Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 88 - 97, 25.09.2021
https://doi.org/10.53025/sportive.947797

Öz

Bu çalışmanın amacı, Necmettin Erbakan Üniversitesinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme tercihlerinin mutluluk düzeylerine etkisinin belirlenmesidir. Bu amaçla çalışmanın örneklemini Necmettin Erbakan Üniversitesinde öğrenim gören ve tesadüfi yolla seçilen 491 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Oxford Mutluluk Ölçeği kullanılmıştır. Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu (OMÖ-K) Hills ve Argyle (2002) tarafından geliştirilmiş, Türkçe uyarlaması Doğan ve Çötok (2011) tarafından yapılmıştır. Verilerin analizinde katılımcıların kişisel bilgilerinin dağılımlarını belirlemek için yüzde ve frekans gibi tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edilmiştir. Ayrıca t-testi ve anova testi analiz yöntemleri kullanılmıştır (α = 0.05). Sonuç olarak, öğrencilerin refah düzeylerine, haftalık boş zaman sürelerine ve sportif etkinliklere katılım şekillerine göre anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Maddi durumu iyi olan öğrenciler daha fazla boş zaman etkinliklerine katılabilirken, maddi durumu normal ve kötü olan öğrenciler daha az katılım sağlamaktadır ve bu da mutluluk düzeylerini etkilediği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akyüz, H., Türkmen, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının incelenmesi: Bartın üniversitesi örneği. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 1), 340-357.
  • Ardahan, F., Lapa, T.Y. (2010). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman tatmin düzeylerinin cinsiyete ve gelire göre incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 21(4), 129-136.
  • Arslan, H. (2014). Üniversite öğrencilerinin boş zaman değerlendirme tercihleri: Çankırı Karatekin Üniversitesi Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (40).
  • Arslan, N., Cansever, B.A. (2012). Ergenlerin boş zaman değerlendirme algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42).
  • Aslan, N. (2002). The impact of leisure constraints on leisure participation. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 11-24.
  • Arvas, F. B. (2017). Öznel İyi-Olma Hali İle Dini İnançlar Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 26(2), 165-201.
  • Bal, P. N., Gülcan, A. (2014). Genç yetişkinlerde iyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1 (ÖZEL)), 41-52.
  • Binbaşıoğlu, H., Tuna, H. (2014). Üniversite öğrencilerinin boş zamanlarına yönelik tutumları: Doğu Anadolu bölgesindeki MYO öğrencilerine yönelik bir araştırma. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 5(2), 74-93.
  • Büküşoğlu, N., Bayturan, A.F. (2005). Serbest Zaman Etkinliklerinin Gençlerin Psiko-Sosyal Durumlarina İlişkin Algisi Üzerindeki Rolü. Ege Tıp Dergisi, 44(3), 173-177.
  • Çaha, Ö. (1999). Spora yaslanarak bir nefes almak. Düşünen Siyaset, 1, 115-125.
  • Çakir, V. O., Demirel, D. H. (2019). A Student-Oriented Study: Analyzing the Relationship between Happiness and Satisfaction with Life. Journal of Educational Issues, 5(1), 150-161.
  • Demir, C., & Demir, N. (2006). Bireylerin boş zaman faaliyetlerine katılmalarını etkileyen faktörler ile cinsiyet arasındaki ilişki: Lisans öğrencilerine yönelik bir uygulama. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 36-48.
  • Dinç, H., Koca, H. B., Poyraz, A., Aydemir, K. (2019) Üniversite Öğrencilerinin Boş zaman Anlamlarının İncelenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Doğan, T., Çötok, N. A. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36).
  • Gümüşgül, O., Gümüşgül, C.(2019) The Effect of Recreational Sport Participation On Academic Motivation. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 64-73.
  • Gürsel, C., Taşkıran, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanma alışkanlıkları ile mutluluk düzeyleri, yaş, cinsiyet, gelir düzeyi ve okunan bölüm arasındaki ilişkinin incelenmesi. R&S-Research Studies Anatolia Journal, 1(2), 289-299.
  • Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and individual differences, 33(7), 1073-1082.
  • Jondeau, E., & Rockinger, M. (2003). Conditional volatility, skewness, and kurtosis: existence, persistence, and comovements. Journal of Economic dynamics and Control, 27(10), 1699-1737.
  • Karaçar, E. (2019). Spor fakültesinde okuyan öğrencilerin rekreatif faaliyetlere karşı ilgi ve mutluluk düzeyleri: Sinop üniversitesi örneği. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(1), 58-70.
  • Karahan, T. F., Dicle, A. N., Eplikoç, H. (2007). Üniversite öğrencilerinin stresle başaçıkma tarzlarının sosyal beceri düzeylerine ve mutluluk algılarına göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 41-61.
  • Kurar, İ., Baltacı, F. (2014). Halkın boş zaman değerlendirme alışkanlıkları: Alanya Örneği. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 39-52.
  • Öçalan, M., Altay Öcal, Z., Yörübulut, S. (2013). Kırıkkale İl Merkezindeki İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıklarının İncelenmesi-The Leisure Interest Of The Primary School Teachers In The Province Of Kırıkkale. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(8), 58-68.
  • Önal, G. F. (2018). Kırıkkale üniversitesinde çalışan kadın personelin boş zaman değerlendirme etkinliklerinin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 481-496.
  • Özdemir, Y., Koruklu, N. (2011). Üniversite Öğrencilerinde Değerler ve Mutluluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yeni Yüzyıl Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, c: VIII, (1), 190-191.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B., Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi
  • Özekes, M. (2011). Ergenlik döneminde boş zaman aktivitelerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 12(1), 1-21. (UKSAD), 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Sabbağ, Ç., Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanların boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (4), 10-23.
  • Sapmaz, F., Doğan, T. (2012). Mutluluk ve yaşam doyumunun yordayıcısı olarak iyimserlik. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 63-69.
  • Sevin, H. D., Şen, K. (2019). Öğretmenlerin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Düzeyleri İle Yaşam Mutluluğu ve İş Performansları Arasındaki İlişki. Dini Araştırmalar, 213-232.
  • Terzi, S. (2017). Öğretmenlerin İş Doyumları İle Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(17).
  • Terzioğlu, A., Yazıcı, M. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Anlayış ve Alışkanlıkları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; Vol 5, No 2 (2003); 1-31.
  • Yağmur, Y., İçigen, E. T. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme süreci ve rekreasyon faaliyetlerinin incelenmesi üzerine bir çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(2), 227-242.
  • Yayla, Ö., Çetiner, H. (2019). Boş Zamanların Değerlendirilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Boş Zaman Tatminine Etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 219-228.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sude Kılınç 0000-0002-6473-0374

