Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tang Hanedanlığı Dönemi Çin Şiiri, Wang Wei ve Meng Haoran’ın“Beş İmli Dört Mısralı Şiir (五言绝句)” Özelliğine Göre Yazılmış Şiirleri Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 405 - 414, 29.12.2020
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.792204

Öz

Çin toprakları tarih boyunca birçok hanedanlığa ev sahipliği yapmıştır. Bu hanedanlıklardan bir tanesi de Tang Hanedanlığıdır (618-906). Tang Hanedanlığının kurulması ile Çin’de yeni bir dönem başlamıştır. Bu dönemde siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel alanda birçok gelişme yaşanmıştır. Kültürel alanda yaşanan gelişmelerin içerisinde edebiyat önemli bir yere sahiptir. Bu dönem, Çin edebiyatının gelişmesinde ve yenilenmesinde bir dönüm noktası niteliğindedir. Tang Hanedanlığı döneminde ortaya çıkarılan edebiyat eserleri, günümüz Çin edebiyat eserlerinin temelinin oluşmasında büyük etkiye sahiptir. Sanat ve edebiyata önem veren imparatorların desteği ile gelişen Tang dönemi edebiyatında en göze çarpan öğelerden biri şiirdir. Daha önceki dönemlerde şairler tarafından imparatora ve saraya övgüler sunan şiirler yazılırken, Tang Hanedanlığı döneminde şiirlerde genel olarak; halkın durumu, doğa olayları, sosyal yaşam, savaşlar, kahramanlıklar, sevgi gibi konular ele alınmıştır. Şiirler yapısal olarak beş veya yedi im kullanılarak yazılmıştır. Her bir Çince karakter Türkçede “im” olarak ifade edilmektedir. Günümüzde Tang dönemi Çin şiiri “en az im ile en fazla olanı anlatma sanatı” olarak nitelendirilmektedir. Bu çalışmada Tang Hanedanlığı döneminin Beş İmli Dört Mısralı Şiir türünün özelliklerinden, şair Wang Wei (701-761) ve Meng Haoran’ın (689-740) hayatlarından bahsedilmiştir. Şairlerin beş im’li dört mısralı şiirlerine örnekler verilmiştir. Şiirlerin Türkçe anlatıma en uygun şekilde çevirileri yapılmış olup, konuları hakkında inceleme yapılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. (2017). Toba-Wei (Tabgaç) Devleti Orta Asya Türk Tarihindeki Yeri ve Önemi. Toroslardan Tanrı Dağlarına Genel Türk Tarihine Adanmış Bir Ömür (s. 285-300). içinde İstanbul: Türk Dünyası Araştırma Vakfı.
  • Ceylan, F. E. (2018). Türkiye'nin Tek Sinoloji Profesörü Prof. Dr. Bülent OKAY. Çin Medeniyeti: Tarih, Kültür, Edebiyat, Felsefe "Prof. Dr. Bülent OKAY'ın 35. Meslek Yılı Anısına" (s. 11-32). içinde İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Li, J. (1989). Meng Haoran Shige Yishu Fengge de Zai Sikao. Xinan Daxue Xuebao (Shehui Kexue Ban), 13(3), 79-87.
  • Pamuk Öztürk, N. (2016). Tang Dönemi Şiiri ve Bai Juyi (白居易). Current Research in Social Sciences, 2(2), 79-85.
  • Qing, G. (2009). Tang Shi Sanbai Shou. Pekin: Çin Kültürü yayınevi.
  • Sun, C. (2007). Sui Tang Wudai Wenhua Shi. Shanghai: Doğu Yayınları Merkezi.
  • Taşağıl, A. (2017). Gökbörünün İzinde Kadim Türklerin Topraklarında. İstanbul: Kronik Kitap.
  • Ünal Chiang, G. (2016). Çin Modern Edebiyatı Deneme Eserleri Seçkisi. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Ünal Chiang, G. (2017). 4 Mayıs Hareketi Ve Çin Edebiyatında Modernleşme: Modern Çin Edebiyatının Öncüsü Zhu Ziqing Ve Unutulmaz Eseri “Beiying”. Folklor/Edebiyat, 23(89), 41-58.
  • Xing, G. (1976). Potery and Music. Chinese Culture, XVII(2), 41-45.
  • Xu, L. (2003). Tang Chao Wenhua Shi. Shanghai: Shanghai Fudan Üniversitesi Yayınevi.
  • Yu Tai Xin Yong (玉台新咏). (2018, Kasım 22). Kasım 22, 2018 tarihinde ctext.org: https://ctext.org/wiki.pl?if=gb&chapter=946748&remap=gb adresinden alındı
  • Zhang, L. (2007). Yu Tai Xin Yong. Shanghai: Shanghai Tarihi Yayınlar Yayınevi.
  • Zhu, Q. (2011). Kan De Jian De Guren Shenghuo. Pekin: Çin Kültürü Yayınevi

