Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE DETERMINATION OF TURKISH AND SYRIAN CHILDREN’S METAPHORS RELATED TO CONCEPT OF “MIGRATION”

Yıl 2018, Göç Özel Sayısı Cilt 1, 37 - 54, 26.10.2018
https://doi.org/10.21560/spcd.v18i39974.441670

Öz

As a result of political and social developments in
Syria since 2011, it has been seen that a large number of refugees have
migrated from Syria to Turkey. Turkey's situated Syrian refugees are 3.586,679
which of 1,646,285 (45.9%) are children under the age of 18. It can be said
that the children lived and the events they encountered in the process of this
migration were an important factor in the development of perceptions, thoughts
and attitudes related to the concept of "Migration". In this
research, it was aimed to understand the views of the Syrian refugee children
who are educated in the temporary training centers and Turkish citizens, and to
compare the metaphors of the children about this concept comparatively. The
study was conducted using phenomenological design that is qualitative research
method. The study group consists of 41 Turkish and Syrian children who are
studying at a primary school and at the Temporary Training Center in the
province of Mersin. Participants were selected by the typical state sampling
method that is purposive sampling. For the data collection, semi-structured
interview was used. The data were analyzed by content analysis. According to
the findings, it was determined that the Turkish children who participated in
the research developed 9 different metaphors related to the concept of
"Migration". These metaphors are divided into 5 categories as arrive,
immigrant, travel, transport and past. It has been determined that Syrian
children who participated in the research have developed 7 different metaphors
related to the concept of "Migration". These metaphors were examined
in two different categories as arrive and land. 

