Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Huzurlu Ruhlar: Temsilci Kişilikler (Yunus Emre ve Ralph Emerson)

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 158 - 171, 29.04.2024
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1439343

Öz

Öz
13. yüzyılın etkili Türk şairi Yunus Emre, Türkçe eser veren en önemli halk şairi olarak bilinirken, Amerikalı deneme yazarı Ralph Waldo Emerson ise 19. yüzyılda etkili olmuş en önemli düşünürlerden biri olarak öne çıkmaktadır. Farklı yüzyıllarda yaşamış olmalarına rağmen, bu iki temsilci kişinin ortak noktası aşktır, daha doğrusu İlahi aşktır. Bu makale, Türk filozof Emre ve Amerikalı düşünür Emerson’ın aşkı derinlemesine keşfini içeren ve entelektüel alanlarını kapsayan detaylı bir inceleme sunmaktadır. Emre'nin Türk İslam kültüründeki etkisi ve Emerson'ın Amerikan Transandantalizmindeki rolü üzerinde durularak, her ikisi de kendi dönemlerinde temsilci kişilikler olarak incelenmektedir. Makale, bu etkili düşünürlerin öğretileri ve dünya görüşlerindeki İlahi sevginin benzerliklerini ortaya koyar ve onların insanlığın kültürel ve entelektüel gelişimine katkılarını anlatır. Emre ve Emerson’ın entelektüel mirası, makalenin temel odak noktasını oluşturur ve onların aşk konusundaki anlayışlarının insanlığın kolektif bilincini nasıl önemli ölçüde şekillendirdiğine dair bir perspektif sunar.

Teşekkür

Bu makale, 2219 - Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programı kapsamında Harvard Üniversitesinde yapılan araştırma sonucunda ortaya çıkmış bir makaledir. Bundan dolayı TUBITAK'a teşekkürü bir borç bilirim.

Kaynakça

  • Akarpınar, R. Bahar and Arslan, Mustafa (2014). "Tekke-Tasavvuf Edebiyatı'', Türk Halk Edebiyatı El Kitabı (ed.) M. Öcal Oğuz. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Al-Ghazzali, M. (1873). The Alchemy of Happiness. [Translated from the original language by H. A. Homes]. Albany: State Library.
  • Benazus, H. (2022). Yunus Emre. İstanbul: Sözcü Kitapevi.
  • Bilgin, A. (2007). Yunus Emre Hayatı ve Sanatı. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Keith, B. (2012). Thoreau's Mysticism. The Thoreau Society Bulletin, Summer 2012, No. 278. https://www.jstor.org/stable/23402947
  • Cameron, K. W. (1989). “The Genesis and Meaning of Emerson’s ‘Gnothi Seauton’ (1831).” American Renaissance Literary Report 3: 85-120.
  • Carpenter, I. C. (1930). Emerson and Asia. Cambridge: Harvard UP.
  • Dunston, S. (2012). In the "Light Out of the East": Emerson on Self, Subjectivity, and Creativity. The Journal of Speculative Philosophy, 26(1), 25-42. http://www.jstor.org/stable/10.5325/jspecphil.26.1.0025
  • Emerson, R. W. (1841). Essays. Boston: James Munroe and Company.
  • Emerson, R. W. (1850). Representative Men: Seven Lectures. Boston: Phillips, Sampson and Company.
