Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 209 - 238, 30.09.2025
https://doi.org/10.53025/sportive.1726563

Öz

Sporun toplumsal bağları güçlendirme, stresle başa çıkmayı kolaylaştırma ve özgüveni artırma gibi olumlu etkileri, toplumsal dayanıklılığı güçlendirme adına önemli fırsatlar sunmaktadır. Dolayısıyla spor, sadece fiziksel sağlık ve eğlence alanında değil, aynı zamanda toplumsal entegrasyon, psikolojik dayanıklılık ve sosyal sorumluluk gibi önemli alanlarda da etkili bir araçtır. Bu araştırma, spor ve rekreatif etkinliklerin toplumsal ve psikolojik etkilerini inceleyerek, spor ve rekreatif etkinliklerin psikolojik dayanıklılık üzerindeki olumlu etkilerinin toplumsal yansımalarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, spor ve rekreatif etkinliklerin psikolojik dayanıklılık üzerindeki toplumsal yansımalarını incelemek amacıyla mevcut literatürden faydalanarak SWOT analizi yöntemiyle stratejiler geliştirilmiştir. Bu yöntem, spor ve rekreatif etkinliklerin toplumsal etkileriyle birlikte bireylerin psikolojik sağlamlıkları üzerindeki etkilerini ortaya koymayı hedeflemektedir. Dolayısıyla bu çalışma, söz konusu çalışma, spor ve rekreatif etkinliklerin toplumsal ve psikolojik etkilerini derinlemesine incelemeyi amaçlayan özgün bir araştırma niteliğindedir. Bu araştırmanın temel amacı, spor ve rekreatif etkinliklerin bireylerin psikolojik dayanıklılığı üzerindeki toplumsal etkilerini incelemek ve bu etkiler doğrultusunda stratejiler geliştirmektir. Bu stratejiler, spor ve rekreatif etkinliklerin toplumda psikolojik dayanıklılığı artıran, toplumsal uyumu teşvik eden ve sağlıklı yaşam kültürünü yaygınlaştıran etkilerini güçlendirmeyi hedeflemektedir. Analiz sonucunda, sporun bireylerin stresle başa çıkma becerilerini geliştirdiği, toplumsal bağları kuvvetlendirdiği ve psikolojik dayanıklılığı desteklediği tespit edilmiştir. Güçlü yönler arasında özellikle gençlerin gelişimine katkı, toplumsal uyumu teşvik etme ve psikolojik iyi oluşu artırma gibi unsurlar ön plana çıkmıştır. Bu güçlü yönler doğrultusunda sekiz strateji geliştirilmiştir. Zayıf yönler arasında ise spor erişiminde eşitsizlik, altyapı eksiklikleri, devlet desteğinin yetersizliği ve bireysel dayanıklılık kavramının toplumsal bağlamda yeterince ele alınmaması gibi sorunlar yer almaktadır. Bu sorunlara yönelik yedi strateji önerilmiştir. Dijitalleşme, toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığı ve sporun sosyal uyum sağlamadaki potansiyeli ise önemli fırsatlar olarak değerlendirilmiş ve bu alanlarda üç strateji geliştirilmiştir. Ayrıca, ekonomik zorluklar, pandemi sonrası spor katılımında azalma, kültürel engeller ve toplumsal çatışmalar gibi tehditlere karşı dört strateji oluşturulmuştur. Araştırma bulguları, bireylerin psikolojik dayanıklılığı ile sosyal problem çözme becerileri arasında bir ilişki olduğunu göstermektedir. Özellikle dezavantajlı grupların spor ve rekreatif etkinliklere erişimde karşılaştığı engeller, eşitlikçi politikaların önemini gözler önüne sermektedir. Alanyazın bulguları da spor ve rekreatif etkinliklerin çocuklar, kadınlar ve risk altındaki gruplar üzerinde hem fiziksel hem de psikolojik olarak olumlu etkilere yol açtığını desteklemektedir. Gelecekte yapılacak araştırmalar için, özellikle spor ve rekreatif etkinliklerinin dijitalleşme ve toplumsal eşitlik gibi alanlarda derinlemesine çalışmaların yapılması önerilmektedir. Aynı zamanda sporun farklı yaş ve kültürel gruplar üzerindeki etkilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, ayrıca metaverse ve yapay zeka gibi dijital teknolojilerin bu alandaki katkılarının değerlendirilmesi önerilmektedir. Bunun yanı sıra, pozitif psikoloji yaklaşımlarının spora entegrasyonunu sağlayacak ölçeklerin geliştirilmesiyle literatürdeki önemli bir boşluğun doldurulacağı düşünülmektedir.

Etik Beyan

“Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi” çalışma kapsamında elde edilen veriler Web of Science (WoS), Google Akademik gibi veri tabanlarından alınmış olup bu kapsamdaki verilerin etik kurul izni gerektirmemesi nedeniyle etik kurul onayı alınmamıştır. “Mevcut araştırma süresince “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” çerçevesinde hareket edilmiştir.” “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Araştırmanın uygulaması etik kurul izin zorunluluğu gerektirmemektedir.”

Kaynakça

  • Adevi, A. A., ve Grahn, P. (2011). Attachment to certain natural environments: A basis for choice of recreational settings, activities and restoration from stress? Environment and Natural Resources Research, 1(1), 36-52.
  • Ahraz, A. O., Çar, B., ve Cengiz, C. (2021). Fiziksel aktivitenin arttırılmasına yönelik dijital teknolojiler hakkında literatür taraması: 2010-2020. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 218-232. https://doi.org/10.33689/spormetre.905970
  • Aitcheson-Huehn, N., ve Kiefer, A. W. (2024). The utility of head-mounted eye gaze tracking for vision-in-action assessments to enhance skill acquisition and sport performance: A strengths, weaknesses, opportunities, and threats analysis. Journal of Motor Learning and Development, 1(aop), 1-11. https://doi.org/10.1123/jmld.2023-0050 Akgül, K.A., Erdoğan, A., ve Karabacak, E. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin rekreasyonel liderlik düzeylerinin belirlenmesi. Sivas Cumhuriyet University Journal of Sport Sciences, 5(1), 62-67.
  • Alpaslan, A. H. (2012). Ergen ruh sağlığı ve spor. Kocatepe Tıp Dergisi, 13(3), 181-185.
  • Assa, R., ve Reizer, A. (2023). Professional athletes’ well-being: New challenges in post-covid-19 times. Behavioral Sciences, 13(10), 831. https://doi.org/10.3390/bs13100831
  • Atan, T., ve Ünver, Ş. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi ve İlahiyat Fakültesi'nin psikolojik dayanıklılık seviyelerinin karşılanması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 207-222. https://doi.org/10.26466/opus.56746868
  • Aydın, G. ve Aydın, G. (2024a). Futbolun görsel dili: Logolar ve markalaşma stratejileri. İçinde Özbay, S. ve Turan, M. ve Seçkin Ağırbaş, İ. (Eds.), Spor yönetiminde sürdürülebilirlik ve nitel araştırmalar (s.107-120). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub485.c2009
  • Aydın, G. ve Aydın, G. (2024b). Olimpiyatların ve paralimpik oyunların medyada görünürlüğü. İçinde Ulupınar, S. ve Tozoğlu, E. ve Biricik, Y. S. (Eds.), Antrenman biliminde sürdürülebilirlik ve nitel araştırmalar (s.123-136). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub487.c2026
  • Aydın, G. ve Aydın, G. (2024c). Medyada taraftarlığı şekillendiren inançlar: Fanatizm, evangelizm ve holiganizm. İçinde Alaeddinoğlu, V., Aktaş, B. S. ve Siren, E. (Eds.), Beden eğitimi ve sporda akademik araştırmalar (s.1-11). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub641.c2779
  • Aydın, G. ve Belli, E. (2022). Spor pazarlamasında rebranding ve debranding uygulamaları. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(Özel Sayı 1), 548-561. https://doi.org/10.38021/asbid.1198386
  • Aydın, G. ve Kurudirek, A. (2025). How fanatic? Examining the relationship between sports team evangelism and media fanaticism. Journal of Sport Sciences Research, 10(1), 29-47. https://doi.org/10.25307/jssr.1551456 Bailey, R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746- 1561.2006.00132.x
  • Beato, M., Jaward, M. H., Nassis, G. P., Figueiredo, P., Clemente, F. M. ve Krustrup, P. (2024). An educational review on machine learning: a SWOT analysis for implementing machine learning techniques in football. International Journal of Sports Physiology and Performance, 20(2), 183-191. https://doi.org/10.1123/ijspp.2024-0247
  • Bedur, C. ve Erbaş, İ. (2024). Yapım sektöründe dijital ikiz kavramının yapı yaşam döngüsü kapsamında SWOT analizi ile değerlendirilmesi. PLANARCH - Design and Planning Research, 8(2), 281-294. https://doi.org/10.54864/planarch.1467103 Buchecker, M. ve Degenhardt, B. (2015). The effects of urban inhabitants’ nearby outdoor recreation on their well-being and their psychological resilience. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 10, 55-62. https://doi.org/10.1016/j.jort.2015.06.007
  • Capdevila, T. V., McLellan, B. A., Loosen, A., Forshner, A., Pigeon, K., Jacob, A. L. ve Ehlers, L. (2024). Advancements in monitoring: a comparison of traditional and application-based tools for measuring outdoor recreation. PeerJ, 12, Article e17744. https://doi.org/10.7717/peerj.17744
  • Casebeer, A. (1993). Application of SWOT analysis. British journal of hospital medicine, 49(6), 430-431.
  • Çutuk, S., Beyleroğlu, M., Hazar, M., Akkuş Çutuk, Z. ve Bezci, Ş. (2017). The investigation of the relationship between psychological resilience levels and anxiety levels of judo athletes. Niğde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 11(1), 109-117.
  • Dertli, M. E. ve Erden Dertli, S. (2025a). Yeşil spor teknolojileri çalışmalarının bilimsel haritalaması. İçinde Alaeddinoğlu, V., Alaeddinoğlu, M. F. ve Yıkılgan, A. ve Sepil, Y. (Eds.), Dijitalleşen dünyada beden eğitimi ve spor araştırmaları (s.17-36). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub797.c3389
  • Dertli, M. E. ve Erden Dertli, S. (2025b). Spor bilişimi ve teknolojisi alanındaki araştırma eğilimleri. İçinde Alaeddinoğlu, V., Alaeddinoğlu, M. F. ve Yıkılgan, A. ve Sepil, Y. (Eds.), Dijitalleşen dünyada beden eğitimi ve spor araştırmaları (s.73-96). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub797.c3391
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye ’de spor sektörü stratejilerinin geliştirilmesi. Verimlilik Dergisi (2).
  • Ding, Y. ve Liu, J. (2023). Physical exercise under positive psychology ımproves the psychological sub-health state of ınternational trade workers. Revista de Psicología del Deporte (Journal of Sport Psychology), 32(4), 347-356.
  • Downward, P. ve Rasciute, S. (2011). Does sport make you happy? An analysis of the wellbeing derived from sports participation. International Review of Applied Economics, 25(3), 331-348. https://doi.org/10.1080/02692171.2010.511168
  • Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J. ve Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 98. https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-98
  • Esmer, Y. ve Gezer, Y. (2021). Tarımsal işletmelerde stratejik analiz: Erzurum ili örneği. Atatürk University Journal of Agricultural Faculty, 52(2), 119-127. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.745928
  • Fan, X. (2024). The effect of ıntegrating sports games into english education on students' positive psychology. Journal of Sport Psychology/Revista de Psicología del Deporte, 33(3). 15-25.
  • Fang, Z. (2024). The impact of parent-child sports games on Children's psychological development. Revista de Psicología del Deporte (Journal of Sport Psychology), 33(1), 105-114.
  • Farr, J. (2004). Social capital: A conceptual history. Political Theory, 32(1), 6–33. https://doi.org/10.1177/0090591703254978
  • Fasting, K., Brackenridge, C. H., Miller, K. E. ve Sabo, D. (2008). Participation in college sports and protection from sexual victimization. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(4), 427-441. https://doi.org/10.1080/1612197X.2008.9671883
  • Fletcher, D. ve Sarkar, M. (2012). A grounded theory of psychological resilience in Olympic champions. Psychology of Sport and Exercise, 13(5), 669-678. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.04.007 Franklin, J., Denyer, G., Steinbeck, K. S., Caterson, I. D. ve Hill, A. J. (2006). Obesity and risk of low self-esteem: a statewide survey of Australian children. Pediatrics, 118(6), 2481-2487. https://doi.org/10.1542/peds.2006-0511
  • Gabana, N. T., Wong, Y. J., D’Addario, A. ve Chow, G. M. (2022). The Athlete Gratitude Group (TAGG): Effects of coach participation in a positive psychology intervention with youth athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 34(2), 229-250. https://doi.org/10.1080/10413200.2020.1809551
  • Genç, N. ve Yılmaz, G. (2024). Deprem sonrası rehabilitasyon sürecinde geçici rekreasyon alanlarının önemi. International Journal of Holistic Health, Sports and Recreation, 3(1), 17-38. https://doi.org/10.5281/zenodo.12599966
  • Gil, C. A. T., Vizcaíno, V. S. ve Arias, J. D. B. (2023). Positive mental health in sports: development of theoretical construct for positive psychological treatment in athletes. Revista İberoamericana De Psicología Del Ejercicio Y El Deporte, 18(6), 698-704.
