Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Mirror Image in Art History and Fernando Botero’s Figures

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 8, 42 - 56, 28.06.2024

Öz

This research deals with the use of the mirror image, which has become a universal symbol of art history, by many artists, and the mirror and its voluminous figures, which are frequently included in the paintings of Fernando Botero. While artists from art history are presented as examples in the study, why the mirror is preferred and what meanings it carries are examined. In his realistic and detailed work, Jan Van Eyck adds depth to the space by showing the reflections of objects and draws the observer into the painting. In Lukas Furtenagel’s mystical and symbolic approach, the mirror represents a mysterious second world. In Mary Cassett’s painting about women, the mirror reflects introverted thoughts and dreams. Francis Bacon uses the mirror as a tool to explorethe inner world of man with a distorted perception of reality. John Currin uses the mirror ironically to criticize social norms and the perception of beauty. The mirror image in Fernando Botero’s works provides an opportunity for voluminous figures to confront themselves and focus on their inner thoughts.

Kaynakça

  • Anna S. H. (2010). Leonardo’nun Defterleri, Büyük Üstattan Uygulamalı Dersler, A. Seri (çev), Ankara: Arkadaş
  • Antmen, A.(2014). Sanat Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri, Ahu Antmen (Ed).E. Soğancılar (çev),İstanbul:İletişim.
  • Berger, J. (2017). Görme Biçimleri, Y. Salman (çev), İstanbul: Metis.
  • Chastel, A. (2018).Tablodaki Tablo, Erşen M. (çev), Ankara: Doğu Batı.
  • Danto, A. (2010). Sanatın Sonundan Sonra, Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi, Demirsu, Z. (çev),İstanbul: Ayrıntı.
  • Dleuze, G. (2009). Francis Bacon Duyumsamanın Mantığı, C. Batukan, E. Erbay (çev), İstanbul: Norgunk.
  • Doyle, E. R. (2004). Art In The Mirror: Reflection In TheWork Of Rauschenberg, Richter, Graham AndSmithson, PhilosophyIn The Graduate School Of The Ohio University.
  • Es, B. E. (2018). Metafor Olarak Ayna, İdil Dergisi, 7(52).
  • Eroğlu K. Z. (2018). Halid Ziya Romanlarında Kimlik ve Ayna, Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(34), s. 41-72.
  • Gombrıch, E. H. (1997). Sanatın Öylüsü, E.Erduran, Ö.Erduran (çev), İstanbul: Remzi.
  • Güngör, T. (2021). FernandoBotero’nun Eserlerinde Sirk Yaşamı:Göstergebilimsel Bir İnceleme, İdil Dergisi, 84.
  • Hodge, S. (2017). Velazquez 500 Görsel Eşliğinde Yaşamı ve Eserleri, Dingiloğlu, S. (çev), İşbankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Hodge, S. ( 2018). Sanatın Kısa Öyküsü, D. Öztok (çev), İstanbul: Hep Kitap.
  • Kurucu, V. (2006). Yansıyan-Yansıtılan İlişkisi Bağlamında Resimde Ayna, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocakula, Ö. (2015). Türk Mitolojisindeki Motifler Temelinde Narsistik Kişilik Bozukluğunun Yerinden Okunması, Akademik Bakı Dergisi, 49.
  • Özyiğit, Ö. Ş.(2019). Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Roman ve Hikayelerinde Ayna Motifi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Ranciere, J. (2010).Özgürleşen Seyirci, Burak Şaman, E. (çev), İstanbul: Metis Yayınları
  • Rosenkranz, K. (2018). Çirkinin Tarihi, Özdemir M. (çev), İstanbul: Muhayyel Yayıncılık. Sümer, N. (2017). Mitolojik ve Dinsel Bir Sembol Olarak Ayna, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52). Wilkinson, K. (2021). Semboller ve İşaretler Kökenlerine ve Anlamlarına Dair Görsel Bir Rehber, Alfa Yayınları, İstanbul. İnternet Kaynakları Url-1. https://www.artnet.com/artists/fernando-botero/biography, (ErişimTarihi: 16.11.2022).
  • Url-2. https://artmirrorsart.wordpress.com/2012/01/08/atoning-efficay-of-mirrors/, (Erişim Tarihi: 16.11.2022).
  • Url-3. https://gagosian.com/quarterly/2017/05/12/john-currin-drawing/, (ErişimTarihi: 17.11.2022).
  • Url-4. https://www.thoughtco.com/fernando-botero-4588156, (Erişim Tarihi: 20.11.2022).
  • Url- 5. https://tr.wikipedia.org/wiki/Fernando_Botero, (Erişim Tarihi:27.11.2023).
  • Url-6. http://lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&sectionID=1&articleID=276&bhcp=1, (Erişim Tarihi: 01.11.2022).
  • Url-7. https://www.artforum.com/print/198505/an-interview-with-fernando-botero-35239,(Erişim Tarihi: 20.10.2020).
  • Url-8. https://www.timeoutshanghai.com/features/Art-Art_Features/34176/Interview-Fernando-Botero.html, (Erişim Tarihi: 01.11.2022).
  • Url-9. https://www.artnews.com/art-news/artists/fernando-botero-says-you-cant-be-liked-by-everybody-2155/ (Erişim Tarihi: 02.11.2022).
  • Url-10. https://en.wikipedia.org/wiki/Planet_symbols, (Erişim Tarihi: 14.11.2022).
  • Url-11. https://www.barnebys.com/blog/from-van-eyck-to-botero-the-mystery-of-the-arnolfini (Erişim Tarihi: 28.11.2023).

