Bu çalışma genç futbolcularda zihinsel antrenmanın psikolojik sağlamlık, stres düzeyi ve bazı teknik becerilere etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya 16-17 yaş grubunda amatör olarak futbol oynayan lisanslı 28 sporcu katılmıştır. Çalışmaya katılan sporcular iki gruba ayrılmıştır (n=14 deney, n=14 kontrol). Deney grubu içerisinde yer alan sporcular futbol antrenmanlarının yanında 8 hafta boyunca 16 oturumdan oluşan zihinsel antrenman çalışmalarına katılmışlardır. Kontrol grubu içerisinde yer alan sporcular ise futbol antrenmanlarına devam ederken zihinsel antrenman çalışmalarına katılmamışlardır. Her iki gruba çalışma öncesinde ve sonrasında Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Algılanan Stres Ölçeği ve teknik becerilere yönelik pas, şut ve kafa vuruşu testleri uygulanmıştır. Veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda grup içi değerlerde psikolojik sağlamlık düzeyinde anlamlı fark tespit edilmezken (p>0.05) algılanan stres düzeyi, pas, şut ve kafa vuruşu becerilerinde deney grubu açısından son test lehine anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0.05). Gruplar arası değerlerde ise psikolojik sağlamlık ve şut becerisinde deney grubu lehine artış olmasına rağmen anlamlı fark tespit edilmezken (p>0.05) algılanan stres düzeyi, pas ve kafa vuruşu becerilerinde anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak genç futbolcularda zihinsel antrenmanın psikolojik sağlamlık düzeyinde anlamlı etkisi olmadığı, algılanan stres düzeyini düşürdüğü ve teknik becerilere olumlu yönde katkı sağladığı söylenebilir.
Futbol Psikolojik sağlamlık Stres Teknik beceri Zihinsel antrenman
This study was conducted to investigate the effect of mental training on psychological resilience, stress level and some technical skills in young soccer players. The study included 28 licensed athletes aged 16-17 years playing amateur football. The athletes were divided into two groups (n=14 experimental, n=14 control). The athletes in the experimental group participated in mental training activities consisting of 16 sessions for 8 weeks in addition to soccer training. The athletes in the control group did not participate in mental training while continuing their soccer training. Both groups were administered the Child and Adolescent Resilience Scale, Perceived Stress Scale, and technical skills tests for passing, shooting and head kick before and after the study. The data were analyzed with SPSS 22.0 package program. In line with the results obtained from the study, while no significant difference was detected in psychological resilience level in intra-group values (p>0.05), a significant difference was detected in the perceived stress level, passing, shooting and head kick skills in favor of the post-test for the experimental group (p<0.05). In intergroup values, although there was an increase in psychological resilience and shooting skills in favor of the experimental group, no significant difference was detected (p>0.05), while a significant difference was detected in perceived stress level, passing and head kick skills (p<0.05). As a result, it can be said that mental training has no significant effect on the level of psychological resilience, decreases the perceived stress level and contributes positively to technical skills in young football players.
Football Psychological resilience Stress Technical skills Mental training
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 3 |