Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Intertextual Relations in Güray Süngü's Short-Stories

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 196 - 220, 31.12.2016
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.270380

Öz

Intertextuality is
defined as a kind of relations, dialogue or a form of communication developed
among two or more texts. The background of the concept is based on Post-modernism
and Deconstructivism and it is conceptualized by Julia Kristeva with reference
to Mihail Bahtin’s notion of “dialogism”. The concept asserts that any text is
not independent from the previous one and each text influences one another and
that process continues in an infinite loop. Intertextuality maintains that the
reader produces the meaning and therefore, his/her experience has a crucial
role in the text reading/interpretation process. It focuses on the relationship
between both writer and reader as well as between text and other texts. It
handles a text with its past and future as a part of cultural context.



In this study, the
intertextual relations in Güray Süngü’s four story books (Deli Gömleği, Hiçbir Şey Anlatmayan Hikâyelerin İkincisi, Köşe Başında
Suret Bulan Tek Kişilik Aşk, Vicdan Sızlar
) will be analyzed. In
this context, their usage pattern and functions will be also scrutinized. The
article has divided into five titles according to the tendency of the author
who uses both explicit and implicit intertextual relations as well as the
tecniques of citation, reference and allusion. Süngü assigns some certain
functions to these intertextualities that she has formed with poems, other
books and authors, other fields of art, tradition, irony and metafiction.
Hence, she wants to establish a bond between Old and New. She also tries to
create an organic connection between past and present by means of the literary
texts and thus, tries to carry the cultural accumulation which is progressively
proceeding. Besides, enriching the narration by attaching the auxiliary text to
the main text, evoking the connotation world of the readers, arousing the
aesthetic pleasure among them, establishing the frame and fiction of the story
within the context of intertextuality and contributing to the character
formation are the other prominent functions in Süngü’s texts.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Sedat (2009). Modern Azerbaycan Edebiyatında Dede Korkut (Metinler arası Çözümlemeler). Ankara: Fenomen Yayıncılık.
  • Aktulum, Kubilay (2004). Parçalılık/Metinlerarasılık. İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Aktulum, Kubilay (2007). Metinlerarası İlişkiler. İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Akyıldız, Hülya (2010). “Tanpınar’ın Romanlarında Metinlerarası İlişkiler”. Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic. S. 5/3: 715-727.
  • Allen, Graham (2000). İntertextuality (The New Critical Idiom). London: Roudledge.
  • Aytaç, Gürsel (2009). Genel Edebiyat Bilimi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Bahtin, Mihail (2004). Dostoyevski Poetikasının Sorunları, çev. Cem Soydemir. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Burgin, Richard (1994). Borges ile Söyleşi, çev. Alber Sabanoğlu. İstanbul: Mitos Yayınları.
  • Ecevit, Yılmaz (2006). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gökalp-Alpaslan, Gonca (2009). “Metinlerarası İlişkiler Işığında Cemal Süreyya Şiirinin Bileşenleri”. Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic 4/1: 435-463.
  • Görmez, Aydın (2006). “Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü Filmi ile Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler Oyunu Arasında Metinlerarasılık İzleri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9/1: 43-47.
  • Gündoğdu, Ayşe Eda (2012). “Metinlerarasılık Bağlamında Tahsin Yücel’in Yalan Adlı Romanı”. Turkish Studies- International Periodical For Th eLanguages, Literature and History of Turkish or Turkic. S. 7/4, 2012: 1893-1903.
  • Kıran, Ayşe Eziler- Kıran, Zeynel (2007). Yazınsal Okuma Süreçleri (Dilbilim, Göstergebilim ve YazınbilimYöntemleriyle Çözümlemeler. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kristeva, Julia (1972). “Bachtin, Daswort der Dialogund der Roman”. Literaturwissenschaft und Linguistik. Frankfurt: Athenaum.
  • Lucy, Niall (2003). Postmodern Edebiyat Kuramı, çev. Aslıhan Aksoy. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özay, Yeliz (2007). Metinlerarası İlişkilerde Türk Halk Hikâyeleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Süngü, Güray (2012). Hiçbir Şey Anlatmayan Hikâyelerin İkincisi. İstanbul: Okur Kitaplığı.
  • Süngü, Güray (2014). Köşe Başında Suret Bulan Tek Kişilik Aşk. İstanbul: Dedalus Kitap.
  • Süngü, Güray (2015). Deli Gömleği. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Süngü, Güray (2016). Vicdan Sızlar. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Türkdoğan, Melike (2007). “Rasim Özdenören’in ‘Kuyu’ Öyküsünde Metinlerarası İlişkiler”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. S. 35: 167-189.
  • Uçan, Hilmi (2009). “Modernizm/Postmodernizm ve J.Derrida’nın Yapısökümcü Okuma ve Anlamlandırma Önerisi”. Turkish Studies International Periodical Forthe Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic. Sayı 4/8: 2283-2306.
  • Uyanık, Gürsel (2011). Peter Stamm’ın Agnes Adlı Romanında Üstkurmaca ve Metinlerarası İlişkiler. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.