Sanat Tarihinde Ayna İmgesi ve Fernando Botero’nun Figürleri

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 8, 42 - 56, 28.06.2024

Öz

Bu araştırmada sanat tarihinin evrensel bir sembolü haline gelen ayna imgesinin birçok sanatçı tarafından kullanılmasını, bu sanatçılardan bilhassa Fernando Botero’nun resimlerine sıkça dahil olan aynayı ve onun hacimli figürlerini ele almaktadır. Çalışmada sanat tarihinden sanatçılar birer örnek olarak sunulurken, aynanın neden tercih edildiği ve ne gibi anlamlar taşıdığı incelenmiştir. Jan Van Eyck, gerçekçi ve ayrıntılı eserinde, nesnelerin yansımalarını göstererek mekâna derinlik katar ve gözlemciyi resmin içine çeker. Lukas Furtenagel’in mistik ve sembolik yaklaşımında ayna, gizemli bir ikinci dünyayı temsil eder. Marry Cassett, kadını konu alan tablosunda ayna içe dönük düşünceleri ve hayalleri yansıtmaktadır. Francis Bacon aynayı bozuk bir gerçeklik algısıyla birlikte insanın içsel dünyasının keşfedilmesinde bir araç olarak kullanır. John Currin, aynayı toplumsal normların ve güzellik algısının eleştirisi için ironik bir şekilde ele alır. Fernando Botero’nun eserlerindeki ayna imgesi ise, hacimli figürlerin kendileriyle yüzleşmesi ve içsel düşüncelerine odaklanmaları için bir fırsat sunar.

