Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 288 - 306, 30.09.2025
https://doi.org/10.53025/sportive.1684384

Öz

Günümüzde genç bireylerin fiziksel aktivite düzeyleri, uyku kalitesi ve teknoloji kullanım alışkanlıkları, sağlıklı yaşam biçimlerinin belirlenmesinde önemli göstergeler arasında yer almaktadır. Katılımcıların demografik özelliklerine bağlı olarak fiziksel aktivite düzeyi, uyku kalitesi ve teknoloji bağımlılıklarının nasıl farklılaştığı, bu üç faktör arasındaki ilişkilerin daha iyi anlaşılmasına ve sağlıklı yaşam tarzlarının teşvik edilmesine yönelik önemli çıkarımlar sunması amaçlanan bu çalışma, katılımcıların cinsiyet, aktif spor yapma, sigara kullanma ve gelir düzeyi durumları dikkate alınarak incelenmiştir. Genel tarama yöntemi kullanılarak yapılan çalışmada “Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ)”, “Pittsburgh Uyku Kalitesi Ölçeği” ve “Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya Muş ilinde yer alan KYK yurtlarında konaklayan 235 erkek 132 kadın olmak üzere toplamda 367 katılımcı gönüllü olarak katılım sağlamıştır. Verilerin tanımlayıcı istatistiği ile iki ve ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında sırasıyla T-Testi ve One Way ANOVA testleri SPSS 26.0 paket programı aracılığı ile yapılmış ve anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Katılımcıların gelir düzeyi değişkenine göre ölçek alt boyutları arasında anlamlı düzeyde farklılıklar bulunmazken, cinsiyet, aktif spor yapma ve sigara kullanma düzeyleri arasında anlamlı düzeyde farklılıklar tespit edilmiştir (p<0.05). Erkek öğrencilerin çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerinin kadın öğrencilere kıyasla daha yüksek, fiziksel aktivite düzeylerinin ise daha fazla olması, bu grubun dijital içeriklere daha fazla maruz kaldığını ancak aynı zamanda fiziksel açıdan daha aktif olabildiğini göstermektedir. Bu durum, erkek öğrenciler için çevrimiçi etkinliklerin denetimli ve dengeli şekilde planlanmasının önemini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, çevrimiçi oyun kullanımını kontrol altına alırken aynı zamanda fiziksel aktiviteye yönlendiren sosyal ve sportif etkinliklerin üniversite bünyesinde artırılması, öğrencilerin hem psikolojik hem de fiziksel iyilik hallerine katkı sağlayabilir. Diğer yandan, kadın öğrencilerin uyku kalitesinin daha yüksek olması, bu grubun daha düzenli bir yaşam tarzı benimsediğini ve uyku hijyenine daha fazla dikkat ettiğini düşündürmektedir. Bu bulgu, özellikle düzensiz uyku alışkanlıklarına sahip öğrenci grupları için sağlıklı uyku bilincini artıracak eğitim ve farkındalık programlarının geliştirilmesinin gerekliliğine işaret etmektedir. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin fiziksel, dijital ve psikolojik sağlıklarını destekleyici bütüncül yaklaşımların benimsenmesi, uzun vadeli akademik ve sosyal başarı açısından kritik bir öneme sahiptir.

Kaynakça

  • Adams, J., & Kirkby, R. J. (2002). Excessive Exercise as an Addiction: A review. Addiction Research & Theory, 10(5), 415–437. https://doi.org/10.1080/16066350211841
  • Ağargün, M. Y., Kara, H., & Anlar, Ö. (1996). The validity and reliability of the pittsburgh sleep quality ındex. Turk Psikiyatri Dergisi, 7, 107–115.
  • Akgül, E. (2018). Yurtta kalan ve ailesiyle birlikte yaşayan üniversiteli kız öğrencilerde uyku bozuklukları ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktaş, H., Şaşmaz, C. T., Kılınçer, A., Mert, E., Gülbol, S., Külekçioğlu, D., ... & Demirtaş, A. (2015). Yetişkinlerde fiziksel aktivite düzeyi ve uyku kalitesi ile ilişkili faktörlerin araştırılması. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 60-70.
  • Altıntaş, K. H., Sevencan, F., Aslan, T., Cinel, M., Çelik, E., & Onurdağ, F. (2006). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem dört öğrencilerinin uyku bozukluklarının ve uykululuk hallerinin Epworth Uykululuk ölçeği ile değerlendirilmesi. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15(7), 115-120.
  • Arslan, M., Taşkaya, C., & Kavalcı, B. (2020). Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite, Obezite ve Uyku Kalitesi Arasındaki İlişki. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 2(1), 16-22.
