Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYAYA GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 4, 241 - 256, 30.12.2021
https://doi.org/10.33689/spormetre.976094

Öz

Gelişen teknoloji ile kullandığımız telefonlardan bilgisayarlara kadar kolaylıkla ulaşım sağlayabildiğimiz sosyal medya hayatlarımızda her geçen gün etkisini arttırmaktadır. Artan sosyal medya platformları ve bununla paralel olarak artış gösteren sosyal medya kullanıcılarının ulaştıkları ve paylaştıkları bilgilerin güvenirliği de tartışılır hale gelmiştir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal medya platformlarında üretilen paylaşımlara olan güven düzeylerinin ve bu paylaşımları teyit etme alışkanlıklarının tespit edilmesidir. Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 177’si kadın 304’ü erkek toplam 481 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Çömlekçi ve Başol (2019) tarafından geliştirilen “Sosyal Medya Teyit/Güven Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Katılımcılardan Google Form aracılığıyla toplanan verilerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla frekans ve yüzde analizi yapılmıştır. Ölçek puanlarının normal dağılım gösterip göstermediğini anlamak amacıyla basıklık (kurtosis) ve çarpıklık (skewness) analizi ve değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla t-testi ve ANOVA testleri yapılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde, kadın katılımcıların erkek katılımcılara göre sosyal medyadan ulaştıkları bilgileri teyit etme alışkanlıklarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların vermiş oldukları cevaplar neticesinde günlük sosyal medyada daha az vakit geçiren bireylerin sosyal medyaya daha az güven duydukları bulunmuştur. Çalışmaya katılanların büyük bir çoğunluğunun en sık kullandığı sosyal medya platformu Instagram’dır. Katılımcıların gelişmelerden haberdar olmak için internet haber siteleri yerine sosyal medya platformlarını tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akyüz, S.S., Gülnar, B., Kazaz, B. (2021). Yeni medyada haber güvenilirliği sorunu: üniversite öğrencilerinin sahte/yalan haberlere yönelik doğrulama refleksleri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(36), 2816-2840.
  • Antoci, A., Bonelli, L., Paglieri, F., Reggiani, T., Sabatini, F. (2019). Civility and trust in social media. Journal of Economic Behavior & Organization, 160, 83-99.
  • Balcı, Ş., Gölcü, A. A. (2020). Sosyal medyada kendini açma: Öz saygı, güven ve algılanan faydanın etkinliği üzerine bir inceleme. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 116-149.
  • Baş, F. C. (2018). Sosyal medya davranışının oluşumu: çevrimiçi ortamlarda güven, sosyal sermaye ve saygınlık ilişkisi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 21(2), 49-85.
  • Bode, L., Vraga, E. K. (2015). In related news, that was wrong: the correction of misinformation through related stories functionality in social media. Journal of Communication, 65(4), 619-638.
  • Büyüköztürk, G. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Castells, M., Cardoso, G. (2005). The network society: From knowledge to policy. Washington, DC: Center for Transatlantic Relations.
  • Cheng, X., Fu, S., Vreede, G. J. (2017). Understanding trust influencing factors in social media communication: A qualitative study. International Journal of Information Management, 37(2), 25-35.
  • Colliander, J. (2019). “This is fake news”: Investigating the role of conformity to other users’ views when commenting on and spreading disinformation in social media. Computers in Human Behavior, 97, 202–215
  • Coppola, N. W., Hiltz, S. R., Rotter, N. G. (2004). Building trust in virtual teams. IEEE transactions on professional communication, 47(2), 95-104.
  • Çömlekçi, M. F., Başol, O. (2019). Sosyal medya haberlerine güven ve kullanıcı teyit alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 30, 55-77. doi:10.16878/gsuilet.518697
  • Eger, L., Egerová, D., Mičík, M., Varga, E., Czeglédi, C., Tomczyk, L., Sládkayová, M. (2020). Trust building and fake news on social media from the perspective of university students from four Visegrad countries. Communication Today, 11(1), 70-88.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal medya eleştirel bir giriş, (Saraçoğlu, D., Kalaycı, İ., Çev.). İstanbul: NotaBene Yayınları.
  • George, D., Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Göksel, A. G. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 39-48.
