The aim of this study is to examine how the practice of korfball in physical education classes can contribute to gender equality in physical education and sports. In the study, we preferred qualitative research method in order to see the gender order in the field of physical education and sports and to understand the transformation of gender order by korfball in depth. In this context, we conducted in-depth individual interviews with 8 student-athletes and 2 trainers-coaches who are engaged in korfball sport and used semi-structured individual interview technique for data collection. We analyzed the data through interpretive content analysis and thematic coding. At the end of the analysis, 2 different themes emerged: 1) gendered physical education environment; 2) an egalitarian opportunity in physical education: korfball. As a result of our findings, we argue that the implementation of korfball in the physical education environment will provide positive gains in gender equality, especially for girls and young women. In addition, in the light of the findings, we suggest that korfball, which is a heterosocial field, can provide individuals with characteristics such as egalitarianism, solidarity, teamwork, socialization, and free self-expression.
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi derslerinde korfbol sporunun uygulanmasının beden eğitimi ve spor alanında toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak konusunda ne gibi katkıları olabileceğini ele almaktır. Çalışmada bir toplumsal kurum olan beden eğitimi ve spor alanında ortaya çıkan toplumsal cinsiyet düzenini ve düzeni korfbol uygulamaları ile dönüştürmeyi derinlemesine anlayabilmek adına nitel araştırma yöntemini tercih ettik. Bu bağlamda, çalışmada korfbol sporuyla uğraşan 8 öğrenci-sporcu ve 2 eğitmen-antrenör ile derinlemesine bireysel görüşmeler yaptık ve veri toplamada yarı yapılandırılmış bireysel görüşme tekniğini kullandık. Verileri yorumlayıcı içerik analizi yoluyla ve tematik kodlamalar yaparak analiz ettik. Analiz sonunda 2 farklı tema ortaya çıkmıştır: 1) toplumsal cinsiyetlendirilmiş beden eğitimi ortamı; 2) beden eğitiminde eşitlikçi bir imkân: korfbol. Elde ettiğimiz bulgular sonucunda korfbol branşının beden eğitimi ortamında uygulanmasının özellikle kız çocuklarına ve genç kadınlara toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda olumlu kazanımlar sağlayacağını söyleyebiliriz. Bununla birlikte, heterososyal bir alan olan korfbol ortamının bireylere eşitlikçilik, dayanışma, takımdaşlık, sosyalleşme, kendini özgürce ifade etme gibi özellikleri kazandırabileceğini de bulgular ışığında öne sürebiliriz.
Araştırmaya başlayabilmek ve çalışmayı yapabilmek için söz konusu araştırmanın Ege Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulundan Etik Onayı (27/12/2023-13/03 tarih ve sayılı; Protokol No: 2239) alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 3 |