Bu çalışmanın amacı ortaokul ve lise eğitimine devam eden ve fiziksel aktiviteye katılım gösteren öğrencilerin spora katılım güdülerini tespit etmek ve bu verilerin eğitim kademesine, cinsiyete, aile desteğine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Çalışmaya Konya ili merkez ilçelerdeki ortaokul ve lise öğrencilerinden rastgele örnekleme yoluyla seçilmiş 9 farklı ortaokulda öğrenim gören 1451 ve 3 farklı lisede öğrenim gören 684 olmak üzere toplam 2135 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Gill, ve ark. (1983) tarafından geliştirilen, Çelebi (1991) tarafından Türkçe’ ye çevrilen ve Oyar ve ark. (2001) tarafından 11-17 yaş grubu öğrencileri üzerinde geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Spora Katılım Güdüsü Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada ölçeğin bu araştırma grup için güvenirliği tekrar kontrol edilmiş ve yapılan Cronbach Alpha iç tutarlık testinde güvenirlik katsayısı 0.86 olarak tespit edilmiştir. Araştırmanın verilerini analiz etmek amacıyla, tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Normallik düzeyini kontrol için Kolmogorov- Smirnov testi yapılmış ve veriler normal dağılım göstermediği için Mann Whitney U testi uygulanmıştır. Çalışmada hem ortaokul hem de lise öğrencileri için en önemli spora katılım güdüleri “beceri gelişimi” ( ortaokul: 1.21± 0.32), ( lise: 1.27 ± 0.39) ve “hareket/aktif olma” ( ortaokul: 1.23±0.39), ( lise: 1.29±0.46) olarak bulunmuştur. Cinsiyete, eğitim düzeylerine ve aile desteğine göre genelde ve alt boyutlarda anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır (p<0.05). Çocukların spor katılım güdüleri ile ilgili çıkan sonuçlarda her bir alt boyut için ortalamaların yüksek olması ve bu ortalamalar içindeki farklılıklar yapılacak etkinliklerin, hazırlanacak plan ve programların hazırlanmasında, çocukların fiziksel etkinliği sevmelerinde ve daha fazla katılım göstermelerinde belirleyici rol oynayabilir
The purpose of this study was to determine the sport participation motives of the middle and high school students and examine whether they vary according to level of education, gender, and family support. The sample consists of 2135 students randomly selected from 9 different middle schools and 3 different high schools. Participation Motivation Questionnaire (PMQ) which was developed by Gill et al. (1983) and translated into Turkish by Celebi (1991) was used to collect data. In this study, Cronbach's alpha reliability coefficient was determined to be (0.86). In this context, frequency, mean and Standard deviation values were used as descriptive tests. Kolmogorov-Smirnov test was used to determine whether the population was normally distributed and Mann-Whitney U Test were applied as non-parametric tests. In this study, the most important motives for participation in sports for both the middle school and high school students were found as “skill development” (middle: 1.21± 0.32), (high: 1.27 ± 0.39) and “movement/being active” (middle: 1.23±0.39), (high: 1.29±0.46). There is a significant difference according to gender, level of education and family support (p< 0.05). Therefore, higher mean scores for each subscale and differences between the mean scores indicate that these motives can play an important role in the preparation of plans and programs, organization of the activities and children’s further participation and enjoyment in physical activities
participation motivation middle-school students high school students
Diğer ID | JA66JV89JR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 13 Sayı: 2 |