BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretim Karma Malının Niteliği ve Finansmanı Üzerine

Yıl 2006, Cilt: 3 Sayı: 3, - , 01.06.2006

Öz

Toplumsal istek ve ihtiyaçların sağlanmasında, en yetkili örgüt olan devletin büyük rolü vardır. Özellikle kamusal mal ve hizmetlerin üretimi ve topluma sunulmasında piyasa sisteminin taşıdığı bazı zayıf yönleri nedeniyle başarısızlığa uğraması, devletin tam kamusal mal ve hizmetlerin arzında tek yetkili olmasına neden olmaktadır. Yarı-kamusal olarak tanımladığımız yükseköğretim hizmetlerinin finansmanında yaşanan bir takım güçlükler bu sektöre, hizmetten yararlananların ve özel fonların katkısını zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, özellikle kamusal mallar teorisi ve yükseköğretim hizmetlerinin finansmanı konusunda dünyada izlenen yöntemleri ve Türkiye’de ki mevcut durumu analiz etmektedir.

Kaynakça

  • Akalın, G. (1997), “Üniversite Harçları: Türkiye’de Yükseköğretim Hizmetinin Fiyatlandırılması.” Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 30, Sayı: 3.
  • Akalın, G. (2000), Kamu Ekonomisi, Akçağ Yayınları, 314 , Ankara.
  • Aslan, M. H. (2002), “Eğitim Finansmanın Ekonomi Politiği.” Liberal Düşünce, Sayı: 27
  • Barr, N. (1998), The Economics of the Welfare State, Third Edition Oxford University Press”.
  • Benson, C. (1994), “Eğitimin Finansmanı.” Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar( Çev: Yüksel Kavak , Berrin Burgaz), Pegem Yayın No: 14 , Ankara.
  • Bowen, W. G. (1964), “Assessing the Economic Contribution of Education” Economics of Education.” The Economics of Education , Ed. By M. Blaug Peguin Books, 1964.
  • Coombs, P. and J. Hallak (1994), “Bir Sistem Olarak Eğitim.” Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar (Çev: Yüksel Kavak, Berrin Burgaz). Pegem Yayın No: 14 , Ankara.
  • Erdoğan, İ. (2001), “Ulusal Kalkınma ve Eğitim İlişkisi” Libarel Düşünce Dergisi 6 Sayı: 21.
  • Godin, B. (2004), “The New Economics and Diminishing Returns of Sthatistics.” <http: //www.csiic.ca/PDF/Godin_21.pdf 2003> APRIL 2004.
  • Hers, J. (1998), “Human Capital and the Economic Growth”
  • <http: //www.cpb.nl/nl/cpbreport/1998_2/s2_5.pdf> APRIL 2004.
  • Hicks, N.L. (1994), “Eğitim ve Ekonomik Büyüme” Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar (Çev: Y. Kavak , B. Burgaz) Pegem Yayın No: 14 , Ankara 1994.
  • Meriç, M. (1995), “Türkiye’de Yükseköğretim Hizmetlerinin Finansmanına Alternatif Yaklaşımlar”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi) İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı.
  • Mutlu, L. (2000), Yükseköğretimin Finansmanı: Yasal Düzenleme İçin Öneriler Yayın No: TÜSİAD – T/ 2000-10/287.
  • Poterba, J. (1994), “Government Intervention in the Markets For Education and Health Care: How and Why?” NBER Working Papers Series No: 4916 , 1994.
  • Tosun, H. (2004), Yüksek Öğretimde Mevcut Durum Performans Değerlendirme ve Yeniden Yapılanma, ATO.
  • Woodhall, M. (1994), “Eğitim Ekonomisi: Toplu Bir Bakış” Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar (Çev: Y. Kavak, B. Burgaz), Pegem Yayın No: 14 , Ankara.
  • Yaşar, B. (2002), “Vakıf Üniversitelerinin Türk Yükseköğretim Sistemindeki İşlevlerinin ve Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi” (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gaziantep Üniversitesi.

Yükseköğretim Karma Malının Niteliği ve Finansmanı Üzerine

Yıl 2006, Cilt: 3 Sayı: 3, - , 01.06.2006

Öz

Toplumsal istek ve ihtiyaçların sağlanmasında, en yetkili örgüt olan devletin büyük rolü vardır. Özellikle kamusal mal ve hizmetlerin üretimi ve topluma sunulmasında piyasa sisteminin taşıdığı bazı zayıf yönleri nedeniyle başarısızlığa uğraması, devletin tam kamusal mal ve hizmetlerin arzında tek yetkili olmasına neden olmaktadır. Yarı-kamusal olarak tanımladığımız yükseköğretim hizmetlerinin finansmanında yaşanan bir takım güçlükler bu sektöre, hizmetten yararlananların ve özel fonların katkısını zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, özellikle kamusal mallar teorisi ve yükseköğretim hizmetlerinin finansmanı konusunda dünyada izlenen yöntemleri ve Türkiye’de ki mevcut durumu analiz etmektedir.

