Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 36 - 41, 11.09.2019

Öz

Bu çalışma spor yapan ve yapmayan hafif zihinsel engelli
öğrencilerin bazı motorik ve kuvvet parametrelerinin karşılaştırılması amacıyla
yapılmıştır.

                Araştırmaya
Malatya Turgut Özal İlköğretim ve İş okulunda eğitim gören 24’ü spor yapan ( 19
erkek, 5 kız), 25’i spor yapmayan (19 erkek, 6 kız) toplam 49 hafif zihinsel
engelli kişi katılmıştır. Araştırmada spor yapan ve yapmayan öğrencilerin, boy
uzunlukları, vücut ağırlıkları, durarak uzun atlama, dikey sıçrama, el kavrama,
sırt ve bacak kuvvetlerinin ölçümleri alınmıştır. Verilerin analizinde spss
20.0 paket programı kullanılmıştır. Yapılan Normallik analizi sonucu, veriler
normal dağıldığı için parametrik testlerden olan t-testi kullanılmıştır.





                Araştırmalarımız
sonucunda spor yapmayan bireylerin yapanlara göre BKI’lerinin daha fazla
olduğu, Spor yapan ile spor yapmayan erkekler arasında ve spor yapan ile
yapmayan kadınlar arasında anlamlı bir farklılık çıkmamıştır. Fakat hem
erkeklerde hem de kadınlarda farklılık çıkmamasına karşın araştırdığımız tüm
parametrelerde spor yapan bireylerin yapmayanlardan olumlu anlamda daha iyi
ortalamalara sahip olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Atlı A, 14-16 Yaş Arasında Erkek Basketbolcu, Futbolcu ve Sedanterlerin Bazı Fiziksel, Fizyolojik ve Motorik Özelliklerinin Karşılaştırılması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi 2009Atalay Güzel, N ve Kafa,N. (2016). Engellilerde Spor ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara.Bayar, P., (2003) Spor Yapan ve Yapmayan Bayanların Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. H.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 14 (3). 133-143Bilim AS, Çetinkaya C, Dayı A. 12-17 Yaş Arası Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilerin Fiziksel Uygunluklarının İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi 2016, 7 (2): 54-60Bruininks, R. H. (1974). Physical and motor development of retarded persons. (Ed. N. R. Ellis) International Review of Research in Mental Retardation, 7 ; 209-261., New York.Campbell, J. (1973). Physical fitness of the mentally retarded: A review of research. Mental Retardation, 11(5); 26-29Ciğerci AS, Aksen P, Cicioğlu İ, Günay M. 9-15 Yaş Grubu İşitme Engelli ve İşitme Engelli Olmayan Öğrencilerin Bazı Fizyolojik ve Motorik Özelliklerinin Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2011, 13(Ek Sayı): 35-42.Houwen S, Hartman E, Visscher C. Examining the Relationship Among Motor Proficiency, Physical Fitness, and Body Composition in Children With and Without Visual Impairments, Research Quarterly For Exercise and Sport 2010, 81 (3): 291-300İmamoğlu, C.(2011), Aktif Olarak Spor Yapan ve Yapmayan Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumlarının Karşılaştırılması, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, 2011, Ankara.İnanoğlu D, Bedensel Engelli Masa Tenisi Sporcularının Karın ve Sırt Kaslarının Desteklenmesinde İki Farklı Yöntemin Karşılaştırılması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi 2015.Kızılakşam E, Edirne İl Merkezi İlköğretim Okullarındaki 12-14 Yaş Grubu Aktif Olarak Spor Yapan ve Yapmayan (Beden Eğitimi Dersine Giren) Öğrencilerin Eurofit Test Bataryaları Uygulama Sonuçlarının Değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi), Edirne: Trakya Üniversitesi 2006.Konar, N. (2009). Rehabilitasyon-Engelliler Sporu ve Paralimpikler. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3.Kurtoğlu, A. (2017), Türkiye’deki Görme Engelliler Okullarındaki Spor Yapan ve Yapamayan Görme Engelli Öğrencilerin Fizyolojik ve Motorik Özelliklerinin Karşılaştırılması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, 2017, MalatyaÖzer, DS., & Özer, K. (2007). Çocuklarda Motor Gelişim. Ankara. Nobel Dağıtım, 198; 7-225.ÖZİDA ve DİE, 2002 Türkiye Özürlüler Araştırması -SIS, Turkey Disability Survey 2006. Rarick, G.L., Widdop, J.H., Broadhead, G.D. (1970). Physical Fitness and Motor Performance of Educable Mentally Disabled Children, Exceptional Children, 36: 509-519.Seaman, J. A., & DePauw, K. P. (1989). The new adapted physical education: A developmental approach. WCB/McGraw-Hill.Sevimay Özer, D. (2005). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.Siedentop, M.A., Mand, C. & Taggart, A. (1986). Physical Education Teaching and Curriculum Strategies for Grades 5-12. Mountain View: Mayfield Publishing Company.Yağcı N, Cavlak U, Şahin G. İşitme Engellilerde Denge Yeteneğinin İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma, KBB-Forum 2004, 3 (2): 45-50.

Comparison of Some Motoric and Power Parameters of the People with Mental Disabilities Who Do and Do Not Do Sports

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 36 - 41, 11.09.2019

Öz

This study was carried out to compare
some motoric and power parameters of the people with mild mental disabilities
who do and do not do sports.

