As a result of political and social developments in
Syria since 2011, it has been seen that a large number of refugees have
migrated from Syria to Turkey. Turkey's situated Syrian refugees are 3.586,679
which of 1,646,285 (45.9%) are children under the age of 18. It can be said
that the children lived and the events they encountered in the process of this
migration were an important factor in the development of perceptions, thoughts
and attitudes related to the concept of "Migration". In this
research, it was aimed to understand the views of the Syrian refugee children
who are educated in the temporary training centers and Turkish citizens, and to
compare the metaphors of the children about this concept comparatively. The
study was conducted using phenomenological design that is qualitative research
method. The study group consists of 41 Turkish and Syrian children who are
studying at a primary school and at the Temporary Training Center in the
province of Mersin. Participants were selected by the typical state sampling
method that is purposive sampling. For the data collection, semi-structured
interview was used. The data were analyzed by content analysis. According to
the findings, it was determined that the Turkish children who participated in
the research developed 9 different metaphors related to the concept of
"Migration". These metaphors are divided into 5 categories as arrive,
immigrant, travel, transport and past. It has been determined that Syrian
children who participated in the research have developed 7 different metaphors
related to the concept of "Migration". These metaphors were examined
in two different categories as arrive and land.
2011 tarihinden itibaren Suriye’de yaşanan siyasi ve
toplumsal gelişmeler sonucunda, Suriye’den ülkemize çok sayıda mültecinin göç
ettiği görülmüştür. Türkiye’de kayıtlı 3.586.679 Suriyeli mültecinin bulunduğu ve mültecilerin 1.646.285’inin 18
yaşının altında çocuk olduğu bildirilmektedir. Çocukların bu göç sürecinde
yaşadıkları ve karşılaştıkları olayların göç ile ilgili algı, düşünce ve
tutumlarının gelişmesinde önemli bir faktör olduğu söylenebilir. Yapılan bu
araştırmada geçici eğitim merkezlerinde eğitim gören Suriyeli mülteci
çocukların ve T.C. vatandaşı olan çocukların
göç kavramına karşı bakış açılarını anlamak ve bu kavram ile ilgili
oluşturdukları metaforları karşılaştırmalı olarak incelemek amaçlanmaktadır. Araştırma
nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni ile yürütülmüştür. Araştırma
Mersin ilinde Geçici Eğitim Merkezinde eğitim görmekte olan Suriyeli çocuklar
ile ilkokulda eğitim görmekte olan T.C. vatandaşı çocuklar olmak üzere toplam
41 çocuk ile geçekleştirilmiştir. Katılımcı çocuklar amaçlı örnekleme yöntemi
olan tipik durum örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veriler yarı
yapılandırılmış görüşme ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik
analizi kullanılmıştır. Verilerden elde edilen bulgulara göre araştırmaya
katılan T.C. vatandaşı çocukların göç kavramına ilişkin dokuz metafor
geliştirdikleri belirlenmiştir. Bu metaforlar ulaşmak, göçmen, yolculuk, taşıma ve mazi olmak üzere beş kategoriye ayrılmıştır. Araştırmaya katılan
Suriyeli çocukların göç kavramına ilişkin yedi metafor geliştirdikleri
belirlenmiştir. Bu metaforlar da ulaşmak ve diyar olmak üzere iki farklı
kategoride incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Göç Özel Sayısı Cilt 1 |