Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitude Scale Towards Folk Dances (Astfd): Validity And Reliability Study Abstract

Yıl 2022, , 68 - 77, 30.06.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.1062690

Öz

Objective: The study's goal was to create a meaningful and reliable attitude assessment regarding traditional dances.
Material and Method: The quantitative research approach was utilized in the study, which comprised 394 (192 female, 202 male) individuals aged 14 to 19. First, a literature research was conducted, followed by an analysis of the attitude characteristic, expert advice was obtained, an item pool was constructed, and the scale was made ready for data collection. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA), Cronbach Alpha (α), test-retest, Spearman Brown, and parallel form, AVE and CR reliability coefficients were utilized in the data analysis. Furthermore, item discrimination analysis (upper and lower 27 percent group comparison) was done, and it was established that the discriminating power of each scale item was adequate.
Results: According to the results of the analyses, the conformance of the scale's structure to the model, its validity, fit indices, and reliability were sufficient and excellent for measuring the attitude toward folk dances.
Conclusions: As a consequence, it was found that the Attitude Scale towards Folk Dances, which consists of three components and 23 items, is a time-tested, valid, and reliable assessment tool.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Altuğ, N. (1991). Halk oyunlarının öğretiminde müziğin yeri, önemi ve faydalanma yolları. Türk Halk oyunlarının öğretiminde karşılaşılan problemler sempozyumu bildirileri, (6-8 Mart 1990-İstanbul). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Aydın, C. (1992). Halk oyunlarında toplumsal yapılanma. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Bişgin, Ş. (2001). Halk oyunlarının üniversite öğrencileri üzerine psiko-sosyal etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavuş, A., Baki, A. (2020). Yerel halk üzerindeki sosyal etkileri bakımından akçaabat müzik ve halk oyunları festivali. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 279-289.
  • Demir, G. T., Namlı, S., Cicioğlu, H. İ. (2021). Takım ve bireysel sporlarda sosyal görünüş kaygısı sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumun belirleyicisi midir?. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 124-134.
  • Doğan, P. K., Yetim, A. (2011). Halk oyunlarının sosyal bütünleşmeye etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 27-48.
  • Doğan, İ., Özdamar, K. (2017). The effect of different data structures, sample sizes on model fit measures. Communications In Statistics-Simulation And Computation, 46(9), 7525-7533.
  • Dündar, C. (2015). Belgesel Kitaplar Köy Enstitüleri Belgeseli (4. Baskı). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Eagly, A. H., Chaiken, S. (2007). The advantages of an inclusive definition of attitude. Social cognition, 25(5), 582-602
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-I: Temel Kavramlar ve İşlemler (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Freedman, J.L., Sears, D.O., Carlsmith, J.M. (2003). Sosyal psikoloji (4.Baskı). (Çev. A. Dönmez). Ankara: İmge Kitabevi
  • Güllü, M., Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. New York:Oxford University Press.
  • Kaeppler, A. L. (2003). Dans. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar içinde (382-386. ss.) (Çev., F. K. Fay) Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • Kay, H. (2008). 12 haftalık düzenli halk oyunları çalışmalarının, üniversiteli öğrencilerin bazı fiziksel ve fizyolojik parametrelerine etkisinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneği), Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Mcmillan, J. H., Schumacher, S. (2006), Research in education: Evidence-based inquiry (Sixth Edition), Pearson, London.
  • Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye giriş (8. Baskı) (Çev. H. Arıcı, O. Aydın), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Namli, S., Demir, G. T. (2020). The relationship between attitudes towards digital gaming and sports. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 19(1), 40-52.
  • Ocak, Y., Tortop, Y. (2012). Kadınlarda halk oyunları çalışmalarının bazı fiziksel uygunluk parametreleri üzerine etkisinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 46-54.
  • Özkan, A., Bozkuş, T., Kul, M., Türkmen, M., Öz, Ü., Cengiz, C. (2013). Halk oyuncularının fiziksel aktivite düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi ve ilişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 24-38.
  • Özgüven, İ.E. (2011). Psikolojik testler. Ankara: Pdrem Yayınları
  • Uslu, M. (2014). Halk oyunları çalışmalarının üniversite öğrencilerinin psiko-sosyal gelişimlerine etkisi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 1-6.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve lisrel ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schumacker, R. E., Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. psychology press. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publishers.
  • Soykan, Ö., Mirzeoğlu, A. D. (2020). Halk oyunlarının üniversite öğrencilerinin sosyal beceri ve özgüven düzeylerine etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 136-156.
  • Şentürk, H. E. (2015). Sportif tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • Şimşek, E. (2020). Halk oyunu oynayan ve oynamayan lise öğrencilerinin günlük fiziksel aktivite davranış düzeyi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışı ile ilişkili faktörler, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve Spss ile veri analizi (5. Basım). Ankara: Nobel.
  • Tekkurşun-Demir, G., Hazar, Z. (2018). Dijital oyun oynama ölçeği (EBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2).
  • Turan, Z. (2015). Beden eğitimi öğretmen adayları için halk oyunları dersi tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 202-222.
  • Yeşiltaş, D. (2011). Küresel bale ve dans ansiklopedisi, Cilt 1, İstanbul: Kaldeon Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin.