Kaynakça

  • 1. AFAD, (2013). Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacılar, 2013 Saha Araştırması Sonuçları. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara.2. AFAD, (2017). Türkiye’deki Suriyelilerin Demografik Görünümü, Yaşam Koşulları ve Gelecek Beklentilerine Yönelik Saha Araştırması. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara. 3. Ai, L. A., Peterson, C., Ubelhor, D., (2002). War-Related Trauma and Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder Among Adult Kosovar Refugees. Journal of Traumatic Stress, 15(2), 157–160. DOI: 10.1023/A:10148642258894. Akşit, G., Bozok, M., Bozok, N. (2015). Zorunlu Göç, Sorunlu Karşılaşmalar: Hisar Köyü, Nevşehir’deki Suriyeli Göçmenler Örneği. TC. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 92- 116. 5. Bahadır, H., Uçku, R. (2016). İzmir’in Bir Mahallesinde Yaşayan 6-17 Yaş Arasındaki Suriyeli Çocukların Çalışma Durumları ve Çalışma Durumlarını Etkileyen Etmenler. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi (30)3, 117-124. Erişim Tarihi (02.07.2018), (http://dergipark.gov.tr/deutip/issue/32187/369873).6. Binay, H. (2016). Suriye ve Irak’tan Gelen Savaş Mağduru Çocuk ve Genç Mültecilerde Travma Sonrası Stres Bozukluğu Düzeyi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep. 7. Bliss, L. A. (2016). Phenomenological Research: Inquiry to Understand the Meanings of People's Experiences. International Journal of Adult Vocational Education and Technology (IJAVET), 7(3), 14-26. DOI: 10.4018/IJAVET.20160701028. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.9. Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Temel Eğitim Politikaları. Seta.10. Erdoğan, M. M., (2016). Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler ile Birlikte Yaşamanın Çerçevesi. Esen, A., Duman, M. (Ed.), Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler: Tespitler ve Öneriler (s.69- 88). İstanbul: WALD Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Vakfı. 11. Esen, A. (Ed.) (2016). Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler: Tespitler ve Öneriler. İstanbul: WALD Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Vakfı.12. GİGM, (2016). Göç İdaresi Genel Müdürlüğü: İdare Faaliyet Raporu. Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara. 13. GİGM, (2017). Göç İdaresi Genel Müdürlüğü: İdare Faaliyet Raporu. Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.14. Hodgkin, R., Newell, P. (2002). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Uygulama Elkitabı. Unicef. 15. MEB(2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar için), Ankara. 16. MEB, (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri Genelgesi, Ankara. 17. Oğuz, S., Tuygun, N., Polat, E., Akça, H., Karacan, C. D. (2016). Savaş ve Çocuk: Suriye İç Savaşının Sınırdan 750 km Uzaktaki Bir Çocuk Acil Servisine Etkisi. J Pediatr Emerg Intensive Care Med, 3, 135-139. DOI: 10.4274/cayd.39358.18. ORSAM, (2015). Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi, Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri. Ankara. 19. Özer, Y. Y., Ateşok, Z.Ö., Komsuoğlu, A. (2016). Türkiye’nin Göçmen ve Mültecilere Yönelik Eğitim Politikalarının Dönüşümü. Esen, A., Duman, M. (Ed.), Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler: Tespitler ve Öneriler (s.69- 88). İstanbul: WALD Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Vakfı. 20. Prasad, B. D. (2008). Lal Das, D.K., Bhaskaran, V. (Ed.), Research Methods for Social Work (173- 193). New Delhi: Rawat. 21. Tabur, S. (2017). Şanlıurfa İli Suruç İlçesinde Yaşamakta Olan İlköğretim Öğrencilerinde Genel Psikopatoloji, Travmatik Yaşantılar Ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu İle Uyumlu Yakınmaların Belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep. 22. Tıkman, F., Yıldırım, E., Şentürk, M. (2017). Göç Metaforuna Yolculuk: Bir Fenomenolojik Çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 104- 126. Erişim Tarihi (02.07.2018), (http://dergipark.gov.tr/kilissbd/issue/33138/349853).23. UNICEF, (2018). Syria Crisis February 2018 Humanitarian Results.24. Yıldız, Ö. (2013). Türkiye Kamplarında Suriyeli Sığınmacılar: Sorunlar, Beklentiler, Türkiye ve Gelecek Algısı. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 16(1), 140- 169. 25. Yılmaz, A. (2015). Uluslararası Göç Ve Türkiye: Türkiye’deki Çocuk Göçmenler ve Sığınmacı Ailelere Tanınan Haklar ve Daha İyi Uygulamalar İçin Öneriler. Akademik Bakış Dergisi, 49, 475- 493. 26. Yurtseven, A., Özcan, G., Saz, E. U. (2015). Çocuk Acil Servise Başvuran Suriyeli Hastalarla Türk Hastaların Karşılaştırılması: Ege Üniversitesi Deneyimi. Turk J Pediatr Emerg Intensive Care Med, 2(3), 133-136. DOI: 10.5505/cayb.2015.02986

TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2018, Göç Özel Sayısı Cilt 1, 37 - 54, 26.10.2018
https://doi.org/10.21560/spcd.v18i39974.441670

