Bu çalışmanın amacı bireylerin ritim eğitimi
ve dans dersine yönelik tutumlarını ölçmeye yönelik ölçme aracı geliştirmektir.
Araştırmada karma modelden yararlanılmıştır. Nitel veriler açık uçlu tek bir
soruyla toplanmış ve içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen veriler ve
literatür ışığında 78 maddeden oluşan soru havuzu oluşturulmuş, maddeler uzman
görüşleriyle değerlendirilerek 46 maddeye düşürülmüş, oluşan ölçeğin nihai form
Gazi, Uşak ve Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören
öğrencilerden 289 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinden
ölçeğin geçerliğine ilişkin bilgi elde edebilmek için döndürülmüş temel
bileşenler analizi kullanılmıştır. Bu analiz sonucunda ölçeğin üç alt faktörlü
bir yapıya sahip olduğu belirlenerek ölçek maddeleri 32’ye düşmüştür. Alt
boyutlar kazanım, antipati ve eğilim olarak adlandırılmıştır. Madde geçerliğine
kanıt olarak madde test korelasyonları hesaplanmıştır. Madde test
korelasyonlarının 0,39 ile 0,80 arasında değiştiği saptanmıştır. AFA sondası
yapı geçerliliğine kanıt sağlamak adına, tekrar test yöntemiyle elde edilen 301
veri ile gerçekleştirilen DFA yapı geçerliliğine kanıt oluşturmaktadır (RMSEA
.071, SRMR 0.033, NFI 0.98, CFI 0.99, NNFI 0.98, x2/df 2.51). Ayrıca
ölçeğin güvenirliğine kanıt sağlamak amacıyla Crα güvenirlikleri hesaplanmış ve
ölçeğin tamamı için iç tutarlılık katsayısı 0,96 olarak bulunmuştur. Yapılan
analizler sonucu ritim eğitimi ve dans dersine yönelik tutumu ölçmek adına
geliştirilen ölçüm aracının geçerli ve güvenilir olduğuna dair kanıtlar sunduğu
belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 2 |