HALK OYUNLARINA YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (HOYTÖ): GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2022, , 68 - 77, 30.06.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.1062690

Öz

Araştırmada, halk oyunlarına yönelik tutum ölçeğinin geçerli ve güvenilir şekilde geliştirilmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma modelinin kullanıldığı araştırmaya, 14-19 yaş grubundan 394 (192 kadın, 202 erkek) katılımcı dahil edilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesinde öncelikle literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra tutum özelliğinin incelenmesi yapılmış, uzman görüşü alınmış, madde havuzu oluşturulmuş ve ölçek, veri toplamaya hazır hale getirilmiştir. Verilerin analizinde, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), Cronbach Alfa (α), test tekrar test, Spearman Brown, paralel form, AVE, CR güvenirlik katsayısından yararlanılmıştır. Ayrıca, madde ayırt edicilik analizi (alt-üst %27 grup karşılaştırması) yapılmış, ölçeğin her bir maddesinin ayırt edicilik gücünün yeterli olduğu saptanmıştır. Yapılan analizlerde, ölçeğin yapısının modele uygunluğunun, geçerliğinin, uyum indekslerinin ve güvenirliğinin halk oyunlarına yönelik tutumu ölçmek için yeterli ve mükemmel düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak 3 faktörden ve 23 maddeden oluşan, Halk Oyunlarına Yönelik Tutum Ölçeği’nin zamana dayanıklı, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Altuğ, N. (1991). Halk oyunlarının öğretiminde müziğin yeri, önemi ve faydalanma yolları. Türk Halk oyunlarının öğretiminde karşılaşılan problemler sempozyumu bildirileri, (6-8 Mart 1990-İstanbul). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Aydın, C. (1992). Halk oyunlarında toplumsal yapılanma. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Bişgin, Ş. (2001). Halk oyunlarının üniversite öğrencileri üzerine psiko-sosyal etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavuş, A., Baki, A. (2020). Yerel halk üzerindeki sosyal etkileri bakımından akçaabat müzik ve halk oyunları festivali. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 279-289.
  • Demir, G. T., Namlı, S., Cicioğlu, H. İ. (2021). Takım ve bireysel sporlarda sosyal görünüş kaygısı sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumun belirleyicisi midir?. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 124-134.
  • Doğan, P. K., Yetim, A. (2011). Halk oyunlarının sosyal bütünleşmeye etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 27-48.
  • Doğan, İ., Özdamar, K. (2017). The effect of different data structures, sample sizes on model fit measures. Communications In Statistics-Simulation And Computation, 46(9), 7525-7533.
  • Dündar, C. (2015). Belgesel Kitaplar Köy Enstitüleri Belgeseli (4. Baskı). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Eagly, A. H., Chaiken, S. (2007). The advantages of an inclusive definition of attitude. Social cognition, 25(5), 582-602
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-I: Temel Kavramlar ve İşlemler (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Freedman, J.L., Sears, D.O., Carlsmith, J.M. (2003). Sosyal psikoloji (4.Baskı). (Çev. A. Dönmez). Ankara: İmge Kitabevi
  • Güllü, M., Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. New York:Oxford University Press.
  • Kaeppler, A. L. (2003). Dans. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar içinde (382-386. ss.) (Çev., F. K. Fay) Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • Kay, H. (2008). 12 haftalık düzenli halk oyunları çalışmalarının, üniversiteli öğrencilerin bazı fiziksel ve fizyolojik parametrelerine etkisinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneği), Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Mcmillan, J. H., Schumacher, S. (2006), Research in education: Evidence-based inquiry (Sixth Edition), Pearson, London.
  • Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye giriş (8. Baskı) (Çev. H. Arıcı, O. Aydın), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Namli, S., Demir, G. T. (2020). The relationship between attitudes towards digital gaming and sports. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 19(1), 40-52.
  • Ocak, Y., Tortop, Y. (2012). Kadınlarda halk oyunları çalışmalarının bazı fiziksel uygunluk parametreleri üzerine etkisinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 46-54.
  • Özkan, A., Bozkuş, T., Kul, M., Türkmen, M., Öz, Ü., Cengiz, C. (2013). Halk oyuncularının fiziksel aktivite düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi ve ilişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 24-38.
  • Özgüven, İ.E. (2011). Psikolojik testler. Ankara: Pdrem Yayınları
  • Uslu, M. (2014). Halk oyunları çalışmalarının üniversite öğrencilerinin psiko-sosyal gelişimlerine etkisi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 1-6.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve lisrel ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schumacker, R. E., Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. psychology press. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publishers.
  • Soykan, Ö., Mirzeoğlu, A. D. (2020). Halk oyunlarının üniversite öğrencilerinin sosyal beceri ve özgüven düzeylerine etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 136-156.
  • Şentürk, H. E. (2015). Sportif tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • Şimşek, E. (2020). Halk oyunu oynayan ve oynamayan lise öğrencilerinin günlük fiziksel aktivite davranış düzeyi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışı ile ilişkili faktörler, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve Spss ile veri analizi (5. Basım). Ankara: Nobel.
  • Tekkurşun-Demir, G., Hazar, Z. (2018). Dijital oyun oynama ölçeği (EBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2).
  • Turan, Z. (2015). Beden eğitimi öğretmen adayları için halk oyunları dersi tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 202-222.
  • Yeşiltaş, D. (2011). Küresel bale ve dans ansiklopedisi, Cilt 1, İstanbul: Kaldeon Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gönül Tekkurşun Demir 0000-0002-2451-5194

Ender Özbek 0000-0003-4348-5290

Nevin Gündüz 0000-0001-7340-977X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Tekkurşun Demir, G., Özbek, E., & Gündüz, N. (2022). HALK OYUNLARINA YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (HOYTÖ): GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(2), 68-77. https://doi.org/10.33689/spormetre.1062690

Flag Counter