Kaynakça

  • Akalın, G. (1997), “Üniversite Harçları: Türkiye’de Yükseköğretim Hizmetinin Fiyatlandırılması.” Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 30, Sayı: 3.
  • Akalın, G. (2000), Kamu Ekonomisi, Akçağ Yayınları, 314 , Ankara.
  • Aslan, M. H. (2002), “Eğitim Finansmanın Ekonomi Politiği.” Liberal Düşünce, Sayı: 27
  • Barr, N. (1998), The Economics of the Welfare State, Third Edition Oxford University Press”.
  • Benson, C. (1994), “Eğitimin Finansmanı.” Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar( Çev: Yüksel Kavak , Berrin Burgaz), Pegem Yayın No: 14 , Ankara.
  • Bowen, W. G. (1964), “Assessing the Economic Contribution of Education” Economics of Education.” The Economics of Education , Ed. By M. Blaug Peguin Books, 1964.
  • Coombs, P. and J. Hallak (1994), “Bir Sistem Olarak Eğitim.” Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar (Çev: Yüksel Kavak, Berrin Burgaz). Pegem Yayın No: 14 , Ankara.
  • Erdoğan, İ. (2001), “Ulusal Kalkınma ve Eğitim İlişkisi” Libarel Düşünce Dergisi 6 Sayı: 21.
  • Godin, B. (2004), “The New Economics and Diminishing Returns of Sthatistics.” <http: //www.csiic.ca/PDF/Godin_21.pdf 2003> APRIL 2004.
  • Hers, J. (1998), “Human Capital and the Economic Growth”
  • <http: //www.cpb.nl/nl/cpbreport/1998_2/s2_5.pdf> APRIL 2004.
  • Hicks, N.L. (1994), “Eğitim ve Ekonomik Büyüme” Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar (Çev: Y. Kavak , B. Burgaz) Pegem Yayın No: 14 , Ankara 1994.
  • Meriç, M. (1995), “Türkiye’de Yükseköğretim Hizmetlerinin Finansmanına Alternatif Yaklaşımlar”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi) İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı.
  • Mutlu, L. (2000), Yükseköğretimin Finansmanı: Yasal Düzenleme İçin Öneriler Yayın No: TÜSİAD – T/ 2000-10/287.
  • Poterba, J. (1994), “Government Intervention in the Markets For Education and Health Care: How and Why?” NBER Working Papers Series No: 4916 , 1994.
  • Tosun, H. (2004), Yüksek Öğretimde Mevcut Durum Performans Değerlendirme ve Yeniden Yapılanma, ATO.
  • Woodhall, M. (1994), “Eğitim Ekonomisi: Toplu Bir Bakış” Eğitim Ekonomisi Seçilmiş Yazılar (Çev: Y. Kavak, B. Burgaz), Pegem Yayın No: 14 , Ankara.
  • Yaşar, B. (2002), “Vakıf Üniversitelerinin Türk Yükseköğretim Sistemindeki İşlevlerinin ve Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi” (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gaziantep Üniversitesi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zuhal Ergen

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2006
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ergen, Z. (2006). Yükseköğretim Karma Malının Niteliği ve Finansmanı Üzerine. Sosyoekonomi, 3(3). https://doi.org/10.17233/se.25411
AMA Ergen Z. Yükseköğretim Karma Malının Niteliği ve Finansmanı Üzerine. Sosyoekonomi. Haziran 2006;3(3). doi:10.17233/se.25411
Chicago Ergen, Zuhal. “Yükseköğretim Karma Malının Niteliği Ve Finansmanı Üzerine”. Sosyoekonomi 3, sy. 3 (Haziran 2006). https://doi.org/10.17233/se.25411.
EndNote Ergen Z (01 Haziran 2006) Yükseköğretim Karma Malının Niteliği ve Finansmanı Üzerine. Sosyoekonomi 3 3
IEEE Z. Ergen, “Yükseköğretim Karma Malının Niteliği ve Finansmanı Üzerine”, Sosyoekonomi, c. 3, sy. 3, 2006, doi: 10.17233/se.25411.
ISNAD Ergen, Zuhal. “Yükseköğretim Karma Malının Niteliği Ve Finansmanı Üzerine”. Sosyoekonomi 3/3 (Haziran 2006). https://doi.org/10.17233/se.25411.
JAMA Ergen Z. Yükseköğretim Karma Malının Niteliği ve Finansmanı Üzerine. Sosyoekonomi. 2006;3. doi:10.17233/se.25411.
MLA Ergen, Zuhal. “Yükseköğretim Karma Malının Niteliği Ve Finansmanı Üzerine”. Sosyoekonomi, c. 3, sy. 3, 2006, doi:10.17233/se.25411.
Vancouver Ergen Z. Yükseköğretim Karma Malının Niteliği ve Finansmanı Üzerine. Sosyoekonomi. 2006;3(3).