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E. ve Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(4), 59-76. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.109
  • Götuna, D. A., Güran, R. ve Cakmak, A. H. (2021). Psychological resilience in individuals who do active sports. International Journal of Life Science and Pharma Research, 11(14), 359-364.
  • Gump, K. M. ve Thornton, D. H. (2023). Trucks versus treks: the relative influence of motorized versus nonmotorized recreation on a mammal community. Ecological Applications, 33(7), e2916. https://doi.org/10.1002/eap.2916
  • Gunning, S. A. ve Smith, J. (2024). Applying positive psychology in sport: A trainee’s case study. Journal of Sport Psychology in Action, 1-10. https://doi.org/10.1080/21520704.2024.2350487
  • Gupta, S. ve McCarthy, P. J. (2022). The sporting resilience model: A systematic review of resilience in sport performers. Frontiers in Psychology, 13, Article 1003053. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1003053
  • Gümüşboğa, İ. (2023). Rekreatif etkinlikler ve sosyal sermaye. İçinde Ceyhun, S. (Ed.), Spor Bilimlerinde farklı yaklaşımlar (s. 95-112). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub330.c1504
  • Güneş, İ. (2024). Yerel yönetimler ve spor politikaları. Ulukan, M; Dilber, F (Eds.,), Sosyal, beşeri ve idari bilimler alanında gelişmeler (s. 227-278). Platanus Publishing. https://doi.org/10.5281/zenodo.14568999
  • Güngör, N. B. ve Esentürk, O. K. (2020). Eğitmenlerin bakış açısıyla pilatese yönelme sebepleri ve alandaki sorunlara ait görüşler. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 35-49. https://doi.org/10.30769/usbd.725038
  • Han, X. (2023). Construction of teaching quality evaluation system of sports human science from the perspective of positive psychology. Journal of Sport Psychology/Revista de Psicología del Deporte, 32(4). 32-40.
  • Houge Mackenzie, S. ve Hodge, K. (2020). Adventure recreation and subjective well-being: A conceptual framework. Leisure Studies, 39(1), 26-40. https://doi.org/10.1080/02614367.2019.1577478
  • Iwatsuki, T., Hagiwara, G. ve Dugan, M. E. (2022). Effectively optimizing esports performance through movement science principles. International Journal of Sports Science and Coaching, 17(1), 202-207. https://doi.org/10.1177/17479541211016927
  • Kahveci, H., Hergül, Ö. C., Göker, P. ve Altınok Çalışkan, S. E. (2021). Bilecik Pelitözü Göleti yakın çevresinin rekreasyonel kullanımına yönelik peyzaj tasarım önerisi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 22(2), 192-201. https://doi.org/10.17474/artvinofd.910416
  • Kaijun, Z. (2024). Evaluation method for psychological resilience of athletes in high-intensity sports training based on evolutionary neural network. Journal of Intelligent and Fuzzy System, 46(1), 723-737. https://doi.org/10.3233/JIFS-233299
  • Karadağ, T. F. ve Eroğlu, O. (2020). Investigation of the relationship between psychological resilience and social problem solving: a research on individuals receiving postgraduate education in the field of sport sciences. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(10), 217-229.
  • Karademir, T. ve Açak, M. (2019). Üniversiteli sporcuların psikolojik dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 803-816. https://doi.org/10.33437/ksusbd.566577
  • Karavelioğlu, B. (2024a). Dünya ’da ve Türkiye ’de sportif rekreasyona bakış açısı: Bir derleme makalesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 164-191.
  • Karavelioğlu, B. (2024b). Teknolojinin spor ve sportif rekreasyon üzerine etkisi: Bir derleme makalesi. Spor ve Bilim Dergisi, 2(2), 60-72.
  • Kasim, N. A., Sainan, S. N. ve Raja, R. N. (2022). Relationship between physical activity and happiness among students of faculty of sport science and recreation in UiTM Seremban. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(10), 524-530. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v12-i10/14841 Kaya, F. ve Şarlı, E. (2020). Spor bilimleri fakültesinde gelişen kişilerin problem çözme özelliklerinin dayanıklılık ve benlik saygısı ile ilişkisi. Spor Bilimlerinde Avrasya Araştırması, 5(1), 60-77. https://doi.org/10.35333/ERISS.2020.170 Kılıç, K. ve Yılmaz, E. (2022). Gençlik takım sporlarında bağıl yaş etkisinin ekolojik bakış açısıyla incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 33(2), 105-119. https://doi.org/10.17644/sbd.1143998
  • Kim, K. (2019). Role and perspective of sport science in health promotion and elite sport. The Asian Journal of Kinesiology, 21(2), 31-39. https://doi.org/10.15758/ajk.2019.21.2.31
  • Kovács, K. E. (2025). Factors influencing sport persistence along the socio-ecological model—a presentation of sport persistence models based on the findings of a representative hungarian sample. Sports, 13(4), 97. https://doi.org/10.3390/sports13040097
  • Kurt, Z. B. ve Yıldız, A. (2022). Determination of innovation strategies using advanced swot analysis. Academic Perspective Procedia, 5(3), 34-41. https://doi.org/10.33793/acperpro.05.03.761
  • Lee, H. J., Bae, E. J. ve Lee, S. J. (2014). Extracellular α-synuclein—a novel and crucial factor in Lewy body diseases. Nature Reviews Neurology, 10(2), 92-98. https://doi.org/10.12965/yer.140090 Luthar, S. S. ve Cicchetti, D. (2000). The construct of resilience: Implications for interventions and social policies. Development and Psychopathology, 12(4), 857-885.
  • Maneiro, R., Losada, J. L., Casal, C. A., Papadopoulou, S., Sarmento, H., Ardá, A. ve Amatria, M. (2022). Advances in sport science: latest findings and new scientific proposals. Frontiers in Psychology, 13, Article 891906. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.891906
  • McCormack, G. R., Giles-Corti, B., Bulsara, M. ve Pikora, T. J. (2006). Correlates of distances traveled to use recreational facilities for physical activity behaviors. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 3, 1-10.
  • Menendez-Ferreira, R., Torregrosa, J., López-Fernández, D. ve Mayor, J. (2022). Design of a serious games to improve resilience skills in youngsters. Entertainment Computing, 40, Article 100462. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2021.100462
  • Mira, T., Costa, A. M., Jacinto, M., Diz, S., Monteiro, D., Rodrigues, F. ve Antunes, R. (2023). Well-being, resilience and social support of athletes with disabilities: A systematic review. Behavioral Sciences, 13(5), 389. https://doi.org/10.3390/bs13050389
  • Morgan, H., Parker, A. ve Roberts, W. (2019). Community sport programmes and social inclusion: what role for positive psychological capital? Sport in Society, 22(6), 1100-1114. https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1565397 Nychkalo, N., Muranova, N., Voliarska, O. S. ve Matulcikova, M. (2024). Integration of Ukrainian children and youth using digital tools in the educational environment of Slovakia. Information Technologies and Learning Tools, 3(101), 150-163. https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5657
  • Orr, M. ve Kellison, T. (2023). Sport facilities as sites of environmental and social resilience. Managing Sport and Leisure, 28(1), 98-103. https://doi.org/10.1080/23750472.2020.1855081
  • Önal, L. ve Aydın, G. (2024). The effect of empathy on aggression: A psychological resilience perspective. Synesis, 16(1), 283-299.
  • Özdemir, N. ve Kocakulak, N. (2024). Müsabaka kaygısı ve baş etme stratejileri. İçinde Şahinler Y. ve Aydoğan M. (Eds.), Spor ve disiplinler arası bilimsel yaklaşımlar (s. 29-40). Duvar Yayınları.
  • Parlakyıldız, S. (2025). Pozitif psikoloji perspektifinde fiziksel aktivitenin rolü. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 17(2), 211-224. https://doi.org/10.18863/pgy.1446409
  • Pense, M. ve Kasimoǧlu, M. (2022). An investigation of healthcare professionals’health beliefs about sportive recreational activities. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 35(2), 217-233. https://doi.org/10.13075/ijomeh.1896.01819
  • Pepe, B., Koç, M. C. ve Ulukan, M. (2024). Spor bilimlerinde rekreasyon ve yönetim. İçinde Şahinler Y. ve Aydoğan M. (Eds.), Spor ve disiplinler arası bilimsel yaklaşımlar (s. 103-120). Duvar Yayınları.
  • Pillay, J. (2023). Psychological, social, and physical ecologies for child resilience: A South African perspective. Frontiers in Psychology, 14, Article 1190297. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1190297
  • Putnam, R. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon ve Schuster.
  • Ramazanoğlu, F., Altungül, O. ve Özer, A. (2004). Sportif açıdan rekreasyon etkinliklerinin değerlendirmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(1), 199-202.
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144.
  • Salih, A. O., Younis, A. A. ve Chtourou, H. (2023). Psychological resilience for students of faculty of physical education and sports science. Physical Education of Students, 27(6), 313-318. https://doi.org/10.15561/20755279.2023.0602
  • Saltık, Z. ve Akova, O. (2019). Yakın açık alan rekreasyon aktivitelerinin iyi olma hali, psikolojik dayanıklılık, yenilenme deneyimi, yaşam doyumu ve iş tatmini üzerindeki etkileri. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-20.
  • Sarkar, M. ve Fletcher, D. (2013). How should we measure psychological resilience in sport performers? Measurement in Physical Education and Exercise Science, 17(4), 264-280. https://doi.org/10.1080/1091367X.2013.805141
  • Sarkar, M. ve Fletcher, D. (2014). Psychological resilience in sport performers: a review of stressors and protective factors. Journal of Sports Sciences, 32(15), 1419-1434. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.901551
  • Seligman, M. E. ve Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. In Flow and the foundations of positive psychology: The collected works of Mihaly Csikszentmihalyi (pp. 279-298). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8_18
  • Sharma, M. ve Bhatia, G. (1996). The voluntary community health movement in India: a strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) analysis. Journal of Community Health, 21(6), 453-464.
  • Shoja, Z., Hosseini, S. E. ve Sareshkeh, S. (2016). Codification of recreational sports activitıes of guilan universities' students. IIOAB Journal, 7, 265-270.
  • Sitienei, E. C. ve Pillay, J. (2019). Psycho-educational and social interventions provided for orphans and vulnerable children at a community-based organisation in Soweto, South Africa. African Journal of AIDS Research, 18(1), 1-8. https://doi.org/10.2989/16085906.2018.1548359
  • Smith, A. ve Westerbeek, H. (2007). Sport as a vehicle for deploying corporate social responsibility. Journal of Corporate Citizenship, 25, 43-54. https://doi.org/10.9774/GLEAF.4700.2006.sp.00006
  • Surat, H. (2019). Kente yakın su kaynaklarının rekreasyonel amaçlı değerlendirilmesi. Megaron, 14(4), 649-661. https://doi.org/10.14744/MEGARON.2019.45577
  • Tanrıvermiş, Y. ve Koyunoğlu, O. (2023). Gayrimenkul pazarlama işiyle uğraşanlara yönelik SWOT analizi geliştirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 16(94), 293-308. http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.66599
  • Turaç, G. (2024). Spor odaklı rekreasyon alanlarının toplumsal sağlık ve sosyal etkileşim üzerindeki rolü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 621-636.
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S. ve Gökdağ, M. (2016). İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59.
  • Türkmen, M. ve Özsarı, A. (2020). Covid-19 salgını ve spor sektörüne etkileri. International Journal of Sport Culture and Science, 8(2), 55-67.
  • Uçar, D. ve Doğru, A. Ö. (2005). CBS projelerinin stratejik planlaması ve SWOT analizinin yeri. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 10.
  • Ulukan, H. ve Ulukan, M. (2024). Sporda kişilik ve kariyer yolu. İçinde Şahinler Y. ve Aydoğan M. (Eds.), Spor ve disiplinlerarası bilimsel yaklaşımlar (s. 17-28). Duvar Yayınları.
  • Wendel, F., Bender, S., Breitinger, E., Coenen, M., Hummel, J., Immich, G. ve Jung-Sievers, C. (2024). Interventions to build resilience and to ameliorate negative psychosocial effects of the COVID-19 pandemic on children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. European Child and Adolescent Psychiatry, 33(11), 3707-3726. https://doi.org/10.1007/s00787-023-02280-y Yalçın, L. ve Göktepe, A. (2019). Taşınmaz geliştirme ka psamında otopark olarak seçilen yerlerin SWOT analiziyle irdelenmesi: Isparta örneği. Yalvaç Akademi Dergisi, 3(1), 40-48.
  • Yetim A. (2014). Sosyoloji ve spor, Berikan Yayınevi.
  • Yılmaz, H. H. (2023). Antrenman ve müsabaka sırasında performans takibi: GPS ve kalp atım sayısı monitörü. İçinde Kishalı, N. F., Özbay, S. ve Ulupınar, S. (Eds.) Dijital çağda spor araştırmaları I (s. 75-90). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub222.c954
  • Zhang, T. ve Shi, Z. (2022). Research on the Evaluation Model of Athletes Youth Mental Health Education in the context of positive psychology. Revista de Psicología del Deporte Journal of Sport Psychology, 31(2), 132-141.

Social Reflections of Sports and Recreational Activities on Psychological Resilience: A SWOT Analysis

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 209 - 238, 30.09.2025
https://doi.org/10.53025/sportive.1726563

Öz

The positive effects of sport, such as strengthening social bonds, facilitating coping with stress and increasing self-confidence, offer important opportunities to strengthen social resilience. Therefore, sport is an effective tool not only in the field of physical health and recreation, but also in important areas such as social integration, psychological resilience and social responsibility. This study aims to examine the social and psychological effects of sports and recreational activities and to evaluate the social reflections of the positive effects of sports and recreational activities on psychological resilience. Within the scope of the study, strategies were developed by SWOT analysis method by utilizing the existing literature in order to examine the social reflections of sports and recreational activities on psychological resilience. This method aims to reveal the effects of sports and recreational activities on individuals' psychological resilience along with their social effects. Therefore, this study is an original research that aims to examine the social and psychological effects of sports and recreational activities in depth. The main purpose of this study is to examine the social effects of sports and recreational activities on individuals' psychological resilience and to develop strategies in line with these effects. These strategies aim to strengthen the effects of sport and recreational activities on community resilience, promote social cohesion and promote a culture of healthy living. The analysis found that sport improves individuals' ability to cope with stress, strengthens social cohesion and supports psychological resilience. Among the strengths, the contribution to youth development, promoting social cohesion and enhancing psychological well-being were particularly prominent. Eight strategies were developed in line with these strengths. Weaknesses include inequality in access to sports, infrastructure deficiencies, insufficient state support, and the concept of individual resilience not being adequately addressed in the social context. Seven strategies were proposed to address these issues. Digitalization, gender equality awareness and the potential of sport for social cohesion were considered as important opportunities and three strategies were developed in these areas. In addition, four strategies were developed to address threats such as economic challenges, post-pandemic decline in sport participation, cultural barriers and social conflicts. Research findings show that there is a relationship between individuals' psychological resilience and social problem-solving skills. Especially the barriers faced by disadvantaged groups in accessing sports and recreational activities reveal the importance of egalitarian policies. The findings of the literature also support that sports and recreational activities have both physical and psychological positive effects on children, women and groups at risk. For future research, it is recommended to conduct in-depth studies on sports and recreational activities, especially in areas such as digitalization and social equality. At the same time, it is recommended to comparatively examine the effects of sport on different age and cultural groups, and to evaluate the contributions of digital technologies such as metaverse and artificial intelligence in this field. In addition, it is thought that an important gap in the literature will be filled by developing scales that will enable the integration of positive psychology approaches into sport.

Kaynakça

  • Adevi, A. A., ve Grahn, P. (2011). Attachment to certain natural environments: A basis for choice of recreational settings, activities and restoration from stress? Environment and Natural Resources Research, 1(1), 36-52.
  • Ahraz, A. O., Çar, B., ve Cengiz, C. (2021). Fiziksel aktivitenin arttırılmasına yönelik dijital teknolojiler hakkında literatür taraması: 2010-2020. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 218-232. https://doi.org/10.33689/spormetre.905970
  • Aitcheson-Huehn, N., ve Kiefer, A. W. (2024). The utility of head-mounted eye gaze tracking for vision-in-action assessments to enhance skill acquisition and sport performance: A strengths, weaknesses, opportunities, and threats analysis. Journal of Motor Learning and Development, 1(aop), 1-11. https://doi.org/10.1123/jmld.2023-0050 Akgül, K.A., Erdoğan, A., ve Karabacak, E. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin rekreasyonel liderlik düzeylerinin belirlenmesi. Sivas Cumhuriyet University Journal of Sport Sciences, 5(1), 62-67.
  • Alpaslan, A. H. (2012). Ergen ruh sağlığı ve spor. Kocatepe Tıp Dergisi, 13(3), 181-185.
  • Assa, R., ve Reizer, A. (2023). Professional athletes’ well-being: New challenges in post-covid-19 times. Behavioral Sciences, 13(10), 831. https://doi.org/10.3390/bs13100831
  • Atan, T., ve Ünver, Ş. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi ve İlahiyat Fakültesi'nin psikolojik dayanıklılık seviyelerinin karşılanması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 207-222. https://doi.org/10.26466/opus.56746868
  • Aydın, G. ve Aydın, G. (2024a). Futbolun görsel dili: Logolar ve markalaşma stratejileri. İçinde Özbay, S. ve Turan, M. ve Seçkin Ağırbaş, İ. (Eds.), Spor yönetiminde sürdürülebilirlik ve nitel araştırmalar (s.107-120). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub485.c2009
  • Aydın, G. ve Aydın, G. (2024b). Olimpiyatların ve paralimpik oyunların medyada görünürlüğü. İçinde Ulupınar, S. ve Tozoğlu, E. ve Biricik, Y. S. (Eds.), Antrenman biliminde sürdürülebilirlik ve nitel araştırmalar (s.123-136). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub487.c2026
  • Aydın, G. ve Aydın, G. (2024c). Medyada taraftarlığı şekillendiren inançlar: Fanatizm, evangelizm ve holiganizm. İçinde Alaeddinoğlu, V., Aktaş, B. S. ve Siren, E. (Eds.), Beden eğitimi ve sporda akademik araştırmalar (s.1-11). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub641.c2779
  • Aydın, G. ve Belli, E. (2022). Spor pazarlamasında rebranding ve debranding uygulamaları. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(Özel Sayı 1), 548-561. https://doi.org/10.38021/asbid.1198386
  • Aydın, G. ve Kurudirek, A. (2025). How fanatic? Examining the relationship between sports team evangelism and media fanaticism. Journal of Sport Sciences Research, 10(1), 29-47. https://doi.org/10.25307/jssr.1551456 Bailey, R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746- 1561.2006.00132.x
  • Beato, M., Jaward, M. H., Nassis, G. P., Figueiredo, P., Clemente, F. M. ve Krustrup, P. (2024). An educational review on machine learning: a SWOT analysis for implementing machine learning techniques in football. International Journal of Sports Physiology and Performance, 20(2), 183-191. https://doi.org/10.1123/ijspp.2024-0247
  • Bedur, C. ve Erbaş, İ. (2024). Yapım sektöründe dijital ikiz kavramının yapı yaşam döngüsü kapsamında SWOT analizi ile değerlendirilmesi. PLANARCH - Design and Planning Research, 8(2), 281-294. https://doi.org/10.54864/planarch.1467103 Buchecker, M. ve Degenhardt, B. (2015). The effects of urban inhabitants’ nearby outdoor recreation on their well-being and their psychological resilience. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 10, 55-62. https://doi.org/10.1016/j.jort.2015.06.007
  • Capdevila, T. V., McLellan, B. A., Loosen, A., Forshner, A., Pigeon, K., Jacob, A. L. ve Ehlers, L. (2024). Advancements in monitoring: a comparison of traditional and application-based tools for measuring outdoor recreation. PeerJ, 12, Article e17744. https://doi.org/10.7717/peerj.17744
  • Casebeer, A. (1993). Application of SWOT analysis. British journal of hospital medicine, 49(6), 430-431.