                49
individuals with mild mental disabilities, 24 of whom do sports (19 males, 5
females) and 25 of whom do not do sports (19 males, 6 females), studying at
Malatya Turgut Özal Elementary Labor School, participated in the study. In the
study, the following measurements were taken from the students who do and do
not do sports: the height, body weight, standing long jump, vertical jump, hand
grip, back and leg strength.  SPSS 20.0
package program was used for the data analysis. Since as a result of normality
analysis the data was normally distributed; the t-test, one of the parametric
tests, was used.





                As
a result of our study; it was found that the BMIs of the individuals who do not
do sports were higher than the individuals who do sports and there was no
significant difference between the men who do and do not do sports and between
the women who do and do not do sports. However, although there was no
difference in both males and females, it was seen that the individuals who do
sports had a better average in all parameters of the study than those who do
not. 

Kaynakça

  • Atlı A, 14-16 Yaş Arasında Erkek Basketbolcu, Futbolcu ve Sedanterlerin Bazı Fiziksel, Fizyolojik ve Motorik Özelliklerinin Karşılaştırılması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi 2009Atalay Güzel, N ve Kafa,N. (2016). Engellilerde Spor ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara.Bayar, P., (2003) Spor Yapan ve Yapmayan Bayanların Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. H.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 14 (3). 133-143Bilim AS, Çetinkaya C, Dayı A. 12-17 Yaş Arası Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilerin Fiziksel Uygunluklarının İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi 2016, 7 (2): 54-60Bruininks, R. H. (1974). Physical and motor development of retarded persons. (Ed. N. R. Ellis) International Review of Research in Mental Retardation, 7 ; 209-261., New York.Campbell, J. (1973). Physical fitness of the mentally retarded: A review of research. Mental Retardation, 11(5); 26-29Ciğerci AS, Aksen P, Cicioğlu İ, Günay M. 9-15 Yaş Grubu İşitme Engelli ve İşitme Engelli Olmayan Öğrencilerin Bazı Fizyolojik ve Motorik Özelliklerinin Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2011, 13(Ek Sayı): 35-42.Houwen S, Hartman E, Visscher C. Examining the Relationship Among Motor Proficiency, Physical Fitness, and Body Composition in Children With and Without Visual Impairments, Research Quarterly For Exercise and Sport 2010, 81 (3): 291-300İmamoğlu, C.(2011), Aktif Olarak Spor Yapan ve Yapmayan Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumlarının Karşılaştırılması, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, 2011, Ankara.İnanoğlu D, Bedensel Engelli Masa Tenisi Sporcularının Karın ve Sırt Kaslarının Desteklenmesinde İki Farklı Yöntemin Karşılaştırılması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi 2015.Kızılakşam E, Edirne İl Merkezi İlköğretim Okullarındaki 12-14 Yaş Grubu Aktif Olarak Spor Yapan ve Yapmayan (Beden Eğitimi Dersine Giren) Öğrencilerin Eurofit Test Bataryaları Uygulama Sonuçlarının Değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi), Edirne: Trakya Üniversitesi 2006.Konar, N. (2009). Rehabilitasyon-Engelliler Sporu ve Paralimpikler. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3.Kurtoğlu, A. (2017), Türkiye’deki Görme Engelliler Okullarındaki Spor Yapan ve Yapamayan Görme Engelli Öğrencilerin Fizyolojik ve Motorik Özelliklerinin Karşılaştırılması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, 2017, MalatyaÖzer, DS., & Özer, K. (2007). Çocuklarda Motor Gelişim. Ankara. Nobel Dağıtım, 198; 7-225.ÖZİDA ve DİE, 2002 Türkiye Özürlüler Araştırması -SIS, Turkey Disability Survey 2006. Rarick, G.L., Widdop, J.H., Broadhead, G.D. (1970). Physical Fitness and Motor Performance of Educable Mentally Disabled Children, Exceptional Children, 36: 509-519.Seaman, J. A., & DePauw, K. P. (1989). The new adapted physical education: A developmental approach. WCB/McGraw-Hill.Sevimay Özer, D. (2005). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.Siedentop, M.A., Mand, C. & Taggart, A. (1986). Physical Education Teaching and Curriculum Strategies for Grades 5-12. Mountain View: Mayfield Publishing Company.Yağcı N, Cavlak U, Şahin G. İşitme Engellilerde Denge Yeteneğinin İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma, KBB-Forum 2004, 3 (2): 45-50.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Konar 0000-0002-2542-7524

Alperen Şanal

Yayımlanma Tarihi 11 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Konar, N., & Şanal, A. (2019). Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması. Sportive, 2(2), 36-41.
AMA Konar N, Şanal A. Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması. SPORTIVE. Eylül 2019;2(2):36-41.
Chicago Konar, Nurettin, ve Alperen Şanal. “Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması”. Sportive 2, sy. 2 (Eylül 2019): 36-41.
EndNote Konar N, Şanal A (01 Eylül 2019) Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması. Sportive 2 2 36–41.
IEEE N. Konar ve A. Şanal, “Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması”, SPORTIVE, c. 2, sy. 2, ss. 36–41, 2019.
ISNAD Konar, Nurettin - Şanal, Alperen. “Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması”. Sportive 2/2 (Eylül 2019), 36-41.
JAMA Konar N, Şanal A. Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması. SPORTIVE. 2019;2:36–41.
MLA Konar, Nurettin ve Alperen Şanal. “Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması”. Sportive, c. 2, sy. 2, 2019, ss. 36-41.
Vancouver Konar N, Şanal A. Spor Yapan Ve Yapmayan Zihinsel Engellilerin Bazı Motorik Ve Kuvvet Parametrelerinin Karşılaştırılması. SPORTIVE. 2019;2(2):36-41.