A Study On Chınese Poetry Of Tang Era And “The Five Character Quatrain (五言绝句)” Of Wang Wei And Meng Haoran

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 405 - 414, 29.12.2020
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.792204

Öz

China has been home for many dynasties in the history. One of them was Tang Dynasty (618-906). A new era started in China with the foundation of Tang Dynasty. There had been a lot of developments in the political, economic, social and cultural areas during this era. Literature had an important place in cultural developments. This era was a turning point in the development of Chinese literature. The works of the Tang Dynasty have had a great impact on the foundation of contemporary Chinese literature. One of the most outstanding item of the Tang period literature, developed with the support of the emperors, was poetry. In earlier periods, the subjects of the poems were praises about the emperor and his dynasty, but in Tang Dynasty it was changed to the situation of the nation, social life, wars, heroism, love etc. Poems were written using Five Chinese Character Style or Seven Chinese Character Style. Today The Tang Era poetry is characterized as “The art that tells the most with the least words”. In this article we mention about The Five Character Quatrain, the biographyof Wang Wei (701-761) and Meng Haoran (689-740) and give examples from their Five Chinese Character Style poetry. We translated the poems in the most appropriate way to the Turkish narration and their the subjects have been examined.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. (2017). Toba-Wei (Tabgaç) Devleti Orta Asya Türk Tarihindeki Yeri ve Önemi. Toroslardan Tanrı Dağlarına Genel Türk Tarihine Adanmış Bir Ömür (s. 285-300). içinde İstanbul: Türk Dünyası Araştırma Vakfı.
  • Ceylan, F. E. (2018). Türkiye'nin Tek Sinoloji Profesörü Prof. Dr. Bülent OKAY. Çin Medeniyeti: Tarih, Kültür, Edebiyat, Felsefe "Prof. Dr. Bülent OKAY'ın 35. Meslek Yılı Anısına" (s. 11-32). içinde İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Li, J. (1989). Meng Haoran Shige Yishu Fengge de Zai Sikao. Xinan Daxue Xuebao (Shehui Kexue Ban), 13(3), 79-87.
  • Pamuk Öztürk, N. (2016). Tang Dönemi Şiiri ve Bai Juyi (白居易). Current Research in Social Sciences, 2(2), 79-85.
  • Qing, G. (2009). Tang Shi Sanbai Shou. Pekin: Çin Kültürü yayınevi.
  • Sun, C. (2007). Sui Tang Wudai Wenhua Shi. Shanghai: Doğu Yayınları Merkezi.
  • Taşağıl, A. (2017). Gökbörünün İzinde Kadim Türklerin Topraklarında. İstanbul: Kronik Kitap.
  • Ünal Chiang, G. (2016). Çin Modern Edebiyatı Deneme Eserleri Seçkisi. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Ünal Chiang, G. (2017). 4 Mayıs Hareketi Ve Çin Edebiyatında Modernleşme: Modern Çin Edebiyatının Öncüsü Zhu Ziqing Ve Unutulmaz Eseri “Beiying”. Folklor/Edebiyat, 23(89), 41-58.
  • Xing, G. (1976). Potery and Music. Chinese Culture, XVII(2), 41-45.
  • Xu, L. (2003). Tang Chao Wenhua Shi. Shanghai: Shanghai Fudan Üniversitesi Yayınevi.
  • Yu Tai Xin Yong (玉台新咏). (2018, Kasım 22). Kasım 22, 2018 tarihinde ctext.org: https://ctext.org/wiki.pl?if=gb&chapter=946748&remap=gb adresinden alındı
  • Zhang, L. (2007). Yu Tai Xin Yong. Shanghai: Shanghai Tarihi Yayınlar Yayınevi.
  • Zhu, Q. (2011). Kan De Jian De Guren Shenghuo. Pekin: Çin Kültürü Yayınevi
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE )
Yazarlar

Nuray Pamuk Öztürk 0000-0001-8186-8116

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2020
Kabul Tarihi 14 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pamuk Öztürk, N. (2020). Tang Hanedanlığı Dönemi Çin Şiiri, Wang Wei ve Meng Haoran’ın“Beş İmli Dört Mısralı Şiir (五言绝句)” Özelliğine Göre Yazılmış Şiirleri Üzerine Bir İnceleme. Söylem Filoloji Dergisi, 5(2), 405-414. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.792204