Değişim,
yüzyıllardır pek çok alanda konuşulan, tartışılan, fikirler üretilen
kavramların başında gelmektedir. En genel anlamda değişimi, mikro ölçekte
bireylerin ve örgütlerin, makro ölçekte toplumların ve devletlerin yaşam
döngüsündeki kırılma noktaları, var olan düzenin yeni bir düzenle ikamesi
olarak tanımlamak mümkündür. Hem mikro ölçekte hem de makro ölçekte meydana
gelen mevcut düzenden ayrılış/kopuş/vazgeçiş, farklı seviyelerde dirençle
karşılaşmaktadır. Esasında bu direncin temelinde değişimin getireceği yeni
durumun belirsizliği nedeniyle ortaya içgüdüsel olarak da tanımlayacağımız hem
bireysel hem de örgütsel korkular yer almaktadır. Ancak bu sürecin
yönetilmesiyle ortaya çıkacak olan yeni durumun kabullenilmesi ve hayata
geçirilmesi mümkün olacaktır.
Hem özel
sektörde hem de kamu sektöründe meydana gelen değişim ekonomik, siyasi,
kültürel ve yönetsel nedenlerle ve genellikle zorunluluk olarak karşımıza
çıkmaktadır. Değişimin hayata geçirilmesi ise sektörel (kamu veya özel)
farklılıklara rağmen belli bir süreçte gerçekleşmektedir. Bu değişim
hareketleri organizasyonların/kurumların yapısını yeniden şekillendirirken
örgütte çalışanların örgüt içindeki rollerini de yeniden tanımlamaktadır.
Kamu
yönetiminde değişimin ilk adımları mevzuat değişiklikleriyle ve genellikle
idari reformlar ile atılmaktadır. Ancak, örgütsel değişimin amacına
ulaşabilmesi için tek başına mevzuat değişikliğinin yeterli olmadığı hem
küresel hem de ulusal pek çok örnekte görülmektedir. Değişim yönetimi olarak da
ifade edilen bu süreçte temel prensip, yasal mevzuat ile birlikte örgüt
kültüründe ve çalışanların davranışlarında da bu değişimin istenmesi ve
kabullenilmesidir.
5018
Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu idari bir
reform olarak kabul etmek mümkündür. Mali denetim sürecinden çok daha öte bir anlama
ve içeriğe sahip olan iç denetim sistemi 5018
Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile 2003 yılında kabul edilip 2006
yılında yürürlüğe girmesine rağmen Türk kamu yönetiminde
henüz tam anlamıyla işlerlik kazanamamıştır. Bu çalışma kamu yönetiminde değişime direnci, 5018 sayılı
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile öngörülen iç denetim sistemi üzerinden
ele almakta ve bu direncin sebeplerini sorgulamaktadır.
Konular | Siyaset Bilimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
STRATEGIC PUBLIC MANAGEMENT JOURNAL © 2015 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International