The aim of this study is to examine to what extent the beliefs of senior undergraduate students of a Faculty of Sport Sciences regarding the university for quality of life, their academic motivation and academic self-efficacy levels, predict their academic achievements. The sample of the study consists of 167 senior students (nmale = 103, n female= 62) studying in the departments of Teaching of Physical Education and Sports (n = 43), Sports Management (n = 67), and Coaching Education (n = 57) of Faculty of Sports Science, Selçuk University, in 2014-2015 academic year. In this study, four assessment instruments were utilized; Personal Information Form, University Quality of Life Scale, Academic Motivation Scale, and Academic Self-Efficacy Scale. In addition, the grades of academic achievement were obtained from Student Administration Office of Faculty of Sports Sciences, Selçuk University. During the analysis of data, method of stepwise regression analysis was used. As a result of analyses, it was determined that the variables of “going beyond oneself”, “using the information”, and “discovery” as well as the variable of “academic self-efficacy” predicted (R=0,20) academic achievement, on the other hand, that the dimensions of university quality of life did not have any contribution to the academic achievement. According to this result, academic achievement tendency increases in correlation with an increase in academic self-efficacy along with the going beyond oneself, using the information and discovery sub-dimensions of academic motivation
University quality of life academic motivation academic self-efficacy academic achievement
Bu araştırmanın amacı, Spor Bilimleri Fakültesi lisans eğitim döneminde bulunan son sınıf öğrencilerinin üniversite yaşam kalitesi, akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik düzeylerinin akademik başarılarını ne derecede yordadığını incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılı Selçuk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor öğretmenliği (n=43), Spor Yöneticiliği (n=67) ve Antrenörlük Eğitimi (n= 57) bölümlerinde öğrenim gören 167 (nerkek =103; nkadın =64) son sınıf lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Kişisel Bilgi Formu, Üniversite Yaşam Kalitesi Ölçeği, Akademik Güdülenme Ölçeği ve Akademik Özyeterlik Ölçeği olmak üzere dört ölçme aracı kullanılmıştır. Ayrıca akademik başarı notu, Selçuk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrenci İşleri’nden temin edilmiştir. Verilerin analizinde adımsal (stepwise) regresyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizler sonucunda akademik güdülenmenin alt boyutları olan kendini aşma, bilgiyi kullanma ve keşif değişkenleriyle beraber akademik öz yeterlik değişkeninin akademik başarıyı yordadığı (R=0,20), öte yandan üniversite yaşam kalitesi boyutlarının akademik başarıya bir katkısının olmadığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, akademik güdülenme alt boyutları olan kendini aşma, bilgiyi kullanma ve keşif değişkenleriyle beraber akademik öz yeterlik arttıkça akademik başarının da arttığı belirlenmiştir
Üniversite yaşam kalitesi akademik güdülenme akademik öz yeterlik akademik başarı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Diğer ID | JA54AN73NM |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 14 Sayı: 1 |