The purpose of
this research is to examine physical education predispositions of middle school
students according to teacher teaching style. The study group of the research
included 1477 students, 743 girls and 734 boys, and 29 physical education
teachers, 8 males and 21 females. The data collection instruments used in the
research are “Physical Education Predisposition Scale (Öncü, Gürbüz,
Küçük-Kılıç and Keskin, 2015)” and “Teaching Style Scale (Sarıtaş and Süral,
2010)”. In the analysis of data, descriptive statistical methods, t-test and
ANOVA were used. According to findings obtained from the study, it is
determined that middle school students are above the middle level of attitude
and self-efficacy towards physical education. The students whose physical
education classes are conducted by female physical education teachers have a higher attitude and self-efficacy towards
physical education lesson, lastly as the ages of the teachers who carry out the
physical education courses increase the attitudes and self-efficacy of the
students towards the physical education course decreased. The attitudes and
self-efficacy of the students who were taught by physical education teachers
with "high" formal authority teaching style was lower, and the
attitudes of the students towards the physical education course whose physical
education courses were carried out by physical education teachers at the level
of facilitator teaching style "middle" were higher.
Physical education teacher teaching style attitude self-efficacy middle school student
Bu araştırmanın amacı, ortaokul
öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıklarını öğretmen öğretim stiline göre
incelemektir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 743 kız ve 734 erkek toplam 1477 öğrenci ile bu
öğrencilerin beden eğitimi derslerine giren 8 kadın ve 21 erkek toplam 29 beden
eğitimi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları “Beden
Eğitimi Yatkınlık Ölçeği (Öncü, Gürbüz, Küçük-Kılıç ve Keskin, 2015)” ve “Öğretim
Stili Ölçeği (Sarıtaş ve Süral, 2010)”‘dir. Verilerin analizinde betimsel istatistiksel
yöntemler, t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular
doğrultusunda, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimine ilişkin tutum ve
öz-yeterliklerinin orta seviyenin üzerinde olduğu belirlenmiştir. Beden eğitimi
dersleri kadın beden eğitimi öğretmenleri tarafından yürütülen öğrencilerin
beden eğitimi dersine ilişkin tutum ve öz-yeterliklerinin daha yüksek olduğu ve
beden eğitimi derslerini yürüten öğretmenlerin yaşları büyüdükçe öğrencilerin
beden eğitimi dersine ilişkin tutum ve öz-yeterliklerinin azaldığı görülmüştür.
Otoriter öğretim stili düzeyi “yüksek” olan beden eğitimi öğretmenleri
tarafından dersleri yürütülen öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutum
ve öz-yeterliklerinin daha düşük olduğu; beden eğitimi dersleri rehber öğretim
stili düzeyi “orta” olan beden eğitimi öğretmenlerince yürütülen öğrencilerin
beden eğitimine ilişkin tutumlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4 |