Güray Süngü'nün Öykülerinde Metinlerarası İlişkiler

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 196 - 220, 31.12.2016
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.270380

Öz

Alt yapısını Post-modernizm ve
Yapısökümcülük’ten alan, Mihail Bahtin’in söyleşimcilik düşüncesinden hareketle
Julia Kristeva tarafından oluşturulan “metinler arasılık”, iki veya daha fazla
metin arasında oluşan bir tür alışveriş, diyalog veya söyleşim biçimi olarak
tanımlanır. Buna göre hiçbir metin, öncesinden bağımsız değildir ve bu sonsuz
döngüde her metin birbirini etkileyerek ve birbirine eklemlenerek ilerler.
Metinler arasılık, bir metnin ne kadar okuyucusu varsa o kadar anlamı olduğu
görüşüne dayanan ve metin okuma sürecinde okurun birikimine de dikkat çeken
yapısıyla, hem yazar ve okur arasındaki hem de metin ve diğer metinler
arasındaki ilişkiye odaklanır; metni öncesi ve sonrasıyla kültürel dokunun bir
parçası olarak ele alır.



Bu çalışmada metinler arası ilişkileri
öykülerinde sıklıkla kullanan Güray Süngü’ye ve mevcut dört öykü kitabı olan Deli Gömleği, Hiçbir Şey Anlatmayan
Hikâyelerin İkincisi, Köşe Başında Suret Bulan Tek Kişilik Aşk, Vicdan Sızlar’
a
yer verilerek yazarın metinler arasılığı kullanma biçimleri ve işlevleri
üzerinde durulmuştur. Açık ve kapalı metinler arası ilişkilerle öykülerinde alıntı,
gönderge, anıştırma gibi metinler arası teknikleri sıklıkla kullanan yazarın
kurduğu metinler arası ilişkiler, eğilimlerinden hareketle beş başlık etrafında
toplanmıştır. Süngü, şiirlerle, başka kitap ve yazarlarla, sanatın diğer
kollarıyla, gelenekle, ironi ve üstkurmacayla oluşturduğu bu metinler arası
ilişkilere, aynı zamanda belli başlı işlevler yüklemiştir. Öykülerde ön plana
çıkan bu işlevler ise eski ve yeni arasında bağ kurmak, geçmiş ve şimdi
arasında metin aracılığıyla organik bir doku oluşturmak ve birbirine
eklemlenerek ilerleyen kültürel birikimin taşıyıcılığını yapmaktır. Bununla
birlikte, yardımcı metni esas metne katarak anlatımı zenginleştirmek, okurun
çağrışım dünyasını harekete geçirmek ve okurda estetik haz uyandırmak, metinler
arası ilişkiler bağlamında hikâyenin çatısını kurup kurgusunu oluşturmak,
karakter oluşumuna katkı sağlamak gibi işlevler de yazarın öykülerinde ön plana
çıkan işlevlerdendir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Sedat (2009). Modern Azerbaycan Edebiyatında Dede Korkut (Metinler arası Çözümlemeler). Ankara: Fenomen Yayıncılık.
  • Aktulum, Kubilay (2004). Parçalılık/Metinlerarasılık. İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Aktulum, Kubilay (2007). Metinlerarası İlişkiler. İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Akyıldız, Hülya (2010). “Tanpınar’ın Romanlarında Metinlerarası İlişkiler”. Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic. S. 5/3: 715-727.
  • Allen, Graham (2000). İntertextuality (The New Critical Idiom). London: Roudledge.
