji bağımlılığı olarak dijital bağımlılık. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.
  • Yetim, Ü. (1991). Sosyal refah, yaşam doyumu ve insan ilişkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 6(21), 37-45
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: facebook örneği. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitim Dergisi, 6(1), 9-20.

INVESTIGATION OF SMARTPHONE ADDICTION AND LIFE SATISFACTION LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHERS GAZIANTEP PROVINCE EXAMPLE

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 3, 413 - 442, 30.11.2024
https://doi.org/10.37991/sosdus.1585004

Öz

The purpose of this research is to examine the smartphone addiction and life satisfaction levels of Physical Education and Sports Teachers working in Gaziantep in terms of different variables. The sample of the research consists of 318 Physical Education and Sports teachers in Gaziantep. 96 Women and 222 Men participated in the research. In this study, corrrelational screening model was used and the 'Life Satisfaction Level' scale developed by Diener, Emmons, Larsen and Griffin (1985) and the 'Smartphone Addiction' scale developed by Kwon et al. (2013) were used. A statistically significant difference was found between the gender and life satisfaction of the teachers participating in the research. There is a statistically significant difference between the marital status and life satisfaction of the teachers participating in the research. As a result of the research, it was determined that the life satisfaction level of teachers was medium. It has been determined that there is a negative relationship between teachers' life satisfaction and smartphone addiction, and it has been observed that an increase in the level of smartphone addiction causes a decrease in life satisfaction.

Kaynakça

  • Akboğa, K. (2023). Eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Alosaimi, F. D., Alyahya, H., Alshahwan, H., Al Mahyijari, N., & Shaik, S. A. (2016). Smartphone addiction among university students in Riyadh, Saudi Arabia. Saudi medical journal, 37(6), 675.
  • Avşaroğlu, S., Engin Deniz, M., & Kahraman, A. (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 115-129.
  • Bal, E. & Balcı, Ş. (2020). Akıllı cep telefonu bağımlılığı: kişilik özellikleri ve kullanım örüntülerinin etkinliği üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 369-394.
  • Canatar, F. (2020). Nomofobi ve akıllı telefon bağımlılığının bağlanma stilleri, kimlik duygusu ve kişiler arası problemler açısından incelenmesi (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı).
  • Ceylan, A. (2022). Akıllı Telefon Kullanımının Sağlık Üzerine Etkileri: Genel Bir Bakış. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 266-275.
  • Comings, D. E. (1994). Tourette's syndrome: A behavioral spectrum disorder. Advances in Neurology. 65, 293-303.
  • Cüceler, S., Yılmaz, M., & Türkleş, S. (2022). Madde bağımlısı bireylerin yaşadığı psikososyal sorunlar, uygulanan kanıt temelli müdahaleler ve hemşireliğin rolü. Bağımlılık Dergisi, 23(1), 105-110.
  • Egger, O., & Rauterberg, M. (1996). Internet behaviour and addiction. Yüksek lisans tezi. Swiss Federal Institute of Technology Üniversitesi, Zurih, Switzerland.
  • Eyup, Acar. , & Karavelioğlu, M. B. (2022). Spor Lisesi Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi.
  • Güngör, A. B., & Koçak, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ve akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 397-419.
  • Göker, Y. (2013). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Işık, A. (2018). Türkiye’de madde bağımlılığıyla mücadelede bir sosyal politika uygulaması olarak okul sosyal hizmetinin önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 29(1), 208-228.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, M. M. (2021). Ayrılma kaygısı bozukluğu üzerine bir inceleme. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 4(2), 209-220.
  • Kaya, N. (2006). İş tatmini, yaşam doyumu ve tükenmişlik ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keskin T., Ergan M., Başkurt, F. & Başkurt, Z. (2018) Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımı ve baş ağrısı ilişkisi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 864-873.
  • Kim MH. Min S, Ahn JS, An C, Lee J. (2019) Association between high adolescent smartphone use and academic impairment, conflicts with family members or friends, and suicide attempts. Plos One,14(7): 1-14.
  • Kozan, H. İ. Ö., Kavaklı, M., Ak, M., & Kesici, Ş. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı, genel aidiyet ve mutluluk arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 22(4), 2152-2159.
  • Kumcağız, H., Terzi, Ö., Koç, B., & Terzi, M. (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 13-39.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
  • Obuz, M.T. (2022). Akıllı telefon kullanıcılarının akıllı telefon bağımlılık düzeyi, fiziksel aktivite düzeyi, yaşam kalitesi ve uyku kalitesinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı.
  • Raslan, I., & Göçen, A. (2021). Öğretmenlerin İş Tatmini ve Yaşam Doyumu Algıları Arasındaki İlişki. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 3(2), 45-66.
  • Sahin, S., Ozdemir, K., Unsal, A., & Temiz, N. (2013). Evaluation of mobile phone addiction level and sleep quality in university students. Pakistan Journal of Medical Sciences, 29(4), 913–918.
  • Tohumcu, M. U., Karslı, T. A., Bahadır, E., & Kalender, B. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı ve internet bağımlılığı ile benlik saygısı ve yalnızlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya University Journal of Social Science, 21(2), 773-787. Yanardağ, M. Z., & Yanardağ, U. (2020). Davranış bağımlılığı ve sosyal hizmet uygulamaları üzerine bir inceleme. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 551-560.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji bağımlılığı olarak dijital bağımlılık. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.
  • Yetim, Ü. (1991). Sosyal refah, yaşam doyumu ve insan ilişkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 6(21), 37-45
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: facebook örneği. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitim Dergisi, 6(1), 9-20.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kürşat Yusuf Aytaç 0000-0002-7827-4242

Mevlüt Ayverdi 0009-0008-0421-7350

Hasan Hüseyin Altunsoy 0009-0009-1733-1328

Mustafa Atabak 0009-0007-0975-8407

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2024
Kabul Tarihi 29 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aytaç, K. Y., Ayverdi, M., Altunsoy, H. H., Atabak, M. (2024). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI VE YAŞAM DOYUMU DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ GAZİANTEP İLİ ÖRNEĞİ. Sosyolojik Düşün, 9(3), 413-442. https://doi.org/10.37991/sosdus.1585004
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.