Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysıs Of Paul Hındemıth’s Double Bass Sonata

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 9, 144 - 162, 30.12.2024

Öz

This work provides a detailed analysis of Paul Hindemith's sonata for double bass. The aim is to make the innovations Hindemith brought to the double bass repertoire understandable by examining in detail the technical and musical skills contributed through his Double Bass Sonata. This study was conducted using the descriptive analysis technique, a qualitative data analysis method, and the visual analysis method, a subheading of document analysis. In this context, the scores of the work were identified as documents and analyses were conducted based on these documents. Composed by Paul Hindemith in 1949, this sonata holds an important place in double bass literature. The first movement is in Allegretto (fast) tempo and has a Rondo form structure of A-A-B-A-C-A-Coda. The second movement, a Scherzo (playful) with an A-B-C-A form structure, is in Allegro Assai tempo, meaning very fast. The final movement consists of themes and variations. This sonata, written by Hindemith for double bass and piano, stands out with its masterful use of the instruments' tonal ranges and timbres. The harmonic role of the double bass in the chords and the melodic and rhythmic contrast of the piano offer the listener both an artistic and intellectual experience.

Kaynakça

  • Aziz, A. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik.
  • Corbin, J., Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. California: Sage.
  • Çevirme, C. (2014). Paul Hindemith kontrbas sonatının analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Dinç, Ş.Ö. (2009) Paul Hindemith’in Müzik Stili. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 299-307.
  • Gay, L. R. & Diehl, P. L. (1992). Research Method for Business and Management. Singapore: Maxwell Macmillan International.
  • İlyasoğlu, E. (2003). Zaman İçinde Müzik, Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Jacobson, H. P. (1972). An analysis of the Hindemith Sonata for double bass and piano for performance purposes (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Texas: North Texas State University.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Şen, E. (2019). Paul Hindemith’in hayatı ve kontrbas sonatının İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Vujec, V. (2020). Paul Hindemith: Sonata za kontrabas i klavi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Zagreb: University of Zagreb, Academy of Music.
  • Yüksel, B. (2015). Ahmed Adnan Saygun’un Gilgameş Epik Dramı’na Metin ve Müzik Perspektiflerinden Bir Bakış, Müzik-Bilim Dergisi, 1(7), 111-124.

Paul Hindemith’in Kontrbas Sonatının Analizi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 9, 144 - 162, 30.12.2024

Öz

Bu çalışmada Paul Hindemith’in kontrbas için bestelediği sonatın detaylı analizi yer almaktadır. Çalışmada, Hindemith’in bestelediği Kontrbas Sonatı’yla katkıda bulunduğu teknik ve müzikal becerilerin detaylı bir şekilde incelenmesi sayesinde kontrbas repertuvarına getirdiği yeniliklerin anlaşılır hale getirilmesi hedeflenmiştir. Bu çalışma, nitel bir veri analizi tekniği olan betimsel analiz ve doküman analizi yönteminin bir alt başlığı olan görsel analiz yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Bu bağlamda eserin notaları doküman olarak belirlenmiş ve analizler bu dokümanlar üzerinden yapılmıştır. 1949 yılında Paul Hindemith tarafından bestelenmiş olan bu sonatın kontrbas literatüründe önemli yeri vardır. Birinci bölüm Allegretto (hızlı) tempoda olup, A-A-B-A-C-A-Koda şeklinde Rondo form yapısına sahiptir. İkinci bölüm A-B-C-A form yapısına sahip bir Scherzo (şakacı) olup, tempo olarak Allegro Assai yani hızlıdır. Final bölüm ü ise tema ve varyasyonlarından oluşmaktadır. Hindemith'in kontrbas ve piyano için yazdığı bu sonat, enstrümanların ses aralıklarının ve tınılarının ustalıkla kullanımıyla öne çıkan bir eserdir. Kontrbasın akorlardaki armonik rolü ve piyanonun melodik ve ritmik kontrastı dinleyiciye hem sanatsal hem de entelektüel bir deneyim sunmaktadır.

Kaynakça

  • Aziz, A. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik.
  • Corbin, J., Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. California: Sage.
  • Çevirme, C. (2014). Paul Hindemith kontrbas sonatının analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Dinç, Ş.Ö. (2009) Paul Hindemith’in Müzik Stili. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 299-307.
  • Gay, L. R. & Diehl, P. L. (1992). Research Method for Business and Management. Singapore: Maxwell Macmillan International.
  • İlyasoğlu, E. (2003). Zaman İçinde Müzik, Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Jacobson, H. P. (1972). An analysis of the Hindemith Sonata for double bass and piano for performance purposes (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Texas: North Texas State University.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Şen, E. (2019). Paul Hindemith’in hayatı ve kontrbas sonatının İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Vujec, V. (2020). Paul Hindemith: Sonata za kontrabas i klavi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Zagreb: University of Zagreb, Academy of Music.
  • Yüksel, B. (2015). Ahmed Adnan Saygun’un Gilgameş Epik Dramı’na Metin ve Müzik Perspektiflerinden Bir Bakış, Müzik-Bilim Dergisi, 1(7), 111-124.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Performansı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hande Tokgöz 0009-0003-8339-178X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2024
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Tokgöz, H. (2024). Paul Hindemith’in Kontrbas Sonatının Analizi. STAR Sanat Ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 5(9), 144-162.