Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM 9. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ CIPP MODELİ İLE ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, , 16 - 32, 05.10.2022
https://doi.org/10.17753/sosekev.1093556

Öz

Bu araştırma, 2017-2018 yılında uygulanan ortaöğretim 9. sınıf matematik dersi öğretim programını ve programın uygulanışını öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Siirt il merkezinde görev yapan 149 lise matematik öğretmeni ve 324 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Fer ve Aközbek (2008) tarafından geliştirilen “Lise 1. Sınıf Matematik Öğretim Programını Değerlendirme Anketi Öğretmen ve Öğrenci Formu” kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Programın bağlam boyutuna yönelik öğretmenlerden elde edilen verilere göre; programdaki amaç ve kazanımların öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ders içeriklerinin azaltıldığı ve içerisindeki kuramsal bilgilerin yeterli olduğu ancak kazanımlara ayrılan sürenin yetersiz olduğu sonuçlarına varılmıştır. Girdi boyutuna yönelik; kaynak ve materyallerin öğrenmeyi kolaylaştırdığı, ders kitabındaki kazanımların anlaşılır olmadığı, kitabın sıkıcı olduğu ve programın öğretmen odaklı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Süreç boyutuna yönelik; programda bireysel etkinliklere yer verildiği ve bu etkinliklerin sıkıcı olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Ürün boyutunda ise programın öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına cevap vermediği, ancak matematiksel beceri gelişimine katkı sağladığı sonuçları elde edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Siirt Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırmalar Projeleri Koordinatörlüğü

Proje Numarası

2018-SİÜSOS-025

Kaynakça

  • Aközbek, A. (2008). Lise I. sınıf matematik öğretim programının cipp değerlendirme modeli ile öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (genel liseler, ticaret meslek liseleri, endüstri meslek liseleri (Tez No. 230917). [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, M. ve Karakuş, M. (2022). Trigonometri öğrenme alanının bağlam-girdi-süreç-ürün (cipp) modeline göre değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 152-191.
  • Aydın, M., Laçin, S. ve Keskin, İ. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 1-11. https://doi.org/10.31458/iejes.413967
  • Aydın, S., Şentürk, Ş. ve Duran, V. (2018). Okul öncesi programının Stufflebeam cipp modeline göre değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies, 13(27), 163-181. http://dx.doi.org/10.7827/Tu rkishStudies.14222
  • Berkant, H. G. ve Gençoğlu, S. Ş. (2015). Farklı lise türlerinde çalışan matematik öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 194-217.
  • Bruner, J. (1977). The process of education. Harvard University Press.
  • Budak, I. (2012). Mathematical profiles and problem solving abilities of mathematically promising students. Educational Research and Review, 7(16), 344-350. http://dx.doi.org/10.5897/ERR12.009
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çiftçi, O. ve Tatar, E. (2015). Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 285-298. https://doi.org/10.16949/turcomat.15375
  • Çiftçi, Z. Akgün, L. ve Deniz, D. (2013). Dokuzuncu sınıf matematik öğretim programı ile ilgili uygulamada karşılaşılan sorunlara yönelik öğretmen görüşleri ve çözüm önerileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1), 1-21.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, H. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi modern diller bölümü ingilizce II dersi öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (cipp) modeli ile değerlendirilmesi (Tez No. 205619). [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Keskin, İ. (2019). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının CIPP modeline göre değerlendirilmesi (Tez No. 612966). [Doktora tezi, Dicle Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Konur, K. (2012). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının içerik öğesine ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 317074). [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kutluca, T. ve Aydın, M. (2010). Ortaöğretim matematik öğretmenlerinin yeni matematik öğretim programını uygulama aşamasında yaşadığı zorluklar. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 1308-6219.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. MEB Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu. MEB Yayınları.
  • Paksoy, E. N. (2020). Okul öncesi eğitim programının Stufflebeam (CIPP) program değerlendirme modeli ile incelenmesi (Tez No. 643367). [Yüksek lisans tezi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Sargın, S. (2016). Yenilenen ortaokul matematik dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri (Tez No. 456563). [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Singer, E, N. (2018). İlkokul matematik öğretim programının Cipp modeline göre değerlendirilmesi (Tez No. 532465). [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Stufflebeam, D. L. (2002a). The Cipp model for evaluation. In D. L. Stufflebeam, C. F. Madam, & T. Kellaghan (Eds.), Evaluation models (pp. 279-317). Kluwer Academic Publishers.
  • Stufflebeam, D. L. (2002b). Cipp evaluation checklist. A tool for applying the fifth installment of the Cipp model to assess long-term enterprises. http://www.wmich.edu/evalctr/checklists/cip pchecklist.htm
  • Stufflebeam, D. L. (2003). The Cipp model for evaluation. In D. L. Stufflebeam, & T. Kellaghan (Eds.), The international handbook of educational evaluation (pp. 31-62). Kluwer Academic Publishers.
  • Stufflebeam, D. L., & Coryn, C. L. S. (2007). Evaluation theory, models, and applications. Jossey-Bass.
  • Tekalmaz, G. (2019). Revize edilen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 35-47. https://doi.org/10.33400/kuje.548562
  • Tunç, F. (2010). Evaluation of an English language teaching program at a public university using cipp model (Tez No. 262609). [Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yalçınkaya, Y. (2018). Yenilenen 9. sınıf matematik dersi öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 100-110.

