Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Serebral Palsi’li Çocukların Dil Gelişimleri ile Motor Fonksiyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 27 Sayı: 5, 327 - 332, 24.10.2018

Öz

Öz
Amaç: Serebral Palsi’li (SP) çocukların %31-88’inde dil ve konuşma bozukluğu bildirilmektedir. Bu çalışmada, SP’li çocukların kelime bilgisi gelişimi ile motor fonksiyonları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya 54 SP’li çocuk ve annesi dahil edildi.  Olguların motor fonksiyon seviyeleri, Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi (Gross Motor Function Classification System-KMFSS) ve El Yetenek Sınıflandırma Sistemi (Manual Ability Classification System-MACS) ile, alıcı dil kelime bilgisi gelişimleri Peabody Resim-Kelime Testi ile, tahmini kognitif seviyeleri Avrupa SPARCLE projesi kognitif bozukluk formu ile ailelere sorularak belirlendi. Veriler SPSS 18,0 istatistik programı kullanılarak analiz edildi ve  p<0,05 istatistiksel anlamlı fark kabul edildi.
Sonuçlar: SP’li çocukların alıcı dil gelişimleri ile motor fonksiyon seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken(p>0,05), alıcı dil gelişimleri ile kognitif seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki bulundu (p<0,05).
Tartışma: Motor sorunlar yanında özelikle bilişsel, konuşma ve dil bozukluklarının eşlik ettiği SP’li çocukların ayrıntılı olarak değerlendirilmesinin etkin rehabilitasyon hedeflerinin belirlenmesi açısından önemli olduğunu düşünmekteyiz.
Anahtar Sözcükler: Serebral Palsi, Dil gelişimi, Kaba motor fonksiyon sınıflandırma sistemi, El yetenek sınıflandırma sistemi

Kaynakça

  • 1.Topbaş S. Dil ve kavram gelişimi. 3. Baskı. Kök Yayıncılık. Ankara; 2007. 2. Levey S, Polirstok S. Language development: Understanding language diversity in the classroom. U.S.A: SAGE Publications; 2011. 3. Bax M, Goldstein M, Rosenbaum P, Leviton A, Panneth N. Proposed definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2005; 47: 571-576. 4. Singhi PD, Ray M, Suri G. Clinical spectrum of cerebral palsy in north ındia-an analysis of 1000 cases. J Trop Pediatr 2002; 48: 162-166. 5. Albright A. Spasticity and movement disorders in cerebral palsy. Child Neurol 1996;11:1-4. 6. Serdaroğlu A, Cansu A, Ozkan S, Tezcan S. Prevalence of cerebral palsy in Turkish children between the ages of 2 and 16 years. Dev Med Child Neurol 2006; 48: 413-416. 7. Aicardi J, Bax M. Cerebral palsy. In: Aicardi J, ed. Diseases of the nervous system in childhood. London: Mac Keith Pres, 1998. p. 210-240. 8. Topbaş S. Cerebral palsy’de dil-konuşma bozuklukları ve terapisi. In: Hıfzı Ö, ed. Cerebral Palsy. İstanbul:Boyut Matbaacılık, 2005. p. 27-34. 9. Ege, P. Farklı engel gruplarının iletişim özellikleri ve öğretmenlere öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 2006;7 (2): 1-23. 10. Çiyiltepe M, Türkbay T. Konuşmanın bileşenleri ve konuşma gecikmesi olan çocukların değerlendirilmesi: Gözden geçirme. Çocuk Gençlik ve Ruh Sağlığı Dergisi 2004;11(2):89-97. 11. Johnson HM, Reid SM, Hazard CJ, Lucas JO, Desai M, Reddihough DS. Effectiveness of the Innsbruck Sensorimotor-Activator and Regulator in improving saliva control in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2004 Jan;46:39-45. 12. Griggs CA, Jones PM, Lee RE. Videofluoroscopic investigation of feeding disorders of children with multiple handicap. Dev Med Child Neurol 1989; 31: 303-308. 13. Okalidou A, Syrika A, Beckman ME ve Edwards JR. Adapting a receptive vocabulary test for preschool-aged Greek-speaking children. Int J Lang Commun Disord 2011 Jan-Feb;46(1):95-107. doi: 10.3109/13682821003671486. 14.Palisano R, Rosenbaum P, Walter S, Russell D, Wood E, Galuppi B. Development and reliability of a system to classify gross motor function in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 1997; 39: 214-223. 15. Palisano RJ, Rosenbaum P, Bartlett D, Livingston MH. Content validity of the expanded and revised Gross Motor Function Classification System. Dev Med Child Neurol 2008; 50:744-750. 16. El O, Baydar M, Berk H, Peker O, Koşay C, Demiral Y. Interobserver reliability of the Turkish version of the expanded and revised gross motor function classification system. Disabil Rehabil. 2012;34(12):1030-3. doi: 10.3109/09638288.2011.632466. Epub 2011 Nov 29. 17. Akpinar P, Tezel CG, Eliasson AC, Icagasioglu A. Reliability and cross-cultural validation of the Turkish version of Manual Ability Classification System (MACS) for children with cerebral palsy. Disabil Rehabil 2010;32(23):1910-6. doi: 10.3109/09638281003763796. 18. Kerem Gunel M, Mutlu A, Tarsuslu T, Livanelioglu A. Relationship among the Manual Ability Classification System (MACS), the Gross Motor Function Classification System (GMFCS), and the functional status (WeeFIM) in children with spastic cerebral palsy Eur J Pediatr. 2009 Apr;168(4):477-85. doi: 10.1007/s00431-008-0775-1 19. Dunn LM. Expanded manuel fort the peabody Picture-vocabulary test. Circle Pines,MN:American Guidance Service;1965. 20. Katz J, Önen F, Demir N, Uzlukaya A, Uludağ PA. Turkish Peabody Picture-Vocabulary Test. Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 1974;6(1-2):129-140. 21. Beckung E1, Hagberg G. Neuroimpairments, activity limitations, and participation restrictions in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol. 2002 May;44(5):309-16. 22. Haberfellner H, Schwartz S, Gisel EG. Feeding skills and growth after one year of intraoral appliance therapy in moderately dysphagic children with cerebral palsy. Dysphagia 2001; 16: 83-96. 23. Öneş K, Çelik B, Çağlar N,Gültekin Ö,Yılmaz E, Çetinkya B. Serebral Palsi Polikliniğine Müracaat Eden Hastaların Demografik ve Klinik Özellikleri. Turk Fiz Tıp Rehab Derg 2008;54:13-6. 24. Doğan A, Gülten E, Aybay C, Özgirgin N. Serebral palsili olgularımızın sosyodemografik ve klinik özellikleri. Fiziksel Tıp 2001;4:7-12. 25. Russman BS. Cerebral palsy: definition, manifestations and etiology. Turk Fiz Tıp Rehab Derg 2002;48:4-6.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Pelin Pelin Piştav Akmeşe

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 27 Sayı: 5

Kaynak Göster

Vancouver Pelin Piştav Akmeşe P. Serebral Palsi’li Çocukların Dil Gelişimleri ile Motor Fonksiyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. STED. 2018;27(5):327-32.