  • As, M. (2015). Bir öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerindeki internet bağımlılığı ile Beck Depresyon Ölçeği arasındaki ilişki. Konuralp Medical Journal, 7(1), 6–14.
  • Aydın, F. (2017). Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin uyku kalitesi, yaşam kalitesi ve akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydoğan Arslan, S., Daşkapan, A., & Çakır, B. (2015). Üniversite öğrencilerinin beslenme ve fiziksel aktivite alışkanlıklarının belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(3), 171–180. https://doi.org/10.5455/pmb.1-1431505881
  • Baskan, Ö., Çorum, M., & Büyükyılmaz, G. (2023). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile fiziksel aktivite, yorgunluk ve uyku kalitesinin ilişkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 299-305. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1049962
  • Başar, S. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25–34.
  • Bauman, A. E., Reis, R. S., Sallis, J. F., Wells, J. C., Loos, R. J. F., & Martin, B. W. (2012). Correlates of physical activity: Why are some people physically active and others not? The Lancet, 380(9838), 258–271. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60735-1.
  • Bekir, S. (2018). Üniversite öğrencilerinde çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeyinin duygusal şemalar, eylemli kişilik ve bazı değişkenler açısından incelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bekir, S., & Yıldırım, S. (2018). Adaptation of questionnaire on online gaming addiction for university students. Journal of Family, Counseling and Education, 3(1), 30–37
  • Berk, Y., & Bingöl, M. (2023). Fitness ve vücut geliştirme yapan bireylerin sağlıklı yaşam alışkanlıklarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 93–105.
  • Brand, S., Kalak, N., Gerber, M., Clough, P. J., Lemola, S., & Holsboer-Trachsler, E. (2017). Regular physical activity is associated with better sleep patterns and psychological functioning in adolescents. Journal of Health Psychology, 22(4), 373–387. https://doi.org/10.1177/1359105315603472
  • Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: A new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193–213. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4
  • Carney, C. E., Edinger, J. D., Meyer, B., Lindman, L., & Istre, T. (2006). Daily activities and sleep quality in college students. Chronobiology international, 23(3), 623-637.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F., & Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), 1381–1395.
  • Coşkun, S., & Kılıç, H. S. (2022). Ergenlerin internet ve akıllı telefon bağımlılığının yalnızlık, uyku kalitesi ve akademik başarı düzeyleri ile ilişkisi. Bağımlılık Dergisi, 23(4), 511-521.
  • Çakır, Z., & Erbaş, Ü. (2021). Spor bilimlerinde okuyan öğrencilerin sporcu uyku davranış tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 593–604.
  • Çelik M. ve Okut S. (2024). Sağlıklı yaşam için kadınlarda fiziksel aktivite ve beslenme. İçinde M.F. BİLİCİ ve E. YASUN (Ed.), Egzersiz ve Sağlık (ss. 57-76). Akademisyen Yayınevi.
  • Demirer, İ., & Erol, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile uykusuzluk ve psikolojik iyilikleri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 11(3), 201–211.
  • Ekenler, G., & Altınel, B. (2021). Hemşirelik öğrencilerinde uyku kalitesi ile akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 575–582. https://doi.org/10.26453/otjhs.883544
  • Ektiricioğlu, C., Arslantaş, H., & Yüksel, R. (2020). Ergenlerde çağın hastalığı: Teknoloji bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51–64.
  • Ellis, W. E., Dumas, T. M., & Forbes, L. M. (2020). Physically isolated but socially connected: Psychological adjustment and stress among adolescents during the initial COVID-19 crisis. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 52(3), 177–187. https://doi.org/10.1037/cbs0000215
  • Elmas, L., Yüceant, M., Ünlü, H., & Bahadır, Z. (2021). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile psikolojik iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. SPORTIVE, 4(1), 1–17.
  • Engin, E., & Özgür, G. (2004). Yoğun bakım hemşirelerinin uyku düzen özelliklerinin iş doyumu ile ilişkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 45–55.
  • Ertekin, Ş., & Doğan, O. (1999). Hastanede yatan hastalarda uyku kalitesinin değerlendirilmesi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi.
  • Ercan, S., Acar, H.T., Arslan, E., Canbulut, A., Oğul, A., & Çetin, C.(2021). Effect of ınternet addiction on sleep quality, physical activity and cognitive status among university students. J Turk Sleep Med. 8(1): 49-56. doi:10.4274/jtsm.galenos.2021.96158.
  • Felden, É. P. G., Leite, C. R., Rebelatto, C. F., Andrade, R. D., & Beltrame, T. S. (2015). Sleep in adolescents of different socioeconomic status: A systematic review. Revista Paulista de Pediatria, 33(4), 467–473. https://doi.org/10.1016/j.rppede.2015.08.001
  • Fernandez, M. J., Vgontzas, A. N., Bixler, E. O., Singareddy, R., Shaffer, M. L., Calhoun, S. L., & Karataraki, M. (2012). Clinical and polysomnographic predictors of the natural history of poor sleep in the general population. Sleep, 35(5), 689–697. https://doi.org/10.5665/sleep.1830
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (3rd ed.). Sage Publications. Gönen, E., Yılmaz, Y., & Tural, E. (2022). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesi ile ilişkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 33(1), 45–56.
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E., & Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(4), 59–76.
  • Griffiths, K., Moore, R., & Brunton, J. (2022). Sport and physical activity habits, behaviours and barriers to participation in university students: An exploration by socio-economic group. Sport, Education and Society, 27(3), 332–346. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1915804
  • Habeş Gümüş, B., Taş, M., Deveci, A., Özbey, S., Güzel Gürbüz, P., Yıldız, K., Esentaş Deveci, M., Dinç, N., Bilgin, Z., Çakıroğlu, E., Satılmış, S. E., Kıvrak, B., & Demir, A. (2023). The role of physical and recreational activities in smoking university students. Research in Sports Science, 13(1), 1–8.
  • Hair, J. F., Black, C. W., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate data analysis. Annabel Ainscow. Hirshkowitz, M., Whiton, K., Albert, S. M., Alessi, C., Bruni, O., DonCarlos, L., ... & Croft, J. B. (2015). National Sleep Foundation’s sleep time duration recommendations. Sleep Health, 1(1), 40–43. https://doi.org/10.1016/j.sleh.2014.12.010
  • Kabeloglu, V., & Gül, G. (2021). COVID-19 Salgini Sirasinda Uyku Kalitesi ve Iliskili Sosyal ve Psikolojik Faktorlerin Arastirilmasi/Investigation of Sleep Quality and Associated Social Psychological Factors During the COVID-19 Outbreak. Journal of Turkish Sleep Medicine, 8(2), 97-105.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karavelioğlu, M. B., Eşen, C., & Eşen, R. (2024). Ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Kütahya il örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 56–66. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1427954
  • Kargün, M., Togo, O. T., Biner, M., & Pala, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 61–72. https://doi.org/10.22396/sb
  • Keohane, D., McGillivary, N. A., & Daly, B. (2018). Physical activity levels and perceived barriers to exercise participation in Irish general practitioners and general practice trainees. Irish Medical Journal, 111(2), 690.
  • Keshavarz Akhlaghi, A. A., & Ghalebandi, M. F. (2009). Sleep quality and its correlation with general health in pre-university students of Karaj. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 15(2), 154–159.
  • Kılınç, H., Bayrakdar, A., Çelik, B., Mollaoğulları, H., & Gencer, Y. G. (2016). Physical activity level and quality of life of university students. Journal of Human Sciences, 13(3), 3794–3806.
  • Kınay, B. (2019). Ergenlerde oyun bağımlılığının sosyal kaygı, saldırganlık ve sosyal dışlanma ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kızılca S. ve Tuğa, O. (2024). Çocuklarda düzenli fiziksel aktivitenin solunum sistemine etkisi. İçinde M.F. BİLİCİ ve E. YASUN (Ed.), Egzersiz ve Sağlık (ss.17-27). Akademisyen Yayınevi.
  • Köybaşı, G. B. (2020). Bir yurtta kalan üniversiteli kız öğrencilerin uyku kalitesi, depresyon ve beslenme durumunun incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kredlow, M. A., Capozzoli, M. C., Hearon, B. A., Calkins, A. W., & Otto, M. W. (2015). The effects of physical activity on sleep: A meta-analytic review. Journal of Behavioral Medicine, 38(3), 427–449. https://doi.org/10.1007/s10865-015-9617-6
  • Liu, X., Zhao, Z., Jia, C., & Buysse, D. J. (2008). Sleep patterns and problems among Chinese adolescents. Pediatrics, 121, 1165–1173.
  • Lucke, J. F. (2005). The a and the of congeneric test theory: An extension of reliability and internal consistency to heterogeneous tests. Applied Psychological Measurement, 29(1), 65–81. https://doi.org/10.1177/0146621604270882
  • Marufoğlu, S., & Kutlutürk, S. (2021). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığının fiziksel aktivite ve uyku alışkanlıklarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 114-122.
  • McInroy, L. B., & Mishna, F. (2017). Cyberbullying on online gaming platforms for children and youth. Child and Adolescent Social Work Journal, 34(6), 597–607. https://doi.org/10.1007/s10560-017-0498-0
  • Mello, M. T., Silva, A., Esteves, A. M., & Tufik, S. (2021). Gender differences in sleep patterns and health consequences in university students. Sleep Science, 14(2), 75–80. https://doi.org/10.5935/1984-0063.20210011
  • Önler, E., & Yılmaz, A. (2008). Cerrahi birimlerde yatan hastalarda uyku kalitesi. İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 16(62), 114–121.
