Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FUTBOL TARAFTARLARININ RETORİĞİ: MKE ANKARAGÜCÜ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, , 202 - 217, 30.09.2021
https://doi.org/10.33689/spormetre.904213

Öz

Retorik, ikna etme tekniklerinin, yollarının kullanılması olarak tanımlanabilir. Futbol taraftarlarının tezahürat ve sloganlarında da ikna etmeye yönelik mesajlar vardır. Bu mesajlar taraftarların hem kendi gruplarına hem de “öteki” olarak gördükleri rakiplerine yönelik olabilir. Çalışmada bu mesajların neler olduğu ve futbol taraftarlarının retoriği incelenmiştir. Örneklem olarak ise MKE Ankaragücü Spor Kulübü tezahürat ve sloganları seçilmiştir. Araştırmada, Aristoteles’in retorik unsurları Ankaragücü taraftarlarının tezahürat ve sloganlarına uygulanarak, hangi duygu, ihtiyaç ve motivasyonlarla harekete geçtikleri yorumlanmaya çalışılmıştır. Taraftarların kendilerine yönelik mesajlarında birlik ve güçlü olma vaadi ön plana çıkarken, rakiplerine yönelik mesajlarında ise meydan okuma ve korkutma amacı dikkat çekmektedir. Futbol taraftarlarının retoriğinin iki önemli vaadi ve unsuru, aidiyet ve “biz” olma ihtiyaçları olarak karşımıza çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Altınörs, A. (2011) Platon ile Aristoteles’in retorik anlayışlarının karşılaştırılması, Ekev Akademi Dergisi, 15(49), 81-92.
  • Aristoteles.(2016). Retorik. (Çev. Mehmet H. Doğan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aydın, M., B. (2018). Ankara’nın sosyo-kültürel bir değeri olarak MKE Ankaragücü: Taraftarların gözünden kent ve kulüp. Ankara Araştırmaları Dergisi. 6(1), 1-22.
  • Beer, M.(2001). İnsanı ikna etme ve kazanma. (Çev. Ali Dülger). Eskişehir: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Delice, E. (2007). Aristoteles felsefesinde tasımsal tanıt ve diyalektik ilişkisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Durmuş, S., Gür, Ş. Ö. (2016). Mimarlığın metinsel temsilinde retorik inşa: Usûl-İ Mi’Mârî-İ Osmanî. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(1), 107-131.
  • Hacısoftaoğlu, İ., Akcan, F., Bulgu, N. (2012). Hayali cemaatler olarak taraftar toplulukları: Ankaragücü taraftar grupları örneği. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 159–176.
  • Hatipoğlu D., Aydın M. (2007). Bastır Ankaragücü: Kent, kimlik, endüstriyel, futbol ve taraftarlık. Ankara: Epos Yayınları.
  • Keskin, F. (2010). Politik profesyoneller ve uzmanlar. Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Keskin, F. (2014). Politik iletişim sözlüğü. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Platon. (2005). Şölen. (Çev. Cüneyt Çetinkaya). İstanbul: Bordo Siyah Klasik Yayınları.
  • Platon. (2010). Sokrates’in savunması. (Çev. Özgü Çelik). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon. (2017). Gorgias. (Çev. Mehmet Rifat- Sema Rifat). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Pratkanis A., Aronson E. (2008). Propaganda Çağı. (Çev. Nagihan Haliloğlu). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Sever, S. (2015). Retorik analiz ve reklamlarda kullanımı. Iletişim araştırmalarında yöntemler. Besim Yıldırım (der) içinde. Konya: Literatürk Academia.

RHETORİC OF FOOTBALL FANS: THE CASE OF MKE ANKARAGÜCÜ

Yıl 2021, , 202 - 217, 30.09.2021
https://doi.org/10.33689/spormetre.904213

Öz

Rhetoric can be defined as using the ways and methods of persuasion. Ovations and slogans of football fans also contain persuasive messages. These messages are for themselves and for their rivals who they see as "others". In this study, the messages of the football fans and the oratory behind these messages are examined. Sampling of this study consists of the ovations and slogans of MKE Ankaragücü fans. Rhetorical analysis is applied to these ovations and slogans used by the fans of MKE Ankaragücü. As part of the analysis, Aritoteles’ rhetoric elements are checked in order to figure out the ones that are present. Applying rhetorical analysis to the ovations and slogans of the fans formed the basis for interpreting the emotions, needs and motivations that shape their actions. Internal messages of the fans are based on the promise of unity and being strong. When external messages are considered, it is noticed that confrontation and threatening set the purpose. In oratory of football fans, belonging and unity are observed as the two significant factors.

Kaynakça

  • Altınörs, A. (2011) Platon ile Aristoteles’in retorik anlayışlarının karşılaştırılması, Ekev Akademi Dergisi, 15(49), 81-92.
  • Aristoteles.(2016). Retorik. (Çev. Mehmet H. Doğan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aydın, M., B. (2018). Ankara’nın sosyo-kültürel bir değeri olarak MKE Ankaragücü: Taraftarların gözünden kent ve kulüp. Ankara Araştırmaları Dergisi. 6(1), 1-22.
  • Beer, M.(2001). İnsanı ikna etme ve kazanma. (Çev. Ali Dülger). Eskişehir: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Delice, E. (2007). Aristoteles felsefesinde tasımsal tanıt ve diyalektik ilişkisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Durmuş, S., Gür, Ş. Ö. (2016). Mimarlığın metinsel temsilinde retorik inşa: Usûl-İ Mi’Mârî-İ Osmanî. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(1), 107-131.
  • Hacısoftaoğlu, İ., Akcan, F., Bulgu, N. (2012). Hayali cemaatler olarak taraftar toplulukları: Ankaragücü taraftar grupları örneği. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 159–176.
  • Hatipoğlu D., Aydın M. (2007). Bastır Ankaragücü: Kent, kimlik, endüstriyel, futbol ve taraftarlık. Ankara: Epos Yayınları.
  • Keskin, F. (2010). Politik profesyoneller ve uzmanlar. Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Keskin, F. (2014). Politik iletişim sözlüğü. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Platon. (2005). Şölen. (Çev. Cüneyt Çetinkaya). İstanbul: Bordo Siyah Klasik Yayınları.
  • Platon. (2010). Sokrates’in savunması. (Çev. Özgü Çelik). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon. (2017). Gorgias. (Çev. Mehmet Rifat- Sema Rifat). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Pratkanis A., Aronson E. (2008). Propaganda Çağı. (Çev. Nagihan Haliloğlu). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Sever, S. (2015). Retorik analiz ve reklamlarda kullanımı. Iletişim araştırmalarında yöntemler. Besim Yıldırım (der) içinde. Konya: Literatürk Academia.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erol İlhan 0000-0001-9428-4611

Utku Kabakcı 0000-0001-7490-7156

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA İlhan, E., & Kabakcı, U. (2021). FUTBOL TARAFTARLARININ RETORİĞİ: MKE ANKARAGÜCÜ ÖRNEĞİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 202-217. https://doi.org/10.33689/spormetre.904213

Flag Counter