  • Göksel, A. G., Caz, Ç. (2020). Yeni medya okuryazarlığı: Spor bilimleri fakültesi öğrencilerine yönelik bir uygulama. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 692-700.
  • Güçdemir, Y. (2017). Sosyal medya: halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kaplan, A. M., Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karaboğa, M. T. (2018). Üniversite öğrencilerinin bir sosyalleşme alanı olarak sosyal medya hakkındaki görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912-936. doi:10.17860/mersinefd.475515
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. 30. Basım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıç, D., İspir, N.B. (2020). Sosyal medyada haber içeriklerine güven ve kullanıcı motivasyonları. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 28(1), 269-288.
  • Kutlu, A., Doğan, E. (2020). Kesin bilgi, yayalım: hakikat sonrası çağda yalan haberlere ilişkin y kuşağının tutum ve davranışları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 34, 83-101.
  • Laato, S., Islam, A. K. M. N., Islam, M. N., Whelan, E. (2020). What drives unverified information sharing and cyberchondria during the covid-19 pandemic? European Journal of Information Systems, 29(3), 288–305.
  • Lazer, D., Baum, M., Benkler, Y., Berinsky, A., Greenhill, K. M., Menczer, F., Metzger, M., Nyhan, B., Pennycock, G., Rothschild, D., Schudson, M., Sloman, S., Sunstein, C. R., Thorson, E., Watts, D., Zittrain, J. (2018). The science of fake news. Science, 359(6380), 1094–1096.
  • Moravec, P. L., Minas, R. K., Dennis, A. R. (2019). Fake news on social media: People believe what they want to believe when it makes no sense at all. MIS Quarterly, 43(4), 1343–1360.
  • Nazlı, R.S. (2019). Değişen habercilik ve haber: güven ilişkisi üzerine bir saha araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 977-1005.
  • Nieto, J., Hernández-Maestro, R. M., Muñoz-Gallego, P. A. (2014). Marketing decisions, customer reviews, and business performance: The use of the Toprural website by Spanish rural lodging establishments. Tourism Management, 45, 115-123.
  • O’Reilly, T. (2007). What is web 2.0: design patterns and business models for the next generation of software. Communications & Strategies, 1, 17-37.
  • Pinjani, P., Palvia, P. (2013). Trust and knowledge sharing in diverse global virtual teams. Information & Management, 50(4), 144-153.
  • Ridings, C. M., Gefen, D., Arinze, B. (2002). Some antecedents and effects of trust in virtual communities. The Journal of Strategic Information Systems, 11(3), 271-295. doi:10.1016/S0963-8687(02)00021-5
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Schmidt, T., Salomon, E., Elsweiler, D., Wolff, C. (2021). Session 2: Information behavior and information literacy 2. Information behavior towards false information and “fake news” on Facebook: The influence of gender, user type and trust in social media (p.125-154). Werner Hülsbusch.
  • Schuetz, S. W., Sykes, T. A., Venkatesh, V. (2021). Combating COVID-19 fake news on social media through fact checking: antecedents and consequences. European Journal of Information Systems,30(4), 1-13.
  • Sherchan, W., Nepal, S., Paris, C. (2013). A survey of trust in social networks. ACM Computer Surveys, 45(4), 47. doi:10.1145/2501654.2501661
  • Shearer, E. (2019). Social media outpaces print newspapers in the U.S. As a news source. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/12/10/social-media-outpaces-print-newspapers-in-the-u-s-as-a-news-source/
  • İnce, M., Koçak, M.C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749
  • Vosoughi, S., Roy, D., Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146–1151.
  • Yaşar, İ. H., Uğurhan, Y. Z. C. (2021). Sosyal medyada güven ve teyit: Sosyal medya kullanım sıklığı bağlamında bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 32-52.
  • Warner-Søderholm, G., Bertsch, A., Sawe, E., Lee, D., Wolfe, T., Meyer, J., Engel, J., Fatilua, U.N. (2018). Who trusts social media? Computers in Human Behavior, 81, 303-315. doi:10.1016/j.chb.2017.12.026
  • Zhang, X., Li, W. (2020). From social media with news: Journalists’ social media use for sourcing and verification. Journalism Practice, 14(10), 1193-1210.
  • Zignal Labs. (2017). A report on the spread of fake news. http://go.zignallabs.com/Q1-2017-fake-news-report

EXAMINATION OF UNIVERSITY STUDENTS' CONFIDENCE IN SOCIAL MEDIA

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 4, 241 - 256, 30.12.2021
https://doi.org/10.33689/spormetre.976094

Öz

With the developing technology, social media, which we can easily access from the phones we use to the computers, increases its impact on our lives day by day. The reliability of the information accessed and shared by the increasing social media platforms and the increasing number of social media users has become debatable. In this direction, the aim of the study is to determine the level of trust of university students in the shares produced on social media platforms and their habits of confirming these shares. A total of 481 students, 177 women, and 304 men, studying at the Faculty of Sports Sciences constituted the sample of the research. In order to obtain data, the "Social Media Confirmation/Trust Scale" developed by Çömlekçi and Başol (2019) and the personal information form created by the researchers were used. Within the scope of data analysis, frequency and percentage analysis to determine the demographic characteristics of the data obtained through Google Form, kurtosis and skewness analysis to understand whether the scale scores show normal distribution, t-test to determine the relationship between two independent variables, three Anova test was used to find out the relationship between and more variables. When the results were examined, it was concluded that female participants had a higher habit of confirming the information they obtained from social media than male participants. As a result of the answers given by the participants, it was found that individuals who spend less time on social media daily have less confidence in social media. The most frequently used social media platform by the majority of the participants in the study is Instagram. It was concluded that the participants preferred social media platforms instead of internet news sites to be informed about the developments.

Kaynakça

  • Akyüz, S.S., Gülnar, B., Kazaz, B. (2021). Yeni medyada haber güvenilirliği sorunu: üniversite öğrencilerinin sahte/yalan haberlere yönelik doğrulama refleksleri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(36), 2816-2840.
  • Antoci, A., Bonelli, L., Paglieri, F., Reggiani, T., Sabatini, F. (2019). Civility and trust in social media. Journal of Economic Behavior & Organization, 160, 83-99.
  • Balcı, Ş., Gölcü, A. A. (2020). Sosyal medyada kendini açma: Öz saygı, güven ve algılanan faydanın etkinliği üzerine bir inceleme. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 116-149.
  • Baş, F. C. (2018). Sosyal medya davranışının oluşumu: çevrimiçi ortamlarda güven, sosyal sermaye ve saygınlık ilişkisi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 21(2), 49-85.
  • Bode, L., Vraga, E. K. (2015). In related news, that was wrong: the correction of misinformation through related stories functionality in social media. Journal of Communication, 65(4), 619-638.
  • Büyüköztürk, G. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Castells, M., Cardoso, G. (2005). The network society: From knowledge to policy. Washington, DC: Center for Transatlantic Relations.
  • Cheng, X., Fu, S., Vreede, G. J. (2017). Understanding trust influencing factors in social media communication: A qualitative study. International Journal of Information Management, 37(2), 25-35.
  • Colliander, J. (2019). “This is fake news”: Investigating the role of conformity to other users’ views when commenting on and spreading disinformation in social media. Computers in Human Behavior, 97, 202–215
  • Coppola, N. W., Hiltz, S. R., Rotter, N. G. (2004). Building trust in virtual teams. IEEE transactions on professional communication, 47(2), 95-104.
  • Çömlekçi, M. F., Başol, O. (2019). Sosyal medya haberlerine güven ve kullanıcı teyit alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 30, 55-77. doi:10.16878/gsuilet.518697
  • Eger, L., Egerová, D., Mičík, M., Varga, E., Czeglédi, C., Tomczyk, L., Sládkayová, M. (2020). Trust building and fake news on social media from the perspective of university students from four Visegrad countries. Communication Today, 11(1), 70-88.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal medya eleştirel bir giriş, (Saraçoğlu, D., Kalaycı, İ., Çev.). İstanbul: NotaBene Yayınları.
  • George, D., Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Göksel, A. G. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 39-48.
  • Göksel, A. G., Caz, Ç. (2020). Yeni medya okuryazarlığı: Spor bilimleri fakültesi öğrencilerine yönelik bir uygulama. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 692-700.
  • Güçdemir, Y. (2017). Sosyal medya: halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kaplan, A. M., Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karaboğa, M. T. (2018). Üniversite öğrencilerinin bir sosyalleşme alanı olarak sosyal medya hakkındaki görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912-936. doi:10.17860/mersinefd.475515
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. 30. Basım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıç, D., İspir, N.B. (2020). Sosyal medyada haber içeriklerine güven ve kullanıcı motivasyonları. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 28(1), 269-288.
  • Kutlu, A., Doğan, E. (2020). Kesin bilgi, yayalım: hakikat sonrası çağda yalan haberlere ilişkin y kuşağının tutum ve davranışları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 34, 83-101.
  • Laato, S., Islam, A. K. M. N., Islam, M. N., Whelan, E. (2020). What drives unverified information sharing and cyberchondria during the covid-19 pandemic? European Journal of Information Systems, 29(3), 288–305.
  • Lazer, D., Baum, M., Benkler, Y., Berinsky, A., Greenhill, K. M., Menczer, F., Metzger, M., Nyhan, B., Pennycock, G., Rothschild, D., Schudson, M., Sloman, S., Sunstein, C. R., Thorson, E., Watts, D., Zittrain, J. (2018). The science of fake news. Science, 359(6380), 1094–1096.
  • Moravec, P. L., Minas, R. K., Dennis, A. R. (2019). Fake news on social media: People believe what they want to believe when it makes no sense at all. MIS Quarterly, 43(4), 1343–1360.
  • Nazlı, R.S. (2019). Değişen habercilik ve haber: güven ilişkisi üzerine bir saha araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 977-1005.
  • Nieto, J., Hernández-Maestro, R. M., Muñoz-Gallego, P. A. (2014). Marketing decisions, customer reviews, and business performance: The use of the Toprural website by Spanish rural lodging establishments. Tourism Management, 45, 115-123.
  • O’Reilly, T. (2007). What is web 2.0: design patterns and business models for the next generation of software. Communications & Strategies, 1, 17-37.
  • Pinjani, P., Palvia, P. (2013). Trust and knowledge sharing in diverse global virtual teams. Information & Management, 50(4), 144-153.
  • Ridings, C. M., Gefen, D., Arinze, B. (2002). Some antecedents and effects of trust in virtual communities. The Journal of Strategic Information Systems, 11(3), 271-295. doi:10.1016/S0963-8687(02)00021-5
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Schmidt, T., Salomon, E., Elsweiler, D., Wolff, C. (2021). Session 2: Information behavior and information literacy 2. Information behavior towards false information and “fake news” on Facebook: The influence of gender, user type and trust in social media (p.125-154). Werner Hülsbusch.
  • Schuetz, S. W., Sykes, T. A., Venkatesh, V. (2021). Combating COVID-19 fake news on social media through fact checking: antecedents and consequences. European Journal of Information Systems,30(4), 1-13.
  • Sherchan, W., Nepal, S., Paris, C. (2013). A survey of trust in social networks. ACM Computer Surveys, 45(4), 47. doi:10.1145/2501654.2501661
  • Shearer, E. (2019). Social media outpaces print newspapers in the U.S. As a news source. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/12/10/social-media-outpaces-print-newspapers-in-the-u-s-as-a-news-source/
  • İnce, M., Koçak, M.C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749
  • Vosoughi, S., Roy, D., Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146–1151.
  • Yaşar, İ. H., Uğurhan, Y. Z. C. (2021). Sosyal medyada güven ve teyit: Sosyal medya kullanım sıklığı bağlamında bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 32-52.
  • Warner-Søderholm, G., Bertsch, A., Sawe, E., Lee, D., Wolfe, T., Meyer, J., Engel, J., Fatilua, U.N. (2018). Who trusts social media? Computers in Human Behavior, 81, 303-315. doi:10.1016/j.chb.2017.12.026
  • Zhang, X., Li, W. (2020). From social media with news: Journalists’ social media use for sourcing and verification. Journalism Practice, 14(10), 1193-1210.
  • Zignal Labs. (2017). A report on the spread of fake news. http://go.zignallabs.com/Q1-2017-fake-news-report
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Gürel Göksel 0000-0002-3873-1322

Aygün Akgül 0000-0002-9978-054X

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Göksel, A. G., & Akgül, A. (2021). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYAYA GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 241-256. https://doi.org/10.33689/spormetre.976094

Flag Counter