  • Özcan, B. (2019). Pamukkale üniversitesi öğrencilerinde uyku kalitesi ve akıllı telefon bağımlılığı ile ilişkisi. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, TIP Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Denizli
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pace, B. (2000). The benefits of regular physical activity. JAMA, 283(22), 3030. Polat, F. Ç. (2024). Yurtlarda kalan üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite ile psikolojik iyi oluş düzeyleri: Adana örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 12(32), 1–21
  • Potter, P. A., & Perry, A. G. (2009). Fundamentals of nursing (6th ed., pp. 1198-1227). Mosby Year Book.
  • Rico-Martin, S., De Nicolás-Jiménez, J. M., Martínez-Álvarez, M., Cordovilla-Guardia, S., Santano-Mogena, E. ve Calderón-García, J. F. (2019). Effects of smoking and physical activity on the pulmonary function of young university nursing students in Cáceres (Spain). Journal of Nursing Research, 27(5), e46.
  • Sarı, Ö. Y., Üner, S., Büyükakkuş, B., Bostancı, E. Ö., Çeliksöz, A. H., & Budak, M. (2015). Bir üniversitenin yurtta kalan öğrencilerinde uyku kalitesi ve etkileyen bazı faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(2).
  • Sayan, İ. (2025). Hemşirelik öğrencilerinde fiziksel aktivitenin kişilik özellikleri üzerindeki etkisi: İnternet bağımlılığının aracılık ROLÜ. Akademik Hassasiyetler, 12(27), 237-267.
  • Stanton, R., To, Q. G., Khalesi, S., Williams, S. L., Alley, S. J., Thwaite, T. L., & Vandelanotte, C. (2020). Depression, anxiety, and stress during COVID-19: Associations with changes in physical activity, sleep, tobacco, and alcohol use in Australian adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 4065. https://doi.org/10.3390/ijerph17114065
  • Sureda, X., Martínez-Sánchez, J. M., Fu, M., Pérez-Ortuño, R., Martínez, C., Carabasa, E., López, M. J., Saltó, E., Pascual, J. A., & Fernández, E. (2014). Impact of the Spanish smoke-free legislation on adult, non-smoker exposure to secondhand smoke: Cross-sectional surveys before (2004) and after (2012) legislation. PLOS ONE, 9(2), e89430. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0089430
  • Şenol, V., Soyer, F., Akça, R., et al. (2012). Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 14, 93–102.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson
  • Talan, T., & Kalınkara, Y. (2020). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun oynama eğilimlerinin ve bilgisayar oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Malatya ili örneği. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 9(1), 1–13.
  • Topsaç, M.& Bişgin, H. (2014). Üniversitede okuyan engelli öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Fakültesi, 40.
  • Türe, H. S., Yaşar, E., Kırmızı, E. B., Sezer, E., Evliyaoğlu, M., & Gülcan, S. (2022). Düzenli fiziksel aktivitede bulunmanın uyku kalitesine etkisi. Güncel Tıbbi Araştırmalar Dergisi, 2(2), 2
  • Ulaş, T. (2022). Spor yapan bireylerin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Mehmet Bey Üniversitesi. Kahraman.
  • Uysal, R. (2022) Normal ve ikili eğitimde ortaöğretim öğrencilerinin uyku kalitesi ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Uysal, R. (2022). Dijital çağda fiziksel aktivite: Üniversite öğrencilerinin hareketlilik düzeyleri üzerine bir inceleme. Sağlık ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 87–102.
