Akran zorbalığı sözel, fiziksel ve duygusal olarak zarar verici
davranışları ifade etmektedir. Okullarda öğrenciler arasında sıklıkla meydana gelen
zorba davranışlar kaynaştırma/bütünleştirme öğrencilerinin bulunduğu sınıflarda daha
fazla gözlemlenebilmektedir. Bu araştırmada kaynaştırma/bütünleştirme
sınıflarında meydana gelen akran zorbalığının öğretmenlerin ve kaynaştırma
öğrencilerinin görüşleri açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma vaka
çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun oluşturulmasında
amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma
grubunu sekiz öğretmen ile hafif düzey zihin yetersizliği, öğrenme güçlüğü ve
dil ve konuşma bozukluğu olan sekiz kaynaştırma/bütünleştirme öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma
verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde tümevarım
analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; 1)Öğretmenler
akran zorbalığını şiddet, kabul etmeme, rahatsız etme ve baskı yapma biçiminde tanımlamışlardır, 2) Kaynaştırma/bütünleştirme öğrencilerinin en çok duygusal ve sözel zorbalığa
maruz kaldığını ve bu durumun öğrencilerin içe kapanık, sosyalleşmekte güçlük
çeken ve kendini ifade etmede yetersiz olmalarından kaynaklandığını
belirtmişlerdir, 3)Kaynaştırma/bütünleştirme öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin genellikle iyi olduğunu, bazen
anlaşmazlıklar yaşadıklarını belirttikleri ve arkadaşlık ilişkilerinin kötü
olduğunu ifade edenlerin oyuna dahil edilmemelerini neden olarak gösterdikleri
görülmektedir, 4) Kaynaştırma/bütünleştirme öğrencilerinin bu bağlamda duygusal ve sözel zorbalığa maruz kaldıkları
ancak arkadaşlarına vurma, tükürme gibi davranışlarda bulunuyor olmaları
nedeniyle fiziksel zorbalık yaptıkları ortaya çıkmıştır.
akran zorbalığı kaynaştırma/bütünleştirme öğretmenler nitel araştırma kaynaştırma/bütünleştirme öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |