Amaç: Sağlık sektöründe yapılan hatalar hayati önemde olumsuz sonuçlar doğurabilmektedir. Bu hataları azaltmak ve kaynaklarını tespit edebilmek için ihbarcılık önemli bir araç olarak kullanılmaktadır. Bu çalışma ile hemşirelerin örgütsel güven algılarının ihbarcılık üzerindeki etkisi ile ihbarcılık davranışları ve örgütsel güven algılarının sosyo-demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmaktadır.
Yöntem: Çalışmanın evrenini Ankara’da faaliyet gösteren bir eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan hemşireler (276) oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşmak hedeflenmiş ve %64’üne (177) ulaşılmıştır. Katılımcıların örgütsel güven düzeyleri “Örgütsel Güven Envanteri” ve “Bireyler Arası Güven Ölçeği” ile; İhbarcılık davranışları “Whistleblowing”” ölçeği ile incelenmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin genel ihbarcılık puanı ortalaması 3,24±0,48, en yüksek ortalama ise 4,19±0,71 ile resmi ihbarcılık boyutundadır. Hemşirelerin genel örgütsel güven puanı ortalaması 3,85±0,53, en yüksek ortalama ise (4,20±0,56) ile yöneticiye güven boyutundadır. Genel örgütsel güven ve yöneticiye güven ile resmi, içsel ve genel ihbarcılık arasında; örgüte güven alt boyutu ile dışsal, içsel ve genel ihbarcılık arasında ve çalışanlar arası güven ile içsel ve genel ihbarcılık arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Çalışanların olumsuz durumları ihbar edebileceği ve sonrasında ihbarcı olma nedeniyle başına gelebilecek olumsuz durumları azaltacak, kurum kültürüne dönüşecek bir örgütsel güven ortamı oluşturulmalıdır.
Objective: Errors made in the health sector can have vital negative consequences. Whistleblowing is used as an important tool to reduce these errors and identify their sources. The aim of this study is to determine whether the effect of nurses' perceptions of organizational trust on whistleblowing and their perceptions of whistleblowing and organizational trust differ according to socio-demographic characteristics.
Material and Method: The universe of the study consists of nurses (276) working a hospital in Ankara. It was aimed to reach the whole universe and 64% (177) of it was reached. The organizational trust levels of the participants were measured with the "Organizational Trust Inventory" and the "Interpersonal Trust Scale"; Whistleblowing behaviors were examined with the "Whistleblowing" scale.
Findings: The average score of the nurses participating in the study was 3.24±0.48 and the highest mean score was 4.19±0.71 in the formal whistleblowing. The overall organizational trust score of the nurses is 3.85±0.53, and the highest average (4.20±0.56) is in the dimension of trust to the manager. Between general organizational trust and trust in the manager and formal, internal and general whistleblowing; A statistically significant relationship was found between trust in organization sub-dimension and external, internal and general whistleblowing, and between employee trust and internal and general whistleblowing.
Conclusion: An organizational trust environment should be created, where the employees can report negative situations and will reduce the negative situations that may happen to them due to being a whistleblower, and that will turn into a corporate culture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 29 Sayı: 6 |