The objective of the current study was to adapt
the Mindfulness Inventory for Sport (MIS) developed by Thienot et al. into
Turkish on a group of university student-athletes. For the linguistic
equivalence study, initially, the English-Turkish and Turkish-English
translations were done by experts, then the master students in the English
Language Teaching Department, 4th-grade students of English Teaching
Department, and English teachers were incorporated in the study. Correlations
between English-Turkish and Turkish-English forms applied at two-week intervals
were found to be positive and significant. As a result of exploratory and
confirmatory factor analyses applied to determine the factor structure of the
MIS, it was observed that the original structure of 15 items consisting of
awareness, non-judgmental, and refocusing subscales was similar. In order to
ensure parallel forms of validity, the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS)
was used. A significant correlation was found between MIS and MAAS at .64 (p
<.01) level. The Cronbach’s alpha internal consistency of the scale was
calculated as .82. There was a high positive correlation between the first and
the second application according to the test re-test results of two weeks
interval of MIS (r = .89, p <.01). The 15-item scale was separated from the
odd-numbered items and the even-numbered items, and it was found that r = .80
as a result of the split-half reliability test. As a result of the present
study, the Mindfulness Inventory for Sport (MIS) was determined as a valid and
reliable instrument in Turkey’s conditions.
Mindfulness sports Mindfulness inventory for sport Student athletes
Bu çalışmanın amacı,
Thienot ve ark. (2014) tarafından geliştirilen Sporcu Bilinçli Farkındalık
(Mindfulness) Ölçeğini (SBFÖ) üniversiteli sporculardan oluşan bir grup
üzerinde Türkçeye uyarlamaktır. Dilsel eşdeğerlik çalışması için öncelikle
İngilizce-Türkçe ve Türkçe-İngilizce çevirileri uzmanlar tarafından yapılmış,
ardından İngiliz Dili Eğitimi Bölümünde yüksek lisans yapan öğrenciler,
İngilizce Öğretmenliği 4. sınıf öğrencileri ve İngilizce öğretmenleri çalışmaya
dahil edilmiştir. İki hafta arayla
uygulanan İngilizce-Türkçe ve Türkçe-İngilizce formlar arasındaki korelasyonlar
pozitif ve anlamlı bulunmuştur. SBFÖ’nün faktör yapısını belirlemek için
uygulanan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda; farkındalık,
yargılamama ve yeniden odaklanma olmak üzere 3 boyutlu 15 maddelik orijinal
yapısını koruduğu görülmüştür. SBFÖ’nin ölçüt eş değer formlar geçerliğini
sağlamak için Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ) ölçüt alınmıştır. SBFÖ ile
BİFÖ arasında .64 (p<.01) düzeyinde anlamlı ilişki bulunmuştur. Ölçeğin
Cronbach’s alpha iç tutarlılık kat sayısı .82 olarak hesaplanmıştır. SBFÖ’nün iki hafta arayla uygulanan test
tekrar test sonucuna göre birinci ve ikinci uygulama arasında yüksek düzeyde
pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür (r= .89, p<.01). 15 maddelik ölçeği
tek numaralı maddeleri ile çift numaralı maddeleri ayrılmış ve iki yarım
güvenirliği analizi sonucu r = .80 olarak hesaplanmıştır. Yapılan bu çalışma
sonucunda Sporcu Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) Ölçeğinin (SBFÖ) Türkiye
koşullarında geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 1 |