Akademik motivasyon, bireyin öğrenmeye, bilgiye ulaşmaya ve akademik hedeflere ulaşmaya yönelik içten gelen isteği, merakı ve çabasını ifade eder. Bu motivasyon, sadece not almak ya da bir sınavı geçmek için değil, öğrenmenin kendisinden haz almak, kendini geliştirmek ve bir konuda derinleşme arzusu gibi daha derin duygusal ve bilişsel nedenlerle ortaya çıkar. Akademik motivasyonun gelişiminde çeşitli faktörler etkili olur; bu faktörlerden biri de bireyin eğitimde fırsat eşitliğine dair algısıdır. Eğitimde fırsat eşitliği algısı, bireyin öğrenim sürecinde herkesin aynı haklara, imkânlara ve desteklere sahip olduğuna dair kişisel değerlendirmesini ifade eder. Bu algı, öğrencinin eğitim hayatında adil bir ortamda bulunduğunu hissedip hissetmediğiyle doğrudan ilişkilidir. Kısacası, eğitimde fırsat eşitliği algısı; bireyin, başarıya ulaşmak için gerekli olan olanakların tüm öğrencilere eşit biçimde sunulup sunulmadığını nasıl deneyimlediğini yansıtır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin eğitimde fırsat eşitliği algıları ile akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evrenini ………. Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluştururken örneklem grubunu kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 464 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma, betimleyici ve ilişkisel tarama modelleri temelinde yürütülmüştür. Veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve araştırma amacına uygun olarak belirlenen Akademik Motivasyon Ölçeği ile Eğitimde Fırsat Eşitliği Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan Akademik Motivasyon Ölçeği, Vallerand ve arkadaşları (1989) tarafından geliştirilmiş ve Ünal (2012) tarafından Türkçeye uyarlanmıştır. Akademik Motivasyon Ölçeği, 28 madde ve 7 alt boyuttan (Bilme, Başarma, Harekete Geçme, Belirlenmiş Dışsal Motivasyon, İçe Yansıyan Dışsal Motivasyon, Dış Düzenleme Dışsal Motivasyon ve Motivasyonsuzluk) oluşmaktadır. Eğitimde Fırsat Eşitliği Algısı Ölçeği ise Gül ve Yeşil (2024) tarafından geliştirilmiştir. Eğitimde Fırsat Eşitliği Algısı Ölçeği, 23 madde ve 3 alt boyuttan (Ailevi Faktörler, Coğrafi-Toplumsal Faktörler ve Yönetimsel Faktörler) oluşmaktadır. Kullanılan her iki ölçekte 7’li likert tipinde olup toplam puan üzerinden hesaplanmaktadır. Çalışma verilerinin normal dağılım göstermesi sebebiyle parametrik testlerden yararlanılmıştır. İki grup arasındaki farkları incelemek için Bağımsız Örneklemler t-Testi, üç ve daha fazla grup arasındaki karşılaştırmalar için Tek Yönlü ANOVA, değişkenler arasındaki ilişkileri değerlendirmek amacıyla ise Pearson Korelasyon Testi kullanılmıştır. Gruplar arasındaki anlamlı farklılıkların belirlenebilmesi için ise Post Hoc analizlerinden Tukey testi tercih edilmiştir. Yapılan analizlere göre, cinsiyet, yaş ve sınıf değişkenlerinde eğitimde fırsat eşitliği algısına göre anlamlı farklılıklar tespit edilirken, akademik motivasyona göre yalnızca cinsiyet değişkeninde anlamlı farklılık gözlenmiştir. Sonuçlar, kadınların eğitimde fırsat eşitliği algısının erkeklere göre daha düşük olduğunu, yani eğitimde fırsat eşitliğinin olmayışına yönelik algılarının daha yüksek olduğunu göstermektedir. Benzer şekilde kadınların erkeklere göre akademik motivasyon düzeylerinin de yüksek olduğu görülmektedir.
Academic motivation refers to an individual's innate desire, curiosity and effort to learn, access information and achieve academic goals. This motivation arises not only to get a grade or pass an exam, but also for deeper emotional and cognitive reasons, such as the enjoyment of learning itself, self-improvement, and deepening one's understanding of a subject. A number of factors play a role in the development of academic motivation, one of which is the individual's perception of equality of opportunity in education. The perception of equity in education refers to an individual's personal assessment that everyone has the same rights, opportunities and support in the learning process. This perception is directly related to whether the student feels that he/she is in a fair environment in his/her educational life. In short, perceptions of equity in education reflect an individual's experience of whether the opportunities necessary to achieve success are equally available to all students. In this context, the aim of this study is to examine the relationship between perceptions of equity in education and academic motivation levels of students at the Faculty of Sport Sciences. The universe of the research consists of the students of the Faculty of Sports Sciences of ……… University, while the sample group consists of 464 students selected by the convenience sampling method. The study was conducted on the basis of descriptive and relational screening models. The data collection instruments used were the Personal Information Form prepared by the researchers, the Academic Motivation Scale and the Perception of Equality of Opportunity in Education Scale, which were determined in accordance with the purpose of the research. The Academic Motivation Scale used in the study was developed by Vallerand et al. (1989) and adapted to Turkish by Ünal (2012). The Academic Motivation Scale consists of 28 items and 7 sub-dimensions (Knowing, Achieving, Taking Action, Identified Extrinsic Motivation, Introjected Extrinsic Motivation, External Regulation Extrinsic Motivation, and Amotivation). The Scale of Perception of Equal Opportunities in Education was developed by Gül and Yeşil (2024). The Scale of Perception of Equal Opportunities in Education consists of 23 items and 3 sub-dimensions (family factors, geographical-social factors and administrative factors). Both scales used are 7-point Likert scales and are calculated on the basis of the total score. Parametric tests were used because the study data showed normal distribution. Independent Samples t-Test was used to examine the differences between two groups, One-Way ANOVA was used for comparisons between three or more groups, and Pearson Correlation Test was used to evaluate the relationships between variables. The Tukey test was preferred for Post Hoc analyses to determine the significant differences between the groups. According to the analyses, significant differences were found in the variables of gender, age and class with regard to the perception of equal opportunities in education, while a significant difference was found only in the variable of gender with regard to academic motivation. The results show that women's perception of equal opportunities in education is lower than men's, in other words, their perception of the lack of equal opportunities in education is higher. Similarly, women's academic motivation is higher than men's.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |