Bu araştırma, aktif olarak spor yapan bireylerin afet bilinci algı düzeyleri ile afet tehdidine yönelik psikolojik hazırlık durumlarını çeşitli demografik değişkenler açısından incelemeyi ve bu iki değişken arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Günümüz dünyasında artan doğal afet riskleri karşısında bireylerin yalnızca fiziksel değil, bilişsel ve psikososyal yönden de hazırlıklı olmaları gerekmektedir. Özellikle sporcular gibi toplumda rol model olabilecek bireylerin afet farkındalığı ve psikolojik dayanıklılık düzeylerinin belirlenmesi, afet yönetimi süreçlerinin birey temelli planlanması açısından önem arz etmektedir. Bu doğrultuda çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış ve ilişkisel tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Dikmenli ve arkadaşları (2018) tarafından geliştirilen “Afet Bilinci Algı Ölçeği” ile Türkdoğan Görgün ve arkadaşları (2023) tarafından Türkçeye uyarlanan “Afet Tehdidi İçin Psikolojik Hazırlık Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, Erzincan ilinde ikamet eden ve aktif olarak spor yapan 385 gönüllü birey oluşturmaktadır. Verilerin analizinde SPSS 26 programı aracılığıyla bağımsız örneklem t testi, Pearson korelasyon ve doğrusal regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların %79,7’si yaşamında en az bir kez doğal afet deneyimi yaşamış, %22,9’u afet sırasında bir yakınını kaybetmiş, %36,6’sı afet eğitimi almış ve %15,1’i AFAD gönüllüsü olarak görev yapmıştır. Afet deneyimi, afet sırasında yakın kaybı ve afet eğitimi alma gibi deneyimlerin, bireylerin afet bilinci düzeyini ve psikolojik hazırlık kapasitelerini anlamlı şekilde artırdığı tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeni afet bilinci düzeylerinde anlamlı bir fark yaratmazken, erkek bireylerin duygusal ve psikolojik tepkileri yönetme becerilerinin; kadın bireylerin ise sosyal çevreyi yönetme becerilerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Yaş değişkeni bağlamında, 21-23 yaş aralığındaki bireylerin afet bilinci ve psikolojik hazırlık düzeylerinin diğer yaş gruplarına kıyasla daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Eğitim düzeyi ve spor branşı türü açısından ise anlamlı farklılıklar gözlenmemiştir. Bu durum, afet bilincinin ve psikolojik hazırlığın yalnızca bilişsel düzeyde değil, yaşamsal deneyimler ve duygusal farkındalıkla şekillendiğini göstermektedir. Yapılan korelasyon analizleri sonucunda, afet bilinci ile psikolojik hazırlık arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Doğrusal regresyon analizi sonuçları, afet bilincinde meydana gelen her bir birimlik artışın, psikolojik hazırlık düzeyinde 0,413 birimlik artışa neden olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, afet bilinci değişkeni, psikolojik hazırlık düzeyindeki varyansın %29’unu açıklamaktadır. Bu bulgular, afet bilincinin yalnızca bilgi düzeyini değil, aynı zamanda bireyin duygusal düzenleme kapasitesi, çevresel farkındalığı ve davranışsal tepkilerini de etkileyen bütüncül bir değişken olduğunu ortaya koymaktadır. Sonuç olarak, araştırma bulguları, sporcuların afetlere yönelik hazırlık düzeylerinin yalnızca bireysel güvenlik değil, aynı zamanda toplumsal dayanıklılık açısından da stratejik bir unsur olduğunu ortaya koymaktadır. Bu kapsamda, sporculara yönelik bütüncül afet eğitimi programlarının, sadece bilgi aktarımı değil, psikososyal becerileri destekleyen içeriklerle tasarlanması gerekmektedir. Özellikle afet deneyimi yaşamamış bireylerde yanlış afet bilinci ve düşük hazırlık düzeyleri göz önünde bulundurularak, bu tür programların yaygınlaştırılması, afet sonrası bireysel toparlanma ve sosyal dayanıklılığın güçlendirilmesi açısından kritik öneme sahiptir.
Afet Tehdidi Afet Bilinci Algısı Psikolojik Hazırlık Sporcular
Bartın Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurul Komisyonu tarafından 11/2023 tarihli ve 19 numaralı toplantıda 2023-SBB-0633 protokol numaralı etik kurul onayı alınmıştır. Makalenin yönteminde “mevcut araştırma süresince “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” çerçevesinde hareket edilmiştir.
This study examines the disaster awareness perception levels of individuals who actively participate in sports and their psychological preparedness for disaster threats regarding various demographic variables, and to reveal the relationship between these two variables. In today's world, where the risk of natural disasters is increasing, individuals must be physically, cognitively, and psychosocially prepared. Determining the disaster awareness and psychological resilience levels of individuals who can serve as role models in society, such as athletes, is essential for the individual-based planning of disaster management processes. A quantitative research method was used in this context, and a correlational survey model was adopted. The 'Disaster Awareness Perception Scale' developed by Dikmenli and colleagues (2018) and the 'Psychological Preparedness Scale for Disaster Threats' adapted into Turkish by Türkdoğan Görgün and colleagues (2023) were used as data collection tools in the study. The study sample consisted of 385 volunteers residing in Erzincan province who actively participated in sports. Data analysis was performed using the SPSS 26 programme, including independent sample t-tests, Pearson correlation, and linear regression analyses. According to the research findings, 79.7% of the participants had experienced at least one natural disaster, 22.9% had lost a loved one during a disaster, 36.6% had received disaster training, and 15.1% had served as AFAD volunteers. It was found that experiences such as disaster experience, loss of a loved one during a disaster, and receiving disaster education significantly increased individuals' disaster awareness levels and psychological preparedness capacities. While the gender variable did not create a significant difference in disaster awareness levels, it was observed that male individuals had higher emotional and psychological response management skills. In comparison, female individuals had higher social environment management skills. Regarding age, it was determined that individuals aged 21-23 had higher disaster awareness and psychological preparedness levels than other age groups. No significant differences were observed in the education level and the type of sport. This situation shows that disaster awareness and psychological preparedness are shaped not only at the cognitive level but also by life experiences and emotional awareness. Correlation analyses revealed a positive and significant relationship between disaster awareness and psychological preparedness. Linear regression analysis results showed that each unit increase in disaster awareness led to a 0.413 unit increase in psychological preparedness. The disaster awareness variable also explained 29% of the variance in psychological preparedness levels. These findings reveal that disaster awareness is a holistic variable affecting the knowledge level and the individual's emotional regulation capacity, environmental awareness, and behavioural responses. In conclusion, the research findings reveal that athletes' level of preparedness for disasters is a strategic element of individual safety and social resilience. In this context, comprehensive disaster education programmes for athletes should be designed to convey information and support psychosocial skills. Considering the misperceptions about disasters and low preparedness levels among individuals who have not experienced disasters, the widespread implementation of such programmes is critical for strengthening individual recovery and social resilience after disasters.
perception of disaster awareness disaster threat psychological preparedness athletes
Bartın Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurul Komisyonu tarafından 11/2023 tarihli ve 19 numaralı toplantıda 2023-SBB-0633 protokol numaralı etik kurul onayı alınmıştır. Makalenin yönteminde “mevcut araştırma süresince “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” çerçevesinde hareket edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |