Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Reflection of Classical Art on Contemporary Ceramic Art and Personal Experience

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 8, 22 - 41, 28.06.2024

Öz

Ceramic, which started in the Neolithic period and diversified over time, has evolved as an art form. Since the 19th century, ceramics has been accepted as an artistic material with the influence of art movements and has become an important element of contemporary art has arrived. Various movements encouraged the use of ready-made objects and influenced ceramic art. Movements such as kinetic art and Bauhaus pioneered the use of different materials and movement in ceramic art. Today, ceramic art has found new possibilities with the advancement of technology and has played a dynamic role in the evolution of kinetic art. In this article, the kinetic works of ceramic artists and the factors affecting the emergence of kinetic art were examined. Since the second half of the 20th century, artists and producers have turned to kinetic art and integrated movement into artistic objectivity. In this period, works emphasising the concept of time and focusing on the importance of modern technology emerged. In the evolution of kinetic art, ceramic art has come to the fore as a particularly dynamic figure and has become a factor shaping the creative process. In addition, the stages in the application of the sample works produced by the researchers to ceramics are also were discussed. The diversity in usage methods and artistic expression has enriched the meeting of ceramic art with kinetic art. The meeting of ceramic art with kinetic art has contributed to the opening of a new perspective in the art world and the expansion of aesthetic boundaries.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Batur, E. (2003). Marcel Duchamp ve Ready-Made, Modernizmin Serüveni, İstanbul: YKY.
  • Erı̇nç, M. S. (2004). Karaca Sanat Galerisi, Mutlu Başkaya Sergisi Kataloğu, Ankara.
  • Gençaydın, Z. (1988). Teknolojik Toplumlarda Sanat ve Sanatçı II. Ulusal Sanat Sempozyumu Bildiri Kitapçığı. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Germaner, S. (1997). 1960 Sonrası Sanat, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Giderer, H. E. (2003). Resmin Sonu. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İpşiroğlu, M. & İpşiroğlu, N. (2009). Sanatta Devrim, (5.Baskı), İstanbul: Hayalperest Kabaş, Ö. (1968). Tüm.
  • İpşiroğlu, M. & İpşiroğlu, N. (1991). Sanatta Devrim. İstanbul: Remzi.
  • Kınay, C., (1993). Çevre Anlayışı ve Tasarım, Akademi, Mimarlık, Sanat 9, 4-5. Sanat Tarihi, Rönesans’tan Yüzyılımıza-Geleneksel'den Modern'e.
  • Kırcı N. (1994). Ortaoyunu Karagöz ve Dekonstrüktivizm Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Marter, M. J. (2003). Alexander Calder, Cambridge University Press,
  • Özel, Z. (2007). Op Sanat ve Dijital Teknolojinin Kullanımı. Anadolu Üniversitesi.
  • Özer, A. & Akyüz, U. (2017). Kinetik Heykel Türleri, http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1 485534569.pdf, (Erişim tarihi: 25.02.2019).
  • Read, H. (1948). Constructivism (The Art Of Naum Gabo And Antoine Pevsner), New York: The Museum of Modern Art.
  • Sevim, C. & Boz, G. (2011). Hazır-Nesnelerin ve Teknoloji Sanatta Kullanımı ve Seramik Sanatına Yansıması. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(1), 111-135.
  • Sözen, M. & Tanyeli, U. (2012). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi. Tuğal, A. S. (2012). Oluşum Süreci İçinde Op Art, İstanbul: Hayalperest.
  • Tok, S. (2019) Seramiğin Kinetik Sanatta Araştırma Olanakları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Turani, A. (1993). Sanat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi.
  • Uz, N. (2012). Sanatta Yeni Arayışlar ve Kinetik Heykel, Batman Üniversitesi Uluslararası Katılımlı Bilim ve Kültür Sempozyumu’nda sunulan bildiri, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/313626, (Erişim tarihi: 25.02.2019).
  • Ünlükara, M. (2018). Oyun ve Kinetik Heykel Sanatı, (Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, (1.baskı). Ankara: Ütopya Yırtıcı, Wang Zi Won, Kişisel röportaj, 8-14 Mayıs 2018, Güney Kore, Seul.
  • Url-1. https://atauni.edu.tr/yuklemeler/96d36c372c89a0476d24be8664a89921.pdf, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-2. https://arsiv.adalidergisi.com/cms/2010-2019/2015/sayi-123-eylul2015/makale/959/konstruktivizm-ve-dada, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-3. https://manifold.press/moholy-nagy-mimarlik-felsefesi-ve-dalgalanan-kuvvelerin-oyunu, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-4. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3093014, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-5. https://sssjournal.com/files/sssjournal/1806969739_15_5-30.ID1261_I%C5%9F%C4%B1ktan_595-600.pdf, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-6. https://www.thisiscolossal.com/2013/03/meditating-machinery-mechanical-buddhas-and-xanadu-by-wang-zi-won/, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanat ve Yanılsama. İstanbul: Remzi.