Öz

2011 tarihinden itibaren Suriye’de yaşanan siyasi ve
toplumsal gelişmeler sonucunda, Suriye’den ülkemize çok sayıda mültecinin göç
ettiği görülmüştür.
Türkiye’de kayıtlı 3.586.679 Suriyeli mültecinin bulunduğu ve mültecilerin 1.646.285’inin 18
yaşının altında çocuk olduğu bildirilmektedir. Çocukların bu göç sürecinde
yaşadıkları ve karşılaştıkları olayların göç ile ilgili algı, düşünce ve
tutumlarının gelişmesinde önemli bir faktör olduğu söylenebilir. Yapılan bu
araştırmada geçici eğitim merkezlerinde eğitim gören Suriyeli mülteci
çocukların ve T.C. vatandaşı olan çocukların
göç
kavramına karşı bakış açılarını anlamak ve bu kavram ile ilgili
oluşturdukları metaforları karşılaştırmalı olarak incelemek amaçlanmaktadır. Araştırma
nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni ile yürütülmüştür. Araştırma
Mersin ilinde Geçici Eğitim Merkezinde eğitim görmekte olan Suriyeli çocuklar
ile ilkokulda eğitim görmekte olan T.C. vatandaşı çocuklar olmak üzere toplam
41 çocuk ile geçekleştirilmiştir. Katılımcı çocuklar amaçlı örnekleme yöntemi
olan tipik durum örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veriler yarı
yapılandırılmış görüşme ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik
analizi kullanılmıştır. Verilerden elde edilen bulgulara göre araştırmaya
katılan T.C. vatandaşı çocukların göç kavramına ilişkin dokuz metafor
geliştirdikleri belirlenmiştir. Bu metaforlar ulaşmak, göçmen, yolculuk, taşıma ve mazi olmak üzere beş kategoriye ayrılmıştır. Araştırmaya katılan
Suriyeli çocukların göç kavramına ilişkin yedi metafor geliştirdikleri
belirlenmiştir. Bu metaforlar da ulaşmak ve diyar olmak üzere iki farklı
kategoride incelenmiştir. 

Kaynakça

  • 1. AFAD, (2013). Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacılar, 2013 Saha Araştırması Sonuçları. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara.2. AFAD, (2017). Türkiye’deki Suriyelilerin Demografik Görünümü, Yaşam Koşulları ve Gelecek Beklentilerine Yönelik Saha Araştırması. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara. 3. Ai, L. A., Peterson, C., Ubelhor, D., (2002). War-Related Trauma and Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder Among Adult Kosovar Refugees. Journal of Traumatic Stress, 15(2), 157–160. DOI: 10.1023/A:10148642258894. Akşit, G., Bozok, M., Bozok, N. (2015). Zorunlu Göç, Sorunlu Karşılaşmalar: Hisar Köyü, Nevşehir’deki Suriyeli Göçmenler Örneği. TC. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 92- 116. 5. Bahadır, H., Uçku, R. (2016). İzmir’in Bir Mahallesinde Yaşayan 6-17 Yaş Arasındaki Suriyeli Çocukların Çalışma Durumları ve Çalışma Durumlarını Etkileyen Etmenler. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi (30)3, 117-124. Erişim Tarihi (02.07.2018), (http://dergipark.gov.tr/deutip/issue/32187/369873).6. Binay, H. (2016). Suriye ve Irak’tan Gelen Savaş Mağduru Çocuk ve Genç Mültecilerde Travma Sonrası Stres Bozukluğu Düzeyi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep. 7. Bliss, L. A. (2016). Phenomenological Research: Inquiry to Understand the Meanings of People's Experiences. International Journal of Adult Vocational Education and Technology (IJAVET), 7(3), 14-26. DOI: 10.4018/IJAVET.20160701028. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.9. Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Temel Eğitim Politikaları. Seta.10. Erdoğan, M. M., (2016). Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler ile Birlikte Yaşamanın Çerçevesi. Esen, A., Duman, M. (Ed.), Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler: Tespitler ve Öneriler (s.69- 88). İstanbul: WALD Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Vakfı. 11. Esen, A. (Ed.) (2016). Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler: Tespitler ve Öneriler. İstanbul: WALD Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Vakfı.12. GİGM, (2016). Göç İdaresi Genel Müdürlüğü: İdare Faaliyet Raporu. Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara. 13. GİGM, (2017). Göç İdaresi Genel Müdürlüğü: İdare Faaliyet Raporu. Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.14. Hodgkin, R., Newell, P. (2002). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Uygulama Elkitabı. Unicef. 15. MEB(2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar için), Ankara. 16. MEB, (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri Genelgesi, Ankara. 17. Oğuz, S., Tuygun, N., Polat, E., Akça, H., Karacan, C. D. (2016). Savaş ve Çocuk: Suriye İç Savaşının Sınırdan 750 km Uzaktaki Bir Çocuk Acil Servisine Etkisi. J Pediatr Emerg Intensive Care Med, 3, 135-139. DOI: 10.4274/cayd.39358.18. ORSAM, (2015). Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi, Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri. Ankara. 19. Özer, Y. Y., Ateşok, Z.Ö., Komsuoğlu, A. (2016). Türkiye’nin Göçmen ve Mültecilere Yönelik Eğitim Politikalarının Dönüşümü. Esen, A., Duman, M. (Ed.), Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler: Tespitler ve Öneriler (s.69- 88). İstanbul: WALD Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Vakfı. 20. Prasad, B. D. (2008). Lal Das, D.K., Bhaskaran, V. (Ed.), Research Methods for Social Work (173- 193). New Delhi: Rawat. 21. Tabur, S. (2017). Şanlıurfa İli Suruç İlçesinde Yaşamakta Olan İlköğretim Öğrencilerinde Genel Psikopatoloji, Travmatik Yaşantılar Ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu İle Uyumlu Yakınmaların Belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep. 22. Tıkman, F., Yıldırım, E., Şentürk, M. (2017). Göç Metaforuna Yolculuk: Bir Fenomenolojik Çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 104- 126. Erişim Tarihi (02.07.2018), (http://dergipark.gov.tr/kilissbd/issue/33138/349853).23. UNICEF, (2018). Syria Crisis February 2018 Humanitarian Results.24. Yıldız, Ö. (2013). Türkiye Kamplarında Suriyeli Sığınmacılar: Sorunlar, Beklentiler, Türkiye ve Gelecek Algısı. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 16(1), 140- 169. 25. Yılmaz, A. (2015). Uluslararası Göç Ve Türkiye: Türkiye’deki Çocuk Göçmenler ve Sığınmacı Ailelere Tanınan Haklar ve Daha İyi Uygulamalar İçin Öneriler. Akademik Bakış Dergisi, 49, 475- 493. 26. Yurtseven, A., Özcan, G., Saz, E. U. (2015). Çocuk Acil Servise Başvuran Suriyeli Hastalarla Türk Hastaların Karşılaştırılması: Ege Üniversitesi Deneyimi. Turk J Pediatr Emerg Intensive Care Med, 2(3), 133-136. DOI: 10.5505/cayb.2015.02986
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Elif Kılınç 0000-0001-8372-5047

