BibTex RIS Kaynak Göster

16 yaş altı çim hokeyi sporcularının saldırganlık düzeylerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 2, 139 - 147, 01.08.2013
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000247

Öz

Araştırma Türkiye’deki 16 yaş altı Çim Hokeyi sporcularının Saldırganlık Düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesini amaçlayan tarama modelli bir çalışmadır. Araştırmanın örneklem grubunu 2010 yılında Gaziantep’de düzenlenen 16 yaş altı açık alan çim hokeyi Türkiye şampiyonasına 13 bayan, 14 erkek takımında oynayan 397 sporcudan tesadüfi olarak seçilen ve gönüllülük esası ile ankete katılan 53 bayan, 75 erkek olmak üzere toplam 128 çim hokeyi sporcusu oluşturmaktadır. Araştırmada geçerlilik ve güvenilirlik çalışması İlter-Kiper (1984) tarafından yapılan 30 maddeden ve 3 alt ölçekten oluşan Saldırganlık Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemlerinden, bağımsız örneklemlerde t testi, Kruskal-Wallis H Testi ve Korelasyon analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak, araştırma grubunu oluşturan çim hokeyi sporcularının genel olarak orta düzeyde saldırgan bir yapıya sahip oldukları, erkeklerin yıkıcı saldırganlık puanlarının, yüksek olduğu, bayanların atılgan saldırganlık puanlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca spor yaşı değişkeni ile atılgan saldırganlık puanları arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Spor yaşı yükseldikçe atılgan saldırganlık puanlarının da yükseldiği görülmektedir

Kaynakça

  • Erdoğdu, MY, Oto, R. “Sokakta Çalışan ve Çalış- mayan Çocukların Atılganlık ve Saldırganlık Dav- ranışları Açısından Karşılaştırılmaları”. Kriz Dergi- si 12: 11-23, 2004.
  • Kırımlıoğlu, H., Parlak N, Derecelioğlu Ç, Kepoğlu A., “Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Spora Katılım Düzeylerine Göre İncelenmesi” Niğ- de Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2 (2);147-154, 2008.
  • Kırımoğlu, H., “İlköğretim II. Kademe Öğrencileri- nin Madde Kullanımı Ve Bağımlılığını Önlemede, Okul Yöneticisi, Beden Eğitimi Ve Rehber Öğret- menlerin Bilgi, Görüş Ve Önerileri (Ankara İl Ör- neği)”, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bi- limleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, 2007.
  • Steinberg, L. Ergenlik. (Çev. Figen Çok vd.). İmge Kitabevi. Ankara, 2007.
  • Arı, R. Gelişim ve öğrenme (1. Baskı), Konya Atlas kitabevi, ss, 82-85, 2003.
  • Köknel, Ö., Bireysel ve Toplumsal Şiddet. Altın Kitaplar Yayınevi (1. basım), İstanbul, 1996.
  • Tiryaki, Ş.,Spor Psikolojisi, Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama , Eylül Kitap ve Yayınevi, Ankara, 2000.
  • Bostan, G., Kılcıgil E., “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencisi Olan ve Olmayan Ankara Üniversitesi Öğrencilerinin Saldırganlık Boyutları”, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 6 (3):133–140, 2008.
  • Güner, ÇB., “Takım Sporları ve Bireysel Sporlar Yapan Sporcuların Saldırganlık Düzeylerinin İnce- lenmesi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bi- limleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Başaran, İE. Eğitim Psikolojisi, Aydan Web Tesis- leri 5. Basım, ss: 141,142, Ankara, 1998.
  • Cengiz, R., “Futbol Antrenörlerinin Saldırganlık Türleri ve Şiddet Olaylarına Bakış Açıları”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ens- titüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Anka- ra, 2004.