Mustafa Sabır Bozoğlu 0000-0003-2690-1053

Yalçın Tükel 0000-0003-3843-5889

Serdar Büyükipekci 0000-0001-8724-5374

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılınç, S., Bozoğlu, M. S., Tükel, Y., Büyükipekci, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti. Sportive, 4(2), 88-97. https://doi.org/10.53025/sportive.947797
AMA Kılınç S, Bozoğlu MS, Tükel Y, Büyükipekci S. Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti. SPORTIVE. Eylül 2021;4(2):88-97. doi:10.53025/sportive.947797
Chicago Kılınç, Sude, Mustafa Sabır Bozoğlu, Yalçın Tükel, ve Serdar Büyükipekci. “Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti”. Sportive 4, sy. 2 (Eylül 2021): 88-97. https://doi.org/10.53025/sportive.947797.
EndNote Kılınç S, Bozoğlu MS, Tükel Y, Büyükipekci S (01 Eylül 2021) Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti. Sportive 4 2 88–97.
IEEE S. Kılınç, M. S. Bozoğlu, Y. Tükel, ve S. Büyükipekci, “Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti”, SPORTIVE, c. 4, sy. 2, ss. 88–97, 2021, doi: 10.53025/sportive.947797.
ISNAD Kılınç, Sude vd. “Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti”. Sportive 4/2 (Eylül 2021), 88-97. https://doi.org/10.53025/sportive.947797.
JAMA Kılınç S, Bozoğlu MS, Tükel Y, Büyükipekci S. Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti. SPORTIVE. 2021;4:88–97.
MLA Kılınç, Sude vd. “Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti”. Sportive, c. 4, sy. 2, 2021, ss. 88-97, doi:10.53025/sportive.947797.
Vancouver Kılınç S, Bozoğlu MS, Tükel Y, Büyükipekci S. Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Tercihlerine Göre Mutluluk Düzeylerinin Tespiti. SPORTIVE. 2021;4(2):88-97.