Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Development of a Scale for Determining Shoe Preferences

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 273 - 287, 05.10.2024
https://doi.org/10.53025/sportive.1543039

Öz

This research aimed to develop a scale to determine individuals' shoe preferences. The research group was formed using a convenience sampling method. Of the 263 participants selected through the convenience sampling, 47.5% (n=125) were women, and 52.5% (n=138) were men. Among the participants, 11.8% (n=31) had primary education, 21.3% (n=56) had high school education, 55.5% had a bachelor's degree, and 11.4% had a postgraduate degree. The average age of the participants in the study was 33.45 years. As a result of the Exploratory Factor Analysis (EFA), it was determined that the scale consisted of six factors and 33 items. The EFA revealed that the total explained variance was 54.482%. The Cronbach's alpha internal consistency coefficient for the scale was 0.899, and the KMO value was 0.866. The factor loadings of the six-dimensional scale were found to range between .505 and .851. As a result of the Confirmatory Factor Analysis (CFA), the following values: χ²/df = 2.135, RMSEA = 0.066, GFI = 0.814, NFI = 0.810, and CFI = 0.888. The findings obtained in the study indicate that the scale, consisting of 33 items and 6 dimensions, is reliable and valid in measuring the tendency towards shoe preferences.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis For Applied Research. Guilford Publications, Inc.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hooper, D.,Coughlan, J. ve Mullen, M. (2008). Structual Equation Modeling: Guidelines for Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods. 6 (1), 53-60.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemler, Nobel Yayınevi.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equations modeling. New York: Guilford.
  • Kline, R.B. (2011). An Easy Guide to Factor Analysis.New York: The Guilford Press
  • Kumar, M.P., Raju, N. VS. ve Kumar, M.V. S. (2016). Quality of Quality Definition- An Analysis. International Journal of Scientific Engineering and Technology. 5 (3), 142-148.
  • MacCallum R.C., Browne M.W. ve Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2):130–149.
  • Oğuz Vezir, G. & Bilgen, İ. (2017). Kurumsal sosyal sorumluluğun satın alma niyeti üzerindeki etkisi: İstanbul ilinde bir araştırma. İGÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (2), 51-72.
  • Özok, A. F. & Kaya, Ö. (2017). Ergonomi ve tasarım ilişkisi. II. Uluslararası Akdeniz’de Güzel Sanatalr Sempozyumu ve Kültür Sanat Çalıştayı,. 29 Nisan-1 Mayıs, Antalya, Türkiye.
  • Renfrew, C. & Renfrew, E. (2014). Moda tasarımında koleksiyon geliştirme. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Russell-Bennett, R., and Parkinson J. (2014). Brand Loyalty. Wiley Encyclopedia of Management and Marketing, 9, eds, N.Lee and A. Farrell, Wiley and Sons; pp1-11.
  • Schumacker, R. E. ve Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Ass.
  • Şahin, B.G. & Akballı, E.E. (2019). Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler ve Yöntem Analizi, Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1 (1), 43-85.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Woo, E-J. & Kang, E. (2021). The effect of environmental factors on customer’s environmental protection pattern: An empirical text analysis in the literature. International Journal of Environmental Sciences, 7 (1), 1-15.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, H. E. (2009). Lirsel ile yapısal eşitlik modellemesi-1. Ankara: Pegem Yayıncılık.

Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 273 - 287, 05.10.2024
https://doi.org/10.53025/sportive.1543039