  • Aytaç, Gürsel (2009). Genel Edebiyat Bilimi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Bahtin, Mihail (2004). Dostoyevski Poetikasının Sorunları, çev. Cem Soydemir. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Burgin, Richard (1994). Borges ile Söyleşi, çev. Alber Sabanoğlu. İstanbul: Mitos Yayınları.
  • Ecevit, Yılmaz (2006). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gökalp-Alpaslan, Gonca (2009). “Metinlerarası İlişkiler Işığında Cemal Süreyya Şiirinin Bileşenleri”. Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic 4/1: 435-463.
  • Görmez, Aydın (2006). “Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü Filmi ile Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler Oyunu Arasında Metinlerarasılık İzleri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9/1: 43-47.
  • Gündoğdu, Ayşe Eda (2012). “Metinlerarasılık Bağlamında Tahsin Yücel’in Yalan Adlı Romanı”. Turkish Studies- International Periodical For Th eLanguages, Literature and History of Turkish or Turkic. S. 7/4, 2012: 1893-1903.
  • Kıran, Ayşe Eziler- Kıran, Zeynel (2007). Yazınsal Okuma Süreçleri (Dilbilim, Göstergebilim ve YazınbilimYöntemleriyle Çözümlemeler. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kristeva, Julia (1972). “Bachtin, Daswort der Dialogund der Roman”. Literaturwissenschaft und Linguistik. Frankfurt: Athenaum.
  • Lucy, Niall (2003). Postmodern Edebiyat Kuramı, çev. Aslıhan Aksoy. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özay, Yeliz (2007). Metinlerarası İlişkilerde Türk Halk Hikâyeleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Süngü, Güray (2012). Hiçbir Şey Anlatmayan Hikâyelerin İkincisi. İstanbul: Okur Kitaplığı.
  • Süngü, Güray (2014). Köşe Başında Suret Bulan Tek Kişilik Aşk. İstanbul: Dedalus Kitap.
  • Süngü, Güray (2015). Deli Gömleği. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Süngü, Güray (2016). Vicdan Sızlar. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Türkdoğan, Melike (2007). “Rasim Özdenören’in ‘Kuyu’ Öyküsünde Metinlerarası İlişkiler”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. S. 35: 167-189.
  • Uçan, Hilmi (2009). “Modernizm/Postmodernizm ve J.Derrida’nın Yapısökümcü Okuma ve Anlamlandırma Önerisi”. Turkish Studies International Periodical Forthe Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic. Sayı 4/8: 2283-2306.
  • Uyanık, Gürsel (2011). Peter Stamm’ın Agnes Adlı Romanında Üstkurmaca ve Metinlerarası İlişkiler. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE )
Yazarlar

Senem Gezeroğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2016
Kabul Tarihi 31 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gezeroğlu, S. (2016). Güray Süngü’nün Öykülerinde Metinlerarası İlişkiler. Söylem Filoloji Dergisi, 1(2), 196-220. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.270380

Cited By

Mutlak Güzelliğe Övgüde Birleşen İki Anlatı: Venedikte Ölüm ve Ruh Adam
Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi
Özgehan ÖZKAN
https://doi.org/10.53495/e-kiad.944732