Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaşlı Bakımı Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimlerinin Niteliksel Değerlendirilmesi

Yıl 2021, , 1 - 8, 28.02.2021
https://doi.org/10.17942/sted.860317

Öz

Amaç: Bu çalışma yaşlı bakımı bölümünde okuyan öğrencilerin klinik uygulamalarının ilk ve son günlerinde hissettiklerini ve deneyimlerini belirlemek amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmanın evrenini Rize ilindeki bir sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunun yaşlı bakım bölümünde 2018-2019 eğitim öğretim yılı birinci sınıfta eğitim gören 28 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem seçimi yapılmamış, çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 20 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin ilk klinik uygulama sonrası yazmış oldukları dokümanlar değerlendirildiğinde; “korku, heyecan-mutluluk, üzüntü ve kaygı” şeklinde 4 ana tema belirlenmiştir. Aynı öğrencilerin mezun olmadan önceki son klinik uygulama sonrasında deneyimlerini yazdıkları dokümanlarda ise “bakış açısı değişikliği, bilgi artışı, özgüven ve olumlu iletişim” olmak üzere 4 ana tema dikkat çekmektedir.
Sonuç: Çalışma sonucunda, öğrencilerin klinik uygulamalarının sonunda olumlu duygular deneyimledikleri, dolayısıyla teorik ile beraber uygulamanın öğrencilerin özgüven artışı yaşadığı belirlenmiştir. Bu bağlamda öğrencilerin klinik uygulamalarda desteklenmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • 1- Benli AR, Acar E. Yaşlı bakım teknikerliği bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleklerine yönelik kaygı düzeyleri ve etkileyen faktörler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2017; 6: 2512-2521.
  • 2- Türkiye İstatistik Kurumu. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1027. Erişim tarihi: 09.03.2020.
  • 3- Aşiret GD. Yaşlanma ile ilgili kavramlar ve teoriler. In: Kapucu S, ed. Geriatri Hemşireliği, 1. basım. Ankara: Hipokrat Kitapevi, 2019: 34-792.
  • 4- Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006; 1: 42-51.
  • 5- Saruhan G, Kiraz EDE, Ergin F, Beşer E, Başaloğlu H. Yaşlı bakım teknikerliği programı: yeni bir meslek dalı için öğrencilerin beklentileri. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2013; 14: 19–23.
  • 6- Can R, Işık MT, Erenoğlu R, Tambağ H, Halıdı G. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu yaşlı bakımı bölümünde okuyan öğrencilerin yaşlılara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Biyoetik Dergisi 2019; 6: 13-25.
  • 7- Kahraman S. Erkek öğrenci hemşirelerin halk sağlığı stajında yaşadıkları endişe ve deneyimler: Şanlıurfa örneği. Turkısh Journal of Public Health 2013; 11: 207-211.
  • 8- Duran Y, Dolmacı N. Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşleri, sorunları ve çözüm önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017; 9: 254-267.
  • 9- Tektaş N, Yayla A, Sarıkaş A, Polat Z, Tektaş M, Öz Ceviz N. Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2016; 5: 310-318.
  • 10- Yalçınkaya B, Saydam V. Staj süreçlerinin öğrencilerin mesleki beklentilerine etkisi: Marmara Üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü üzerine bir inceleme. Arşiv Dünyası Dergisi 2017; 20: 1-20.
  • 11- Kaphagawani NC, Useh U. Analysis of nursing students learning experiences in clinical practice: literature review. Studies on Ethno-Medicine 2013; 3: 181-185.
  • 12- Titrek O, Hakkakul MA, Varlı S. Hemşirelik bölümü staj uygulamalarının etkililik düzeyine ilişkin öğrenci ve rehber hemşirelerin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015; 15: 264-280.
  • 13- Polat Z, Sarıkaş A, Öz Ceviz N, Tektaş N, Yayla A, Tektaş M. Ön lisans öğrencilerinin dönem arası yaptıkları stajın akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2018; 7: 1-7. 20.
  • 14- Öztürk YE, Kıraç R. Sağlık yönetimi öğrencilerinin staj eğitimi konusundaki görüşlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. International Anatolia Academic Online Journal 2019; 14-29.
  • 15- Kürtüncü M, Çınar N, Kahriman İ, Demirbağ BC. Hemşirelik öğrencilerinin çocuk onkoloji kliniğindeki deneyimleri: niteliksel çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2017; 4: 8-15.
  • 16- Atay S, Yılmaz F. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14: 32-37.
  • 17- Gül M, Gül G, Katrancı N. Sağlık uygulamalarına ilk adımda hemşirelik öğrencilerinin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık Çalışanlarının Sağlığı 5. Ulusal Kongresi. 24-25 Ekim 2015, Ankara. 292-293.
  • 18- Tuygar ŞF. Paramedik programı öğrencilerinin yaz stajı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016; 6: 92-100.
  • 19- Bayar K, Çadır G, Bayar B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009; 8: 37-42.
  • 20- Altunkürek ŞZ, Babat S. Experiences field application of intern nursing students in public health internship: A qualitative study. Gülhane Faculty of Medicine 2019; 61: 11-15.
  • 21- Sarıgöl Ordin Y, Bilik Ö, Turhan Damar H, Çelik B. Cerrahi kliniklerdeki hemşirelik öğrencilerinin yansıtma raporlarından elde edilen öğrenme deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 2018; 6: 106-120.
  • 22- Baysan Arabacı L, Akın Korhan E, Tokem Y, Torun R. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015; 1–16.
  • 23- Bradshaw C, Tighe SM, Doody O. Midwifery students' experiences of their clinical internship: A qualitative descriptive study. Nurse Education Today 2018; 68: 213–217.
  • 24- Jamshidi N, Molazem Z, Sharif F, Torabizadeh C, Kalyani MN. The challenges of nursing students in the clinical learning environment: A qualitative study. The Scientific World Journal 2016; 1-7.
  • 25- Mohamed MF, Elsayed SG, Mohamed TR, Abdelrazek F. Internship and clinical decision making combined with critical thinking disposition among nursing students. The 3rd International Scientific Conference "Innovations and Evidence Based Practices in Nursing". 20th April 2017, by Faculty of Nursing, Port Said University, Egypt.
  • 26- George TP, DeCristofaro C, Murphy PF. Self-efficacy and concerns of nursing students regarding clinical experiences. Nurse Education Today 2020; 90: 1-6.
  • 27- Rothman M, Sisman R. Internship impact on career consideration among business students. Education + Training 2016; 58: 1003-1013.
  • 28- Kim MO, Cha JA. Convergence relationship between clinical practice stress after gerontological nursing practice, clinical practice satisfaction and nursing ımage of nursing college students. Journal of Digital Convergence 2018; 16: 247-256.