  • Emerson, R. W. (1856). Poems. 5th ed., Boston: Phillips, Sampson & Co.
  • Emerson, R. W. (1950). The Complete Essays and Other Writings of Ralph Waldo Emerson, edited by Brooks Atkinson, New York: The Modern Library.
  • Emerson, R. W. (1903a). Essays: First Series. Complete Works of Ralph Waldo Emerson, edited by Edward Waldo Emerson, vol. 2, Boston and New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Emerson, R. W. (1903b). Essays: Second Series. Complete Works of Ralph Waldo Emerson, edited by Edward Waldo Emerson, vol. 3, Boston and New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Emerson, R. W. (1904a). Nature: Addresses and Lectures. Complete Works of Ralph Waldo Emerson, edited by Edward Waldo Emerson, vol. 1, Boston and New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Emerson, R. W. (1918). Poems. Complete Works of Ralph Waldo Emerson, edited by Edward Waldo Emerson, vol. 9, Boston and New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Gölpınarlı, A. (2015). Yunus Emre. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Helminski, K., & Algan, R. (1989). The Drop That Became The Sea: Lyric Poems of Yunus Emre. (K. Helminski & R. Algan, Trans.). Threshold Books.
  • Köprülü, F. (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. 3rd Edition, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Ocak, A. Y. (1996). Türk Sufiliğine Bakışlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Quinn, P. F. (1950). Emerson and Mysticism. American Literature, 21(4), 397-414. http://www.jstor.org/stable/2921904
  • “Quran 50:16.” Quran.com. Accessed May 19, 2023. https://quran.com/qaf/16.
  • Richardson Jr., R. D. (1995). Emerson: The Mind on Fire. Berkeley: University of California Press.
  • Rumi, J. (1934). The Mathnawi of Jalalu’ddin Rumi. Translated by Reynold A. Nicholson, vol. VI, Containing the translations of the fifth and sixth books, London: Cambridge University Press.
  • Schmidt, L. E. (2012). Restless Souls: The Making of American Spirituality. Berkeley: University of California Press.
  • Sedarat, R. (2019). Emerson in Iran: The American Appropriation of Persian Poetry. Albany: SUNY Press.
  • Tatcı, M. (2008). Yunus Emre Külliyâtı I: Yunus Emre Dîvânı- İnceleme. İstanbul: H Yayınları.
  • Tökel, D. A. (2019). “Yunus Emre’de Bir Ombudsman Olarak Akıl.” V. Yunus Emre Sempozyumu, 02-03 May, Ordu: Ordu Büyükşehir Belediyesi.
  • Uysal, İ. N. (2022). Yunus Emre Araştırmalarının Bugünkü Durumu ve Tek Nüshaya Dayalı Divan Neşirlerinin Gerekliliği. SUTAD (55): 1-19.
  • Versluis, A. (2019). “Multiculturalism and Transcendentalism.” Acad. Quest. 32: 515-520.
  • Yolcu, M. A. (2019). Tekke-Tasavvuf Edebiyatı. In M. Aça (Ed.), Türk Halk Edebiyatı (pp. 385-425). Nobel.
  • Yunus Emre. (2013). Nasihatler Kitabı (Risâletü’n Nushiyye). Edited by Ziya Avşar, Ankara: Sistem Ofset.