  • Wang, F., & Boros, S. (2019). The effect of physical activity on sleep quality: a systematic review. European Journal of Physiotherapy, 23(1), 11–18. https://doi.org/10.1080/21679169.2019.1623314
  • Wang, Y., Li, Q., & Chen, L. (2024). Gender differences in sleep quality and mental health among college students: A cross-sectional study. Journal of Sleep Research, 33(1), e13980. https://doi.org/10.1111/jsr.13980
  • Wilson, D. B., Smith, B. N., Speizer, I. S., Bean, M. K., Mitchell, K. S., Uguy, L. S., & Fries, E. A. (2005). Differences in food intake and exercise by smoking status in adolescents. Preventive Medicine, 40(6), 872-879. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2004.09.029
  • Yavuz, Ü., & İlhan, E. (2023). Spor yapmak ve psikolojik iyi oluş: Üniversite öğrencileri profili. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Online), 28(1), 1-7. https://doi.org/10.12345/gazispb.2023.001

Investigation of the Relationship Between Physical Activity Level, Sleep Quality and Technology Addiction of Students Living in Dormitories

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 288 - 306, 30.09.2025
https://doi.org/10.53025/sportive.1684384

Öz

Today, physical activity levels, sleep quality and technology use habits of young individuals are among the important indicators in determining healthy lifestyles. This study, which aims to better understand how physical activity level, sleep quality and technology addictions differ depending on the demographic characteristics of the participants, and to provide important implications for better understanding the relationships between these three factors and promoting healthy lifestyles, was examined by taking into account the gender, active sports, smoking and income level of the participants. “International Physical Activity Questionnaire (IPAQ)”, ‘Pittsburgh Sleep Quality Scale’ and ‘Technology Addiction Scale’ were used in the study conducted using the general survey method. A total of 367 participants, 235 males and 132 females, staying in LDA dormitories in Muş province, voluntarily participated in the study. Descriptive statistics of the data and T-Test and One Way ANOVA tests for the comparison of two and more than two groups, respectively, were performed through SPSS 26.0 package program and the significance level was accepted as p<0.05. While there were no significant differences between the sub-dimensions of the scale according to the income level variable of the participants, significant differences were found between the gender, active sports and smoking levels (p<0.05). The fact that male students have higher levels of online game addiction and higher levels of physical activity compared to female students shows that this group is more exposed to digital content but at the same time can be more physically active. This situation reveals the importance of controlled and balanced planning of online activities for male students. In this context, increasing the number of social and sportive activities within the university that encourage physical activity while controlling online game use may contribute to both psychological and physical well-being of students. On the other hand, the higher sleep quality of female students suggests that this group adopts a more regular lifestyle and pays more attention to sleep hygiene. This finding points to the necessity of developing education and awareness programs to increase healthy sleep awareness, especially for student groups with irregular sleep habits. In conclusion, adopting holistic approaches to support the physical, digital and psychological health of university students is critical for long-term academic and social success.

Kaynakça

  • Adams, J., & Kirkby, R. J. (2002). Excessive Exercise as an Addiction: A review. Addiction Research & Theory, 10(5), 415–437. https://doi.org/10.1080/16066350211841
  • Ağargün, M. Y., Kara, H., & Anlar, Ö. (1996). The validity and reliability of the pittsburgh sleep quality ındex. Turk Psikiyatri Dergisi, 7, 107–115.
  • Akgül, E. (2018). Yurtta kalan ve ailesiyle birlikte yaşayan üniversiteli kız öğrencilerde uyku bozuklukları ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktaş, H., Şaşmaz, C. T., Kılınçer, A., Mert, E., Gülbol, S., Külekçioğlu, D., ... & Demirtaş, A. (2015). Yetişkinlerde fiziksel aktivite düzeyi ve uyku kalitesi ile ilişkili faktörlerin araştırılması. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 60-70.
  • Altıntaş, K. H., Sevencan, F., Aslan, T., Cinel, M., Çelik, E., & Onurdağ, F. (2006). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem dört öğrencilerinin uyku bozukluklarının ve uykululuk hallerinin Epworth Uykululuk ölçeği ile değerlendirilmesi. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15(7), 115-120.
  • Arslan, M., Taşkaya, C., & Kavalcı, B. (2020). Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite, Obezite ve Uyku Kalitesi Arasındaki İlişki. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 2(1), 16-22.
  • As, M. (2015). Bir öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerindeki internet bağımlılığı ile Beck Depresyon Ölçeği arasındaki ilişki. Konuralp Medical Journal, 7(1), 6–14.
  • Aydın, F. (2017). Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin uyku kalitesi, yaşam kalitesi ve akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydoğan Arslan, S., Daşkapan, A., & Çakır, B. (2015). Üniversite öğrencilerinin beslenme ve fiziksel aktivite alışkanlıklarının belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(3), 171–180. https://doi.org/10.5455/pmb.1-1431505881
  • Baskan, Ö., Çorum, M., & Büyükyılmaz, G. (2023). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile fiziksel aktivite, yorgunluk ve uyku kalitesinin ilişkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 299-305. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1049962
  • Başar, S. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25–34.
  • Bauman, A. E., Reis, R. S., Sallis, J. F., Wells, J. C., Loos, R. J. F., & Martin, B. W. (2012). Correlates of physical activity: Why are some people physically active and others not? The Lancet, 380(9838), 258–271. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60735-1.