Qualıtatıve Evaluatıon of Eldercare Students’ Clınıcal Practıce Experıences

Yıl 2021, , 1 - 8, 28.02.2021
https://doi.org/10.17942/sted.860317

Öz

Objective: This study was conducted to determine the feelings and experiences of students studying in the department of elderly care in the first and last days of their clinical practice.
Material and Method: The population of study consists of 28 first grade students studying in the department of elderly care at a health services vocational school in Rize province in the 2018-2019 academic year. The sample selection was not made because the study was carried out with 20 students who voluntarily agreed to participate in the study. The content analysis method was used to evaluate the data.
Findings: When the students' documents after the first clinical application were evaluated, 4 main themes were determined as “fear, excitement-happiness, sadness, and anxiety.” In the documents where the same students wrote about their experiences after the last clinical practice before their graduation, four main themes drew attention: "change of perspective, increase in knowledge, self-confidence, and positive communication."
Conclusion: As a result of the study, it was determined that the students experienced positive emotions at the end of their clinical practice, so the students experienced an increase in their self-confidence together with the theoretical practice. In this context, it is recommended to support students in clinical practice.

Kaynakça

  • 1- Benli AR, Acar E. Yaşlı bakım teknikerliği bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleklerine yönelik kaygı düzeyleri ve etkileyen faktörler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2017; 6: 2512-2521.
  • 2- Türkiye İstatistik Kurumu. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1027. Erişim tarihi: 09.03.2020.
  • 3- Aşiret GD. Yaşlanma ile ilgili kavramlar ve teoriler. In: Kapucu S, ed. Geriatri Hemşireliği, 1. basım. Ankara: Hipokrat Kitapevi, 2019: 34-792.
  • 4- Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006; 1: 42-51.
  • 5- Saruhan G, Kiraz EDE, Ergin F, Beşer E, Başaloğlu H. Yaşlı bakım teknikerliği programı: yeni bir meslek dalı için öğrencilerin beklentileri. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2013; 14: 19–23.
  • 6- Can R, Işık MT, Erenoğlu R, Tambağ H, Halıdı G. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu yaşlı bakımı bölümünde okuyan öğrencilerin yaşlılara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Biyoetik Dergisi 2019; 6: 13-25.
  • 7- Kahraman S. Erkek öğrenci hemşirelerin halk sağlığı stajında yaşadıkları endişe ve deneyimler: Şanlıurfa örneği. Turkısh Journal of Public Health 2013; 11: 207-211.
  • 8- Duran Y, Dolmacı N. Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşleri, sorunları ve çözüm önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017; 9: 254-267.
  • 9- Tektaş N, Yayla A, Sarıkaş A, Polat Z, Tektaş M, Öz Ceviz N. Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2016; 5: 310-318.
  • 10- Yalçınkaya B, Saydam V. Staj süreçlerinin öğrencilerin mesleki beklentilerine etkisi: Marmara Üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü üzerine bir inceleme. Arşiv Dünyası Dergisi 2017; 20: 1-20.
  • 11- Kaphagawani NC, Useh U. Analysis of nursing students learning experiences in clinical practice: literature review. Studies on Ethno-Medicine 2013; 3: 181-185.
