Amaç: Ergenlik dönemi, fiziksel ve duygusal değişikliklere uyum sağlamayı ve stresi etkili bir şekilde yönetebilmeyi içermektedir. Bazı ergenler, stresle başa çıkma mekanizması olarak dijital oyun bağımlılığı geliştirmekte, bu da sağlıksız beslenme alışkanlıklarına ve yüksek kalorili gıdaların tüketiminin artmasına neden olabilmektedir. Bu davranış, önemli bir halk sağlığı sorunu olan obeziteye katkıda bulunmaktadır. Bu çalışma, lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile yeme farkındalığı düzeylerini belirlemek ve ikisi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Sakarya'da bir lisede, Nisan 2024-Haziran 2024 tarihleri arasında yürütülen bu tanımlayıcı-ilişkisel çalışmaya, veli onayı ve kura yoluyla seçilen 198 öğrenci dâhil edilmiştir. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” ve “Yeme Farkındalığı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Analizlerde, tanımlayıcı istatistikler ve Pearson korelasyonu kullanılmıştır (p<0.05).
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 16.04±0.97 olup, %53'ü kız ve %37.9'u 11. sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin toplam %95.5'inin evinde internet vardı ve %43.9'u dijital oyunlarda günde 1-3 saat geçirdiğini bildirdi. Öğrencilerin %71.7'si öğün atladığını ve %36.4'ü özellikle kahvaltıyı atladığını bildirdi. Yüzde 36.9'u günde 3-5 bardak su tüketiyordu. Bulgular orta düzeyde dijital oyun bağımlılığı ve yüksek yeme farkındalığı, aralarında orta düzeyde negatif bir korelasyon olduğunu göstermiştir.
Sonuç: Bu bulgular, okul hemşireleri tarafından dijital oyun bağımlılığının etkileri konusunda farkındalık oluşturmanın ve genel iyi oluşlarını desteklemek için ergenler arasında sağlıklı yaşam tarzı alışkanlıklarını teşvik etmenin önemini vurgulamaktadır.
Dijital oyun bağımlılığı Ergen Okul hemşiresi Okul sağlığı Yeme farkındalığı
Purpose: Adolescence involves adapting to physical and emotional changes and managing stress effectively. Some adolescents develop digital game addiction as a coping mechanism for stress, which may lead to unhealthy eating habits and increased consumption of high-calorie foods. This behavior contributes to obesity, a significant public health concern. The present study was conducted for the purpose of determining the levels of digital game addiction and eating awareness amongst high school students, and to examine the relationship between the two.
Methods: This descriptive-correlational study conducted at a high school in Sakarya, between April 2024 and June 2024, the study included 198 students selected through a lottery process with parental consent. Data were collected using the “Personal Information Form,” “Game Addiction Scale for Adolescents,” and the “Mindful Eating Questionnaire.” Analyses involved descriptive statistics and Pearson correlation (p<0.05).
Results: The mean age of the participants was 16.04±0.97, 53% were female and 37.9% were 11th grade students. A total of 95.5% of the students had internet at home and 43.9% reported spending 1-3 hours a day on digital games. 71.7 per cent of the students reported skipping meals and 36.4 per cent especially skipped breakfast. 36.9 per cent consumed 3-5 glasses of water per day. The findings showed that there was a moderate negative correlation between moderate digital game addiction and high eating awareness.
Conclusion: These findings emphasise the importance of raising awareness of the effects of digital gaming addiction by school nurses and promoting healthy lifestyle habits among adolescents to support their overall well-being.
Digital game addiction Adolescent School nurse School health Eating awareness
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Halk Sağlığı Hemşireliği |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3 |