Restful Souls: The Representative Men (Yunus Emre and Ralph Waldo Emerson)

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 158 - 171, 29.04.2024
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1439343

Öz

Abstract
Yunus Emre, the prominent Turkish poet who left his mark on the 13th century, stands out as the most significant folk poet producing poetry in vernacular Turkish. On the other hand, Ralph Waldo Emerson, the American essayist, is recognized as one of the most influential thinkers of the 19th century. Despite living in different centuries, the commonality between these two representative figures is love, more precisely Divine love. This article offers a comprehensive analysis of the intellectual realms of Turkish Sufi poet Emre and American thinker Emerson through their profound exploration of love. Focusing on Emre's impact in Turkish Islamic culture and Emerson's role in American Transcendentalism, both are examined as representative men of their eras. The article introduces the similarities of Divine love in the teachings and worldviews of these influential thinkers, and illustrates their contributions to humanity's cultural and intellectual development. Emre and Emerson’s intellectual legacy forms the primary focus of the article and offers a perspective on how their understanding of love significantly shaped humanity's collective consciousness.

Kaynakça

  • Akarpınar, R. Bahar and Arslan, Mustafa (2014). "Tekke-Tasavvuf Edebiyatı'', Türk Halk Edebiyatı El Kitabı (ed.) M. Öcal Oğuz. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Al-Ghazzali, M. (1873). The Alchemy of Happiness. [Translated from the original language by H. A. Homes]. Albany: State Library.
  • Benazus, H. (2022). Yunus Emre. İstanbul: Sözcü Kitapevi.
  • Bilgin, A. (2007). Yunus Emre Hayatı ve Sanatı. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Keith, B. (2012). Thoreau's Mysticism. The Thoreau Society Bulletin, Summer 2012, No. 278. https://www.jstor.org/stable/23402947
  • Cameron, K. W. (1989). “The Genesis and Meaning of Emerson’s ‘Gnothi Seauton’ (1831).” American Renaissance Literary Report 3: 85-120.
  • Carpenter, I. C. (1930). Emerson and Asia. Cambridge: Harvard UP.
  • Dunston, S. (2012). In the "Light Out of the East": Emerson on Self, Subjectivity, and Creativity. The Journal of Speculative Philosophy, 26(1), 25-42. http://www.jstor.org/stable/10.5325/jspecphil.26.1.0025
  • Emerson, R. W. (1841). Essays. Boston: James Munroe and Company.
  • Emerson, R. W. (1850). Representative Men: Seven Lectures. Boston: Phillips, Sampson and Company.
  • Emerson, R. W. (1856). Poems. 5th ed., Boston: Phillips, Sampson & Co.
  • Emerson, R. W. (1950). The Complete Essays and Other Writings of Ralph Waldo Emerson, edited by Brooks Atkinson, New York: The Modern Library.
  • Emerson, R. W. (1903a). Essays: First Series. Complete Works of Ralph Waldo Emerson, edited by Edward Waldo Emerson, vol. 2, Boston and New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Emerson, R. W. (1903b). Essays: Second Series. Complete Works of Ralph Waldo Emerson, edited by Edward Waldo Emerson, vol. 3, Boston and New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Emerson, R. W. (1904a). Nature: Addresses and Lectures. Complete Works of Ralph Waldo Emerson, edited by Edward Waldo Emerson, vol. 1, Boston and New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Emerson, R. W. (1918). Poems. Complete Works of Ralph Waldo Emerson, edited by Edward Waldo Emerson, vol. 9, Boston and New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Gölpınarlı, A. (2015). Yunus Emre. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Helminski, K., & Algan, R. (1989). The Drop That Became The Sea: Lyric Poems of Yunus Emre. (K. Helminski & R. Algan, Trans.). Threshold Books.
  • Köprülü, F. (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. 3rd Edition, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Ocak, A. Y. (1996). Türk Sufiliğine Bakışlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Quinn, P. F. (1950). Emerson and Mysticism. American Literature, 21(4), 397-414. http://www.jstor.org/stable/2921904
  • “Quran 50:16.” Quran.com. Accessed May 19, 2023. https://quran.com/qaf/16.
  • Richardson Jr., R. D. (1995). Emerson: The Mind on Fire. Berkeley: University of California Press.
  • Rumi, J. (1934). The Mathnawi of Jalalu’ddin Rumi. Translated by Reynold A. Nicholson, vol. VI, Containing the translations of the fifth and sixth books, London: Cambridge University Press.
  • Schmidt, L. E. (2012). Restless Souls: The Making of American Spirituality. Berkeley: University of California Press.
  • Sedarat, R. (2019). Emerson in Iran: The American Appropriation of Persian Poetry. Albany: SUNY Press.
  • Tatcı, M. (2008). Yunus Emre Külliyâtı I: Yunus Emre Dîvânı- İnceleme. İstanbul: H Yayınları.
  • Tökel, D. A. (2019). “Yunus Emre’de Bir Ombudsman Olarak Akıl.” V. Yunus Emre Sempozyumu, 02-03 May, Ordu: Ordu Büyükşehir Belediyesi.
  • Uysal, İ. N. (2022). Yunus Emre Araştırmalarının Bugünkü Durumu ve Tek Nüshaya Dayalı Divan Neşirlerinin Gerekliliği. SUTAD (55): 1-19.
  • Versluis, A. (2019). “Multiculturalism and Transcendentalism.” Acad. Quest. 32: 515-520.
  • Yolcu, M. A. (2019). Tekke-Tasavvuf Edebiyatı. In M. Aça (Ed.), Türk Halk Edebiyatı (pp. 385-425). Nobel.
  • Yunus Emre. (2013). Nasihatler Kitabı (Risâletü’n Nushiyye). Edited by Ziya Avşar, Ankara: Sistem Ofset.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kuzey Amerika Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri
Bölüm EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Ercan Kaçmaz 0000-0001-8304-6482

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2024
Kabul Tarihi 17 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaçmaz, E. (2024). Restful Souls: The Representative Men (Yunus Emre and Ralph Waldo Emerson). Söylem Filoloji Dergisi, 9(1), 158-171. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1439343