Kı̇netı̇k Sanatın Çağdaş Seramik Sanatına Yansıması ve Kı̇şı̇sel Deneyim

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 8, 22 - 41, 28.06.2024

Öz

Seramik, Neolitik Dönem'de ortaya çıkan ve zamanla çeşitlenen bir sanat formu olarak evrim geçirmiştir. 19. yüzyıldan itibaren sanat hareketlerinin etkisiyle sanatsal bir malzeme olarak kabul edilen seramik, günümüzde çağdaş sanatın önemli bir unsuru haline gelmiştir. Çeşitli akımlar, hazır nesnelerin kullanımını teşvik etmiş ve seramik sanatını etkilemiştir. Kinetik sanat, Bauhaus gibi akımlar, seramik sanatında farklı malzemelerin ve hareketin kullanılmasına öncülük etmiştir. Günümüzde, seramik sanatı, teknolojinin ilerlemesiyle birlikte yeni olanaklar bulmuş ve kinetik sanatın evriminde dinamik bir rol oynamıştır. Bu makalede, seramik sanatçılarının kinetik çalışmaları ve kinetik sanatın ortaya çıkmasına etki eden faktörler irdelenmiştir. Sanatçılar ve üreticiler, 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren kinetik sanata yönelerek hareketi sanatsal nesnelliğe entegre etmişlerdir. Bu dönemde, zaman kavramını vurgulayan ve modern teknolojinin önemine odaklanan eserler ortaya çıkmıştır. Kinetik sanatın evriminde, seramik sanatı özellikle dinamik bir figür olarak öne çıkmış ve yaratıcı süreci şekillendiren bir etken haline gelmiştir. Ayrıca, araştırmacılar tarafından üretilen örnek çalışmaların seramiğe uygulanmasındaki aşamalar da ele alınmıştır. Kullanım yöntemleri ve sanatsal ifade konusundaki çeşitlilik, seramik sanatının kinetik sanatla buluşmasını zenginleştirmiştir. Seramik sanatının kinetik sanatla buluşması, sanat dünyasında yeni bir perspektifin açılmasına ve estetik sınırların genişlemesine katkı sağlamıştır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Batur, E. (2003). Marcel Duchamp ve Ready-Made, Modernizmin Serüveni, İstanbul: YKY.
  • Erı̇nç, M. S. (2004). Karaca Sanat Galerisi, Mutlu Başkaya Sergisi Kataloğu, Ankara.
  • Gençaydın, Z. (1988). Teknolojik Toplumlarda Sanat ve Sanatçı II. Ulusal Sanat Sempozyumu Bildiri Kitapçığı. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Germaner, S. (1997). 1960 Sonrası Sanat, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Giderer, H. E. (2003). Resmin Sonu. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İpşiroğlu, M. & İpşiroğlu, N. (2009). Sanatta Devrim, (5.Baskı), İstanbul: Hayalperest Kabaş, Ö. (1968). Tüm.
  • İpşiroğlu, M. & İpşiroğlu, N. (1991). Sanatta Devrim. İstanbul: Remzi.
  • Kınay, C., (1993). Çevre Anlayışı ve Tasarım, Akademi, Mimarlık, Sanat 9, 4-5. Sanat Tarihi, Rönesans’tan Yüzyılımıza-Geleneksel'den Modern'e.
  • Kırcı N. (1994). Ortaoyunu Karagöz ve Dekonstrüktivizm Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Marter, M. J. (2003). Alexander Calder, Cambridge University Press,
  • Özel, Z. (2007). Op Sanat ve Dijital Teknolojinin Kullanımı. Anadolu Üniversitesi.
  • Özer, A. & Akyüz, U. (2017). Kinetik Heykel Türleri, http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1 485534569.pdf, (Erişim tarihi: 25.02.2019).
  • Read, H. (1948). Constructivism (The Art Of Naum Gabo And Antoine Pevsner), New York: The Museum of Modern Art.
  • Sevim, C. & Boz, G. (2011). Hazır-Nesnelerin ve Teknoloji Sanatta Kullanımı ve Seramik Sanatına Yansıması. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(1), 111-135.
  • Sözen, M. & Tanyeli, U. (2012). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi. Tuğal, A. S. (2012). Oluşum Süreci İçinde Op Art, İstanbul: Hayalperest.
  • Tok, S. (2019) Seramiğin Kinetik Sanatta Araştırma Olanakları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Turani, A. (1993). Sanat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi.
  • Uz, N. (2012). Sanatta Yeni Arayışlar ve Kinetik Heykel, Batman Üniversitesi Uluslararası Katılımlı Bilim ve Kültür Sempozyumu’nda sunulan bildiri, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/313626, (Erişim tarihi: 25.02.2019).
  • Ünlükara, M. (2018). Oyun ve Kinetik Heykel Sanatı, (Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, (1.baskı). Ankara: Ütopya Yırtıcı, Wang Zi Won, Kişisel röportaj, 8-14 Mayıs 2018, Güney Kore, Seul.
  • Url-1. https://atauni.edu.tr/yuklemeler/96d36c372c89a0476d24be8664a89921.pdf, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-2. https://arsiv.adalidergisi.com/cms/2010-2019/2015/sayi-123-eylul2015/makale/959/konstruktivizm-ve-dada, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-3. https://manifold.press/moholy-nagy-mimarlik-felsefesi-ve-dalgalanan-kuvvelerin-oyunu, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-4. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3093014, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-5. https://sssjournal.com/files/sssjournal/1806969739_15_5-30.ID1261_I%C5%9F%C4%B1ktan_595-600.pdf, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Url-6. https://www.thisiscolossal.com/2013/03/meditating-machinery-mechanical-buddhas-and-xanadu-by-wang-zi-won/, (Erişim tarihi 25.04.2020).
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanat ve Yanılsama. İstanbul: Remzi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar, Seramik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serkan Tok 0000-0002-7241-1875

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2023
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Tok, S. (2024). Kı̇netı̇k Sanatın Çağdaş Seramik Sanatına Yansıması ve Kı̇şı̇sel Deneyim. STAR Sanat Ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 5(8), 22-41.