Özet
Amaç: Erken yaş evliliklerinin özelde kadın sağlığı genelde de toplum sağlığı üzerine olumsuz etkileri vardır. Bu nedenle erken yaş evliliklerinin önlenmesinde sağlık profesyonellerine önemli görevler düşmektedir. Bu bağlamda geleceğin sağlık profesyonellerinin konuya yönelik bilgilerinin incelenmesi ve bu araştırma sayesinde biraz da olsa farkındalıklarının geliştirilmesi amacıyla; araştırma üniversite ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin erken yaş evlilikleri konusunda bilgileri ve erken yaş evliliklerin önlenmesine yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Gereç-yöntem: Araştırmanın evrenini 2014-2015 öğretim dönemi bahar yarıyılında eğitim gören 358 Balıkesir Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik ve Ebelik Bölümü üç ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş ve araştırmaya katılmayı kabul eden ve anket formunu eksiksiz olarak dolduran 199 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin erken yaş evliliklerine yönelik bilgileri incelendiğinde; %93,5’i 13-18 yaş grubunda yapılan evlilikleri erken yaş evlilik, %40,2’si erken yaş evliliklerin birinci sırada sebebinin düşük eğitim seviyesi olduğunu belirtmiştir. Evlilik kararı alınırken öğrencilerin %93,5’i kişinin kendi seçimi ve aile kararı ile olması gerektiğini belirtmiştir. Erken yaş evliliklerinde yaşanan sorunlar sorgulandığında öğrencilerin %80,4’ü, aile içi sorunlara %79,4’ü psikolojik sorunlara, %75,9’u sosyal sorunlara ve %50,8’i de sağlık sorunlarına neden olacağını belirtmişlerdir. Öğrencilerin yalnızca %31,7’si erken yaş evliliklerin önlenmesine yönelik ülkemizdeki projeleri duyduklarını belirtirken bu projelerin neler olduğu sorgulandığında %72,9’unun bilgisinin olmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Çalışmanın sonucunda, ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin aldıkları eğitim sayesinde erken yaş evlilikleri ile ilgili teorik bilgilerinin yeterli olduğu belirlenmesine karşın konu ile ilgili çözüm önerileri geliştirme ve yürütülen projeler ile ilgili farkındalıklarının yetersiz olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin erken yaş evliliklerin önlenmesinde kritik düşünme yeteneklerinin geliştirilmesine yönelik müdahalelerin eğitim programlarına entegre edilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 27 Sayı: 1 |