The aim of this research is to determine the attitudes of students in the sports activities lesson of the faculty of dentistry, whether those attitudes change according to demographic variables and the effect of the sports activity lesson on the student. Descriptive survey model was used in this study. The study group consists of 108 students from Gazi University Faculty of Dentistry Sports Activity Lesson during the spring semester of 2018 education year. The measuring instrument is the Sports Attitude Scale for University Students developed by Koçak (2014). Confirmatory factor analysis was performed for the validity of the scale. And, goodness-of-fit indexes were found to be acceptable. According to the study of aim and the state of the data, Shapiro Wilks test, the t-test, Mann Whitney U test, variance analysis (ANOVA) and Kruskal Wallis H test were used in the study. When the attitudes of the students towards the sports were evaluated as a total, it was found that 39,6% were high, 47,2% were medium and 13,2% was low. It was determined that the attitudes of the students towards the sports did not show statistically significant differences in terms of age, body mass index, place of growth and active participation status of the lesson (p>0,05). However, it was determined that the attitudes of the students towards the sports showed statistically significant differences in terms of the gender (only in the cognitive development sub-dimension), welfare level (only in the psychosocial development sub-dimension), sporting situation (only in the mental development sub-dimension), and someone sporting in the family (only in the psychosocial development sub-dimension). (p<0,05). In addition, 86.5% of the students who actively participated in the sports activity lesson stated that the sports activity lesson contributed positively to them. It was been seem that Female students have attached importance to contribution of sport to mental development more than male students. In addition, the students with good welfare level think that sports have the contribution to psychosocial development more than the students with normal welfare level. On the other hand, the students who do sports think that sports have the contribution to the mental development more than the students who do not sports. At the same time, the students who are playing sports in their families think that sports have the contribution to the sport's psychosocial development more than those who are not sports. At the same time, the students who are someone sporting in their families think that sports have the contribution to the psychosocial development more than the students who are not someone sporting in their families.
Bu araştırmanın amacı diş hekimliği fakültesinde
spor etkinliği dersindeki öğrencilerin spora yönelik tutumlarını, bu tutuların demografik
değişkenlere göre değişip değişmediğini ve spor etkinliği dersinin öğrenci
üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu araştırma tarama modelinin kullanıldığı
betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubu 2018 bahar döneminde Gazi Üniversitesi
Diş Hekimliği Fakültesi Spor Etkinliği dersindeki 108 öğrenciden oluşmaktadır.
Ölçme aracı, Koçak (2014) tarafından geliştirilen “Üniversite Öğrencileri Spora
Yönelik Tutum Ölçeği” dir. Ölçeğin geçerliği için doğrulayıcı faktör analizi
yapılmış ve uyum iyiliği indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu
görülmüştür. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı ise toplamda 0,95’dir. Araştırmanın
amacı ve verilerin durumuna göre Shapiro Wilks testi, T testi, Mann Whitney U
testi, Kruskal Wallis H testi, Benforonni ve Mann Whitney U testi, çapraz tablo
ve kümeleme analizleri de kullanılmıştır. Öğrencilerin spora yönelik tutumları
toplam olarak değerlendirildiğinde %39,6’sının yüksek, %47,2’sinin orta ve
%13,2’sinin ise düşük tutuma sahip olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin spora
yönelik tutumlarının yaş, vücut kitle indeksi, büyüdüğü yer ve derse aktif
katılım durumu değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
göstermediği (p>0,05) tespit edilmiştir. Fakat öğrencilerin cinsiyet (sadece
zihinsel gelişme alt boyutunda), refah düzeyi (sadece psiko-sosyal gelişme alt
boyutunda), spor yapma durumu (sadece zihinsel gelişme alt boyutunda) ve ailede
spor yapan biri olma durumu (sadece psiko-sosyal alt boyutunda) değişkenleri
açısından spora yönelik tutumlarının istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
gösterdiği (p<0,05) tespit edilmiştir. Bunlara ek olarak spor etkinliği
dersine aktif olarak katılan öğrencilerin %86,5’i spor etkinliği dersinin
kendilerinde olumlu bir katkısı olduğunu belirtmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 1 |