  • Bekir, S. (2018). Üniversite öğrencilerinde çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeyinin duygusal şemalar, eylemli kişilik ve bazı değişkenler açısından incelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bekir, S., & Yıldırım, S. (2018). Adaptation of questionnaire on online gaming addiction for university students. Journal of Family, Counseling and Education, 3(1), 30–37
  • Berk, Y., & Bingöl, M. (2023). Fitness ve vücut geliştirme yapan bireylerin sağlıklı yaşam alışkanlıklarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 93–105.
  • Brand, S., Kalak, N., Gerber, M., Clough, P. J., Lemola, S., & Holsboer-Trachsler, E. (2017). Regular physical activity is associated with better sleep patterns and psychological functioning in adolescents. Journal of Health Psychology, 22(4), 373–387. https://doi.org/10.1177/1359105315603472
  • Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: A new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193–213. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4
  • Carney, C. E., Edinger, J. D., Meyer, B., Lindman, L., & Istre, T. (2006). Daily activities and sleep quality in college students. Chronobiology international, 23(3), 623-637.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F., & Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), 1381–1395.
  • Coşkun, S., & Kılıç, H. S. (2022). Ergenlerin internet ve akıllı telefon bağımlılığının yalnızlık, uyku kalitesi ve akademik başarı düzeyleri ile ilişkisi. Bağımlılık Dergisi, 23(4), 511-521.
  • Çakır, Z., & Erbaş, Ü. (2021). Spor bilimlerinde okuyan öğrencilerin sporcu uyku davranış tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 593–604.
  • Çelik M. ve Okut S. (2024). Sağlıklı yaşam için kadınlarda fiziksel aktivite ve beslenme. İçinde M.F. BİLİCİ ve E. YASUN (Ed.), Egzersiz ve Sağlık (ss. 57-76). Akademisyen Yayınevi.
  • Demirer, İ., & Erol, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile uykusuzluk ve psikolojik iyilikleri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 11(3), 201–211.
  • Ekenler, G., & Altınel, B. (2021). Hemşirelik öğrencilerinde uyku kalitesi ile akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 575–582. https://doi.org/10.26453/otjhs.883544
  • Ektiricioğlu, C., Arslantaş, H., & Yüksel, R. (2020). Ergenlerde çağın hastalığı: Teknoloji bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51–64.
  • Ellis, W. E., Dumas, T. M., & Forbes, L. M. (2020). Physically isolated but socially connected: Psychological adjustment and stress among adolescents during the initial COVID-19 crisis. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 52(3), 177–187. https://doi.org/10.1037/cbs0000215
  • Elmas, L., Yüceant, M., Ünlü, H., & Bahadır, Z. (2021). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile psikolojik iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. SPORTIVE, 4(1), 1–17.
  • Engin, E., & Özgür, G. (2004). Yoğun bakım hemşirelerinin uyku düzen özelliklerinin iş doyumu ile ilişkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 45–55.
  • Ertekin, Ş., & Doğan, O. (1999). Hastanede yatan hastalarda uyku kalitesinin değerlendirilmesi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi.
  • Ercan, S., Acar, H.T., Arslan, E., Canbulut, A., Oğul, A., & Çetin, C.(2021). Effect of ınternet addiction on sleep quality, physical activity and cognitive status among university students. J Turk Sleep Med. 8(1): 49-56. doi:10.4274/jtsm.galenos.2021.96158.
  • Felden, É. P. G., Leite, C. R., Rebelatto, C. F., Andrade, R. D., & Beltrame, T. S. (2015). Sleep in adolescents of different socioeconomic status: A systematic review. Revista Paulista de Pediatria, 33(4), 467–473. https://doi.org/10.1016/j.rppede.2015.08.001
  • Fernandez, M. J., Vgontzas, A. N., Bixler, E. O., Singareddy, R., Shaffer, M. L., Calhoun, S. L., & Karataraki, M. (2012). Clinical and polysomnographic predictors of the natural history of poor sleep in the general population. Sleep, 35(5), 689–697. https://doi.org/10.5665/sleep.1830
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (3rd ed.). Sage Publications. Gönen, E., Yılmaz, Y., & Tural, E. (2022). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesi ile ilişkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 33(1), 45–56.
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E., & Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(4), 59–76.
  • Griffiths, K., Moore, R., & Brunton, J. (2022). Sport and physical activity habits, behaviours and barriers to participation in university students: An exploration by socio-economic group. Sport, Education and Society, 27(3), 332–346. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1915804
  • Habeş Gümüş, B., Taş, M., Deveci, A., Özbey, S., Güzel Gürbüz, P., Yıldız, K., Esentaş Deveci, M., Dinç, N., Bilgin, Z., Çakıroğlu, E., Satılmış, S. E., Kıvrak, B., & Demir, A. (2023). The role of physical and recreational activities in smoking university students. Research in Sports Science, 13(1), 1–8.