  • Dervent F., Arslanoğlu E., Şenel Ö. “Lise Öğrenci- lerinin Saldırganlık Düzeyleri ve Sportif Aktivitele- re Katılımla İlişkisi (İstanbul İli Örneği)”, Uluslara- rası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1): 523–525, 2010.
  • Kabak F. “Ergenlerde Spora Katılımın Saldırgan Davranışlar Üzerine Etkilerinin İncelenmesi” Çuku- rova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2009.
  • Kiper İ. Saldırganlık Türlerinin Çeşitli Ekonomik, Sosyal ve Akademik Değişkenlerle İlişkisi. Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, 1984.
  • Soykan F. “Türk Sinemasında Kadın ve Şiddet”, 3P:Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmakoloji Dergisi, 1 (4), 21-32, 1993.
  • Steinberg, L. Adolescence, (3. Baskı), New York: McGraw-Hill, Inc. 1993.
  • Bettencourt, B.A., Miller, N., “Gender Differences in Aggression as a Function of Provocation: A Meta Analysis”. Psychological Bulletin.119 (3),1996.
  • Hamby, S., Sugarman, D., “Acts of Psychological Aggression Against a Partner and Their Relation to Physical Assault and Gender.” Journal of Marrige & The Family. November. 61(4), 1999.
  • Scharf SC. Gender Differences in Adolescent Aggression: an Analysis of İnstrumentality vs. Expressiveness, Unpublished Doctoral Thesis Michigan University Dep. of Clinical Psyc., Michi- gan, 2000.
  • Masalcı, A.D., Aile İçi Etkileşimlerle Çocuğun Saldırganlık Düzeyi ve Uygu Davranışının Karşı- laştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üni- versitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2001.
  • Rabiner, DL., Coie, JD., Miller J, Shari ; Boykin, Anne SM. ; Lochman, J E. “Predicting The Persistence Of Aggressive Offending Of African American Males From Adolescence Into Young Adulthood: The Importance Of Peer Relations, Aggressive Behavior, And ADHD Symptoms.” Journal Of Emotional And Behavıoral Disorders, September, 13 (3), 2005.
  • Çobanoğlu, G. “Takım Sporları ve Bireysel Sporlar Yapan Sporcuların Saldırganlık Düzeylerinin İnce- lenmesi”. Yüksek Lisans Tezi. 19 Mayıs Üniversi- tesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Samsun, 2006.
  • Ağlamaz, T., “Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Puanlarının Kendini Açma Davranışı, Okul Kültü- rü, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Anne-Baba Öğrenim Düzeyi ve Ailenin Aylık Gelir Düzeyi Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bi- limleri Anabilim Dalı, Samsun, 2006.
  • Şahan, M., Lise Öğrencilerinde Saldırganlığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi, Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eği- tim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2007.
  • Tuzgöl, M., Anne-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimle Ensti- tüsü, Ankara, 1998.
  • Gürsoy, F., “Annesi Çalışan ve Çalışmayan Çocuk- ların Saldırganlık Eğilimlerinin İncelenmesi”. Ço- cuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi. 6 (7), 2002.
  • Demirhan, M. “Kendi Açma Düzeyleri Farklı Genel Lise Öğrencilerinin Bazı Değişkenler Açısından Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi., Eskişehir, 2002.
  • Gökbüzoğlu,B., “Ergenlerin Saldırganlık Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilim- leri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2008.
  • Ateş, N. “Hayvan Besleyen ve Beslemeyen Çocuk- ların Saldırganlık Eğilimlerinin İncelenmesi”, An- kara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2005.