Öz

Bu araştırmada, bireylerin ayakkabı tercihlerini belirlemeye yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubu uygun örnekleme yöntemi ile oluşturulmuştur. Uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 263 kişilik grubun %47.5’i (n:125) kadın ve % 52.5’i (n:138) erkek katılımcılar oluşturmaktadır. Katılımcıların %11.8’i (n:31) ilköğretim, %21.3’ü (n:56) lise, %55.5’i lisans ve %11.4’ü lisansüstü eğitim mezunudur. Araştırmaya katılan katılımcıların yaş ortalanması 33.45 yıldır. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda ölçeğin altı faktör ve 33 maddeden oluştuğu tespit edilmiştir. AFA sonucunda toplam açıklanan varyansın %54.482 olduğu görülmüştür. Ölçek için cronbach alfa iç tutarlık katsayı 0,899 ve KMO değerinin 0,866 olduğu görülmüştür. Altı boyutlu ölçeğin faktör yük değerlerinin ise .505 ile .851 arasında değiştiği görülmektedir. Ölçeğe uygulanan Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonucunda  2 /sd = 2.135, RMSEA= 0,066, GFI= 0,814, NFI= 0,810, CFI= 0,888 olduğu görülmüştür. Çalışmada elde edilen bulgular, 33 madde ve 6 boyuttan oluşan ölçeğin ayakkabı tercihlerine yönelik eğilimi ölçmede güvenilir ve geçerli olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis For Applied Research. Guilford Publications, Inc.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hooper, D.,Coughlan, J. ve Mullen, M. (2008). Structual Equation Modeling: Guidelines for Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods. 6 (1), 53-60.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemler, Nobel Yayınevi.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equations modeling. New York: Guilford.
  • Kline, R.B. (2011). An Easy Guide to Factor Analysis.New York: The Guilford Press
  • Kumar, M.P., Raju, N. VS. ve Kumar, M.V. S. (2016). Quality of Quality Definition- An Analysis. International Journal of Scientific Engineering and Technology. 5 (3), 142-148.
  • MacCallum R.C., Browne M.W. ve Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2):130–149.
  • Oğuz Vezir, G. & Bilgen, İ. (2017). Kurumsal sosyal sorumluluğun satın alma niyeti üzerindeki etkisi: İstanbul ilinde bir araştırma. İGÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (2), 51-72.
  • Özok, A. F. & Kaya, Ö. (2017). Ergonomi ve tasarım ilişkisi. II. Uluslararası Akdeniz’de Güzel Sanatalr Sempozyumu ve Kültür Sanat Çalıştayı,. 29 Nisan-1 Mayıs, Antalya, Türkiye.
  • Renfrew, C. & Renfrew, E. (2014). Moda tasarımında koleksiyon geliştirme. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Russell-Bennett, R., and Parkinson J. (2014). Brand Loyalty. Wiley Encyclopedia of Management and Marketing, 9, eds, N.Lee and A. Farrell, Wiley and Sons; pp1-11.
  • Schumacker, R. E. ve Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Ass.
  • Şahin, B.G. & Akballı, E.E. (2019). Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler ve Yöntem Analizi, Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1 (1), 43-85.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Woo, E-J. & Kang, E. (2021). The effect of environmental factors on customer’s environmental protection pattern: An empirical text analysis in the literature. International Journal of Environmental Sciences, 7 (1), 1-15.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, H. E. (2009). Lirsel ile yapısal eşitlik modellemesi-1. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Uzun 0000-0003-3566-9823

Aydın Karaçam 0000-0001-6509-427X

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 3 Eylül 2024
Kabul Tarihi 9 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uzun, A., & Karaçam, A. (2024). Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Sportive, 7(2), 273-287. https://doi.org/10.53025/sportive.1543039
AMA Uzun A, Karaçam A. Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. SPORTIVE. Ekim 2024;7(2):273-287. doi:10.53025/sportive.1543039
Chicago Uzun, Ahmet, ve Aydın Karaçam. “Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Sportive 7, sy. 2 (Ekim 2024): 273-87. https://doi.org/10.53025/sportive.1543039.
EndNote Uzun A, Karaçam A (01 Ekim 2024) Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Sportive 7 2 273–287.
IEEE A. Uzun ve A. Karaçam, “Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”, SPORTIVE, c. 7, sy. 2, ss. 273–287, 2024, doi: 10.53025/sportive.1543039.
ISNAD Uzun, Ahmet - Karaçam, Aydın. “Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Sportive 7/2 (Ekim 2024), 273-287. https://doi.org/10.53025/sportive.1543039.
JAMA Uzun A, Karaçam A. Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. SPORTIVE. 2024;7:273–287.
MLA Uzun, Ahmet ve Aydın Karaçam. “Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Sportive, c. 7, sy. 2, 2024, ss. 273-87, doi:10.53025/sportive.1543039.
Vancouver Uzun A, Karaçam A. Ayakkabı Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. SPORTIVE. 2024;7(2):273-87.