  • Hair, J. F., Black, C. W., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate data analysis. Annabel Ainscow. Hirshkowitz, M., Whiton, K., Albert, S. M., Alessi, C., Bruni, O., DonCarlos, L., ... & Croft, J. B. (2015). National Sleep Foundation’s sleep time duration recommendations. Sleep Health, 1(1), 40–43. https://doi.org/10.1016/j.sleh.2014.12.010
  • Kabeloglu, V., & Gül, G. (2021). COVID-19 Salgini Sirasinda Uyku Kalitesi ve Iliskili Sosyal ve Psikolojik Faktorlerin Arastirilmasi/Investigation of Sleep Quality and Associated Social Psychological Factors During the COVID-19 Outbreak. Journal of Turkish Sleep Medicine, 8(2), 97-105.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karavelioğlu, M. B., Eşen, C., & Eşen, R. (2024). Ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Kütahya il örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 56–66. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1427954
  • Kargün, M., Togo, O. T., Biner, M., & Pala, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 61–72. https://doi.org/10.22396/sb
  • Keohane, D., McGillivary, N. A., & Daly, B. (2018). Physical activity levels and perceived barriers to exercise participation in Irish general practitioners and general practice trainees. Irish Medical Journal, 111(2), 690.
  • Keshavarz Akhlaghi, A. A., & Ghalebandi, M. F. (2009). Sleep quality and its correlation with general health in pre-university students of Karaj. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 15(2), 154–159.
  • Kılınç, H., Bayrakdar, A., Çelik, B., Mollaoğulları, H., & Gencer, Y. G. (2016). Physical activity level and quality of life of university students. Journal of Human Sciences, 13(3), 3794–3806.
  • Kınay, B. (2019). Ergenlerde oyun bağımlılığının sosyal kaygı, saldırganlık ve sosyal dışlanma ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kızılca S. ve Tuğa, O. (2024). Çocuklarda düzenli fiziksel aktivitenin solunum sistemine etkisi. İçinde M.F. BİLİCİ ve E. YASUN (Ed.), Egzersiz ve Sağlık (ss.17-27). Akademisyen Yayınevi.
  • Köybaşı, G. B. (2020). Bir yurtta kalan üniversiteli kız öğrencilerin uyku kalitesi, depresyon ve beslenme durumunun incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kredlow, M. A., Capozzoli, M. C., Hearon, B. A., Calkins, A. W., & Otto, M. W. (2015). The effects of physical activity on sleep: A meta-analytic review. Journal of Behavioral Medicine, 38(3), 427–449. https://doi.org/10.1007/s10865-015-9617-6
  • Liu, X., Zhao, Z., Jia, C., & Buysse, D. J. (2008). Sleep patterns and problems among Chinese adolescents. Pediatrics, 121, 1165–1173.
  • Lucke, J. F. (2005). The a and the of congeneric test theory: An extension of reliability and internal consistency to heterogeneous tests. Applied Psychological Measurement, 29(1), 65–81. https://doi.org/10.1177/0146621604270882
  • Marufoğlu, S., & Kutlutürk, S. (2021). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığının fiziksel aktivite ve uyku alışkanlıklarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 114-122.
  • McInroy, L. B., & Mishna, F. (2017). Cyberbullying on online gaming platforms for children and youth. Child and Adolescent Social Work Journal, 34(6), 597–607. https://doi.org/10.1007/s10560-017-0498-0
  • Mello, M. T., Silva, A., Esteves, A. M., & Tufik, S. (2021). Gender differences in sleep patterns and health consequences in university students. Sleep Science, 14(2), 75–80. https://doi.org/10.5935/1984-0063.20210011
  • Önler, E., & Yılmaz, A. (2008). Cerrahi birimlerde yatan hastalarda uyku kalitesi. İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 16(62), 114–121.
  • Özcan, B. (2019). Pamukkale üniversitesi öğrencilerinde uyku kalitesi ve akıllı telefon bağımlılığı ile ilişkisi. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, TIP Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Denizli
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pace, B. (2000). The benefits of regular physical activity. JAMA, 283(22), 3030. Polat, F. Ç. (2024). Yurtlarda kalan üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite ile psikolojik iyi oluş düzeyleri: Adana örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 12(32), 1–21
  • Potter, P. A., & Perry, A. G. (2009). Fundamentals of nursing (6th ed., pp. 1198-1227). Mosby Year Book.
  • Rico-Martin, S., De Nicolás-Jiménez, J. M., Martínez-Álvarez, M., Cordovilla-Guardia, S., Santano-Mogena, E. ve Calderón-García, J. F. (2019). Effects of smoking and physical activity on the pulmonary function of young university nursing students in Cáceres (Spain). Journal of Nursing Research, 27(5), e46.