The Evaluation of 9th Grade Mathematics Curriculum According to Cipp Evaluation Model by Teachers and Students

Yıl 2022, , 16 - 32, 05.10.2022
https://doi.org/10.17753/sosekev.1093556

Öz

This research aims to evaluate the 9th-grade mathematics curriculum, its efficiency, and its implementation techniques used at secondary school by using the CIPP model according to the teachers and class observations from the 2017-2018 education season. In this study, the scanning model of the quantitative research method was used. The participants of this research comprise 149 high school mathematics teachers which work in public high schools and 324 students at Siirt. “High School Mathematics Curriculum Evaluation Questionnaire and Teacher and Student Form” developed by Fer and Aközbek (2008) were used as a data collection tool. The data obtained from the study were analyzed with the SPSS software. According to the data obtained from teachers for the context parameter of the program; goals and achievements in the program are concluded that it is suitable for students’ developmental characteristics. In addition, it has been concluded that the course content is reduced and the theoretical content they contain is sufficient, but the time allocated to the acquisitions is insufficient. For the input parameter; resources and materials facilitate learning, the gains in the textbook are not understandable, the book is boring and the program is teacher-oriented results have been reached. Regarding the process parameter; the program includes individual events and it was concluded that these activities are not boring. In the product parameter, to obtain results only according to mathematical skill development the program does not meet the individual needs of students however, it has been obtained that it contributes to the development of mathematical skills.

Proje Numarası

2018-SİÜSOS-025

Kaynakça

  • Aközbek, A. (2008). Lise I. sınıf matematik öğretim programının cipp değerlendirme modeli ile öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (genel liseler, ticaret meslek liseleri, endüstri meslek liseleri (Tez No. 230917). [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, M. ve Karakuş, M. (2022). Trigonometri öğrenme alanının bağlam-girdi-süreç-ürün (cipp) modeline göre değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 152-191.
  • Aydın, M., Laçin, S. ve Keskin, İ. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 1-11. https://doi.org/10.31458/iejes.413967
  • Aydın, S., Şentürk, Ş. ve Duran, V. (2018). Okul öncesi programının Stufflebeam cipp modeline göre değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies, 13(27), 163-181. http://dx.doi.org/10.7827/Tu rkishStudies.14222
  • Berkant, H. G. ve Gençoğlu, S. Ş. (2015). Farklı lise türlerinde çalışan matematik öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 194-217.
  • Bruner, J. (1977). The process of education. Harvard University Press.
  • Budak, I. (2012). Mathematical profiles and problem solving abilities of mathematically promising students. Educational Research and Review, 7(16), 344-350. http://dx.doi.org/10.5897/ERR12.009
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çiftçi, O. ve Tatar, E. (2015). Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 285-298. https://doi.org/10.16949/turcomat.15375
  • Çiftçi, Z. Akgün, L. ve Deniz, D. (2013). Dokuzuncu sınıf matematik öğretim programı ile ilgili uygulamada karşılaşılan sorunlara yönelik öğretmen görüşleri ve çözüm önerileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1), 1-21.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, H. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi modern diller bölümü ingilizce II dersi öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (cipp) modeli ile değerlendirilmesi (Tez No. 205619). [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Keskin, İ. (2019). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının CIPP modeline göre değerlendirilmesi (Tez No. 612966). [Doktora tezi, Dicle Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Konur, K. (2012). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının içerik öğesine ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 317074). [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kutluca, T. ve Aydın, M. (2010). Ortaöğretim matematik öğretmenlerinin yeni matematik öğretim programını uygulama aşamasında yaşadığı zorluklar. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 1308-6219.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. MEB Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu. MEB Yayınları.
  • Paksoy, E. N. (2020). Okul öncesi eğitim programının Stufflebeam (CIPP) program değerlendirme modeli ile incelenmesi (Tez No. 643367). [Yüksek lisans tezi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Sargın, S. (2016). Yenilenen ortaokul matematik dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri (Tez No. 456563). [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Singer, E, N. (2018). İlkokul matematik öğretim programının Cipp modeline göre değerlendirilmesi (Tez No. 532465). [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Stufflebeam, D. L. (2002a). The Cipp model for evaluation. In D. L. Stufflebeam, C. F. Madam, & T. Kellaghan (Eds.), Evaluation models (pp. 279-317). Kluwer Academic Publishers.
  • Stufflebeam, D. L. (2002b). Cipp evaluation checklist. A tool for applying the fifth installment of the Cipp model to assess long-term enterprises. http://www.wmich.edu/evalctr/checklists/cip pchecklist.htm
  • Stufflebeam, D. L. (2003). The Cipp model for evaluation. In D. L. Stufflebeam, & T. Kellaghan (Eds.), The international handbook of educational evaluation (pp. 31-62). Kluwer Academic Publishers.
  • Stufflebeam, D. L., & Coryn, C. L. S. (2007). Evaluation theory, models, and applications. Jossey-Bass.
  • Tekalmaz, G. (2019). Revize edilen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 35-47. https://doi.org/10.33400/kuje.548562
  • Tunç, F. (2010). Evaluation of an English language teaching program at a public university using cipp model (Tez No. 262609). [Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yalçınkaya, Y. (2018). Yenilenen 9. sınıf matematik dersi öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 100-110.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Başak Tüz Önal 0000-0002-1275-5959

Mehtap Saraçoğlu 0000-0002-2460-9529

Proje Numarası 2018-SİÜSOS-025
Yayımlanma Tarihi 5 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Tüz Önal, B., & Saraçoğlu, M. (2022). ORTAÖĞRETİM 9. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ CIPP MODELİ İLE ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. EKEV Akademi Dergisi(91), 16-32. https://doi.org/10.17753/sosekev.1093556