Ferdane Karayel Bu kişi benim 0000-0002-6112-4061

Merve Koyuncu Bu kişi benim 0000-0003-2813-4986

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Göç Özel Sayısı Cilt 1

Kaynak Göster

APA Kılınç, F. E., Karayel, F., & Koyuncu, M. (2018). TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18, 37-54. https://doi.org/10.21560/spcd.v18i39974.441670
AMA Kılınç FE, Karayel F, Koyuncu M. TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. Ekim 2018;18:37-54. doi:10.21560/spcd.v18i39974.441670
Chicago Kılınç, Fatma Elif, Ferdane Karayel, ve Merve Koyuncu. “TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18, Ekim (Ekim 2018): 37-54. https://doi.org/10.21560/spcd.v18i39974.441670.
EndNote Kılınç FE, Karayel F, Koyuncu M (01 Ekim 2018) TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18 37–54.
IEEE F. E. Kılınç, F. Karayel, ve M. Koyuncu, “TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 18, ss. 37–54, 2018, doi: 10.21560/spcd.v18i39974.441670.
ISNAD Kılınç, Fatma Elif vd. “TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18 (Ekim 2018), 37-54. https://doi.org/10.21560/spcd.v18i39974.441670.
JAMA Kılınç FE, Karayel F, Koyuncu M. TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018;18:37–54.
MLA Kılınç, Fatma Elif vd. “TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 18, 2018, ss. 37-54, doi:10.21560/spcd.v18i39974.441670.
Vancouver Kılınç FE, Karayel F, Koyuncu M. TÜRK VE SURİYELİ ÇOCUKLARIN GÖÇ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARININ BELİRLENMESİ. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018;18:37-54.