  • Sarı, Ö. Y., Üner, S., Büyükakkuş, B., Bostancı, E. Ö., Çeliksöz, A. H., & Budak, M. (2015). Bir üniversitenin yurtta kalan öğrencilerinde uyku kalitesi ve etkileyen bazı faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(2).
  • Sayan, İ. (2025). Hemşirelik öğrencilerinde fiziksel aktivitenin kişilik özellikleri üzerindeki etkisi: İnternet bağımlılığının aracılık ROLÜ. Akademik Hassasiyetler, 12(27), 237-267.
  • Stanton, R., To, Q. G., Khalesi, S., Williams, S. L., Alley, S. J., Thwaite, T. L., & Vandelanotte, C. (2020). Depression, anxiety, and stress during COVID-19: Associations with changes in physical activity, sleep, tobacco, and alcohol use in Australian adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 4065. https://doi.org/10.3390/ijerph17114065
  • Sureda, X., Martínez-Sánchez, J. M., Fu, M., Pérez-Ortuño, R., Martínez, C., Carabasa, E., López, M. J., Saltó, E., Pascual, J. A., & Fernández, E. (2014). Impact of the Spanish smoke-free legislation on adult, non-smoker exposure to secondhand smoke: Cross-sectional surveys before (2004) and after (2012) legislation. PLOS ONE, 9(2), e89430. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0089430
  • Şenol, V., Soyer, F., Akça, R., et al. (2012). Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 14, 93–102.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson
  • Talan, T., & Kalınkara, Y. (2020). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun oynama eğilimlerinin ve bilgisayar oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Malatya ili örneği. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 9(1), 1–13.
  • Topsaç, M.& Bişgin, H. (2014). Üniversitede okuyan engelli öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Fakültesi, 40.
  • Türe, H. S., Yaşar, E., Kırmızı, E. B., Sezer, E., Evliyaoğlu, M., & Gülcan, S. (2022). Düzenli fiziksel aktivitede bulunmanın uyku kalitesine etkisi. Güncel Tıbbi Araştırmalar Dergisi, 2(2), 2
  • Ulaş, T. (2022). Spor yapan bireylerin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Mehmet Bey Üniversitesi. Kahraman.
  • Uysal, R. (2022) Normal ve ikili eğitimde ortaöğretim öğrencilerinin uyku kalitesi ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Uysal, R. (2022). Dijital çağda fiziksel aktivite: Üniversite öğrencilerinin hareketlilik düzeyleri üzerine bir inceleme. Sağlık ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 87–102.
  • Wang, F., & Boros, S. (2019). The effect of physical activity on sleep quality: a systematic review. European Journal of Physiotherapy, 23(1), 11–18. https://doi.org/10.1080/21679169.2019.1623314
  • Wang, Y., Li, Q., & Chen, L. (2024). Gender differences in sleep quality and mental health among college students: A cross-sectional study. Journal of Sleep Research, 33(1), e13980. https://doi.org/10.1111/jsr.13980
  • Wilson, D. B., Smith, B. N., Speizer, I. S., Bean, M. K., Mitchell, K. S., Uguy, L. S., & Fries, E. A. (2005). Differences in food intake and exercise by smoking status in adolescents. Preventive Medicine, 40(6), 872-879. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2004.09.029
  • Yavuz, Ü., & İlhan, E. (2023). Spor yapmak ve psikolojik iyi oluş: Üniversite öğrencileri profili. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Online), 28(1), 1-7. https://doi.org/10.12345/gazispb.2023.001
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun Koç 0000-0002-0821-8237

Erken Görünüm Tarihi 25 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2025
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koç, H. (2025). Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sportive, 8(2), 288-306. https://doi.org/10.53025/sportive.1684384
AMA Koç H. Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. SPORTIVE. Eylül 2025;8(2):288-306. doi:10.53025/sportive.1684384
Chicago Koç, Harun. “Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sportive 8, sy. 2 (Eylül 2025): 288-306. https://doi.org/10.53025/sportive.1684384.
EndNote Koç H (01 Eylül 2025) Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sportive 8 2 288–306.
IEEE H. Koç, “Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, SPORTIVE, c. 8, sy. 2, ss. 288–306, 2025, doi: 10.53025/sportive.1684384.
ISNAD Koç, Harun. “Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sportive 8/2 (Eylül2025), 288-306. https://doi.org/10.53025/sportive.1684384.
JAMA Koç H. Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2025;8:288–306.
MLA Koç, Harun. “Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sportive, c. 8, sy. 2, 2025, ss. 288-06, doi:10.53025/sportive.1684384.
Vancouver Koç H. Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyi, Uyku Kalitesi ve Teknoloji Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2025;8(2):288-306.