Kaynakça

  • Anna S. H. (2010). Leonardo’nun Defterleri, Büyük Üstattan Uygulamalı Dersler, A. Seri (çev), Ankara: Arkadaş
  • Antmen, A.(2014). Sanat Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri, Ahu Antmen (Ed).E. Soğancılar (çev),İstanbul:İletişim.
  • Berger, J. (2017). Görme Biçimleri, Y. Salman (çev), İstanbul: Metis.
  • Chastel, A. (2018).Tablodaki Tablo, Erşen M. (çev), Ankara: Doğu Batı.
  • Danto, A. (2010). Sanatın Sonundan Sonra, Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi, Demirsu, Z. (çev),İstanbul: Ayrıntı.
  • Dleuze, G. (2009). Francis Bacon Duyumsamanın Mantığı, C. Batukan, E. Erbay (çev), İstanbul: Norgunk.
  • Doyle, E. R. (2004). Art In The Mirror: Reflection In TheWork Of Rauschenberg, Richter, Graham AndSmithson, PhilosophyIn The Graduate School Of The Ohio University.
  • Es, B. E. (2018). Metafor Olarak Ayna, İdil Dergisi, 7(52).
  • Eroğlu K. Z. (2018). Halid Ziya Romanlarında Kimlik ve Ayna, Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(34), s. 41-72.
  • Gombrıch, E. H. (1997). Sanatın Öylüsü, E.Erduran, Ö.Erduran (çev), İstanbul: Remzi.
  • Güngör, T. (2021). FernandoBotero’nun Eserlerinde Sirk Yaşamı:Göstergebilimsel Bir İnceleme, İdil Dergisi, 84.
  • Hodge, S. (2017). Velazquez 500 Görsel Eşliğinde Yaşamı ve Eserleri, Dingiloğlu, S. (çev), İşbankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Hodge, S. ( 2018). Sanatın Kısa Öyküsü, D. Öztok (çev), İstanbul: Hep Kitap.
  • Kurucu, V. (2006). Yansıyan-Yansıtılan İlişkisi Bağlamında Resimde Ayna, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocakula, Ö. (2015). Türk Mitolojisindeki Motifler Temelinde Narsistik Kişilik Bozukluğunun Yerinden Okunması, Akademik Bakı Dergisi, 49.
  • Özyiğit, Ö. Ş.(2019). Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Roman ve Hikayelerinde Ayna Motifi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Ranciere, J. (2010).Özgürleşen Seyirci, Burak Şaman, E. (çev), İstanbul: Metis Yayınları
  • Rosenkranz, K. (2018). Çirkinin Tarihi, Özdemir M. (çev), İstanbul: Muhayyel Yayıncılık. Sümer, N. (2017). Mitolojik ve Dinsel Bir Sembol Olarak Ayna, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52). Wilkinson, K. (2021). Semboller ve İşaretler Kökenlerine ve Anlamlarına Dair Görsel Bir Rehber, Alfa Yayınları, İstanbul. İnternet Kaynakları Url-1. https://www.artnet.com/artists/fernando-botero/biography, (ErişimTarihi: 16.11.2022).
  • Url-2. https://artmirrorsart.wordpress.com/2012/01/08/atoning-efficay-of-mirrors/, (Erişim Tarihi: 16.11.2022).
  • Url-3. https://gagosian.com/quarterly/2017/05/12/john-currin-drawing/, (ErişimTarihi: 17.11.2022).
  • Url-4. https://www.thoughtco.com/fernando-botero-4588156, (Erişim Tarihi: 20.11.2022).
  • Url- 5. https://tr.wikipedia.org/wiki/Fernando_Botero, (Erişim Tarihi:27.11.2023).
  • Url-6. http://lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&sectionID=1&articleID=276&bhcp=1, (Erişim Tarihi: 01.11.2022).
  • Url-7. https://www.artforum.com/print/198505/an-interview-with-fernando-botero-35239,(Erişim Tarihi: 20.10.2020).
  • Url-8. https://www.timeoutshanghai.com/features/Art-Art_Features/34176/Interview-Fernando-Botero.html, (Erişim Tarihi: 01.11.2022).
  • Url-9. https://www.artnews.com/art-news/artists/fernando-botero-says-you-cant-be-liked-by-everybody-2155/ (Erişim Tarihi: 02.11.2022).
  • Url-10. https://en.wikipedia.org/wiki/Planet_symbols, (Erişim Tarihi: 14.11.2022).
  • Url-11. https://www.barnebys.com/blog/from-van-eyck-to-botero-the-mystery-of-the-arnolfini (Erişim Tarihi: 28.11.2023).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Asiye Yıldız 0009-0009-0859-0440

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2023
Kabul Tarihi 1 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. (2024). Sanat Tarihinde Ayna İmgesi ve Fernando Botero’nun Figürleri. STAR Sanat Ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 5(8), 42-56.