  • Çutuk, S., Beyleroğlu, M., Hazar, M., Akkuş Çutuk, Z. ve Bezci, Ş. (2017). The investigation of the relationship between psychological resilience levels and anxiety levels of judo athletes. Niğde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 11(1), 109-117.
  • Dertli, M. E. ve Erden Dertli, S. (2025a). Yeşil spor teknolojileri çalışmalarının bilimsel haritalaması. İçinde Alaeddinoğlu, V., Alaeddinoğlu, M. F. ve Yıkılgan, A. ve Sepil, Y. (Eds.), Dijitalleşen dünyada beden eğitimi ve spor araştırmaları (s.17-36). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub797.c3389
  • Dertli, M. E. ve Erden Dertli, S. (2025b). Spor bilişimi ve teknolojisi alanındaki araştırma eğilimleri. İçinde Alaeddinoğlu, V., Alaeddinoğlu, M. F. ve Yıkılgan, A. ve Sepil, Y. (Eds.), Dijitalleşen dünyada beden eğitimi ve spor araştırmaları (s.73-96). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub797.c3391
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye ’de spor sektörü stratejilerinin geliştirilmesi. Verimlilik Dergisi (2).
  • Ding, Y. ve Liu, J. (2023). Physical exercise under positive psychology ımproves the psychological sub-health state of ınternational trade workers. Revista de Psicología del Deporte (Journal of Sport Psychology), 32(4), 347-356.
  • Downward, P. ve Rasciute, S. (2011). Does sport make you happy? An analysis of the wellbeing derived from sports participation. International Review of Applied Economics, 25(3), 331-348. https://doi.org/10.1080/02692171.2010.511168
  • Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J. ve Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 98. https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-98
  • Esmer, Y. ve Gezer, Y. (2021). Tarımsal işletmelerde stratejik analiz: Erzurum ili örneği. Atatürk University Journal of Agricultural Faculty, 52(2), 119-127. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.745928
  • Fan, X. (2024). The effect of ıntegrating sports games into english education on students' positive psychology. Journal of Sport Psychology/Revista de Psicología del Deporte, 33(3). 15-25.
  • Fang, Z. (2024). The impact of parent-child sports games on Children's psychological development. Revista de Psicología del Deporte (Journal of Sport Psychology), 33(1), 105-114.
  • Farr, J. (2004). Social capital: A conceptual history. Political Theory, 32(1), 6–33. https://doi.org/10.1177/0090591703254978
  • Fasting, K., Brackenridge, C. H., Miller, K. E. ve Sabo, D. (2008). Participation in college sports and protection from sexual victimization. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(4), 427-441. https://doi.org/10.1080/1612197X.2008.9671883
  • Fletcher, D. ve Sarkar, M. (2012). A grounded theory of psychological resilience in Olympic champions. Psychology of Sport and Exercise, 13(5), 669-678. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.04.007 Franklin, J., Denyer, G., Steinbeck, K. S., Caterson, I. D. ve Hill, A. J. (2006). Obesity and risk of low self-esteem: a statewide survey of Australian children. Pediatrics, 118(6), 2481-2487. https://doi.org/10.1542/peds.2006-0511
  • Gabana, N. T., Wong, Y. J., D’Addario, A. ve Chow, G. M. (2022). The Athlete Gratitude Group (TAGG): Effects of coach participation in a positive psychology intervention with youth athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 34(2), 229-250. https://doi.org/10.1080/10413200.2020.1809551
  • Genç, N. ve Yılmaz, G. (2024). Deprem sonrası rehabilitasyon sürecinde geçici rekreasyon alanlarının önemi. International Journal of Holistic Health, Sports and Recreation, 3(1), 17-38. https://doi.org/10.5281/zenodo.12599966
  • Gil, C. A. T., Vizcaíno, V. S. ve Arias, J. D. B. (2023). Positive mental health in sports: development of theoretical construct for positive psychological treatment in athletes. Revista İberoamericana De Psicología Del Ejercicio Y El Deporte, 18(6), 698-704.
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E. ve Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(4), 59-76. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.109
  • Götuna, D. A., Güran, R. ve Cakmak, A. H. (2021). Psychological resilience in individuals who do active sports. International Journal of Life Science and Pharma Research, 11(14), 359-364.
  • Gump, K. M. ve Thornton, D. H. (2023). Trucks versus treks: the relative influence of motorized versus nonmotorized recreation on a mammal community. Ecological Applications, 33(7), e2916. https://doi.org/10.1002/eap.2916
  • Gunning, S. A. ve Smith, J. (2024). Applying positive psychology in sport: A trainee’s case study. Journal of Sport Psychology in Action, 1-10. https://doi.org/10.1080/21520704.2024.2350487
  • Gupta, S. ve McCarthy, P. J. (2022). The sporting resilience model: A systematic review of resilience in sport performers. Frontiers in Psychology, 13, Article 1003053. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1003053
  • Gümüşboğa, İ. (2023). Rekreatif etkinlikler ve sosyal sermaye. İçinde Ceyhun, S. (Ed.), Spor Bilimlerinde farklı yaklaşımlar (s. 95-112). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub330.c1504
  • Güneş, İ. (2024). Yerel yönetimler ve spor politikaları. Ulukan, M; Dilber, F (Eds.,), Sosyal, beşeri ve idari bilimler alanında gelişmeler (s. 227-278). Platanus Publishing. https://doi.org/10.5281/zenodo.14568999
  • Güngör, N. B. ve Esentürk, O. K. (2020). Eğitmenlerin bakış açısıyla pilatese yönelme sebepleri ve alandaki sorunlara ait görüşler. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 35-49. https://doi.org/10.30769/usbd.725038
  • Han, X. (2023). Construction of teaching quality evaluation system of sports human science from the perspective of positive psychology. Journal of Sport Psychology/Revista de Psicología del Deporte, 32(4). 32-40.
  • Houge Mackenzie, S. ve Hodge, K. (2020). Adventure recreation and subjective well-being: A conceptual framework. Leisure Studies, 39(1), 26-40. https://doi.org/10.1080/02614367.2019.1577478
  • Iwatsuki, T., Hagiwara, G. ve Dugan, M. E. (2022). Effectively optimizing esports performance through movement science principles. International Journal of Sports Science and Coaching, 17(1), 202-207. https://doi.org/10.1177/17479541211016927
  • Kahveci, H., Hergül, Ö. C., Göker, P. ve Altınok Çalışkan, S. E. (2021). Bilecik Pelitözü Göleti yakın çevresinin rekreasyonel kullanımına yönelik peyzaj tasarım önerisi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 22(2), 192-201. https://doi.org/10.17474/artvinofd.910416
  • Kaijun, Z. (2024). Evaluation method for psychological resilience of athletes in high-intensity sports training based on evolutionary neural network. Journal of Intelligent and Fuzzy System, 46(1), 723-737. https://doi.org/10.3233/JIFS-233299
  • Karadağ, T. F. ve Eroğlu, O. (2020). Investigation of the relationship between psychological resilience and social problem solving: a research on individuals receiving postgraduate education in the field of sport sciences. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(10), 217-229.
  • Karademir, T. ve Açak, M. (2019). Üniversiteli sporcuların psikolojik dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 803-816. https://doi.org/10.33437/ksusbd.566577
  • Karavelioğlu, B. (2024a). Dünya ’da ve Türkiye ’de sportif rekreasyona bakış açısı: Bir derleme makalesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 164-191.
  • Karavelioğlu, B. (2024b). Teknolojinin spor ve sportif rekreasyon üzerine etkisi: Bir derleme makalesi. Spor ve Bilim Dergisi, 2(2), 60-72.
  • Kasim, N. A., Sainan, S. N. ve Raja, R. N. (2022). Relationship between physical activity and happiness among students of faculty of sport science and recreation in UiTM Seremban. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(10), 524-530. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v12-i10/14841 Kaya, F. ve Şarlı, E. (2020). Spor bilimleri fakültesinde gelişen kişilerin problem çözme özelliklerinin dayanıklılık ve benlik saygısı ile ilişkisi. Spor Bilimlerinde Avrasya Araştırması, 5(1), 60-77. https://doi.org/10.35333/ERISS.2020.170 Kılıç, K. ve Yılmaz, E. (2022). Gençlik takım sporlarında bağıl yaş etkisinin ekolojik bakış açısıyla incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 33(2), 105-119. https://doi.org/10.17644/sbd.1143998
  • Kim, K. (2019). Role and perspective of sport science in health promotion and elite sport. The Asian Journal of Kinesiology, 21(2), 31-39. https://doi.org/10.15758/ajk.2019.21.2.31
  • Kovács, K. E. (2025). Factors influencing sport persistence along the socio-ecological model—a presentation of sport persistence models based on the findings of a representative hungarian sample. Sports, 13(4), 97. https://doi.org/10.3390/sports13040097
  • Kurt, Z. B. ve Yıldız, A. (2022). Determination of innovation strategies using advanced swot analysis. Academic Perspective Procedia, 5(3), 34-41. https://doi.org/10.33793/acperpro.05.03.761
  • Lee, H. J., Bae, E. J. ve Lee, S. J. (2014). Extracellular α-synuclein—a novel and crucial factor in Lewy body diseases. Nature Reviews Neurology, 10(2), 92-98. https://doi.org/10.12965/yer.140090 Luthar, S. S. ve Cicchetti, D. (2000). The construct of resilience: Implications for interventions and social policies. Development and Psychopathology, 12(4), 857-885.
  • Maneiro, R., Losada, J. L., Casal, C. A., Papadopoulou, S., Sarmento, H., Ardá, A. ve Amatria, M. (2022). Advances in sport science: latest findings and new scientific proposals. Frontiers in Psychology, 13, Article 891906. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.891906
  • McCormack, G. R., Giles-Corti, B., Bulsara, M. ve Pikora, T. J. (2006). Correlates of distances traveled to use recreational facilities for physical activity behaviors. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 3, 1-10.
  • Menendez-Ferreira, R., Torregrosa, J., López-Fernández, D. ve Mayor, J. (2022). Design of a serious games to improve resilience skills in youngsters. Entertainment Computing, 40, Article 100462. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2021.100462
  • Mira, T., Costa, A. M., Jacinto, M., Diz, S., Monteiro, D., Rodrigues, F. ve Antunes, R. (2023). Well-being, resilience and social support of athletes with disabilities: A systematic review. Behavioral Sciences, 13(5), 389. https://doi.org/10.3390/bs13050389
  • Morgan, H., Parker, A. ve Roberts, W. (2019). Community sport programmes and social inclusion: what role for positive psychological capital? Sport in Society, 22(6), 1100-1114. https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1565397 Nychkalo, N., Muranova, N., Voliarska, O. S. ve Matulcikova, M. (2024). Integration of Ukrainian children and youth using digital tools in the educational environment of Slovakia. Information Technologies and Learning Tools, 3(101), 150-163. https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5657
  • Orr, M. ve Kellison, T. (2023). Sport facilities as sites of environmental and social resilience. Managing Sport and Leisure, 28(1), 98-103. https://doi.org/10.1080/23750472.2020.1855081
  • Önal, L. ve Aydın, G. (2024). The effect of empathy on aggression: A psychological resilience perspective. Synesis, 16(1), 283-299.
  • Özdemir, N. ve Kocakulak, N. (2024). Müsabaka kaygısı ve baş etme stratejileri. İçinde Şahinler Y. ve Aydoğan M. (Eds.), Spor ve disiplinler arası bilimsel yaklaşımlar (s. 29-40). Duvar Yayınları.
  • Parlakyıldız, S. (2025). Pozitif psikoloji perspektifinde fiziksel aktivitenin rolü. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 17(2), 211-224. https://doi.org/10.18863/pgy.1446409
  • Pense, M. ve Kasimoǧlu, M. (2022). An investigation of healthcare professionals’health beliefs about sportive recreational activities. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 35(2), 217-233. https://doi.org/10.13075/ijomeh.1896.01819
  • Pepe, B., Koç, M. C. ve Ulukan, M. (2024). Spor bilimlerinde rekreasyon ve yönetim. İçinde Şahinler Y. ve Aydoğan M. (Eds.), Spor ve disiplinler arası bilimsel yaklaşımlar (s. 103-120). Duvar Yayınları.
  • Pillay, J. (2023). Psychological, social, and physical ecologies for child resilience: A South African perspective. Frontiers in Psychology, 14, Article 1190297. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1190297
  • Putnam, R. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon ve Schuster.
  • Ramazanoğlu, F., Altungül, O. ve Özer, A. (2004). Sportif açıdan rekreasyon etkinliklerinin değerlendirmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(1), 199-202.
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144.
  • Salih, A. O., Younis, A. A. ve Chtourou, H. (2023). Psychological resilience for students of faculty of physical education and sports science. Physical Education of Students, 27(6), 313-318. https://doi.org/10.15561/20755279.2023.0602
  • Saltık, Z. ve Akova, O. (2019). Yakın açık alan rekreasyon aktivitelerinin iyi olma hali, psikolojik dayanıklılık, yenilenme deneyimi, yaşam doyumu ve iş tatmini üzerindeki etkileri. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-20.
  • Sarkar, M. ve Fletcher, D. (2013). How should we measure psychological resilience in sport performers? Measurement in Physical Education and Exercise Science, 17(4), 264-280. https://doi.org/10.1080/1091367X.2013.805141
  • Sarkar, M. ve Fletcher, D. (2014). Psychological resilience in sport performers: a review of stressors and protective factors. Journal of Sports Sciences, 32(15), 1419-1434. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.901551
  • Seligman, M. E. ve Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. In Flow and the foundations of positive psychology: The collected works of Mihaly Csikszentmihalyi (pp. 279-298). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8_18
  • Sharma, M. ve Bhatia, G. (1996). The voluntary community health movement in India: a strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) analysis. Journal of Community Health, 21(6), 453-464.
  • Shoja, Z., Hosseini, S. E. ve Sareshkeh, S. (2016). Codification of recreational sports activitıes of guilan universities' students. IIOAB Journal, 7, 265-270.
  • Sitienei, E. C. ve Pillay, J. (2019). Psycho-educational and social interventions provided for orphans and vulnerable children at a community-based organisation in Soweto, South Africa. African Journal of AIDS Research, 18(1), 1-8. https://doi.org/10.2989/16085906.2018.1548359
  • Smith, A. ve Westerbeek, H. (2007). Sport as a vehicle for deploying corporate social responsibility. Journal of Corporate Citizenship, 25, 43-54. https://doi.org/10.9774/GLEAF.4700.2006.sp.00006
  • Surat, H. (2019). Kente yakın su kaynaklarının rekreasyonel amaçlı değerlendirilmesi. Megaron, 14(4), 649-661. https://doi.org/10.14744/MEGARON.2019.45577
  • Tanrıvermiş, Y. ve Koyunoğlu, O. (2023). Gayrimenkul pazarlama işiyle uğraşanlara yönelik SWOT analizi geliştirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 16(94), 293-308. http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.66599
  • Turaç, G. (2024). Spor odaklı rekreasyon alanlarının toplumsal sağlık ve sosyal etkileşim üzerindeki rolü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 621-636.
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S. ve Gökdağ, M. (2016). İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59.
  • Türkmen, M. ve Özsarı, A. (2020). Covid-19 salgını ve spor sektörüne etkileri. International Journal of Sport Culture and Science, 8(2), 55-67.
  • Uçar, D. ve Doğru, A. Ö. (2005). CBS projelerinin stratejik planlaması ve SWOT analizinin yeri. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 10.
  • Ulukan, H. ve Ulukan, M. (2024). Sporda kişilik ve kariyer yolu. İçinde Şahinler Y. ve Aydoğan M. (Eds.), Spor ve disiplinlerarası bilimsel yaklaşımlar (s. 17-28). Duvar Yayınları.
  • Wendel, F., Bender, S., Breitinger, E., Coenen, M., Hummel, J., Immich, G. ve Jung-Sievers, C. (2024). Interventions to build resilience and to ameliorate negative psychosocial effects of the COVID-19 pandemic on children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. European Child and Adolescent Psychiatry, 33(11), 3707-3726. https://doi.org/10.1007/s00787-023-02280-y Yalçın, L. ve Göktepe, A. (2019). Taşınmaz geliştirme ka psamında otopark olarak seçilen yerlerin SWOT analiziyle irdelenmesi: Isparta örneği. Yalvaç Akademi Dergisi, 3(1), 40-48.
  • Yetim A. (2014). Sosyoloji ve spor, Berikan Yayınevi.
  • Yılmaz, H. H. (2023). Antrenman ve müsabaka sırasında performans takibi: GPS ve kalp atım sayısı monitörü. İçinde Kishalı, N. F., Özbay, S. ve Ulupınar, S. (Eds.) Dijital çağda spor araştırmaları I (s. 75-90). Özgür Yayınları. https://doi.org/10.58830/ozgur.pub222.c954
  • Zhang, T. ve Shi, Z. (2022). Research on the Evaluation Model of Athletes Youth Mental Health Education in the context of positive psychology. Revista de Psicología del Deporte Journal of Sport Psychology, 31(2), 132-141.
Toplam 88 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Yılmaz 0009-0009-7969-7667

Şükran Dertli 0000-0001-9901-5349

Erken Görünüm Tarihi 25 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2025
Kabul Tarihi 7 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, O., & Dertli, Ş. (2025). Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi. Sportive, 8(2), 209-238. https://doi.org/10.53025/sportive.1726563
AMA Yılmaz O, Dertli Ş. Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi. SPORTIVE. Eylül 2025;8(2):209-238. doi:10.53025/sportive.1726563
Chicago Yılmaz, Oğuzhan, ve Şükran Dertli. “Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi”. Sportive 8, sy. 2 (Eylül 2025): 209-38. https://doi.org/10.53025/sportive.1726563.
EndNote Yılmaz O, Dertli Ş (01 Eylül 2025) Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi. Sportive 8 2 209–238.
IEEE O. Yılmaz ve Ş. Dertli, “Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi”, SPORTIVE, c. 8, sy. 2, ss. 209–238, 2025, doi: 10.53025/sportive.1726563.
ISNAD Yılmaz, Oğuzhan - Dertli, Şükran. “Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi”. Sportive 8/2 (Eylül2025), 209-238. https://doi.org/10.53025/sportive.1726563.
JAMA Yılmaz O, Dertli Ş. Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi. SPORTIVE. 2025;8:209–238.
MLA Yılmaz, Oğuzhan ve Şükran Dertli. “Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi”. Sportive, c. 8, sy. 2, 2025, ss. 209-38, doi:10.53025/sportive.1726563.
Vancouver Yılmaz O, Dertli Ş. Spor ve Rekreatif Etkinliklerin Psikolojik Dayanıklılık Üzerine Toplumsal Yansımaları: Bir SWOT Analizi. SPORTIVE. 2025;8(2):209-38.