The sharp price increases in the used car market in recent years negatively affect the purchasing power of individuals on the one hand and the market on the other. This study aims to determine the factors that cause the price increase in the used car market. In this direction, authorised dealers and gallerists operating in the province of Van were chosen as the universe of this research, and a survey was applied to a sample set of 226 people. The data obtained from the surveys were evaluated within the scope of explanatory factor analysis and structural equation modelling, respectively. In the study, four factors, namely economy, strategy, market and supply, were identified, and these factors were tested in the context of the study’s model and hypotheses. As a result, it has been found that the latent variables of economy, strategy and market have a powerful and positive effect on the price increase of used cars. In addition, it has been concluded that the latent variable of supply also has a significant positive impact. However, it is not highly correlated with the price increase of used cars.
Used Car Price Exploratory Factor Analysis Structural Equation Model
Son yıllarda ikinci el otomobil piyasasında meydana gelen sert fiyat artışları, bir yandan bireylerin alım gücünü diğer yandan da piyasayı olumsuz etkilemektedir. Bu çalışma, ikinci el otomobil piyasasında fiyat artışına neden olan faktörlerin tespit edilmesini amaçlamaktadır. Bu doğrultuda Van ilinde faaliyet gösteren yetkili satıcı ve galericiler, anakütle olarak seçilmiş ve 226 kişiden oluşan örneklem kümesine anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler, başlıca açıklayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli kapsamında değerlendirilmiştir. Çalışmada, ekonomi, strateji, pazar ve tedarik olmak üzere dört faktör tespit edilmiş ve bu faktörler, çalışmanın modeli ve hipotezleri bağlamında test edilmiştir. Sonuç olarak ikinci el otomobil fiyat artışına, ekonomi, strateji ve pazar gizil değişkenlerin oldukça güçlü ve pozitif yönde bir etkiye sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca tedarik gizil değişkenin de ikinci el otomobil fiyat artışına yüksek düzeyde bir ilişkisi olmasa da önemli bir düzeyde pozitif etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
İkinci El Otomobil Fiyat Açıklayıcı Faktör Analizi Yapısal Eşitlik Modeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |