Bu çalışmanın amacı, katılım bankalarında çalışanların homoislamicus davranışının incelenmesidir. Modern iktisat biliminde insan, homoeconomicus olarak kabul edilmektedir. Homoeconomicus sadece kendi çıkarlarını kollayan bencil insandır. Oysa çalışma hayatında homoeconomicusların varlığı, iş ahlâkının devamlılığını olumsuz bir şekilde etkilemiştir. Ahlâklı bir çalışma hayatı için homoislamicus davranış gösteren ahlâklı bireylere ihtiyaç vardır. Çalışmada, Sabahattin Zaim’in “Ekonomik Hayatta Müslüman İnsanın Tutum ve Davranışları” makalesinden yola çıkılarak “homoislamicus ölçeği” geliştirilmiştir. Ölçek, altı boyut (ikrazda bulunma, ücretli olarak çalışma, tüketim harcamalarında bulunma, gelir elde etme, ekip ruhuyla hareket etme ve helal kazanç) ve 40 sorudan oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemi Türkiye’nin farklı bölgelerinde çalışan, 293 katılım bankası personelidir. Anketlerle elde edilen veriler SPSS26 istatistik programında analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda katılım bankası çalışanlarının, bulunduğu bölgelere, gelir düzeyine ve unvanlarına göre davranışlarında bazı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, Türkiye’deki diğer bölgelere nazaran İç Anadolu, Karadeniz, Doğu Anadolu bölgesinde homoislamicus davranışı puanlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Eğitim seviyesi, medeni hal ve yaş değişkenlerinin ise ekonomik faaliyetlerde İslâmi insan davranışı puanlarını etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır.
Sabahattin Zaim Homoislamicus Yapısal Eşitlik Modeli İş Ahlâkı
This study aims to examine the homoislamicus working behaviour in participation banks. In modern economics, human beings are considered as homoeconomicus. Homoeconomicus is a selfish person who only looks after his interests. However, the existence of homoeconomicus in business life has negatively affected the continuity of business ethics. Individuals with high morality who show homo-Islamic behaviour are needed for an ethical working life. Based on Sabahattin Zaim’s article “Attitudes and Behaviors of A Muslim in Economic Life”, a “Homoislamicus Scale” was developed in this study. The scale comprises six dimensions (on loan, paid employment, consumption expenditures, income generation, team spirit, and halal income) and 40 questions. The research sample is 293 participation bank personnel working in different regions of Türkiye. The data obtained through the questionnaires were analysed in the SPSS26 statistical program. As a result of the study, it has been determined that there are some differences in homoislamicus behaviour in the regions, income levels, and titles of bank employees who participate. In addition, it was determined that the scores of homoislamicus behaviour were higher in the Central Anatolia, Black Sea, and Eastern Anatolia regions than in the other areas in Türkiye. It was concluded that the education level, marital status, and age variables did not affect Islamic human behaviour scores regarding economic activities.
Sabahattin Zaim Homoislamicus Structural Equation Modelling Business Ethics
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Ekonomisi, Makro İktisat (Diğer), Davranışsal İktisat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 32 Sayı: 62 |