  • 12- Titrek O, Hakkakul MA, Varlı S. Hemşirelik bölümü staj uygulamalarının etkililik düzeyine ilişkin öğrenci ve rehber hemşirelerin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015; 15: 264-280.
  • 13- Polat Z, Sarıkaş A, Öz Ceviz N, Tektaş N, Yayla A, Tektaş M. Ön lisans öğrencilerinin dönem arası yaptıkları stajın akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2018; 7: 1-7. 20.
  • 14- Öztürk YE, Kıraç R. Sağlık yönetimi öğrencilerinin staj eğitimi konusundaki görüşlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. International Anatolia Academic Online Journal 2019; 14-29.
  • 15- Kürtüncü M, Çınar N, Kahriman İ, Demirbağ BC. Hemşirelik öğrencilerinin çocuk onkoloji kliniğindeki deneyimleri: niteliksel çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2017; 4: 8-15.
  • 16- Atay S, Yılmaz F. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14: 32-37.
  • 17- Gül M, Gül G, Katrancı N. Sağlık uygulamalarına ilk adımda hemşirelik öğrencilerinin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık Çalışanlarının Sağlığı 5. Ulusal Kongresi. 24-25 Ekim 2015, Ankara. 292-293.
  • 18- Tuygar ŞF. Paramedik programı öğrencilerinin yaz stajı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016; 6: 92-100.
  • 19- Bayar K, Çadır G, Bayar B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009; 8: 37-42.
  • 20- Altunkürek ŞZ, Babat S. Experiences field application of intern nursing students in public health internship: A qualitative study. Gülhane Faculty of Medicine 2019; 61: 11-15.
  • 21- Sarıgöl Ordin Y, Bilik Ö, Turhan Damar H, Çelik B. Cerrahi kliniklerdeki hemşirelik öğrencilerinin yansıtma raporlarından elde edilen öğrenme deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 2018; 6: 106-120.
  • 22- Baysan Arabacı L, Akın Korhan E, Tokem Y, Torun R. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015; 1–16.
  • 23- Bradshaw C, Tighe SM, Doody O. Midwifery students' experiences of their clinical internship: A qualitative descriptive study. Nurse Education Today 2018; 68: 213–217.
  • 24- Jamshidi N, Molazem Z, Sharif F, Torabizadeh C, Kalyani MN. The challenges of nursing students in the clinical learning environment: A qualitative study. The Scientific World Journal 2016; 1-7.
  • 25- Mohamed MF, Elsayed SG, Mohamed TR, Abdelrazek F. Internship and clinical decision making combined with critical thinking disposition among nursing students. The 3rd International Scientific Conference "Innovations and Evidence Based Practices in Nursing". 20th April 2017, by Faculty of Nursing, Port Said University, Egypt.
  • 26- George TP, DeCristofaro C, Murphy PF. Self-efficacy and concerns of nursing students regarding clinical experiences. Nurse Education Today 2020; 90: 1-6.
  • 27- Rothman M, Sisman R. Internship impact on career consideration among business students. Education + Training 2016; 58: 1003-1013.
  • 28- Kim MO, Cha JA. Convergence relationship between clinical practice stress after gerontological nursing practice, clinical practice satisfaction and nursing ımage of nursing college students. Journal of Digital Convergence 2018; 16: 247-256.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Burcu Genç Köse 0000-0002-0358-6401

Emine Bakoğlu Bu kişi benim 0000-0001-7550-9360

Hilal Pekmezci Purut 0000-0003-2157-4014

Bahar Kefeli Çol 0000-0002-2862-4451

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

Vancouver Genç Köse B, Bakoğlu E, Pekmezci Purut H, Kefeli Çol B. Yaşlı Bakımı Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimlerinin Niteliksel Değerlendirilmesi. STED. 2021;30(1):1-8.