THE LEVELS OF AGGRESSION AMONG FIELD HOCKEY PLAYERS AGED BELOW 16 IN TERMS OF DIFFERENT VARIABLES

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 2, 139 - 147, 01.08.2013
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000247

Öz

The research is based on the grounds of a screening model measuring the level of aggression in terms of different variables amongst Turkish Field Hockey players, aged below 16. The sample group consisted of 128 field hockey players, 53 females and 75 males who had responded to the survey out of the 397 athletes, from 13 women’s and 14 men’s teams participating in the Turkish Under 16 Field Hockey Tournament in 2010 in Gaziantep. The Aggression Inventory (Kiper, 1984), which was devised by Ilter-Kiper (1984) consisting of 30 items and 3 subscales, was employed. Descriptive statistics were calculated; a t-test and Kruskal-Wallis H test and Correlation Analysis methodologies for the independent variables were used for data analysis. As a result, it was observed that the field hockey players generally have a medium level of aggression. The male athletes were found to be more disruptive aggressive whereas the female athletes were venturesome aggressive. Moreover, a significant correlation was found between the sporting age and the venturesome aggression scores. It has been found that the aggression points increase in parallel to the age of athletes

Kaynakça

  • Erdoğdu, MY, Oto, R. “Sokakta Çalışan ve Çalış- mayan Çocukların Atılganlık ve Saldırganlık Dav- ranışları Açısından Karşılaştırılmaları”. Kriz Dergi- si 12: 11-23, 2004.
  • Kırımlıoğlu, H., Parlak N, Derecelioğlu Ç, Kepoğlu A., “Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Spora Katılım Düzeylerine Göre İncelenmesi” Niğ- de Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2 (2);147-154, 2008.
  • Kırımoğlu, H., “İlköğretim II. Kademe Öğrencileri- nin Madde Kullanımı Ve Bağımlılığını Önlemede, Okul Yöneticisi, Beden Eğitimi Ve Rehber Öğret- menlerin Bilgi, Görüş Ve Önerileri (Ankara İl Ör- neği)”, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bi- limleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, 2007.
  • Steinberg, L. Ergenlik. (Çev. Figen Çok vd.). İmge Kitabevi. Ankara, 2007.
  • Arı, R. Gelişim ve öğrenme (1. Baskı), Konya Atlas kitabevi, ss, 82-85, 2003.
  • Köknel, Ö., Bireysel ve Toplumsal Şiddet. Altın Kitaplar Yayınevi (1. basım), İstanbul, 1996.
  • Tiryaki, Ş.,Spor Psikolojisi, Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama , Eylül Kitap ve Yayınevi, Ankara, 2000.
  • Bostan, G., Kılcıgil E., “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencisi Olan ve Olmayan Ankara Üniversitesi Öğrencilerinin Saldırganlık Boyutları”, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 6 (3):133–140, 2008.
  • Güner, ÇB., “Takım Sporları ve Bireysel Sporlar Yapan Sporcuların Saldırganlık Düzeylerinin İnce- lenmesi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bi- limleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Başaran, İE. Eğitim Psikolojisi, Aydan Web Tesis- leri 5. Basım, ss: 141,142, Ankara, 1998.
  • Cengiz, R., “Futbol Antrenörlerinin Saldırganlık Türleri ve Şiddet Olaylarına Bakış Açıları”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ens- titüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Anka- ra, 2004.
  • Dervent F., Arslanoğlu E., Şenel Ö. “Lise Öğrenci- lerinin Saldırganlık Düzeyleri ve Sportif Aktivitele- re Katılımla İlişkisi (İstanbul İli Örneği)”, Uluslara- rası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1): 523–525, 2010.
  • Kabak F. “Ergenlerde Spora Katılımın Saldırgan Davranışlar Üzerine Etkilerinin İncelenmesi” Çuku- rova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2009.
  • Kiper İ. Saldırganlık Türlerinin Çeşitli Ekonomik, Sosyal ve Akademik Değişkenlerle İlişkisi. Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, 1984.
  • Soykan F. “Türk Sinemasında Kadın ve Şiddet”, 3P:Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmakoloji Dergisi, 1 (4), 21-32, 1993.
  • Steinberg, L. Adolescence, (3. Baskı), New York: McGraw-Hill, Inc. 1993.
  • Bettencourt, B.A., Miller, N., “Gender Differences in Aggression as a Function of Provocation: A Meta Analysis”. Psychological Bulletin.119 (3),1996.
  • Hamby, S., Sugarman, D., “Acts of Psychological Aggression Against a Partner and Their Relation to Physical Assault and Gender.” Journal of Marrige & The Family. November. 61(4), 1999.
  • Scharf SC. Gender Differences in Adolescent Aggression: an Analysis of İnstrumentality vs. Expressiveness, Unpublished Doctoral Thesis Michigan University Dep. of Clinical Psyc., Michi- gan, 2000.
  • Masalcı, A.D., Aile İçi Etkileşimlerle Çocuğun Saldırganlık Düzeyi ve Uygu Davranışının Karşı- laştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üni- versitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2001.
  • Rabiner, DL., Coie, JD., Miller J, Shari ; Boykin, Anne SM. ; Lochman, J E. “Predicting The Persistence Of Aggressive Offending Of African American Males From Adolescence Into Young Adulthood: The Importance Of Peer Relations, Aggressive Behavior, And ADHD Symptoms.” Journal Of Emotional And Behavıoral Disorders, September, 13 (3), 2005.
  • Çobanoğlu, G. “Takım Sporları ve Bireysel Sporlar Yapan Sporcuların Saldırganlık Düzeylerinin İnce- lenmesi”. Yüksek Lisans Tezi. 19 Mayıs Üniversi- tesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Samsun, 2006.
  • Ağlamaz, T., “Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Puanlarının Kendini Açma Davranışı, Okul Kültü- rü, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Anne-Baba Öğrenim Düzeyi ve Ailenin Aylık Gelir Düzeyi Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bi- limleri Anabilim Dalı, Samsun, 2006.
  • Şahan, M., Lise Öğrencilerinde Saldırganlığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi, Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eği- tim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2007.
  • Tuzgöl, M., Anne-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimle Ensti- tüsü, Ankara, 1998.
  • Gürsoy, F., “Annesi Çalışan ve Çalışmayan Çocuk- ların Saldırganlık Eğilimlerinin İncelenmesi”. Ço- cuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi. 6 (7), 2002.
  • Demirhan, M. “Kendi Açma Düzeyleri Farklı Genel Lise Öğrencilerinin Bazı Değişkenler Açısından Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi., Eskişehir, 2002.
  • Gökbüzoğlu,B., “Ergenlerin Saldırganlık Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilim- leri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2008.
  • Ateş, N. “Hayvan Besleyen ve Beslemeyen Çocuk- ların Saldırganlık Eğilimlerinin İncelenmesi”, An- kara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2005.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA46NY63GY
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Olcay Karabulut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karabulut, E. O. (2013). 16 yaş altı çim hokeyi sporcularının saldırganlık düzeylerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 139-147. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000247

Flag Counter